• Minibelle

Hjälp med vår hund

Behöver hjälp!

Jag o min sambo skaffade oss en omplacerings hund. Det vi fick veta innan var att han va en blandras mellan amstaff/rottweiler , 1,5 år , en mycket social hund som älskar alla! Har gått på brukshundsklubb och är jätte duktig! En dröm hund men som inte hade något hem eftersom ägaren tagit sitt liv.

Så vi tog hand om honom. Tog han till veterinären och han är 6 år gammal. Han är jätte rädd och osäker! Attackerar allt ute. Hundar, barn, fåglar, cyklar, ja allt som kommer förbi oss. Men bara ibland inte alltid så därför mycket oberäklig!

Attackerade en äldre han. Han hoppade upp mot hans ansikte men mannen han tar upp armen o skydda sig, så tog på hans klocka som tur var så skadade sig han inte men det var också helt oberäkneligt. Mannen bara gick förbi oss när vi var ute. Jag bad så mycket om ursäkt och betalade så klart skadan på klockan.

Eftersom han är så stor så orkar jag inte hålla honom senast idag så attackerade han en fågel så jag ramlade omkull och kasade bakom honom.. Vet inte alls vad vi ska göra. Har träffat en massa olika hund tränare som försökt hjälpa oss men alls säger olika...

Hunden stänger av helt och bara går till attack får ingen kontakt alls. Vi får byta håll så fort vi möter någon ute. På senaste tid så tycker vi de har blivit bättre, mest hundar som han attackerar. Men som sagt så kan allt hända o man måste vara på sin vakt! Vi bor mitt i stan också så svårt att undvika allt detta ute.

Jag o min sambo är hund vana har alltid haft hundar under våra uppväxten så hund är inget nytt för oss.

Vad ska vi göra?

• Svar på tråden Hjälp med vår hund
  • Dexter dot com

Har du inte kontroll och inte kan hålla hunden kan du inte behålla den då den uppenbarligen inte går att lita på.

Testa dubbla koppel, ett till halsbandet och ett till en vgwsele så du aldrig riskerar att förlora kontrollen eller tappa hunden och självklart munkorg om du tänker behålla honom.  Sen får du alltid se till att hålla sånt avstånd att en olycka aldrig sker tills du fått sån kontakt med hunden att du kan börja träna bort hans osäkerthet.

Är hunden frisk, hur aktiveras han med tanke på raserna och vilka metoder har ni använt innan?

• EJL

Tycker att det är oacceptabelt att ha en så stark hund i ett sånt tillstånd när man inte kan kontrollera den. Vad gör du NÄR din hund biter exempelvis mig eller dödar min hund??

Det är ju så att man vill börja bära kniv när man är ute, med tanke på vad som kan hända.

• realisten

så här enkelt är det du kan köpa en förvildad tiger och ha som husdjur resten av livet förusatt att du alltid har den i bur men är det värdigt för den? NEJ!

Jag tycker att det låter som att hunden inte mår så bra mentalt hunden uppvisar skärpa och försfarslust i kombination med rädsla och osäkerhet. Kan har an också dåliga nerver och det kanske rentav är en farlig hund och då är det som att gå runt med ett osäkrat vapen olyckan an ske på någon sekunt om du släpper minsta fokus.

Jag tycker att om ni ska behålla hunden så ska ni göra ett mental test hos svenska brukshundsklubben som därefter an göra en utvärdering av hundens mentala status. Visar det sig att hunden mår bra mentalt och att rätt träning kan hjälpa honom kan ni få hjälp där.

Visar det sig dock att hunden ibte mår bra mentalt och rentav är farlig tycker jag att ni ska fundera över att det är värdigt att ha hunden kvar. Att alltid ha en beredskap och hela tiden vara på sin vakt, att aldrig låta hundrn få träfda andra, eller umgås med andra hundar för att hunden är livsfarlig är inget värdigt liv för en hund tycker jag.

• realisten

beklagar stavningen har problem med tangenterna på smartphonen

• jossie01

Är han 6 år eller 1.5? Sa dem du köpte han av att han va jätteduktig och de hade gått kurs? Förstod inte riktigt

• Jemp

Är han agressiv, osäker eller glad?

Oavsett måste du hitta ett sätt att hålla hunden!

Realisten: mentaltest hos sbk för blandras? Vilket?

• Dexter dot com
    realisten skrev 2014-04-30 23:31:32 följande:

Jag vet kom på det jag med nu läste inte ordentligt trodde ts hade en rottis men såg nu att det var en blandning....
    Även om man har en renrasig hund är det ju ett helsike att få en tid för mentalbeskrivning om inte uppfödaren själv annordnar för sina valpkullar. Trist eftersom många vill men tröttnar när man inte kommer med i lottningarna och beskrivningarna behövs ju verkligen för att utvärdera på uppfödarens avel och rasens mentala status.
    Här är det ju akut eftersom TS behöver hjälp så det vete 17 om hen ens kan vänta på ett BPH utan borde nog söka sig akut till en kunnig person som kan utvärdera hunden ordentligt
  • realisten
    Dexter dot com skrev 2014-05-01 05:40:52 följande:
    Även om man har en renrasig hund är det ju ett helsike att få en tid för mentalbeskrivning om inte uppfödaren själv annordnar för sina valpkullar. Trist eftersom många vill men tröttnar när man inte kommer med i lottningarna och beskrivningarna behövs ju verkligen för att utvärdera på uppfödarens avel och rasens mentala status.

Här är det ju akut eftersom TS behöver hjälp så det vete 17 om hen ens kan vänta på ett BPH utan borde nog söka sig akut till en kunnig person som kan utvärdera hunden ordentligt

Ja det låter som att ts är i stort behov av hjälp. Det känns bara som att man bör ha utvärderat hunden mentalt innan man gör sig av med den för det är ju väldigt tragiskt om man tar bort en hund som är frisk mentalt och hade kunnat bli en jätte bra hund med rätt träning...

Jag tror tyvärr att det är många hundar som avlivas i onödan på grund av okunnskap:(
  • Dexter dot com
    realisten skrev 2014-05-01 11:03:03 följande:

Ja det låter som att ts är i stort behov av hjälp. Det känns bara som att man bör ha utvärderat hunden mentalt innan man gör sig av med den för det är ju väldigt tragiskt om man tar bort en hund som är frisk mentalt och hade kunnat bli en jätte bra hund med rätt träning...

Jag tror tyvärr att det är många hundar som avlivas i onödan på grund av okunnskap:(
    Håller med dig helt frågan är ju bara om TS har kunskap och ork att få hunden på rätt köl igen och må bra och att det inte hinner hända en olycka innan.
    Hundar avlivas ju tragiskt hela tiden pga okunskap, inget engagemang, tidsbrist osv vilket är synd samtidigt som jag känner att en sån här hund kanske det är bättre att låta somna in om TS inte klarar av att "rehabilitera "den eller att den ännu värre hamnar i fel händer ännu en gång.
  • realisten
    Dexter dot com skrev 2014-05-01 11:58:19 följande:
    Håller med dig helt frågan är ju bara om TS har kunskap och ork att få hunden på rätt köl igen och må bra och att det inte hinner hända en olycka innan.

Hundar avlivas ju tragiskt hela tiden pga okunskap, inget engagemang, tidsbrist osv vilket är synd samtidigt som jag känner att en sån här hund kanske det är bättre att låta somna in om TS inte klarar av att "rehabilitera "den eller att den ännu värre hamnar i fel händer ännu en gång.

Jag håller med dig också hunden mår ju inte heller bra av att hela tiden vaktas och inte kunna få leva ett sunt hundliv för att man hela tiden måste ha en beredska:/
  • GrodanHopp

Jag är inte heller den som ropar Avliva stup i kvarten, men frågan är om det inte vore det bästa. Det är oerhört mycket jobb med att rehabilitera den hunden, om det ens går. Det kan ju absolut vara att det är raserna som krockar och/eller dålig mentalitet och då är det inte mycket att göra. Personligen skulle jag heller inte våga omplacera den och riskera att den på riktigt attackerar någon annan.

• Hallonbåt02

Orkar du inte hålla i hunden när ni är ute och går är det definitivt ett problem och ett ännu större problem om den attackerar allt och alla, använd munkorg tills du känner att du har kontroll och att han litar på dig..
    Utlopp för sin energi hjälper mer än vad man kan tro, sätt  honom  i fysiskt arbete så att han får trötta ut sig ordentligt innan ni går ut på promenad och försök att få kontakt och förståelse för hur han ser dig och hur du ser honom.
    Öva upp kontakten med hjälp av lek , gör förtroende övningar med honom som kan få honom att börja lita på dig.
    Han känner om du spänner dig på promenader t ex  vilket kan göra honom osäker skulle jag kunna tro och även så finns det  saker som  han har minnen av men med övning så kan ni ta bort  dem.
    Ha tålamod.

Svar på tråden Hjälp med vår hund