Hjälp med vår hund
Behöver hjälp!
Jag o min sambo skaffade oss en omplacerings hund. Det vi fick veta innan var att han va en blandras mellan amstaff/rottweiler , 1,5 år , en mycket social hund som älskar alla! Har gått på brukshundsklubb och är jätte duktig! En dröm hund men som inte hade något hem eftersom ägaren tagit sitt liv.
Så vi tog hand om honom. Tog han till veterinären och han är 6 år gammal. Han är jätte rädd och osäker! Attackerar allt ute. Hundar, barn, fåglar, cyklar, ja allt som kommer förbi oss. Men bara ibland inte alltid så därför mycket oberäklig!
Attackerade en äldre han. Han hoppade upp mot hans ansikte men mannen han tar upp armen o skydda sig, så tog på hans klocka som tur var så skadade sig han inte men det var också helt oberäkneligt. Mannen bara gick förbi oss när vi var ute. Jag bad så mycket om ursäkt och betalade så klart skadan på klockan.
Eftersom han är så stor så orkar jag inte hålla honom senast idag så attackerade han en fågel så jag ramlade omkull och kasade bakom honom.. Vet inte alls vad vi ska göra. Har träffat en massa olika hund tränare som försökt hjälpa oss men alls säger olika...
Hunden stänger av helt och bara går till attack får ingen kontakt alls. Vi får byta håll så fort vi möter någon ute. På senaste tid så tycker vi de har blivit bättre, mest hundar som han attackerar. Men som sagt så kan allt hända o man måste vara på sin vakt! Vi bor mitt i stan också så svårt att undvika allt detta ute.
Jag o min sambo är hund vana har alltid haft hundar under våra uppväxten så hund är inget nytt för oss.
Vad ska vi göra?