• begrundaren

Varför lyckas föräldrar från tx. Balkan, så bra med alla sina barn?

Ja, tro nu inte at detta är något "rasistiskt", kanske tvärtom, men jag undrar bara varför så gott som alla dem jag jag känner från balkanländer, alltid skryter med att alla deras barn går ur gymnasiet med högst betyg, studerar på högskola och universitet, blir färdigutbildade läkare vid 24 års ålder, får fast jobb som nittonåriga på sjukhus och myndigheter, osv.. osv.??

När ens egen unge knappat orkar masa sig ur sängen när det är skoldax?

Ja, de flesta jag pratar med som kommer fån Balkan, jobbar som städare, är sjukpensionärer, kör buss, är kokerskor, barnskötare ol. Men deras barn lyckas så oerhört bra!

Har det att göra med att dessa föräldrar i själva verket är akademiskt utbildade i sina hemländer, men aldrig lyckades "hävda" sig här som 1:a generations invandrare/ flyktingar?

• Svar på tråden Varför lyckas föräldrar från tx. Balkan, så bra med alla sina barn?
  • Ronga
    ursula skrev 2014-05-02 12:24:40 följande:
    Skitsnack att det är höginkomsttagare som har hemmafruar . Välutbildade gifter sig med välutbildade och där gör båda karriär .
    Tror detta är vanligare bland människor ifrån väst. Men i balkan och länder mer åt öst så vill mannen oftast att kvinnan inte ska överanstränga sig eller hamna i stress, så kvinnan får oftast ta hand om hemmet och barnen. Undantag finns ju såklart...det finns alltid.
    Only fear of death is coming back reincarnated
  • Anonym (***)
    grind skrev 2014-05-02 09:06:22 följande:
    Om du tittar på vilka som har hemmafruar så är det höginkomsttagare och givetvis får då dessa barn en bättre barndom. 

Grundproblemet är precis som (därför) beskriver att föräldrar inte värderar sina barn, friskriver dem från ansvar och dessutom inte sätter gränser. 
    Stämmer inte, de festa som inte har barnen på dagis är låginkomsttagare.
  • Ronga
    Fille88 skrev 2014-05-02 12:27:40 följande: