• begrundaren

Varför lyckas föräldrar från tx. Balkan, så bra med alla sina barn?

Ja, tro nu inte at detta är något "rasistiskt", kanske tvärtom, men jag undrar bara varför så gott som alla dem jag jag känner från balkanländer, alltid skryter med att alla deras barn går ur gymnasiet med högst betyg, studerar på högskola och universitet, blir färdigutbildade läkare vid 24 års ålder, får fast jobb som nittonåriga på sjukhus och myndigheter, osv.. osv.??

När ens egen unge knappat orkar masa sig ur sängen när det är skoldax?

Ja, de flesta jag pratar med som kommer fån Balkan, jobbar som städare, är sjukpensionärer, kör buss, är kokerskor, barnskötare ol. Men deras barn lyckas så oerhört bra!

Har det att göra med att dessa föräldrar i själva verket är akademiskt utbildade i sina hemländer, men aldrig lyckades "hävda" sig här som 1:a generations invandrare/ flyktingar?

• Svar på tråden Varför lyckas föräldrar från tx. Balkan, så bra med alla sina barn?
  • Ronga
    ursula skrev 2014-05-02 12:24:40 följande:
    Skitsnack att det är höginkomsttagare som har hemmafruar . Välutbildade gifter sig med välutbildade och där gör båda karriär .
    Tror detta är vanligare bland människor ifrån väst. Men i balkan och länder mer åt öst så vill mannen oftast att kvinnan inte ska överanstränga sig eller hamna i stress, så kvinnan får oftast ta hand om hemmet och barnen. Undantag finns ju såklart...det finns alltid.
    Only fear of death is coming back reincarnated
  • Anonym (***)
    grind skrev 2014-05-02 09:06:22 följande:
    Om du tittar på vilka som har hemmafruar så är det höginkomsttagare och givetvis får då dessa barn en bättre barndom. 

Grundproblemet är precis som (därför) beskriver att föräldrar inte värderar sina barn, friskriver dem från ansvar och dessutom inte sätter gränser. 
    Stämmer inte, de festa som inte har barnen på dagis är låginkomsttagare.
  • Ronga
    Fille88 skrev 2014-05-02 12:27:40 följande:

Hej TS  jag är från Balkan så jag  skulle  kanske kunna svara på dina frågor Glad

Vad det gäller utbildning är vi väldigt noga redan från början att tala om för våra barn hur viktigt det är med att ha en utbildning och att skolan alltid kommer först och ska tas på allvar. Detta gäller framför allt när barnen börjar i högstadiet och får betyg i sina ämnen, Balkan föräldrar kräver att barnen gör sitt  allra bästa i skolan. 
    Att "chilla" eller slappa med skolan och inte bry sig om betygen och skolka och allt detta kommer INTE på frågan, det hade blivit ett himla liv hemma  om man hade fått höra i skolan på utvecklingssamtalen att ens barn inte gör så mycket eller om ungen skulle komma hem med urusla betyg. 

Vi tillåter ABSOLUT INTE heller våra barn att  hoppa av skolan,, du ska gå på gymnasiet och därmed basta , slutdiskuterat. Vad våra barn vill läsa när dem kommer in i gymnasieåldern är helt upp till dem, huvudsaken är som sagt att dem går ut med bra betyg, sedan får dem jättegärna läsa vidare på universitetet eller på någon högskola om dem vill eller om dem måste då det beror på vilken linje dem gick i gymnasiet. 

Vad det gäller barnuppfostran så är vi rätt så hårda jaa, vi slår inte våra barn ( det finns naturligtvis dem från Balkan som gör detta, sedan kan det bero på vad ungen har gjort också, om den gick alldeles för långt över gränsen och spottar och så, ja då kanske man ger ungen en smäll, men inte så ofta det sker. ) Vi är FÖRÄLDRAR till våra barn och INTE alltid  kompisar såsom många här i Sverige är tycker jag. Vi älskar SJÄLVKLART våra barn över allt annat på denna jord precis som er svenskar och i stort sett alla föräldrar på denna jord gör och vi vill alltid våra barns bästa och att barnen ska må bra och ha det bra. Familjen för oss från Balkan är oerhört viktig, vi tycker att det viktigt att vi som familj alltid t.ex försöker äta tillsammans varje dag och göra saker tillsammans då och då precis som här i Sverige , familjen kommer alltid först.  Annars är vi lite hårda ja, vi tolererar INTE att våra barn gör precis som dem vill och styr och ställer hur dem vill och så. Missförstå mig inte nu, SJÄLVKLART får våra barn vara med och bestämma en massa saker hemma och så, t.ex vad vi ska äta till middag , reseönskemål o.s.v, jag menar bara att vi från Balkan skulle bli ursinniga på våra barn ifall en lärare eller så hade ringt hem och sagt att "ditt barn har misskött sig i skolan idag" ditt barn kallade mig det och det" . Jag hade tyckt synd om ungen och ungen hade troligtvis fått håra konsekvenser för sitt beteende. RESPEKT mot dem äldre är ALLTID oerhört viktigt och i våra kulturer är det något som vi lär barnen tidigt.  
    Jag nämnde tidigare att vi inte är kompisar till våra barn, i första hand är vi föräldrar och uppfostrar barnen så att dem blir bra och ordentliga individer,men SJÄLVKLART är vi kompisar med dem också (i andra hand)  och umgås och skojar, busar leker med dem , och vi finns alltid för våra barn till hands, tala med oss om precis vad som helst. :) Balkanföräldrar brukar oftast vara väldigt barnkära. 

Hoppas att jag har lyckats besvara några av dina frågor, är det något jag har missat får du jättegärna säga till !! :) 

Det där låter som alla föräldrar, i hela världen. Alla föräldrar förklarar för sina barn hur viktigt det är med utbildning och att man ska ta skolan seriöst. Inget som kännetecknar Balkan. Då kan vi också börja prata om judar, då utbildning är livsviktigt för dom, samma sak med folk från Iran, Armenien, Syrien, Japan, Sydkorea etc. 
    Only fear of death is coming back reincarnated
  • Fille88
    Ronga skrev 2014-05-02 12:40:46 följande:
    Det där låter som alla föräldrar, i hela världen. Alla föräldrar förklarar för sina barn hur viktigt det är med utbildning och att man ska ta skolan seriöst. Inget som kännetecknar Balkan. Då kan vi också börja prata om judar, då utbildning är livsviktigt för dom, samma sak med folk från Iran, Armenien, Syrien, Japan, Sydkorea etc. 

Jo  men den speciella  biten är framför allt att vi INTE daltar med våra barn som jag skrev förut, det är klart att ALLA föräldrar talar om för sina barn att skolan är extremt viktig o.s.v , MEN vi är framför allt extra hårda när det gäller hur man ska bete sig i skolan mot sina vänner, vuxna o.s.v. Det finns inte en chans i hela världen att föräldrar från Balkan skulle vara lite slappa i sin uppfostran om dem får höra att ens unge missköter sig, det hade blivit ett himla liv hemma med skäll och allting. Sedan är vi HÅRDA som sagt när det gäller barnuppfostran, en Balkan förälder ska inte under några omständigheter behöva tjata på sina barn för någon grej, när en förälder säger något en gång så är det detta som gäller och ingen snack om saken, struntar ungen i att lyssna så får ungen ta konsekvenserna , hårda blir dem men skyll dig själv. 

• Anonym (yiuyi)
    Anonym (.) skrev 2014-05-02 12:10:10 följande:
    Du låter som mina föräldrar, sorgligt tycker jag. Givetvis bör man visa barn att man kan plugga vidare, men jag gjorde det utan att ens reflektera över att det fanns andra möjligheter och fann mig stående med en examen inom något jag inte alls ville jobba med. Satsa på trippel i lyckliga barn istället för en viss examen, vore mitt råd. Alla är olika, och vad som passar ett barn behöver inte passa nästa.
    Äsch, jag raljerade lite bara. Självklart är en viss examen inte viktig, det är bara det att det verkar bära av åt det hållet... 

Men det gör ingen lycklig av att ägna flera år av sitt liv åt sin drömutbildning bara för att finna att det inte går att få jobb heller, man kan välja fel på flera sätt. 
  • Tatte

Föräldrarna nerifrån Balkan är mer strängare med gränser till sina barn och daddar inte med dom. Det är så föräldrarna vinner respekt från barnen eftersom de har satt gränser med en bra uppfostring sedan som liten. Säger de en sak så är det så, då gäller det att lyda!

• Anonym (tommy)

Av dom kompisar jag har som är bosnier kroater serber, makedonier
    har dom bara en sak gemensamt och det är att dom fått styk som barn.
    Har dom inte skött sig  stort och smått så åkt dom på en portion stryk.

• Stjärnfall76

De sätter nog helt andra krav på sina barn. FÖr många svenska föräldrar ska skolan mest vara rolig och abolut inte krävande för de stackars barnen. Det är lärarens ansvar att kunskapen fastnar.

Medan de troligtvis ser lärarens ansvar att lära ut och elevens att ta till sig utbildnigen. Utbildning tar man till sig med hårt arbete efter skoltid.

Det stämmer det du säger, minns min mormor som var lärare i ett invandrartätt område för länge sedan (varit pensionär i 20år

Men hon sa alltid, att jugoslavernas barn (det hette ju så då) var alltid hela och rena och kunde sina läxor.

Medan det var tvärt om inom vissa andra grupper. Som jag inte tar upp här.

Men krav är nog största skillnaden. Få svenska föräldrar hade slutat servera internet/tvspel/bil/fickpengar bara för att de inte skötte skolan.
    Och när de misslyckas åker läraren på en känga.
    Där är problemet.

• YokohamaNr2

Jag håller med TowMater där i början, svenska barn har ofta med sig det där med , ingen fara du kan alltid läsa upp betygen senare, inte bara från föräldrar men från hela skolsystemet och kompisar mm, inget direkt stöd från syo till de barn som inte har föräldrar som kan systemet med universitet etc (egen erfarenhet)

Visst kan du läsa senare men med facit i hand så önskar jag att mina föräldrar hade pushat mig mer att studera tidigare. Vilket  jag självklart kommer göra med mina barn

• Letitia

Det där stämmer verkligen inte med min erfarenhet. I synnerhet inte när det gäller albaner - de ungdomarna brukar vara de värsta busarna... Ungdomar med grekiskt påbrå har jag bättre erfarenhet av, men det beror antagligen på att deras föräldrar eller far-/morföräldrar kom hit som arbetskraftsinvandrare, och hade en helt annan vilja att slå sig in i samhället och bli svenskar.

• Stjärnfall76
    Letitia skrev 2015-01-07 12:49:51 följande:

Det där stämmer verkligen inte med min erfarenhet. I synnerhet inte när det gäller albaner - de ungdomarna brukar vara de värsta busarna... Ungdomar med grekiskt påbrå har jag bättre erfarenhet av, men det beror antagligen på att deras föräldrar eller far-/morföräldrar kom hit som arbetskraftsinvandrare, och hade en helt annan vilja att slå sig in i samhället och bli svenskar.

Det stämmer nog bäst med serber och kroater.
Svar på tråden Varför lyckas föräldrar från tx. Balkan, så bra med alla sina barn?