• djungelvrål

Hur många timmar per dag är era hundar ensama?

Hej Hundägare! jag undrar över tre frågor.

1, Hur många timmar per dag är era hundar själva o hur ofta?

2, vilken hundras har ni?

3, hur mycket rastar ni hunden? (hur länge innan arbetet osv)

• Svar på tråden Hur många timmar per dag är era hundar ensama?
  • smålandsjänta

Min hund är två och ett halvt år. Hon är ensam ca 5 timmar/ dag de dagar jag går i skolan vilket är ungefär tre dagar i veckan. Ibland är hon ensam i huset och ibland ensam tillsammans med min mammas hund hemma hos min mamma. Hon är en blandrashund med bordercollie, husky och dobermann. En mycket aktiv hund med andra ord. Hon har dock inga problem med att vara ensam hemma, visst följer hon helst med mig om hon får - ser mig i ögonen när jag åker som om hon frågar om hon kan få följa med men jag har kollat genom fönster och efter någon minut går hon och lägger sig. Många gånger när jag kommer hem så står hon och sträcker på sig för att hon precis klivit upp. Hon mår alltså utmärkt trots att hon är ensam "mycket". Ibland är hon ensam ännu längre men det är VÄLDIGT sällan. Nu när jag är i slutet av graviditeten orkar jag inte gå några promenader så hon går fritt in och ut ur huset vilket passar henne utmärkt. TROTS att hon är en hund med aktiva raser i sig. Hon hade däremot inte fungerat såhär bra om det inte vore för min ihärdiga träning jag gjorde då hon var ung. Promenader (minst fyra om dagen), lydnad, konster, sök osv. Jag började ensamträna henne redan som valp men då bara fem minuter i taget. Första gången hon var ensam en hel timma var hon sju månader, detta gjorde henne väldigt trygg i sigsjälv. Nu är hon liksom trygg i grunden och kan således vara ensam utan att må dåligt. Vi promenerar inte men vi gosar, övar lite konster, ligger och solar i trädgården och leker med pinnar och pipleksaker varje dag - DET får henne att vara en lycklig hund. Sedan åker vi hem till min mammas hästgård minst tre dagar i veckan där hon springer fritt och får leka med en annan hund.

• Apopan

Kanske 5h i månaden. Har haft turen att alltid ha det så. Just nu jobbar jag hemifrån. 

• Starkast

Nu har vi precis fått vår hund, men den kommer inte vara ensam mer än när man är inne i affären, på något möte.
    Dock måste jag lära mig mer om att aktivera hunden! Har inte haft någon på över 10 år och helt kommit bort från det. 

• Starkast
    Starkast skrev 2014-05-04 10:08:00 följande:
    Nu har vi precis fått vår hund, men den kommer inte vara ensam mer än när man är inne i affären, på något möte.
    Dock måste jag lära mig mer om att aktivera hunden! Har inte haft någon på över 10 år och helt kommit bort från det. 
    2. Blandras.

3. Så mycken en 8-årig omplaceringshund med kass kondition orkar och kan pga sina jätteförväxta klor som gör lite ont att gå på. Men så snart kondisen är bättre och klorna kunnat filas ner till en bättre nivå. Men en 45 min promenad på fm och en 45 min promenad på em  orkar hon hyfsat bra, även om hon är jättetrött sista biten hem. N ågon dag har hon vart tvungen att gå längre när vi följt med sonen på ridtur, men då fick vi stanna och vila flera gånger. Vattenflaska varje promenad är ett måste för henne just nu. Dricker nästan en halvliter under 45 min promenad.
  • Dexter dot com
    djungelvrål skrev 2014-05-03 15:42:19 följande:
    Vi börjar ganska snabbt att ensamhetsträna hunden. Man ska inte låta hunden styra utan det är vi som bestämmer över den. Den blir ju 20 v gammal när den kommer att lämnas. De flesta andra som jobbar heltid kommer hem på lunchen o går en snabbis sedan blir hunden på nytt lämnad o det tycker jag är hemskt!!

Jag kommer att vara med min hund precis hela eftermiddagarna o kvällarna åxå dessutom från kl 12.00 får hon aktivering o närhet fullt ut.
    Men inte tänker du lämna en 5 månaders valp 5 timmar ensam? 
  • Starkast
    djungelvrål skrev 2014-05-03 15:42:19 följande:
    Vi börjar ganska snabbt att ensamhetsträna hunden. Man ska inte låta hunden styra utan det är vi som bestämmer över den. Den blir ju 20 v gammal när den kommer att lämnas. De flesta andra som jobbar heltid kommer hem på lunchen o går en snabbis sedan blir hunden på nytt lämnad o det tycker jag är hemskt!!

Jag kommer att vara med min hund precis hela eftermiddagarna o kvällarna åxå dessutom från kl 12.00 får hon aktivering o närhet fullt ut.
    Hur tänkte du där?

En pensionär... Hur många år tror du att den orkar gå ordentliga promenader och aktivera hunden? 
    sällskap får den ja, men en hund behöver betydligt mycket mer än att sitta i knät och bli klappad... 
    Sedan lär ju hunden överleva sin husse/matte många gånger och ska den då byta hem kanske flera gånger? 

En hund som är ensam några timmar och sedan har en familj som orkar promenera, aktivera och leka med den tror iallafall jag gör den till en gladare individ än att små korta turer och bli klappad.

• Starkast

Jag citerade ett inlägg om att bara pensionärer borde ha hund, men det blev ett annat? Konstigt! Men fel är iallafall citerat

• Majsan70

Jag har två hundar. En 12 årig tik och en 11 veckors hane.
    Tiken är ensamhetstränad och trivs utmärkt ensam hemma med katterna som sällskap. Valpen håller på att ensamhetstränas nån minut i taget i naturliga sammanhang. 

Det är sällan våra djur är ensamma hemma några längre stunder då vi är 5 i familjen som alla har olika tider. Men ibland händer det. Valpen lämnas bort de gånger vi inte har möjligheter att ta med honom men tiken får vara kvar hemma då hon trivs bäst med det. 

• Hallonbåt02

Mina  hundar  bor ute och är själva när jag inte är ute.
    Hade jag bott i lägenhet så hade jag nog inte lämnat hunden hemma längre än 3-4 timmar (som vuxen) .

• Hallonbåt02

Jo och så har jag 3 Alaskan malamutes och 1 mastiff.
    Våran mastiff har gården att sköta/vakta och så får hon en del sök uppgifter samt promenader i skogen, dem andra får allt från 1 timmes dragträning/klövjning per dag till några dagar i sträck beroende på vad vi gör, dem har även sysslor på gården som att dra in ved , hö och torv/spån balar.
    Utöver aktiviteter så är dem soffpotatisar som älskar livet.

• Chiquita07
    Jag jobbar inte just nu så jag är med min hund hela dagarna. Ibland åker jag dock iväg på ärenden, ibland får hon följa med o sitta i bilen o ibland får hon vara hemma. Kan vara allt från 30min-5 timmar.

Chihuahua

Ut o kissa o bajsa på morgonen (dvs kort promenad) och sen försöker jag rasta henne kanske 3 ggr till under kvällen. Vi går en kort sväng i skogen ibland också. Jag är höggravid o har verkligen ingen energi så vi går inte ut speciellt mkt tyvärr men hon får iaf göra sina behov några ggr per dag.
  • Chiquita07
    Chiquita07 skrev 2014-05-06 13:31:19 följande:
    Jag jobbar inte just nu så jag är med min hund hela dagarna. Ibland åker jag dock iväg på ärenden, ibland får hon följa med o sitta i bilen o ibland får hon vara hemma. Kan vara allt från 30min-5 timmar.

Chihuahua

Ut o kissa o bajsa på morgonen (dvs kort promenad) och sen försöker jag rasta henne kanske 3 ggr till under kvällen. Vi går en kort sväng i skogen ibland också. Jag är höggravid o har verkligen ingen energi så vi går inte ut speciellt mkt tyvärr men hon får iaf göra sina behov några ggr per dag.
    Min hund är dock aldrg i bilen längre stunder, var lite otydlig :)
  • Cornellia
    Ett par timmar kanske en gång i veckan. 

Japansk Spets

Hon får kissa snabbt på gräsmattan innan jag lämnar henne på morgonen, och sen går vi ut en kvart kanske på kvällen. På dagarna är hon hos mina föräldrar som rastar henne med långa promenader, och där emellan har hon fri tillgång till deras tomt. 
Svar på tråden Hur många timmar per dag är era hundar ensama?