• deede

Barn med migrän, erfarenheter??

Har precis fått reda på att min sexåring antagligen har migrän.
    Hon hade ett anfall måndags, skrek, grät, hade helt panik för hon hade så ont i huvudet.
    Sen spydde hon ner hela bilen när vi var påväg till sjukhuset, somnade och sen va det bra igen.

Låter det som migrän?
    Vad kan jag göra för att hjälpa/förebygga/lindra??
    Tar gärna emot tips och råd!

Var hos doktorn idag och fått en dagbok vi ska fylla i när hon har ont.
    Och så sa han att vi skulle ge en kombination av Alvedon/Ipren om det kommer igen.

Miranda 080302 Minnéa 110706 Mira 121218
  • Svar på tråden Barn med migrän, erfarenheter??
  • Amanda84

Jag hade en pojke på förskolan där jag arbetade som hade barnmigrän. Han fick inte alltid ont i huvudet utan blev trött och kräktes. Efter att tag lärde man sig när han började visa symptom på migränen och genom att han fick lägga sig ned och vila då så gick det ibland över av sig själv, men vi ringde alltid föräldrarna och rapporterade läget och om han kräktes, var ledsen, etc. så kom de alltid och hämtade. Vi var alltid redo att han behövde sova under dagen då sömnen ibland motverkade ett fullt utbrott. Vi tog exempelvis alltid med oss en tvillingvagn på utflykter, som han kunde lägga sig i och sova (trots att han var 6 år) De andra barnen accepterade fullt ut att pojken ibland behövde ta det lugnt och det ifrågasattes aldrig av de andra.

• Amanda84

Tillägg: ibland kunde migränen utlösas av att pojken blev stressad, upplevde något nytt, var oförberedd inför förändringar. Försök se om du kan se ett mönster i attackerna och undvik/lindra de situationerna. För pojken hos oss kom migränen i skov: ibland fick han anfall flera gånger/vecka under flera veckors tid; ibland kunde det gå månader mellan attackerna.

• deede

Tack för infon!
    Ska verkligen hålla koll och se om man kan hitta nåt mönster i det.

Miranda 080302 Minnéa 110706 Mira 121218
  • lövet2

Det låter ungefär som min dotter hade det första åren. Hon fick migrän vid 5 års ålder. Alltid korta anfall. Började med huvudvärk som snabbt blev värre. Tålde inte ljus eller rörelse. Kräktes våldsamt efter ett par timmar, somnade och vaknade sedan lite "bakis" så att säga.

Anfallen utlöstes av att det blev för mycket av något. För mycket kompisar, för mycket ljud, för mycket TV, för mycket aktivitet osv. Tråkig vardag var liksom hennes grej ...

• LängtansMirakel

Jag hade migrän som barn (och en bit upp i vuxen ålder). Var fullständigt vidrigt, är oerhört tacksam att det har slutat - även om jag fortfarande kan få känningar av början till migrän så är det (tack och lov) många år sedan jag fick ett riktigt anfall nu.

Svar på tråden Barn med migrän, erfarenheter??