• ChristianH

    När får barnen spela våldsamma spel?

    Jag har funderat en del kring nar det ar ok for barn att spela krigsspel? I princip gar det hela ut pa att doda men nu ar ju verkligheten sa att de flesta 10 aringar spelar dessa spel. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden När får barnen spela våldsamma spel?
  • Dveg

    Min sons mamma låter honom spela det mesta vad det låter. han är sju år...

    skulle inte falla mig in att låta honom spela GTA även om jag gör det ibland.... finns åldersgränser av en anledning

  • Testalite
    Dveg skrev 2015-05-14 19:51:54 följande:

    Min sons mamma låter honom spela det mesta vad det låter. han är sju år...

    skulle inte falla mig in att låta honom spela GTA även om jag gör det ibland.... finns åldersgränser av en anledning


    GTA har ju ingen åldersgräns. Så det faller ju.
  • Tokfrans
    Testalite skrev 2015-06-02 12:02:06 följande:
    GTA har ju ingen åldersgräns. Så det faller ju.
    GTA har ju ingen åldersgräns??? hahahaha ojo, 18 år!
  • suziz
    Godnatt skrev 2014-07-05 15:18:53 följande:

    Den kille i min umgängeskrets som förbjöds spela våldsspel och titta på våldsfilmer släppte alla spärrar när han väl fick spela. Det blev Postal för honom och filmer som Saw. Allt annat som var mildare än det dissades. Började även jobba på slakteri och skrattade varje gång ett djur dog.

    Vi andra som aldrig haft några restriktioner mer än att "gå ut för att det är fint väder istället för att sitta här" har inte fått samma böjelser i livet. Tvärtom är det aldrig kul att ha ihjäl ett djur.


    Men då har han väl snarare en empatistörning och det beror ju absolut inte på att han inte fick spela våldsspel... Men det är kanske var just därför föräldrarna från början hade förbudet?
  • Testalite
    Tokfrans skrev 2015-06-02 12:06:22 följande:
    GTA har ju ingen åldersgräns??? hahahaha ojo, 18 år!
    Nej det har det då inte ge mig källa p ådet!
  • green34
    Testalite skrev 2015-06-02 12:58:39 följande:

    Nej det har det då inte ge mig källa p ådet!


    Jo,GTA har en åldersgräns på 18 år på grund av att spelet är väldigt våldsamt.
  • Testalite
    green34 skrev 2015-06-02 13:03:25 följande:
    Jo,GTA har en åldersgräns på 18 år på grund av att spelet är väldigt våldsamt.
    För det första finns det inga åldersgränser på spel bara rekommendationer.
    Dessa startades att använda 2003. GTA kom 1997
  • green34
    Testalite skrev 2015-06-02 13:14:37 följande:

    För det första finns det inga åldersgränser på spel bara rekommendationer.

    Dessa startades att använda 2003. GTA kom 1997


    Jo,det finns visst åldersgräns på det spelet eftersom att spelbutiker får inte sälja det spelet till någon som är under 18 år.
  • Testalite
    green34 skrev 2015-06-02 13:17:36 följande:
    Jo,det finns visst åldersgräns på det spelet eftersom att spelbutiker får inte sälja det spelet till någon som är under 18 år.
    Nej. Pegi är endas en rekommendation. läs på lite.
    Större delen av de dator- och tv-spel som distribueras i europa är försedda med en PEGI-märkning. Det är ett europeiskt system för åldersrekommendationer som varit i bruk sedan 2003. Här kan du läsa om systemet och hur det fungerar.
    Vad är PEGI?
    PEGI:s åldersmärkning (Pan-European Game Information) skapades för att vägleda föräldrar i europa när de köper datorspel till sina barn. Märkningen lanserades våren 2003 och ersatte ett antal nationella åldersmärkningssystem med ett gemensamt system som numera används i större delen av Europa, i 30 länder, bl.a. Sverige.

    Systemet stöds av de stora konsoltillverkarna, bl.a. Sony, Microsoft och Nintendo, samt utgivare av tv- och datorspel i hela Europa. Åldersmärkningssystemet har tagits fram av den europeiska branschorganisationen för tv- och datorspel (Interactive Software Federation of Europe, ISFE).

    Vad innebär märkningarna?
    PEGI-märkningen visas på förpackningens fram- och baksida och anger en av följande åldersgrupper: 3, 7, 12, 16 eller 18. Märkningen ger en indikation om spelets lämplighet med hänsyn till skydd av minderåriga. Åldersmärkningen anger inte svårighetsgraden eller hur skicklig man behöver vara för att spela spelet.

    Och sen så kom fortfarande GTA 1997
  • Testalite

    I dagsläget är det endast ett fåtal länder (exempelvis Storbritannien) som lagstiftat om att spel inte får säljas till personer som är yngre än den rekommenderade åldern för spelet. I Sverige finns idag ingen sådan lagstiftning, utan märkningen på förpackningen är endast en rekommendation. Lagtekniskt sett finns det alltså inget som hindrar att underåriga köper spel med hög åldersmärkning.


    Med det sagt så finns det många spelbutiker som själva tagit ansvaret att vägra sälja spel till minderåriga. När spelet köpts av en förälder finns det dock inte mycket de kan göra. Som utomstående kan man inte göra mycket annat än att tala med föräldrarna i fråga och informera dem om karaktären på spelet samt vad PEGI-märkningen innebär.

  • green34
    Testalite skrev 2015-06-02 13:31:34 följande:

    Nej. Pegi är endas en rekommendation. läs på lite.


    Större delen av de dator- och tv-spel som distribueras i europa är försedda med en PEGI-märkning. Det är ett europeiskt system för åldersrekommendationer som varit i bruk sedan 2003. Här kan du läsa om systemet och hur det fungerar.
    Vad är PEGI?

    PEGI:s åldersmärkning (Pan-European Game Information) skapades för att vägleda föräldrar i europa när de köper datorspel till sina barn. Märkningen lanserades våren 2003 och ersatte ett antal nationella åldersmärkningssystem med ett gemensamt system som numera används i större delen av Europa, i 30 länder, bl.a. Sverige.

    Systemet stöds av de stora konsoltillverkarna, bl.a. Sony, Microsoft och Nintendo, samt utgivare av tv- och datorspel i hela Europa. Åldersmärkningssystemet har tagits fram av den europeiska branschorganisationen för tv- och datorspel (Interactive Software Federation of Europe, ISFE).

    Vad innebär märkningarna?

    PEGI-märkningen visas på förpackningens fram- och baksida och anger en av följande åldersgrupper: 3, 7, 12, 16 eller 18. Märkningen ger en indikation om spelets lämplighet med hänsyn till skydd av minderåriga. Åldersmärkningen anger inte svårighetsgraden eller hur skicklig man behöver vara för att spela spelet.

    Och sen så kom fortfarande GTA 1997
    GTA har precis som även Tokfrans har skrivit här i tråden åldersgräns på 18 år

    Spelbutiker kräver att få se legitimation av den som ska köpa spelet för att försäkra sig om att denne inte är under 18 år

    Jag kan om du vill hänvisa källa på det?
  • Testalite

    Ni är inte heller läskunniga som det verkar. GTA pratas det om i denna tråd inte GTA V eller Iv eller nån annan gta utan GTA .

    Jag försvarar inte heller GTA V och att alla skall spela det spelet.

    Men kan ni visa en paragraf i lagboken som säger att det är en åldersgräns på spel posta den gärna.

    Källa till en blogg är ju knappast en källa.

    Här har ni en källa på vad märkningen betyder.
    www.pegi.info/sv/index/id/443/

    Sen tycker jag personligen att högsta åldern skall vara 15 som med film.

    Sen tycker jag att det är bra att butikerna frågar om leg. Även om dom inte behöver.
    Tror snarare dom gör det för att slippa få arga föräldrar som kommer och bråkar med dom.

  • green34
    Testalite skrev 2015-06-02 13:59:29 följande:

    Ni är inte heller läskunniga som det verkar. GTA pratas det om i denna tråd inte GTA V eller Iv eller nån annan gta utan GTA .

    Jag försvarar inte heller GTA V och att alla skall spela det spelet.

    Men kan ni visa en paragraf i lagboken som säger att det är en åldersgräns på spel posta den gärna.

    Källa till en blogg är ju knappast en källa.

    Här har ni en källa på vad märkningen betyder.

    www.pegi.info/sv/index/id/443/

    Sen tycker jag personligen att högsta åldern skall vara 15 som med film.

    Sen tycker jag att det är bra att butikerna frågar om leg. Även om dom inte behöver.

    Tror snarare dom gör det för att slippa få arga föräldrar som kommer och bråkar med dom.


    Tänk så här :

    Spelet har i praktiken en åldersgräns på 18 år eftersom att spelbutiker säljer inte spelet till någon under 18 år

    Det är spelbutiker som ser till att det efterlevs även om det säkert alltid kommer finns föräldrar som köper spelet åt sina barn under 18 år.
  • Testalite
    green34 skrev 2015-06-02 14:04:43 följande:
    Tänk så här :

    Spelet har i praktiken en åldersgräns på 18 år eftersom att spelbutiker säljer inte spelet till någon under 18 år

    Det är spelbutiker som ser till att det efterlevs även om det säkert alltid kommer finns föräldrar som köper spelet åt sina barn under 18 år.
    Just så jag tänker. Även om jag vet från 2 stora kedjor att det inte alltid efterlevs.
    Nu kan vi återgå till Topic.

    Jag anser att man får se på hur ens barn är som barn och vad man skall tillåta.
    Jag har sagt till min 10åring att han inte får spela Cod tex online för att mobbing och grovt språk är mer regel än undantag.

    Nu är han inte intresserad av Cod.

    Han får spela csgo vilket jag även uppmuntrar.
    Han får även spela lite GtaV på 360in.

    Han spelar även mycket retrospel som Metroid. Mario 64

    Dock så har han alltid suttit med mig och spelat så man har märkt att han är medveten om att det inte är på riktigt och kan skilja på spel och irl.


  • Moderno

    Barnen spelar bl.a. GTA V för fulla muggar. Det behöver inte innebära mer våld än ett bilspel/sportspel, med få undantag. Allt beror ju på vad man själv väljer att göra i spelet. Uppdragen får de dock inte spela eftersom dessa oftast kräver våldsamma handlingar av spelaren.

  • green34
    Moderno skrev 2015-06-02 14:31:57 följande:

    Barnen spelar bl.a. GTA V för fulla muggar. Det behöver inte innebära mer våld än ett bilspel/sportspel, med få undantag. Allt beror ju på vad man själv väljer att göra i spelet. Uppdragen får de dock inte spela eftersom dessa oftast kräver våldsamma handlingar av spelaren.


    Vad är skillnaden mellan GTA och GTA V?
  • Moderno
    green34 skrev 2015-06-02 14:33:27 följande:

    Vad är skillnaden mellan GTA och GTA V?


    Det är olika delar av en spelserie.
Svar på tråden När får barnen spela våldsamma spel?