• ChristianH

    När får barnen spela våldsamma spel?

    Jag har funderat en del kring nar det ar ok for barn att spela krigsspel? I princip gar det hela ut pa att doda men nu ar ju verkligheten sa att de flesta 10 aringar spelar dessa spel. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden När får barnen spela våldsamma spel?
  • MEE83

    Jag tror inte det är så skadligt för dom egentligen, jag tittade på rätt mycket våldsfilmer som liten bakom min mammas rygg, vissa fick jag i och för sig mardrömmar av, Split Second till exempel. hehe

    Jag spelar själv dataspel då och då och jag tycker jargongen online är ganska så kass. Det är mycket tjöt och förolämpningar fram och tillbaka. Det finns bättre spel för barn om dom nu skall spela tv spel än just krigsspel och då framförallt spel som man spelar online med andra. Vill dom umgås så kan dom ju aktivera sig "in real life" med kompisar istället.

    Det fanns i praktiken inga våldsspel av den kategori som finns nu när jag var liten, född 83, det var ju mario spelen och dylikt som man spelade. Det går ju inte jämföra med moderna spel som Modern Warfare osv.

    Jag skulle nog säga att det är en bra idé att spela spelet själv så att man får en uppfattning om vad det är så kan man ta beslut utifrån det.

    Överlag spelas det för mycket dataspel nu för tiden, det finns bättre och kreativare sätt att fördriva tiden. Bland en del utvecklas det ju faktiskt abstinens besvär, ungefär så som jag känner de gånger jag haft strulande uppkoppling och problem med att kolla eposten på ett par dagar.

  • Godnatt

    Den kille i min umgängeskrets som förbjöds spela våldsspel och titta på våldsfilmer släppte alla spärrar när han väl fick spela. Det blev Postal för honom och filmer som Saw. Allt annat som var mildare än det dissades. Började även jobba på slakteri och skrattade varje gång ett djur dog.

    Vi andra som aldrig haft några restriktioner mer än att "gå ut för att det är fint väder istället för att sitta här" har inte fått samma böjelser i livet. Tvärtom är det aldrig kul att ha ihjäl ett djur.


    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Dampig

    Ja att du måste fråga, det är ju ditt barn. Och du sa inte ett ord hur spelat är? Ja, så nämner du fint att han har problem med humöret! Kanske ska prata lite med din grabb, och fråga hur han mår. SÅ kanske han inte behöver spela, för att DU inte orkar vara med honom...


    När är det ok, att bli en hjärndöd Förälder?
  • amalie79

    Vi har inte ens funderat på saken och de är 8 och 10 år. Det kommer dröja många år. De spelen ligger på ett speciellt ställe och spelas inte heller av sambon utom när barnen sover eller är hos sin andra förälder.

    Hennes nya partner däremot spelar spelen öppet inför barnen och låter dem även leka krig i skogen med luftgevär i kamouflagekläder. Jag säger inte det är fel, bara att vi är av en helt annan åsikt. Därför känns det än viktigare att hålla på vår åsikt och barnen har ännu inte ifrågasatt det.

  • assim

    Det här får ni tycka vad ni vill om, men när jag har min dotter hos mig brukar vi spela TV-spel. Oftast blir det Far Cry 3 eller GTA V. Min dotter är 5. :)

    Jag började själv spela spel som GTA och Carmageddon när jag var runt 11-12.

  • ruuu

    Jag har alltid gjort det, sen jag var typ fyra fem. Inte blev jag våldsam för det. Barn kan också skilja på spel och verklighet.


    I smoke. If this bothers anyone, I suggest you look around at the world in which we live and shut your fuckin' mouth.? -
  • Filip1990

    I regel inte före 14-15 anser jag.


     


    Många spel har ju också rekommenderad ålder nere i hörnet på fodralet, titta på dem.

  • Nicktrick

    Nu har jag iof en tjej så inte helt målgruppen. Men jag ser ju mycket hellre att hon hänger med mig och spelar paintball eller vandrar i fjällen än att hon sitter inne och spelar datorspel. Men som sagt, hon är tjej och lite lättare att slita från en dator kanske.

  • Nicktrick

    Nu har jag iof en tjej så inte helt målgruppen. Men jag ser ju mycket hellre att hon hänger med mig och spelar paintball eller vandrar i fjällen än att hon sitter inne och spelar datorspel. Men som sagt, hon är tjej och lite lättare att slita från en dator kanske.

  • kattägaren

    Mina syskonbarn har fått spela precis vad dom vill, när dom vill, visst, vissa saker i spelen kanske inte är så bra att se i ung ålder, men mina systrar satte igång excorsisten åt mig när jag var fem år, så vad vet jag?

    Mina framtida ungar kommer med få prova att spela det jag har. Och det är allt från 2D spel som Super Mario till våldsamma och stressande skräckspel. Dels för att det ger en inkörningsport till t.ex Engelskan, ger bättre fantasi och så. 

Svar på tråden När får barnen spela våldsamma spel?