• Browniegirl81

Har en snart 3åring, som inte vill äta mycket.

Jag brukar inte vara här inne, så ofta. Men nu känner jag att det är bra att få hjälp.

Jag har en son på 3år här i Maj. Han är så dålig på att äta vanlig mat.
    det han tycker om är.

- Knäckis
    - Glass
    - Köttbullar
    - Fiskbullar
    - Pasta
    - Tacos
    - Hamburgare
    - Paprika

Han dricker bra med vatten och mjölk

Frukost ratar han helt.
    lunchen kan han äta med mycket tjat till.
    Kvällsmaten äter han lite lite mer med glädje.

Han är liten i växten och vikten.
    Både jag och hans pappa är korta och små.
    ( Vi är adopterade från Indien)

Han är bestämd av sig, även som vi är bestämda över maten för honom. Jag känner mig
    så maktlös i matsituvationen just.
    Han kan äta lite mer om vi har gäster hemma kan de iallfall bli lite mer än ½ portion som han annars äter med oss själva, då kan han få i sig hela 1 potion tillomed 2 portioner.

Han har fortfarande välling på kvällen för att de gillar han och då vet jag att han får i
    sig nått iallfall helt själv.
    På förskolan äter han bra, säger pedagogerna.
    Hos sina mor/far föräldrar äter han ju lite. men äter "dom inte hur huset" som dom säger.

Han ska till BVC snart önskar så att han gått upp lite mer i vikt för den står still  just nu 10,11½kg sen i Julas.
    Han har ju vuxit några mer cm iallfall från i Julas då var han 82cm och nu är han 85cm. Han är en glad och sprallig liten person inget annulunda i sätt eller nått annat. Har sina kompisar och mycket uppskattad bland både vuxna och barn. snäll och lite blyg..

det är maten jag och min man är lite orolig för..

• Svar på tråden Har en snart 3åring, som inte vill äta mycket.
  • Veritaslux

Jag har en dotter som är likadan. Sedan ettårsåldern har aptiten minskat. Hon kan äta som en mygga ibland. Ett tag var jag orolig, men när inte ens BVC tyckte att det var någon fara (hennes kurva planade ut men hämtade sig) började jag slappna av. Läs vad barnläkaren Cecilia skriver här www.barnakuten.nu/familjeliv/kottbullar-och-makaroner-om-mat-till-forskolebarn

Förmodligen kommer du bli lugn vid nästa bvcbesök.

• Browniegirl81

Nu har han ätit både fiskbullar och pasta
    Sen nu ikväll två kycklinglår med lite ris till
    typiskt när man under och är orolig för att ens barn inte vill äta alls. så börjar han iallfall med bra aprit över dagen ;)

• Alexi

Jag vet bekanta som slutade med vällingen på kvällen och vips började barnet äta frukost...

Om han äter bra på förskolan, välling på kvällen osv kanske han får i sig det han behöver vara att vara mätt helt enkelt. Titta på totalintaget per dygn och sluta stressa och pressa, låt honom känna hunger och äta när han behöver.

• my1313

Barn kan känna på sig att de "borde" äta och matsituationen blir lätt en maktkamp. Bit dig i tungan varje gång du märker att du vill börja truga i honom mat. Sluta med välling och bjud vettig mat på vettiga tider. Så småningom hittar han en bra måltidsrytm - våga tro på det! Barn svälter inte ihjäl med vilja!

• Fru Karlsson

Ja det var inte mycket han äter.Vi har också haft lite matproblematik med sonen förut men vi har aldrig lagat specialmat endast till honom.Han måste smaka det vi äter.Det varade som tur var bara en kort period sen en tid tillbaka äter han bra och det mesta som vi:) 10 kg är verkligen för lite för en treåring.Min 3 åring väger 16 kg!
    Vi ger fortfarande sempers gröt på kvällen och ibland på morgonen.Han älskar sin gröt och den har alltid gått ner.Prova gärna med äppelmos på! Gröt är bättre än välling.Gillar han korv? Min älskar falukorv och vill helst äta den rå.Prova med olika slags korvar.Potatis med smör på?
    Han måste ju äta riktig frukost och riktiga måltider.Förslag på frukost:Gröt,mannafrutti eller smörgås och mjölk.
    Gör ingen särskild mat och var bestämda med att det bara blir det som serveras.Men tvinga och truga inte!

• sextiotalist

Men släpp det. Ditt barn äter och är det så att han inte tappar vikten eller står avviker för mycket från sin egen kurva så är det ingen fara.
    Om du är orolig så maximera energi och näring i det lilla han äter.
    Jag tyckte det var en väldigt bra länk som du fick tips om, läs och begrunda.

• Fru Karlsson

Så du tycker 10 kg för en 3 åring är helt normal vikt?? Ts skriver själv att både hon,pappan och bvc är oroade

• sextiotalist
    Fru Karlsson skrev 2014-05-06 15:03:50 följande:
    Så du tycker 10 kg för en 3 åring är helt normal vikt?? Ts skriver själv att både hon,pappan och bvc är oroade
    Det står inget att BVC är oroade
    Nej, jag ser inget konstigt, min egen grabb var så liten när han var tre år och jag var nog mer orolig än BVC, däremot gick vårt barn ner i vikt när han var två och då var de lite mer oroliga.

Min grabb var länge på den lägsta kurvan men förlfyttade sig 2 kurvor upp när han blev några år äldre.

Eftersom båda föräldrarna är korta (och troligen nätta) så är det inget konstigt.
    Hade det varit en dipp under en längre tid så hade det varit annorlunda.

Men en del är mindre och smalare och äter mindre än vad andra gör.
Svar på tråden Har en snart 3åring, som inte vill äta mycket.