• kma

Ska skaffa honkatt vilket jag aldrig haft förr, vad tänka på?

Hej!

Här nedan har jag samlat lite frågor. Vore så tacksam om ni kunde svara på dem!

1: Vad är bäst, sterilisera katten eller låta henne eventuellt bli dräktig?
    2: Ska man ge katten p-piller?
    3: Hur ofta har hon mens?
    4: När är hon könsmogen?
    5: Hur länge är hon gravid? :)

Sen är det några allmänna saker jag undrar över.

1: Det här aktivkolfiltret i kattlådorna, vart sitter det? Ska det ligga på botten?
    2: Startkittet till en katt, ser det ut så här. Kattlåda, kattsand, spade, mat, matskål, leksak etc?
    3: Om man skaffar halsband, gör man katten en otjänst då? Är det inte taskigt att låta dom ha halsband?
    4: Vilken mat ska man välja till en kattunge? Blöt och torrfoder?

Hoppas ni kan svara på så många som möjligt. Min lilla kattflicka flyttar hem till mig och min sambo i juni så jag vill gärna vara så påläst som möjligt :)

• Svar på tråden Ska skaffa honkatt vilket jag aldrig haft förr, vad tänka på?
  • Birmafröken

I Sverige har vi ca 100.000 hemlösa huskatter, och det är varje kattägares skyldighet och ansvar att se till att inte spä på den siffran. Detta gör man säkrast genom att kastrera sin katt före könsmognad om den inte är tänkt att användas i planerad och registrerad raskattavel. Man bör även id-märka katten (genom id-chip och/eller örontatuering) och ägarregistrera id-märkningen i Svenska Kennelklubbens och Sveraks kattägarregister.

• Akua

Tycker du ska gå in till en djuraffär och prata om vad du behöver. Den du köper katten av borde du också prata med.ndi verkar ju veta ganska lite så du har mycket att läsa på!! Katten ska ju också vaccineras och jag tycker verkligen du ska kastrera din katt en honkatt har inte mens men löper och kan bli väldigt jobbigt för oss människor då, plus att hon kan börja kissa på fel ställen. Ska du ha katten som innekatt finn det ingen anledning till halsband. Ska den vara utekatt skulle jag öronmärka eller så och också skippa halsband!! P-piller är inte så bra för honkatten så kastrera ist!! Kolfilter på kattlådan, prata om det i djuraffären, deet ska inte vara på botten men det sitter på lite olika ställen beroende på kattlådan. Du bör ge samma mat till kattungen som den fått hos sin uppfödare, liknande iaf så det inte blir för stor omställning för katten. Du bör också skaffa något för katten att klösa på.

• Cookies

Jag tycker absolut att du ska kastrera din katt. Det heter kastrera oavsett om det är en hona eller hane. Katthonor kan löpa så ofta som var tredje vecka men det är rätt individuellt. En del löper tätare under våren och mer sällan under hösten t.ex. Då dom löper så tätt så är risken för livmoderinflammationer och/eller tumörer hög. Dessutom så är det för många honor otroligt stressande att löpa, dom äter dåligt etc. Sedan så har vi som redan nämnts ett otroligt problem med hemlösa katter och som jag tycker att man borde göra sitt yttersta som kattägare för att inte öka mängden.

P-piller är inte heller att rekommendera då det ökar risken för inflammationer/tumörer ytterligare.

Ska du ha katten som ute eller innekatt?

Låda, spade, ett klösträd, någon form av mat och vattenskål samt leksaker är väl det som behövs. Gärna ett stort rejält klösträd så katten kan sträcka ut sig sin fulla längd när den klöser i det.

Personligen tycker jag att blötmat eller färskfoder är att föredra bl.a då katter har dålig törstreflex och många får inte i sig ordentligt med vatten om dom äter torrfoder vilket kan leda till problem med urinsten etc. Mjau och bozita är bra blötmat och musch och VOH har precis kommit ut med färskfoder till katt.

• Akua
    Cookies skrev 2014-05-04 22:14:31 följande:
    Jag tycker absolut att du ska kastrera din katt. Det heter kastrera oavsett om det är en hona eller hane. Katthonor kan löpa så ofta som var tredje vecka men det är rätt individuellt. En del löper tätare under våren och mer sällan under hösten t.ex. Då dom löper så tätt så är risken för livmoderinflammationer och/eller tumörer hög. Dessutom så är det för många honor otroligt stressande att löpa, dom äter dåligt etc. Sedan så har vi som redan nämnts ett otroligt problem med hemlösa katter och som jag tycker att man borde göra sitt yttersta som kattägare för att inte öka mängden. P-piller är inte heller att rekommendera då det ökar risken för inflammationer/tumörer ytterligare. Ska du ha katten som ute eller innekatt? Låda, spade, ett klösträd, någon form av mat och vattenskål samt leksaker är väl det som behövs. Gärna ett stort rejält klösträd så katten kan sträcka ut sig sin fulla längd när den klöser i det. Personligen tycker jag att blötmat eller färskfoder är att föredra bl.a då katter har dålig törstreflex och många får inte i sig ordentligt med vatten om dom äter torrfoder vilket kan leda till problem med urinsten etc. Mjau och bozita är bra blötmat och musch och VOH har precis kommit ut med färskfoder till katt.

Jag föredrar torrfoder då jag tycker det är lättare att hantera och luktar mindre äckligt, du får väl testa och se vad som passar dig och din katt bäst.
  • Flärpen

Ge inte din katt p-piller, de är cancerframkallande. Låt henne inte löpa alltför många gånger innan du kastrerar henne då katter inte mår bra av det.

• Flärpen

Och om man inte vill ge sin katt blötmat för att det luktar äckligt borde man inte ha katt.

• nemo1

Blötmat är bra mycket bättre än torrfoder. Och jag håller med, får inte katterna bra mat för att det inte passar ägarens näsa så...
    Ts. Snälla, läs kattstatus.se och läs ALLT som står där. och läs det INNAN du skaffar katt.

• Akua
    Flärpen skrev 2014-05-04 22:22:37 följande:
    Och om man inte vill ge sin katt blötmat för att det luktar äckligt borde man inte ha katt.

Men snälla nån, kasta inte sten om man sitter i glashus! Jag borde verkligen ha katt, min katt mår prima och jag tycker heller inte kattbajs luktar gott.
  • Akua
    nemo1 skrev 2014-05-04 22:26:04 följande:
    Blötmat är bra mycket bättre än torrfoder. Och jag håller med, får inte katterna bra mat för att det inte passar ägarens näsa så... Ts. Snälla, läs kattstatus.se och läs ALLT som står där. och läs det INNAN du skaffar katt.

Du med, min katt kr prima och är superfin på alla sätt och vis! Torrfoder funkar också väldigt bra!
  • nemo1

Se till att katten är dubbelvaccinerad innan flytt så att hon inte blir sjuk när hon kommer till er.
    Försäkra katten omedelbart Kastrera katten vid sex månaders ålder och se då till att öronmärka samtidigt då den är sövd.
    Katten ska ha kvalitetsfoder från djuraffär och torrfoder från mataffären är big no no. Släpp inte ut katten.

Byt aldrig foder på en katt som precis flyttat. Kör med samma foder som uppfödaren. Är det ett skitfoder så fasa sakta in ett bättre foder efter några veckor. Använd samma lådmaterial som uppfödaren i början. Rekommendera starkt en bra finkornigt klumpbildande sand, tex Extreme classic.

• kma

Wow!! Tack för allas svar! Har läst allihop. Jag har till och med redan läst mycket på kattstatus. Jättebra sida! Det kanske låter som i mitt inlägg att jag är helt nollställd när det gäller katter men det är jag inte då jag vuxit upp med katter och haft en katt i 17 år. Tack för era tips. Det där med maten är svårast tror jag. Jag läste något om att det finns kattungefoder att ge innan dom fyllt 1 år. Jag tror jag ska köpa det i början. Sen var det någon som skrev och rekommenderade starkt klumpbildande sand? Det har jag hört ska vara förbjudet för en kattunge då den kan svälja detta och få förstoppning. Det är alltså bäst med sand som inte klumpar.

• Akua
    kma skrev 2014-05-04 22:49:03 följande:
    Wow!! Tack för allas svar! Har läst allihop. Jag har till och med redan läst mycket på kattstatus. Jättebra sida! Det kanske låter som i mitt inlägg att jag är helt nollställd när det gäller katter men det är jag inte då jag vuxit upp med katter och haft en katt i 17 år. Tack för era tips. Det där med maten är svårast tror jag. Jag läste något om att det finns kattungefoder att ge innan dom fyllt 1 år. Jag tror jag ska köpa det i början. Sen var det någon som skrev och rekommenderade starkt klumpbildande sand? Det har jag hört ska vara förbjudet för en kattunge då den kan svälja detta och få förstoppning. Det är alltså bäst med sand som inte klumpar.

Ja då är du ju inte helt nybörjare med katt :) Fråga vad uppfödaren har för kattsand så kanske du kan köpa samma så är det större chans att kattungen hittar rätt på en gång :)
  • nemo1
    kma skrev 2014-05-04 22:49:03 följande:
    Inte säkert att man kan allt bara för att man haft katt tidigare. Du trodde tex att katter har mens eller visste inte när katter blir könsmogna.
    Många kattungar äter av sanden ja, men det är när de precis börjat gå på lådan som de gärna provar. Kattungar ska enligt lag vara MINST tolv veckor när de säljs och så stora kattungar äter inte sand.
    Som sagt så ska kattungen äta det foder den är van vid för annars kan magen braka totalt då det är ett stort trauma för den att bara flytta från sin mamma.Byta foder kan göras efter någon månad.

Sedan rekommenderar jag dig starkt att köpa två kattungar. Kattungar bör inte vara ensamkatter och det finns tex inget katthem som säljer kattungar som ensamkatter, det säger väl en hel del? Jag anser att det är mycket egoistiskt att bara köpa en.
  • Currykoalan

Om det är specifik vad som skiljer en honkatt från en hankatt så tycker jag helt subjektivt och totalt utan annan uppbackning än de katter jag har haft i mina liv att honkatter är bra mycket snabbare i huvudet än de flesta hankatter, samt är en aning lynnigare. Av de honkatter jag har haft har ingen varit riktigt klok, och ganska individcentrerade. De har på ett sätt mina hankatter inte alls har gjort haft en väldigt tydlig favoritperson i hushållet som kunnat göra i princip vad som helst, och som blivit förlåten eventuella medicingivningar, lusbad eller sådant omedelbums, och sedan har de haft personer de med knapp nöd tolererat.

Min nuvarande katta känner sig tex tvungen att tvätta kudden innan hon lägger sig på den om min man har haft sitt huvud där tidigare, och ser ut att uppleva katternas motsvarighet till kränkthet om min man fyller på hennes matskål. Kan tillägga för säkerhets skull att min man aldrig krökt ett hår på hennes kropp,  utan alltid uppträtt högst civiliserat mot damen. Om han tar sig friheten att smeka henne lätt över ryggen måste katten tvätta sig nog och det händer att han får en iofs mycket lätt men ändå dask med tassen. Vår minsta tös däremot har katten efter sig vart hon går, använder katten som huvudkudde, pyntar djuret med diadem med horn på till jul, knyter rosetter om svansen och kan inte ta ett bad utan att katten oroat sitter på badkarskanten och jamar bekymrat. Går tösen ut får vi låsa dörren eftersom katten hoppar på dörrhandtaget och springer ut i trapphuset jamandes efter henne. Vår son och mig själv betraktar katten relativt neutralt. Vi är ok verkar hon anse även om vi inte är något mer än matgivarslavar och ibland duger till ge några klappar, om dottern inte finns i närheten.

Jag har haft två honkatter tidigare som haft liknande preferenser för en av hushållets medlemmar. Ingen av våra hankatter har varit så utpräglat fixerad vid en person.

• Madmoiselle

1: Vad är bäst, sterilisera katten eller låta henne eventuellt bli dräktig?

Kastrera henne. Det spelar ingen roll för henne om hon blir dräktig först och kastreras sedan eller om hon kastreras direkt. Det finns 250 000 hemlösa katter i Sverige idag, Blocket och olika Facebooksidor svämmar över av katter, marknaden är mättad sedan länge. Så gör alla hemlösa en tjänst och låt inte henne få ungar.

2: Ska man ge katten p-piller?

Helst inte, p- piller ökar risken för juvertumörer och katten kan bli dräktig i alla fall.

3: Hur ofta har hon mens?

Katter har inte mens, de löper. Katter kan bli dräktiga när som helst, då en hane parar sig med honan får hon ägglossning tre dagar efter det. Detta oavsett om hon löper eller ej.

4: När är hon könsmogen?

Då hon är 6-10 månader. Vissa veterinärer kastrerar vid fyra månader och alla kastrerar vid sex månader.

5: Hur länge är hon gravid? :)

En katt är dräktig inte gravid. En katt är dräktig 63-68 dagar (vanligast är 65 dagar)

1: Det här aktivkolfiltret i kattlådorna, vart sitter det? Ska det ligga på botten?

Jag har aldrig haft en sådan låda, så det vet jag inte svaret på.

2: Startkittet till en katt, ser det ut så här. Kattlåda, kattsand, spade, mat, matskål, leksak etc?

Ja, och vattenskål och klösträd/klöspelare. Du behöver en transportbur också.

3: Om man skaffar halsband, gör man katten en otjänst då? Är det inte taskigt att låta dom ha halsband?

Nej, det är inte taskigt, katten lider inte av det men du bör ta bort bjällran och ha ett halsband som lossnar om katten fastnar i något. Kom ihåg och skriva ditt telefonnummer på halsbandet annars blir det meningslöst. Du bör också öron- och/eller chipmärka din katt. Ett halsband kan lossna det gör inte en riktig ID märkning.

4: Vilken mat ska man välja till en kattunge? Blöt och torrfoder?

Det är en smaksak, ska du välja torrfoder så är ett foder med hög kötthalt bäst, tex Orijen eller Applaws, i andra hand övriga foder från djuraffären tex Royal Canin, Hills, Eukanuba eller Purina pro plan. Ge absolut inte foder från matvaruaffären, det är det sämsta du kan ge.

Vad gäller blötmat så är Bozita och Mjau i tetra bäst. Blötmat kan du köpa på matvaruaffären.

Ett tips är att handla på nätet då det ofta är billigare, tex på www.zooplus.se/

Svar på tråden Ska skaffa honkatt vilket jag aldrig haft förr, vad tänka på?