• Krusenberg

Nackont - sele eller sjal

Ska jag välja sele eller sjal om jag vill bära mitt barn?
    Jag får lätt ont i nacken när jag bär en vanlig ryggsäck och ännu värre är det om jag har en axelväska av tyngre modell.

Finns det några rekommendationer?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Nackont - sele eller sjal
  • Krusenberg
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-06 12:06:42 följande:
    Tyvärr finns det inte så många fysiska butiker som säljer ergonomiska bärselar. Bor du nära stockholm har du ett jättefint utbud hos knyt an. Annars brukar de i bästa fall ha ergo på vissa vanliga babybutiker, ibland manduca. Ingen av dem passar en kort bärare något vidare. Det finns dock gott om "bär-föräldrar" runt om i Sverige som gärna visar. Gå in på sjalbarns forum. Gå på sjalträff eller eftersök specifika bärselar i ditt område så får du säkert napp .

Bor tyvärr i södra Sverige. Känns som att malmö/lund har störst utbud. Ska kolla sjalbarn för att se vad de rekommenderar för butiker och sjalar/selar.
  • Batmamba

Mitt tips är att inte köpa en ergo. Vi har en sån och den är jättebra på många sätt, men den var för stor för mig, som är 163 cm med kort överkropp. När barnet blivit över året gick den däremot bra och att bära på ryggen i den går super. Innan vi växte i ergo bar jag i trikåsjal. Det var jättebehagligt, men den är låååång och släpar lätt i marken och blir smutsig. Jag tyckte ändå att det var värt det och kommer använda den även till småsyskonet som kommer i sommar.

• Krusenberg
    Batmamba skrev 2014-05-06 20:02:27 följande:
    Mitt tips är att inte köpa en ergo. Vi har en sån och den är jättebra på många sätt, men den var för stor för mig, som är 163 cm med kort överkropp. När barnet blivit över året gick den däremot bra och att bära på ryggen i den går super. Innan vi växte i ergo bar jag i trikåsjal. Det var jättebehagligt, men den är låååång och släpar lätt i marken och blir smutsig. Jag tyckte ändå att det var värt det och kommer använda den även till småsyskonet som kommer i sommar.

Glömt svara dig.

Det jag inte gillar med ergobaby är att den ska knäppas bakom nacken och det verkar vara omständigt.

Fått låna en ergobaby som jag ska testa men jag är skeptisk.
  • Flickan och kråkan
    Krusenberg skrev 2014-05-13 20:00:28 följande:
    Glömt svara dig. Det jag inte gillar med ergobaby är att den ska knäppas bakom nacken och det verkar vara omständigt. Fått låna en ergobaby som jag ska testa men jag är skeptisk.

Så är nästan alla de ergonomiska delarna konstruerade. Vad tänker du är krångligt med det?
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-13 21:17:13 följande:
    Så är nästan alla de ergonomiska delarna konstruerade. Vad tänker du är krångligt med det?

SELARNA . Telefonen.
  • Krusenberg
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-13 21:17:13 följande:

För tillfället har jag en handled som är kass pga graviditeten. Hoppas att det går över när graviditeten är över men det kan ta tid.

Känns lättare med justeringar på framsidan. Men det kanske är en vanesak?
  • Flickan och kråkan
    Krusenberg skrev 2014-05-13 22:00:55 följande:
    För tillfället har jag en handled som är kass pga graviditeten. Hoppas att det går över när graviditeten är över men det kan ta tid. Känns lättare med justeringar på framsidan. Men det kanske är en vanesak?

Det är enbart beco butterfly II som har knäppning och justetingen fram. Jag tycker att den är omständlig med sin innersele, men det är ju en smaksak. Spännet i nacken håller enbart ihop axelremmarna. Kräver inte särskilt mycket justering.
  • Mandi74

Jag är 163 bar sonen i sjal och en ergo sele, vill man bara köpa en så hade jag köpt en ergo den hade jag användning för längst. Tyckte sjalen var för klumpig när sonen blev större. 

• Krusenberg
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-13 22:19:34 följande:
    Det är enbart beco butterfly II som har knäppning och justetingen fram. Jag tycker att den är omständlig med sin innersele, men det är ju en smaksak. Spännet i nacken håller enbart ihop axelremmarna. Kräver inte särskilt mycket justering.

Ok så då är utbudet begränsat vad gäller det.

Har hittat en butik i närheten som har manduca och ergobaby bärselar. Får bege mig dit när det är dags.
  • Camillabengt6363

Köp en begagnad sjal. Nya är väldigt dyra. Köper man begagnat kan man köpa olika sorter och testa sig fram eller att variera med.

Svar på tråden Nackont - sele eller sjal