mammalovis skrev 2014-05-12 22:56:11 följande:
Arbetsvegan: Folk som har sommarstugor är oftast vuxna och inte barn ... Sedan är det ju sällan man packar till sommarstugan varje helg och det fungerar säkert bättre innan barnen blir skolbarn och skaffar egna vänner och fritidsintressen med matcher som blir roligare än familjen.
Sedan har alla människor olika stort behov av trygghet i form av mitt hem är min borg. Ett flertal ger ju sig ut och tågluffar, andra åker hellre på charter och vissa vill helst inte sova borta alls. Så det beror nog på vem du frågar, men många barn drömmer ju om att ha mamma och pappa under samma tak varje dag.
När barnen närmar sig skolåldern kan de ju mer prata om vad de behöver och hur det känns att leva i kappsäck och ständigt ha koll på vilka saker som är var.
Jag förutsätter att du veckopendlar och lämnar barnen hemma med partnern för att testa på den vuxnes likvärdiga alternativ. Då antar jag att du inte saknar barnen och partnern på hela veckan och söker jobb på närmare håll. Eller? Det var det jag menade med närheten.
Här har vi vh för 9-åringen och dilemmat med kläder som inte kommer tillbaks, för tösen orkar inte städa sitt rum hos mamma och kläderna når troligen inte tvättkorgen ... Likaså får vi reda på många aktiviteter hon ska på dagen innan, som oftast kullkastar resten av familjens planer, så den dagliga kontakten att få ny information hade underlättat.
Du förstår säkert att poängen inte var själva ägandet av sommarstugorna utan boendet och som bekant(?) så har även barnfamiljer sommarstugor. (För att bara ta ett exempel)
De flesta jag känner som har sommarstugor är där varje helg - oftast barnfamiljer faktiskt men det förekommer säkert lika mycket att de bara är där varannan. Men förutom det så är de där längre perioder som semestrar.
Poängen är trygghet. Eftersom det enligt många är otryggt och otänkbart att ha två fasta punkter i livet är även sommarstugor en omöjlighet. och poängen är att de som har sommarstugor är otrygga eftersom "de lever i kappsäck". Att du nämner individers olika behov av trygghet och jämför med tågluffning bemöter jag inte ens utan det jag ifrågasätter är ditt sätt att applicera dina egna fördomar (Barn kan bara ha ETT hem men TVÅ om det är en sommarstuga. Barn lever i kappsäck om de har två hem men inte om de har en stuga)
Ett barn ska inte behöva prata för att föräldern sa kunna sätta sig in i hur det mår, språket är bara ETT av många språk vi har ... Poängen där är att det handlar, liksom boendet om förmåga att se bortanför sina egna fördomar och
inte applicera sina egna åsikter på barnen. (det ÄR otrygga, de LEVER i kappsäck etc)