• Stårschan

Handen på hjärtat - vad är bäst för barnen?

Om man inte ser till föräldrarnas önskningar, utan barnens behov, vad tror du generellt är den bästa lösningen för skilsmässobarn?

(Nu utgår vi från att båda föräldrarna är skötsamma, kärleksfulla och ansvarstagande.)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Handen på hjärtat - vad är bäst för barnen?
  • ladymidnight
    grind skrev 2014-05-12 22:19:00 följande:
    Att föräldrarna blir tillsammans igen.
    NEJ. Det bästa som hänt vår familj var att mina föräldrar skildes. Även om det inte kändes så då. 
  • grind
    ladymidnight skrev 2014-05-12 22:22:52 följande:
    NEJ. Det bästa som hänt vår familj var att mina föräldrar skildes. Även om det inte kändes så då. 
    trams
  • fluu

Skriver från barnets perspektiv: Nej, jag hade inte mått bra av att mina föräldrar blev tillsammans igen. Jag vågar inte tänka på vilken syn på förhållanden jag haft då.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • mammalovis

Arbetsvegan: Folk som har sommarstugor är oftast vuxna och inte barn ... Sedan är det ju sällan man packar till sommarstugan varje helg och det fungerar säkert bättre innan barnen blir skolbarn och skaffar egna vänner och fritidsintressen med matcher som blir roligare än familjen.

Sedan har alla människor olika stort behov av trygghet i form av mitt hem är min borg. Ett flertal ger ju sig ut och tågluffar, andra åker hellre på charter och vissa vill helst inte sova borta alls. Så det beror nog på vem du frågar, men många barn drömmer ju om att ha mamma och pappa under samma tak varje dag.

När barnen närmar sig skolåldern kan de ju mer prata om vad de behöver och hur det känns att leva i kappsäck och ständigt ha koll på vilka saker som är var.

Jag förutsätter att du veckopendlar och lämnar barnen hemma med partnern för att testa på den vuxnes likvärdiga alternativ. Då antar jag att du inte saknar barnen och partnern på hela veckan och söker jobb på närmare håll. Eller? Det var det jag menade med närheten.

Här har vi vh för 9-åringen och dilemmat med kläder som inte kommer tillbaks, för tösen orkar inte städa sitt rum hos mamma och kläderna når troligen inte tvättkorgen ... Likaså får vi reda på många aktiviteter hon ska på dagen innan, som oftast kullkastar resten av familjens planer, så den dagliga kontakten att få ny information hade underlättat.

• Liljan77

Kan inte rösta.
    Tycker så som vi har det är det bästa för oss.
    Sonen bor hos mig men träffar sin pappa varje dag. Vi bor ca 5 gång väg ifrån varann.
    Från fredag kväll till söndag förmiddag sover/är sonen hos sin pappa.
    Några gånger i veckan äter vi kvällsmat ihop alla tre.
    Så här har vi haft det i snart 7 år o jag är glad så länge det funkar. 

• Arbetsvegan
    mammalovis skrev 2014-05-12 22:56:11 följande:
    Arbetsvegan: Folk som har sommarstugor är oftast vuxna och inte barn ... Sedan är det ju sällan man packar till sommarstugan varje helg och det fungerar säkert bättre innan barnen blir skolbarn och skaffar egna vänner och fritidsintressen med matcher som blir roligare än familjen.

Sedan har alla människor olika stort behov av trygghet i form av mitt hem är min borg. Ett flertal ger ju sig ut och tågluffar, andra åker hellre på charter och vissa vill helst inte sova borta alls. Så det beror nog på vem du frågar, men många barn drömmer ju om att ha mamma och pappa under samma tak varje dag.

När barnen närmar sig skolåldern kan de ju mer prata om vad de behöver och hur det känns att leva i kappsäck och ständigt ha koll på vilka saker som är var.

Jag förutsätter att du veckopendlar och lämnar barnen hemma med partnern för att testa på den vuxnes likvärdiga alternativ. Då antar jag att du inte saknar barnen och partnern på hela veckan och söker jobb på närmare håll. Eller? Det var det jag menade med närheten.

Här har vi vh för 9-åringen och dilemmat med kläder som inte kommer tillbaks, för tösen orkar inte städa sitt rum hos mamma och kläderna når troligen inte tvättkorgen ... Likaså får vi reda på många aktiviteter hon ska på dagen innan, som oftast kullkastar resten av familjens planer, så den dagliga kontakten att få ny information hade underlättat.
    Du förstår säkert att poängen inte var själva ägandet av sommarstugorna utan boendet och som bekant(?) så har även barnfamiljer sommarstugor. (För att bara ta ett exempel)
    De flesta jag känner som har sommarstugor är där varje helg - oftast barnfamiljer faktiskt men det förekommer säkert lika mycket att de bara är där varannan. Men förutom det så är de där längre perioder som semestrar.

Poängen är trygghet. Eftersom det enligt många är otryggt och otänkbart att ha två fasta punkter i livet är även sommarstugor en omöjlighet. och poängen är att de som har sommarstugor är otrygga eftersom "de lever i kappsäck".  Att du nämner individers olika behov av trygghet och jämför med tågluffning bemöter jag inte ens utan det jag ifrågasätter är ditt sätt att applicera dina egna fördomar (Barn kan bara ha ETT hem men TVÅ om det är en sommarstuga. Barn lever i kappsäck om de har två hem men inte om de har en stuga)

Ett barn ska inte behöva prata för att föräldern sa kunna sätta sig in i hur det mår, språket är bara ETT av många språk vi har ... Poängen där är att det handlar, liksom boendet om förmåga att se bortanför sina egna fördomar och inte applicera sina egna åsikter på barnen.  (det ÄR otrygga, de LEVER i kappsäck etc)
  • beam82
    grind skrev 2014-05-12 22:26:06 följande:
    trams
    Så om två föräldrar mår dåligt tillsammans är det ändå alltid bäst för barnen om de fortsätter bo ihop?
  • fluu
    beam82 skrev 2014-05-13 13:33:39 följande:
    Så om två föräldrar mår dåligt tillsammans är det ändå alltid bäst för barnen om de fortsätter bo ihop?
    Men skit i "grind". Trams är hans standardsvar när man inte håller med.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • grind
    beam82 skrev 2014-05-13 13:33:39 följande:
    Varför skulle föräldrarna må dåligt tillsammans? Då smiter de från sitt ansvar för sig själva och sin familj.
  • Arbetsvegan
    grind skrev 2014-05-13 20:26:30 följande:
    Varför skulle föräldrarna må dåligt tillsammans? Då smiter de från sitt ansvar för sig själva och sin familj.
    Hur mår du?
  • grind
    Arbetsvegan skrev 2014-05-13 20:39:38 följande:
    Hur mår du?
    Tack, alldeles utmärkt just för att jag inser värdet av stabila relationer och prioriterar dem framför horor och TV-spel.
  • Arbetsvegan
    grind skrev 2014-05-13 20:42:09 följande:
    Tack, alldeles utmärkt just för att jag inser värdet av stabila relationer och prioriterar dem framför horor och TV-spel.
    Så bra då! Solig

Men vad menar du med horor? Jag måste ha missat en hel del för jag fattar ingenting.
  • grind
    Arbetsvegan skrev 2014-05-13 21:05:26 följande:
    Så bra då! Solig

Men vad menar du med horor? Jag måste ha missat en hel del för jag fattar ingenting.
    Ja, om man nu går till horor och spenderar kvällarna med TV-spel så är det givetvis en tidsfråga innan äktenskapet havererar. Som man bäddar får man ligga och det gäller även i denna fråga.
  • Arbetsvegan
    grind skrev 2014-05-13 21:10:06 följande:
    Ja, om man nu går till horor och spenderar kvällarna med TV-spel så är det givetvis en tidsfråga innan äktenskapet havererar. Som man bäddar får man ligga och det gäller även i denna fråga.
    Fast det finns väl fler saker som äktenskap kan kollapsa av?
  • vampyria2

Jag tror att det beror på barnet och på hur gammalt barnet är.
    Vi hade i början när sonen var tre år ungefär byte var tredje dag för det märkte vi att han mådde bäst på, sen var vi vänner så vi träffades även ibland för att sonen skulle slippa längta för mycket efter nån av oss.
    Nu har vi lite blandat inget bestämt utan både han (6 år i dag) och min 12 åring kommer och går som de vill hos sina föräldrar, jag tycker inte att barnen ska behöva längta efter sina föräldrar och i perioder så är de mer hos mig och ibland mer hos sina pappor, våra hem är alltid öppna för dem och vi är här för att se till att vi har lyckliga barn.
    Visst finns det vissa dagar när vi är borta eller har fest hemma eller så som vi vill ha barnfritt men de dagarna vet barnen om i förväg så då kan de vara här dagarna innan och efter tex.

Jag tror att föräldrar som kan samarbeta och som kan umgås tillsammans med sina barn är det bästa för barnen sen hur man gör upp boendet måste som sagt bero på vad barnet behöver för att må bra.

• grind
    Arbetsvegan skrev 2014-05-13 21:12:18 följande:
    Fast det finns väl fler saker som äktenskap kan kollapsa av?
    nej
  • Sophia85

Det beror på barnet. Om barnet är van tex att umgås med mycket folk, sovit över hos mor och far föräldrarna sedan dom var små, det finns kanske tom ett lantställe där dom hänger då och då så tror jag dom är med öppna för förändringar i sina liv och har inga problem med att "förflyttas". Ett barn som däremot är väldigt fäst vis sin mamma (eller pappa) och som inte har så mycket kontakt med andra vuxna, aldrig sover tex hemma hon någon annan har med all sannolikhet mycket svårare för att anpassa sig och ta förändringarna på "rätt sätt". Mina bonusbarn är oftast överlyckliga att dom kommer till sitt första/andra hem, deras leksaker, fotbollsplanen, saker dom längtat efter att göra osv! Dom har tagit allt superbra! Om jag hade relaterat till mig själv, där jag inte hade så bra kontakt med min pappa och var väldigt fäst vid min mamma så skulle jag nog inte mått så bra som barn om mina föräldrar skulle separerat! Så det är olika från barn till barn beroende på "bakgrund".

• Stjärnfall76

Jag vet inte... vad säger de barn som nu är vuxna..... det är nog de som vet....

generellt tycker jag varannan låter jättejobbigt. Samtidigt som att om det inte är vv så tapar man nog kontakten med helgföräldern....

• grind

Att föräldrarna blir tillsammans igen givetvis.

• Eisa

Det måste vara fruktansvärt att bo varannan vecka och inte ha någon fast punkt. Jag förstår inte hur barn orkar det.

Svar på tråden Handen på hjärtat - vad är bäst för barnen?