Fråga angående köp av bostadsrätt.
Jag och min sambo ska köpa bostadsrätt och jag behöver lite ekonomiska råd om kontantinsats och avtal...1. Eftersom jag fortfarande tycker det är lite tidigt att köpa ihop så har vi bestämt att min sambo köper lägenheten till att börja med. Han lägger kontantinsatsen och står på hela lånet dvs han äger hela lägenheten. Att jag bara ska betala halva avgiften i hyra tycker jag inte känns rättvist och jag vill också börja amortera på lägenheten direkt som egentligen är "vår" investering. Är det "ok" att betala halva avgiften, räntan samt lika mycket i amortering varje månad fast lägenheten är hans? (Vi kommer vilja amortera rätt mycket) Hur får jag min säkerhet i de pengar som jag amorterat om vi skulle separera innan jag köpt in mig? Kan man skriva något avtal om det, eller borde jag inte amortera alls?
2. Andra problemet är att vi har helt olika kontantinsatser. Han kommer att lägga 450 000 och när jag köper in mig (planerat om 6-12 månader) så lägger jag ca 100 000 kontant och tar över halva lånet.
Hur löser man enklast olika kontantinsats? Jag vet att man kan skriva en revers och låna en del av kontantinsatsen av sambon där han sedan får ränta på sina utlånade pengar. Detta är för oss inget alternativ (pga min förra sambo som krånglade till det ordentlig för mig med en sådan revers) Jag vill alltså inte låna de pengarna av honom med ränta. Kan man skriva något avtal bara att vid försäljning har han rätt till sina 500 000 och jag mina 150 000 resten delas upp på båda?
Och en sista fråga: Skriver man pantbrev när man köper bostadsrätt?