• Boxarberta

Fråga angående köp av bostadsrätt.

Jag och min sambo ska köpa bostadsrätt och jag behöver lite ekonomiska råd om kontantinsats och avtal...

1. Eftersom jag fortfarande tycker det är lite tidigt att köpa ihop så har vi bestämt att min sambo köper lägenheten till att börja med. Han lägger kontantinsatsen och står på hela lånet dvs han äger hela lägenheten. Att jag bara ska betala halva avgiften i hyra tycker jag inte känns rättvist och jag vill också börja amortera på lägenheten direkt som egentligen är "vår" investering. Är det "ok" att betala halva avgiften, räntan samt lika mycket i amortering varje månad fast lägenheten är hans? (Vi kommer vilja amortera rätt mycket) Hur får jag min säkerhet i de pengar som jag amorterat om vi skulle separera innan jag köpt in mig? Kan man skriva något avtal om det, eller borde jag inte amortera alls?

2. Andra problemet är att vi har helt olika kontantinsatser. Han kommer att lägga 450 000 och när jag köper in mig (planerat om 6-12 månader) så lägger jag ca 100 000 kontant och tar över halva lånet.
    Hur löser man enklast olika kontantinsats? Jag vet att man kan skriva en revers och låna en del av kontantinsatsen av sambon där han sedan får ränta på sina utlånade pengar. Detta är för oss inget alternativ (pga min förra sambo som krånglade till det ordentlig för mig med en sådan revers) Jag vill alltså inte låna de pengarna av honom med ränta. Kan man skriva något avtal bara att vid försäljning har han rätt till sina 500 000 och jag mina 150 000 resten delas upp på båda?

Och en sista fråga: Skriver man pantbrev när man köper bostadsrätt? 
  • Svar på tråden Fråga angående köp av bostadsrätt.
  • Kjell2

Läs på om sambolagen och bodelning först.

Behövs inga pantbrev vid brf-köp, endast vid fastighetsköp.

• elle9

Äg lägenheten 50/50! Det löser ni genom att du lånar pengar av din sambo så att era bidrag till kontantinsatsen blir lika höga. Banken som fixar ert lån har säkert en jurist som kan hjälpa er med pappersarbetet.

• Boxarberta
    elle9 skrev 2014-05-09 13:29:01 följande:
    Äg lägenheten 50/50! Det löser ni genom att du lånar pengar av din sambo så att era bidrag till kontantinsatsen blir lika höga. Banken som fixar ert lån har säkert en jurist som kan hjälpa er med pappersarbetet.
    VI måste alltså skriv en revers? Går det att skriva ett lån utan ränta?
  • Boxarberta
    Kjell2 skrev 2014-05-09 13:09:03 följande:
    Läs på om sambolagen och bodelning först.

Behövs inga pantbrev vid brf-köp, endast vid fastighetsköp.
    Jag ska läsa på om det, tak för tipset!
  • elle9

Eeeh? Ränta på utlånade pengar från sambon? Vilka dumheter! Det är INTE brukligt. Din exsambo fick väl knappast ränta på sin egen kontantinsats? Gör rätt den har gången.

• Kjell2
    Boxarberta skrev 2014-05-09 13:32:11 följande:
    VI måste alltså skriv en revers? Går det att skriva ett lån utan ränta?
    Ja, ett lån behöver ingen ränta.

Tänk dock på att om ni köper bostaden för gemensamt boende ska den delas 50/50 vid en eventuell bodelning oavsett vem ägarfördelning, vem  betalat vad och mest.

• Boxarberta
    elle9 skrev 2014-05-09 13:33:24 följande:
    Eeeh? Ränta på utlånade pengar från sambon? Vilka dumheter! Det är INTE brukligt. Din exsambo fick väl knappast ränta på sin egen kontantinsats? Gör rätt den har gången.
    Jo vi skrev en revers hos en jurist på banken, han får själv bestämma räntan den dagen han lämnar in reversen. Dock inom en viss ram.
    En ränta från "dagens datum" dvs då reversen skrevs. Det är snart 6 år sedan nu och han har "tappat bort" reversen. Så min ränta tickar på......

Därför vill jag slippa skriva en revers igen och göra samma "misstag"
  • studentska
    Boxarberta skrev 2014-05-09 13:39:42 följande:
    Jo vi skrev en revers hos en jurist på banken, han får själv bestämma räntan den dagen han lämnar in reversen. Dock inom en viss ram.
    En ränta från "dagens datum" dvs då reversen skrevs. Det är snart 6 år sedan nu och han har "tappat bort" reversen. Så min ränta tickar på......
    Det går att ansöka om dödande av förkommen handling vid tingsrätten och det gäller bl.a. skuldebrev. Dock måste det göras av den som förlorat handlingen. Tog du ingen kopia?
  • Kjell2
    Boxarberta skrev 2014-05-09 13:39:42 följande:

Därför vill jag slippa skriva en revers igen och göra samma "misstag"

Om du har en möjlighet att betala tillbaka gör det och begär ett kvitto på pengarna.
  • Boxarberta
    Kjell2 skrev 2014-05-09 14:00:39 följande:

Om du har en möjlighet att betala tillbaka gör det och begär ett kvitto på pengarna.
    studentska skrev 2014-05-09 13:59:20 följande:
    Det går att ansöka om dödande av förkommen handling vid tingsrätten och det gäller bl.a. skuldebrev. Dock måste det göras av den som förlorat handlingen. Tog du ingen kopia?
    Det kommer han aldrig att göra, han har kopian också. Om den inte också är försvunnen, var lixom såpass längesedan så jag vet inte tyvärr. (ung och dum)
  • green78

Hej!
    Skall du betala halva räntan och amorteringen skall du äga halva lägenheten. Och skriv ett skuldebrev. Räntan kan man bestämma i skuldebrevet så att det inte blir en fråga sen. Tex kan man bestämma en procentsats, att man skall betala enligt konsumentprisindex eller att man inte skall ha ränta alls.

Alternativet är att du inte betalar varken ränta eller amortering förrän du tar över halva lägenheten. Men anlita en jurist!

Men som någon har sagt innan, om ni köper lägenheten för gemensamt boende så har ni lika rätt till den båda två vid en bodelning.

Tänk också på att skriva testamente i alla fall så att ni ärver varandras del av lägenheten om någon av er skulle gå bort så den andre slipper så bostadslös eller är tvungen att lösa ut sina "svärföräldrar" eller så.

Vi är sambos som precis köpt hus ihop och Vi har skrivit både skuldebrev, samboavtal och testamente och jag tror det har gått på runt 4500kr. Vilket ju är en del pengar, men värt det ändå. Vi har dessutom tecknat livförsäkringar på varandra såsom den ena går bort får den andra ut ett belopp som motsvarar halva banklånet så att man kan bo kvar.

Lycka till!!!

• Noname00
    Kjell2 skrev 2014-05-09 13:34:44 följande:
    Ja, ett lån behöver ingen ränta.

Tänk dock på att om ni köper bostaden för gemensamt boende ska den delas 50/50 vid en eventuell bodelning oavsett vem ägarfördelning, vem  betalat vad och mest.

Ska och ska det är ju upp till var och en att fördela det som man vill ägandet och betalning.
    finns inget som säger att den måste delas 50/50
  • Noname00

Det är nog det bästa alternativet.

Du står med som ägare på lägenheten , betalar halvaa dess kostnader sen när du kan lägga in kontantinsats så gör du det.

Alternativt så står du inte med som ägare och betalar endast halva månadsavgiften.
    Sen när du kan lägga din dela av kontantinsatsen så gör du det, står som ägare och betalar halva dess kostnader.

Separerar man så säljer man återbetalar respektive kontantinsats och sen delar på vinsten.
    Förutsatt att man äger 50/50 äger man 60/40 så blir fördelningen det.

• Stokke

Om han lånar och ni är sambos kommer du få skriva under pantnoteringen på bostaden.
    Varför inte göra allt rätt ifrån början?
    Köp BR, träffa en familjejurist och skriv ett avtal att vid försäljning så har han en viss procent som är enskild egendom.

• Boxarberta

Stokke: Är du säker på det? Det är ju han som köper bostaden och inte "vi".

Vi har pratat med banken om lånelöfte för min sambo och han nämnde inget om det. Han sa bara att vi skulle anlita en jurist och skriva papper om jag inte skulle köpa in mig snart. Men om jag planerade att köpa in mig kortare efter köpet behövde vi inte tänka på det.

Har svårt att tro att jag kommer tvingas skriva på något när jag inte köper något men jag vet inte?

• Noname00
    Boxarberta skrev 2014-06-02 22:40:42 följande:
    Stokke: Är du säker på det? Det är ju han som köper bostaden och inte "vi".

Vi har pratat med banken om lånelöfte för min sambo och han nämnde inget om det. Han sa bara att vi skulle anlita en jurist och skriva papper om jag inte skulle köpa in mig snart. Men om jag planerade att köpa in mig kortare efter köpet behövde vi inte tänka på det.

Har svårt att tro att jag kommer tvingas skriva på något när jag inte köper något men jag vet inte?
    Du kommer och sak inte skriva under något om du inte köper något beträffande skulden.
    Sen kan det ju vara så att ni skriver på samboavtal att det inte ska ingå i en bodelning om du inte är med och äger den etc.
Svar på tråden Fråga angående köp av bostadsrätt.