• Seven Costanza

"Eleganta" internationella namn?

Skulle vilja ha tips på fina namn som känns eleganta och som funkar åtminstone på svenska, engelska, franska och spanska. Allra helst som uttalas någorlunda likt på alla dessa språk. Vi har ett enstavigt efternamn så jag vill helst ha namn med minst två stavelser.

Namn vi gillar men som av olika skäl inte känns helt hundra:
    Beatrice, Ellen, Elise, Louise, Esther, Alice, Juliette, Josephine, Eleonore, Henrietta, Antonia, Edward, Wilhelm, Theodore, Benjamin, Henry, Carl Fredrik, Samuel.

Vill ha namn i liknande stil. Skriv gärna också vad ni tycker om ovanstående namn. Det behöver inte vara ett "unikt namn" men vill gärna få tips på namn som är ganska ovanliga men ändå namn folk känner till (Henrietta är enligt mig ett sådant namn).

• Svar på tråden "Eleganta" internationella namn?
  • fluu

Claudia
    Oscar
    Jonas
    Vilhelmina

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Seven Costanza
    fluu skrev 2014-05-11 22:51:38 följande:
    Claudia

Oscar

Jonas

Vilhelmina

Oscar är fint men så himla vanligt. Namnet behöver inte vara ovanligt men inte så vanligt som Oscar.
  • sombra

Kanske kan dpanska vara en inspiration för internationella namn som känns igen men inte är så vanliga? Jag upplever att spanska flicknamn fungerar bättre i Sverige än pojknamn: Magdalena Mercedes Natalia Blancs Amalia Aurora Isabella Selena En annan inspiration till flicknamn kan vara Shakespeare Ophelia Desdemona Miranda Och lite till Daphne Catherine/Katherine Helen Laura Teresa Ethel Virginia Anne Clara Anthony Victor Arthur Pierre Stephen Thomas Alfred Edward Theodore Timothy Charles Henry Jag har använt böcker som utspelar sig i engelsk överklass som inspiration. Första länken går till Christies karaktärer, andra till Austens. www.squidoo.com/agatha-christie-characters www.pemberley.com/pemb/admin/readlist/janames.html

• sombra

Jag skrev en snygg lista men tydligen förstördes det av mobil versionen. Förlåt att jag upprepar flera namn du nämner i frågan, missade att dubbelkolla

• Seven Costanza

Sombra: jag gillar Amalia och Miranda, tack! Henry, Edward och Theodore har vi redan på listan. Vi har nästan bestämt oss för Edward om det blir en pojke .

• Abbe83

Fler tips:
    Allegra
    Angelina
    Annie
    Belinda
    Bianca
    Camilla
    Carla
    Chanel
    Christina/Kristina
    Emma
    Esmeralda
    Evangeline
    Hanna
    Helena
    Linda
    Mirabelle
    Olivia
    Patricia
    Sara
    Stella

Adam
    Anton
    Cameron
    Cesar
    Hektor
    Valentin

• Leonie88

Adriana, Ofelia/Ophelia, Olivia, Julianna, Kim, Adrian, Frank, Eremias, Tim, Elliot, Paul.

Svar på tråden "Eleganta" internationella namn?