• Anonym (När)

En fråga om ofostrig graviditet/missed abortion

För ett halvår sedan var jag med om en ofostrig graviditet eller missed abortion (vet inte vad det kallas). Jag hade alltså positivt test och alla symptom på att vara gravid, med det fanns bara en tom hinnsäck som växte utan foster.

Nu är jag gravid igen och har sett ett ultraljud med pickande hjärtai vecka 6. Finns det risk i det här stadiet att det blir en ofostrig graviditet/missed abortion igen? Att symptomen blir kvar men att bara hinnsäcken fortsätter att växa. Eller innebär ofostrig graviditet/missed abortion att det där aldrig fanns ett foster från början?

• Svar på tråden En fråga om ofostrig graviditet/missed abortion
  • yodi

en ofostrig graviditet innebär att det aldrig fanns något foster från början.

ett ma är när fostret dör men att kroppen missar det, så allt utom fostret fortsätter.

så en ofostrig grav kan det inte bli, däremot finns risken för ma kvar, men med tanke på att ni sett ett tickande hjärta så är den liten.

• Vickan I

Det är olika saker. En ofostrig graviditet kan det inte bli nu, men en missed abortion skulle kunna ske. MA betyder att graviditeten avstannar utan att man märker det först till motsats mot ett vanligt missfall där blödningen kommer i samband med avstannandet.

• Anonym (När)

Tack för svaren!

Svar på tråden En fråga om ofostrig graviditet/missed abortion