• K Y S S

hur tänker man när man skaffar en väldigt Bitglad / Vaktande hundras i städer?

frågan lyder,
    det finns många hundraser i städer där det rör sig väldigt många människor,
    hur tänker människor som skaffar en hundras som e känd för att va väldigt territoriellt vakande samt bit glad?
    om vi tar upp exempel på två ras Dogo Canario och Tosa, dessa hundar har extremt mkt vakt i sig o lämpar sig bäst på en inhägnad gård långt långt ifrån övriga samhället,

har sett dessa djur när jag varit i stadsparken, jag har inget emot djuren, utan tkr bara att vissa raser inte hör hemma i stads centrum utan mer på landet, en björn kan lätt dresseras till o underhålla människor i andra länder,
    men det säger inte att de passar som stads husdjur om ni förstår min poäng,

• Svar på tråden hur tänker man när man skaffar en väldigt Bitglad / Vaktande hundras i städer?
  • K Y S S
    realisten skrev 2014-05-10 23:23:56 följande:
    kan det möjligen vara så att kenneth är tillbaka igen dpck med en lite mjukare framtoning denna gång?

Självklart är det så att hundarna med rätt ägare inte utgör någon fara för samhället.

men va tycker du om dessa hundraser med fel ägare, blir de inte betydligt större odds att de skadar någon än om mjukare hundar har fel ägare?
  • jan

Kamphundar har låg irritationströskel,framavlade enbart bli ultimana slagskämpe under guldrushen roade sig guldgrävare åt horor sprit och just hundkamp.
    Och hunden som nämnds ovan dogo argentino är fram tagen för att hålla pumor borta från bostadsområden i arentina.
    Och generellt får hund aldrig springa lös okontrollerat även om inte kopplings tvång gäller.
    enligt lag ska hundägare ha sådan pli att hunden lyder i alla lägen där hund får vara lös.
    detta har vi alla med att göra polisanmäl hundägare som struntar ikoppel tvång där hund skall vara kopplad fota med mobilen räcker.
    istockholm utreds drygt 1000 hundärenden per år och lägg till 2000 till mörker talet som aldrig polisanmälds
    polisen bryr sig inte så mycket om lösspringande hundar av orsaken att folk inte anmäler.

• realisten
    K Y S S skrev 2014-05-10 23:33:03 följande:
    men va tycker du om dessa hundraser med fel ägare, blir de inte betydligt större odds att de skadar någon än om mjukare hundar har fel ägare?

Nej det tror jag faktiskt inte. Nu vet jag inte vilka hundar du menar mjuka men det är väl inte lika vanligt att fel människor dras till dom hundarna heller. Spelar ingen roll egentligen om det är en canario, schäfer, labrador. Är olyckan framme och en hund slår till med full kraft så är det farligt oavsett ras.

Det som gör ont i mig är när fel typ av människor skaffar hund av fel anledning. Vi måste på något sätt sätta stopp för att fel människor lyckas skaffa hund.
  • K Y S S
    realisten skrev 2014-05-11 10:18:07 följande:

Nej det tror jag faktiskt inte. Nu vet jag inte vilka hundar du menar mjuka men det är väl inte lika vanligt att fel människor dras till dom hundarna heller. Spelar ingen roll egentligen om det är en canario, schäfer, labrador. Är olyckan framme och en hund slår till med full kraft så är det farligt oavsett ras.

Det som gör ont i mig är när fel typ av människor skaffar hund av fel anledning. Vi måste på något sätt sätta stopp för att fel människor lyckas skaffa hund.

fel typ är inte invandrar killen. fel typ är den mjukisbyx bärande unga singelkvinnan som hatar mänskligheten för ingen vill skaffa barn med henne o inte tillgodoser alla hundens behov då hon lider av nån diagnos men får tillgång till vilken hund som helst då hon e kvinna o har övertygande leende
  • Aniiee
    K Y S S skrev 2014-05-10 23:03:44 följande:
    ge dom ensam rätt till att äga hundraser på en vikt över 35kg då små kvinnor inte har den styrkan som krävs att hålla tillbaka en mastiff som gör utfall. dock bör även tilläggas att kriminella samt psyksjuka personer bör ej inneha hundägarskap.
    Psyksjuka som jag, då? Oskyldig
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    K Y S S skrev 2014-05-11 22:59:19 följande:

fel typ är inte invandrar killen. fel typ är den mjukisbyx bärande unga singelkvinnan som hatar mänskligheten för ingen vill skaffa barn med henne o inte tillgodoser alla hundens behov då hon lider av nån diagnos men får tillgång till vilken hund som helst då hon e kvinna o har övertygande leende
    Ummm... see my last.....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • K Y S S
    Aniiee skrev 2014-05-11 23:02:27 följande:
    Psyksjuka som jag, då? Oskyldig

jag känner inte dig,
  • Aniiee
    K Y S S skrev 2014-05-11 23:05:04 följande:

jag känner inte dig,
    Nej, just det......
  • K Y S S
    Aniiee skrev 2014-05-11 23:10:09 följande:
    Nej, just det......

men du duger som du e,
  • Aniiee
    K Y S S skrev 2014-05-11 23:33:55 följande:

men du duger som du e,
    Jag tyckte du sa nyss att du inte kände mig....

Hund nr tre hittar jag ingen blid på...... har lite oreda bland bilderna (eh.... total orda.....)
  • Scoops
    K Y S S skrev 2014-05-10 23:03:44 följande:
    ge dom ensam rätt till att äga hundraser på en vikt över 35kg då små kvinnor inte har den styrkan som krävs att hålla tillbaka en mastiff som gör utfall. dock bör även tilläggas att kriminella samt psyksjuka personer bör ej inneha hundägarskap.
    Ojdå, Med den logiken kan vi inte heller ha män över 35 kg som gör utfall mot folk. Hur ska vi hantera dem då? Drömmer

Förutom det så kan jag hålla med dig om att alldeles för många har hundar som de inte klarar av. Särskilt då människor som har små hundraser som skäller/gör utfall konstant utan någon som helst disciplin. Det är sant att större hundraser kan göra mer skada och därför bör fostras och befinna sig på platser som lämpar sig för dem.

Finns många djur (och en del människor) som inte hör hemma i stan nu när jag tänker på det.
  • Aniiee
    Scoops skrev 2014-05-12 00:18:57 följande:
    Ojdå, Med den logiken kan vi inte heller ha män över 35 kg som gör utfall mot folk. Hur ska vi hantera dem då? Drömmer

Förutom det så kan jag hålla med dig om att alldeles för många har hundar som de inte klarar av. Särskilt då människor som har små hundraser som skäller/gör utfall konstant utan någon som helst disciplin. Det är sant att större hundraser kan göra mer skada och därför bör fostras och befinna sig på platser som lämpar sig för dem.

Finns många djur (och en del människor) som inte hör hemma i stan nu när jag tänker på det.
    Fulla älgkalvar har definitivt inget att göra på stan Solig
  • realisten
    K Y S S skrev 2014-05-11 22:59:19 följande:

Finns det något stopp på dina fördomar? Fel hundägare är den som inte tillgodoser sin hunds behov eller känner sin hund eller den med dåligt självförtroende som vill ha hund för att skrämmas. Inget annat.
  • realisten

och det kan lika gärna vara kvinna som man så det har inte med den saken att göra och kollar du runt i Sverige så är det väldigt många kvinnor som är enormt duktiga hundinstruktörer och hundpsykologer. Och en mjukisbyx bärande ung singelkvinna som har två rottweilers är nog ofta en väldigt bra hundägare och besitter nog bra mycket mer hundkunskap en trådstartaren.

Känner många tjejer som har lever själva och har resursstarka hundraser som är enormt duktiga med sina hundar. Däremot har jag träffat många grabbar som springer runt med lägenhets korsade amstaffblandningar som tydligt inte vet vad en hund är dom är jag mer orolig för.

• K Y S S

men varför dras dessa fd häst tjejjer just till kamphunden?
    `varför skaffar dom sig inte en såndär lassie hund.
    måste det va just hundrasen med värst käkar.
    de skaffar kamphunden för de vill visa samhället att de kan tämja vild djuret och att pitbull är så missförstådd,
    en annan variant av att dras till badboys helt enkelt

• realisten
    K Y S S skrev 2014-05-12 23:58:02 följande:
    men varför dras dessa fd häst tjejjer just till kamphunden?

`varför skaffar dom sig inte en såndär lassie hund.

måste det va just hundrasen med värst käkar.

de skaffar kamphunden för de vill visa samhället att de kan tämja vild djuret och att pitbull är så missförstådd,

en annan variant av att dras till badboys helt enkelt

Häst tjejer brukar vara väldigt duktiga med djur och därav även med hundar. Tror många tjejer med omsorg väljer ras och vill nog ha en trevlig sällskapshund som mer en gärna vill vara med i tv soffan och ha det mysigt och då är faktiskt både amstaffen och pitbullen riktiga knä hundar för dom är väldigt förarveka. Jag känner många tjejer med amstaffs och trevligare hundar har jag nog aldrig träffat. Ja de skulle väl isåfall vara min egna soff hund som du säkert också skulle kalla kamphund.
  • catgirl
    realisten skrev 2014-05-12 16:50:48 följande:
    Finns det något stopp på dina fördomar? Fel hundägare är den som inte tillgodoser sin hunds behov eller känner sin hund eller den med dåligt självförtroende som vill ha hund för att skrämmas. Inget annat.

Svar på tråden hur tänker man när man skaffar en väldigt Bitglad / Vaktande hundras i städer?