• Anonym (Karin)

Tänker vi fel vid sparande till bonusbarn och gemensamma barnen?

Tycker det är viktigt med ett sparande till barnen då mina föräldrar sparade lite varje månad till mig tills jag fyllde 18 år.

Nu är det så att jag har två barn tillsammans med min sambo och han har även tre barn sedan ett tidigare förhållande. 
    Jag vill kunna ge mina barn samma förutsättning som jag fick, då mina föräldrar sparade lite varje månad till mig och mina syskon tills vi blev myndiga.

Jag påtalade det till min sambo några år innan vi fick gemensamma barn och han öppnade ett konto i hans namn och ha undan någon hundring i månaden. 
    Sen blev vi sugen på att boka en resa utomlands och vi har ganska dåligt med pengar så han tog dom pengarna för barnens del så sparande hamnade på noll igen. 

När gemensamma barnet föddes öppnade vi på en gång ett konto i mitt namn som vi sätter in pengar på, han sätter in samma summa till alla barnen. Men på det viset blir det ändå att gemensamma barnet får dubbelt så mycket mer varje månad då jag inte sparar till bonusbarnen. 

Sen kom sommaren igen och vi ville åka på en resa och bokade en och sambon tog även då från bonusbarnens konto så det blev noll igen.

Det kanske inte känns helt rätt det vi har gjort men samtidigt så har deras mamma och nya sambo bra ställt så det kommer inte gå någon nöd på dom medans vi kämpar med ekonomin.

En tanke jag har fått är om sambon lägger sparandet till våra nu två gemensamma barn och sätter in den summan på hans stora barns konto då dom är äldre och han började spara senare till dom.

Tror ni att barnen kommer sitta och jämföra var dom har fått i sparande i framtiden och bli osamas pga av att våra gemensamma ev får mer?

• Svar på tråden Tänker vi fel vid sparande till bonusbarn och gemensamma barnen?
  • Radhuspinglan

Om ni verkligen VILL spara pengar till era barn, så se till att öppna ett varsitt konto till barnen, i barnens namn. Ett konto som då blir låst till vardera barn, som de får tillgång till på artonårsdagen.

• Lillusen
    Ess skrev 2014-05-13 21:34:45 följande:
    Jag säger inte att det är rätt att ta deras pengar. Men tycker att ts fått påhopp för en sak som inte är hennes angelägenhet. Till syvende och sist så kan pappan ta alla pengar han har åtkomst till och göra precis vad han vill med. Men deras gemensamma barns pengar kan han inte komma åt, för de står i ts namn.

Så kan man kanske se det i din värld, men i min värld så är TS lika skyldig att faktiskt inse att man åker inte på semester om man inte har råd att ta med sig alla barn. Om vi ponerar att detta hade hänt i din familj (ja då menar jag din biofamilj eftersom din mans barn inte räknas till din familj) och din man inte haft råd att betala hälften av alla era barns resa och sagt att han skulle ta ut sin del av sparpengarna till era barn, skulle du då 1. Sagt 1. okej, kör på Sagt 2. okej, vi lämnar Kalle hemma eller 3. Vi får skjuta fram resan?
  • Radhuspinglan
    Lillusen skrev 2014-05-13 22:38:38 följande:
    Så kan man kanske se det i din värld, men i min värld så är TS lika skyldig att faktiskt inse att man åker inte på semester om man inte har råd att ta med sig alla barn. Om vi ponerar att detta hade hänt i din familj (ja då menar jag din biofamilj eftersom din mans barn inte räknas till din familj) och din man inte haft råd att betala hälften av alla era barns resa och sagt att han skulle ta ut sin del av sparpengarna till era barn, skulle du då 1. Sagt 1. okej, kör på Sagt 2. okej, vi lämnar Kalle hemma eller 3. Vi får skjuta fram resan?

Jag känner ett par som gått isär. De har fyra barn ihop (5, 7, 9 och 11 år har jag för mig att de är). Mamman har inte råd att ta med sig alla fyra på semester, inte heller pappan. De har löst det som så att detta år tar mamman med sig de två äldsta barnen på semester, medan de två yngre får bo med pappan under den tiden. Senare på året så kommer pappan att ta med sig de två yngre barnen på en mindre semester, medan de två äldre får vara hemma med mamman under den tiden. Pappan har träffat en ny tjej, den nya tjejen har ett barn, nya tjejen och hennes barn följer med på resan ihop med pappan och hans yngre barn (den tjejen betalar själv för sig och sitt barn). Hur ser du på detta? Rättvist? - mot vem? Orättvist? - mot vem?
  • Anonym (Mamma)
    Papito skrev 2014-05-13 22:27:09 följande:
    Bara bonusbarnens.Rynkar på näsan
    Är du säker? Varför skulle några av barnen betala sin resa för egna pengar och några bli bjudna av sina föräldrar? Måste vara någon missuppfattning.
  • Lillusen
    Radhuspinglan skrev 2014-05-13 22:49:48 följande:
    Jag känner ett par som gått isär. De har fyra barn ihop (5, 7, 9 och 11 år har jag för mig att de är). Mamman har inte råd att ta med sig alla fyra på semester, inte heller pappan. De har löst det som så att detta år tar mamman med sig de två äldsta barnen på semester, medan de två yngre får bo med pappan under den tiden. Senare på året så kommer pappan att ta med sig de två yngre barnen på en mindre semester, medan de två äldre får vara hemma med mamman under den tiden. Pappan har träffat en ny tjej, den nya tjejen har ett barn, nya tjejen och hennes barn följer med på resan ihop med pappan och hans yngre barn (den tjejen betalar själv för sig och sitt barn). Hur ser du på detta? Rättvist? - mot vem? Orättvist? - mot vem?

I min värld så åker man tillsammans i en familj, men det kan bero på att vi åker inte varje år. Sen finns det så klart undantag, som i ditt exempel så verkar föräldrarna kunna åka utomlands ganska så ofta och kan göra tvärtom nästa gång. Men att flera gånger ta från barnens sparkonto för annars så hade fått stanna hemma, men aldrig göra detsamma för alla sina barn (ja pappan har valt att ta pengar från tre av barnen men inte av sina andra två) är helt galet i mina ögon. Sen så skulle ju jag personligen väntat ett år om jag hade varit dom i ditt exempel, men då måste ju föräldrarna uppoffra sig förstås.
  • Ess
    Lillusen skrev 2014-05-13 22:38:38 följande:

Det går inte riktigt att jämföra eftersom då hade vi tagit ett gemensamt beslut att få ta av deras sparpengar för att kunna ge dem den upplevelsen.

Hade det gällt om hans barn hade kunnat följa med eller inte, så hade jag inte blandat mig i om han tagit utav deras sparpengar. Det hade varit hans beslut, jag hade lika gärna åkt utan dem.
  • Ess
    Papito skrev 2014-05-13 22:17:53 följande:
    För mig är det dessutom en konstig syn på relationer....ja,...en väldigt konstig människosyn t.o.m. Den där att man sköter sitt och skiter i andra....som faktiskt är vad det handlar om om du nu skulle ha rätt i din teori.

Kan inte komma på något mer avtändande än en sån människo- och relationssyn.
    Jag förstår inte hur man tänker när man förutsätter att ens partner ska betala för tre barn som hon inte har med att göra.
  • Anonym (.)

Om du inte ser några problem med att de gemensamma får dubbelt sparande, förstår jag inte varför bonusbarnen inte kan få det också. Så ja, det är helfel att hålla på och nalla av bonusbarnens sparande och inte ersätta det sen. Klart det ska vara lika!

• Anonym (holly)

Jag tycker ju att pappan ska sätta in samma summa till alla sina barn och ts kan sätta in samma summa till alla sina barn. Det är det enda som blir rättvist. Om barnens mamma inte sätter av något sparande är det synd men inte orättvist från pappans sida, han har varit rättvis.

Och som jag skrivit tidigare är det fel att låta barnen betala sin egen resa med sparpengarna, om inte alla barnen gör det vill säga. Men då är det inte heller barnens pengar utan föräldrarnas då det är de som beslutar vad som ska göras med dem.

• Oldie

Jag håller med Ess i mycket här, det är inte TS ansvar att finansiera bonusbarnens resa.

Här hemma har vi 3 barn men bara 1 är mitt, jag har således bara skyldighet att betala för mig och mitt barn om vi ska resa.
    Den är stor skillnad på kostnad om man är 2,3 eller 5 som ska resa.
    Jag kommer mest troligen resa med mitt barn varje år, något jag tycker är viktigt och prioriterar. Bonusbarnen reser vi med vartannat år då det blir för dyrt annars. Men det betyder inte att jag kommer låta mitt barn stanna hemma det andra året.
    Sen när vi reser alla så hjälps vi åt med kostnaden, men det är för att jag vill och inget man kan begära av ngn som inte är förälder, inte TS, inte mig eller någon. Men vi har valt att göra så.

TS verkar prioritera resor, och då hon inte skaffat så många barn som sin sambo har hon ju andra ekonomiska förutsättningar.
    Om TS sambo vill resa med sina barn och inte har pengar till det så är det han som bör tänka om, det är han dom borde ordna upp sina prioriteringar.

Sen som tidigare skrivet, tycker det är förkastligt av TS sambo att ta av sparkontot, men det är han som äger den handlingen och han som bär skulden för detta.

• Radhuspinglan
    Oldie skrev 2014-05-14 21:03:46 följande:
    Jag håller med Ess i mycket här, det är inte TS ansvar att finansiera bonusbarnens resa. Här hemma har vi 3 barn men bara 1 är mitt, jag har således bara skyldighet att betala för mig och mitt barn om vi ska resa. Den är stor skillnad på kostnad om man är 2,3 eller 5 som ska resa. Jag kommer mest troligen resa med mitt barn varje år, något jag tycker är viktigt och prioriterar. Bonusbarnen reser vi med vartannat år då det blir för dyrt annars. Men det betyder inte att jag kommer låta mitt barn stanna hemma det andra året. Sen när vi reser alla så hjälps vi åt med kostnaden, men det är för att jag vill och inget man kan begära av ngn som inte är förälder, inte TS, inte mig eller någon. Men vi har valt att göra så. TS verkar prioritera resor, och då hon inte skaffat så många barn som sin sambo har hon ju andra ekonomiska förutsättningar. Om TS sambo vill resa med sina barn och inte har pengar till det så är det han som bör tänka om, det är han dom borde ordna upp sina prioriteringar. Sen som tidigare skrivet, tycker det är förkastligt av TS sambo att ta av sparkontot, men det är han som äger den handlingen och han som bär skulden för detta.

Bara nyfiken; när du reser med endast ditt barn - är det bara du och det barnet som reser då, eller följer din partner med? Är ditt barn även hans biologiska, eller har ditt barn en annan pappa?
  • Oldie

Radhuspinglan, det är vårt barn. Min sambo får göra som han vill, följa med eller bli hemma, oftast följer han med.
    Vad jag häpnas lite över i den här tråden är att folk tycker TS ska betala för tre barn som inte är hennes.
    Visst vi hjälps åt här hemma och delar på det mesta vi har, MEN det är inte en självklarhet, inget som kan förväntas av en ny partner.
    Om jag står ensam med mitt barn så hade jag kunnat betala och sörja för henne. Hade jag träffat en ny hade jag skämts ögonen ur mig vid tanken att han "SKA" betala för henne "för man är ju en familj". Det är så dumt.
    Självklart ska man inte behöva kolla över sin inkomst, se så den räcker, bara för att man blir kär i en person med barn. Man ska kunna förutsätta att den föräldern kan försörja sitt/sina barn utan bidrag från ny partner.

• Anonym (fy)
    Oldie skrev 2014-05-15 07:16:10 följande:
    Radhuspinglan, det är vårt barn. Min sambo får göra som han vill, följa med eller bli hemma, oftast följer han med.
    Vad jag häpnas lite över i den här tråden är att folk tycker TS ska betala för tre barn som inte är hennes.
    Visst vi hjälps åt här hemma och delar på det mesta vi har, MEN det är inte en självklarhet, inget som kan förväntas av en ny partner.
    Om jag står ensam med mitt barn så hade jag kunnat betala och sörja för henne. Hade jag träffat en ny hade jag skämts ögonen ur mig vid tanken att han "SKA" betala för henne "för man är ju en familj". Det är så dumt.
    Självklart ska man inte behöva kolla över sin inkomst, se så den räcker, bara för att man blir kär i en person med barn. Man ska kunna förutsätta att den föräldern kan försörja sitt/sina barn utan bidrag från ny partner.
    Hm.. Har Ts alltså högre inkomst än mannen, eller är det mannens inkomst som Ts reser för under täckmanteln att de har "gemensam ekonomi"? Det senare är väldigt vanlig och inte alls giltigt enligt min uppfattning. Är det Ts egen inkomst för sitt egna utförda arbete så säger jag inget om resandet.
  • Oldie

Det kan bara TS svara på. Vi här hemma tjänar lika vilket innebär att jag både titt som tätt betalar för sambons barn "under täckmanteln" gemensam ekonomi :)

Ts behöver ju inte tjäna mer eller lika mycket som sambon för att göra rätt för sin del.
    De har totalt 5 barn, TS ska om man är korrekt, betala för 2 halva barn, TS sambo har 3 egna+ 2 halva att betala för.

Exempel i pengar, ta som exempel att barnen kostar 25000 totalt när de ska resa, 5000 per barn.
    Då är det TS ansvar att betala hälften för 2 barn

• Oldie

Blir 5000
    TS sambo har 3 egna, 15000 och hälften av 2, totalt 20000

TS behöver inte tjäna mer för att göra rätt för sin del. Hon behöver ingen täckmantel.

Sen tycker jag att TS sambo gör fel som länsar barnens konto, men det är han som i mitt tycke har fel prioriteringar och det är han som står för den felaktiga handlingen.

• Anonym (fy)
    Oldie skrev 2014-05-15 09:47:55 följande:
    Det kan bara TS svara på. Vi här hemma tjänar lika vilket innebär att jag både titt som tätt betalar för sambons barn "under täckmanteln" gemensam ekonomi :)

Ts behöver ju inte tjäna mer eller lika mycket som sambon för att göra rätt för sin del.

De har totalt 5 barn, TS ska om man är korrekt, betala för 2 halva barn, TS sambo har 3 egna+ 2 halva att betala för.

Exempel i pengar, ta som exempel att barnen kostar 25000 totalt när de ska resa, 5000 per barn.

Då är det TS ansvar att betala hälften för 2 barn

Jag ser fram emot ett svar från Ts.
  • Oldie

(Fy), ja, är det så att TS sambo tjänar 4 gånger så mycket som TS ser jag också fram emot det svaret. Då förstår jag verkligen inte varför han måste länsa sparkontot.
    Men såvida han inte gör det gör hon ju rätt för sig, han har ju egentligen skyldighet att betala 4 gånger så mycket som TS när de ska göra något med alla barnen.

• Anonym (öh)

Synd att ts försvann från tråden tämligen omgående. Det gör ju att det endast kan bli frågan om spekulationer.  Hon skriver dock att de har dåligt med pengar och kämpar med ekonomin. Ingenting om att det är hon som har ordning på sina finanser och hennes sambo som är en ansvarslös slarver. Att hon skriver att mannen tog ut pengar från barnens konto kan ju helt enkelt vara för att det står i hans namn, men att det var i samråd med henne. Ingen vet väl hur deras ekonomiska upplägg ser ut?

• Maxine

Verkar som att sparande inte är något för er. Ett sparande av denna typ, som dessutom är tänkt till barnen ska väl inte gå till er semester. 

Svar på tråden Tänker vi fel vid sparande till bonusbarn och gemensamma barnen?