• Anonym (Anna)

Bonus - bristande hygien

Behöver få andras synpunkter gällande det här..

Nu är det så att bonus börjar närma sig tonåren, hormonerna spritter i kroppen och så har även hans kroppslukt. Han luktar kiss och svett av att han inte bytt kläder på x antal dagar (han är hos oss varannan vecka). Han duschar cirka 1 gång i veckan och ibland byts inte kläderna, utan han sätter på sig samma kalsonger, byxor och tröja som han burit innan.

Och sen till handhygienen..Han tvättar aldrig händerna när han gjort vare sig behov 1 eller 2 och sen kan han gå direkt till kylen och börja röra i grejer vilket får mig att rysa. Riktigt äckligt!

Han ligger skitig i sin säng och jag har märkt att madrassen har börjat lukta, vilket gjort att det inte går att vara i hans rum utan att ständigt hålla fönstret öppet för att vädra.

Jag har frågat bonus om han inte själv känner att det är en frän doft i rummet, men det gör han inte. Inte heller sambon känner någonting och verkar inte bry sig.

Vad ska man göra? Det är ju känsligt att sätta sig ner med bonus och tala om varför man ska tvätta sig, speciellt om man inte har sambon i ryggen som kan påminna.

Sånt här är väl vad man lär små barn? Inte någon som precis är i början av tonåren?

• Svar på tråden Bonus - bristande hygien
  • Anonym (samma)
    Anonym (Anna) skrev 2014-05-12 09:30:37 följande:

Behöver få andras synpunkter gällande det här..

Nu är det så att bonus börjar närma sig tonåren, hormonerna spritter i kroppen och så har även hans kroppslukt. Han luktar kiss och svett av att han inte bytt kläder på x antal dagar (han är hos oss varannan vecka). Han duschar cirka 1 gång i veckan och ibland byts inte kläderna, utan han sätter på sig samma kalsonger, byxor och tröja som han burit innan.

Och sen till handhygienen..Han tvättar aldrig händerna när han gjort vare sig behov 1 eller 2 och sen kan han gå direkt till kylen och börja röra i grejer vilket får mig att rysa. Riktigt äckligt!

Han ligger skitig i sin säng och jag har märkt att madrassen har börjat lukta, vilket gjort att det inte går att vara i hans rum utan att ständigt hålla fönstret öppet för att vädra.

Jag har frågat bonus om han inte själv känner att det är en frän doft i rummet, men det gör han inte. Inte heller sambon känner någonting och verkar inte bry sig.

Vad ska man göra? Det är ju känsligt att sätta sig ner med bonus och tala om varför man ska tvätta sig, speciellt om man inte har sambon i ryggen som kan påminna.

Sånt här är väl vad man lär små barn? Inte någon som precis är i början av tonåren?

Och här kommer ett inlägg ifrån den elaka styvmamman hej hopp på dig! Jag har samma, en bonus på 9 snart 10 år han OCH hans mamma anser att man bara behöver duscha 1 gång i veckan, tvättade 5 par nerbajsade kalsonger nu när han var här under påsk han duschar aldrig med shampoo eller balsam han tar alltid på sig sina smutsiga kläder igen. Han sitter alltid inne hemma hos sin mamma går aldrig ut och leker hans mamma har alltid försett honom med kakor och bullar vilket resulterat i att han blivit överviktig han går väldigt lätt upp i vikt. Han pappa är medveten om det har påpekat det för både mamman och sonen men då detta med vikten är så pass känslig så får man ju inte direkt galoppera på utan måste nästan linda in orden. Jag har under hela hans liv sett ett beteende mönster som tyder på att han har en diagnos men han har aldrig fått någon kommer kanske aldrig att få någon heller. Kämpa på.
  • solstol
    Fånga dagen skrev 2014-05-12 18:04:16 följande:
    I detta fall skulle jag struntat fullständigt i vad den andre föräldern tyckt och tänkt om detta, och själv gått in och tagit mitt ansvar som  vuxen. Jag blir chockad över att en del tycker att sköter inte föräldern om pojken, så får han väl leva i sin misär. Vi pratar om ett barn här.
  • Gena

Jag hoppas att någon tar ett snack med honom och hjälper honom med detta - skaffar en deodorant åt honom och ser till att han duschar regelbundet och byter kläder. Detta kan bli ett riktigt problem för honom.

Vi hade en sådan kille i min klass på högstadiet och han var inte populär pga detta. Hu. Värst var om man var tvungen att dansa med honom på gympan.

• Fånga dagen
    sextiotalist skrev 2014-05-12 18:52:14 följande:
    Jag har föreslagit en storstädning av det, men att ts inte ska göra det ensam.
    Ett tips är väl att ringa svärmor om hjälp, det kanske kan fungera
    Efter ts beskrivning så är det väl sanering det blir frågan om. Helst tillsammans med pappan naturligtvis, men om han inte är intresserad, så skulle jag väl göra det själv, och jag hade definitivt inte väntat så länge att det hunnit komma ovälkomna hyresgäster i pojkens rum. Skulle aldrig haft hjärta att låta pojken ha det så eländigt. Jag mår dåligt vid blotta tanken.

Sen, en pappa som själv är så renlig och fräsch, men låter sin son förfalla utan att bry sig eller vägleda honom, hade jag tappat all respekt för, och inte kunnat leva tillsammans med öht. Men så länge vi delat hus och hem skulle jag gjort allt jag kunde för att hjälpa pojken. Jag skulle aldrig sitta med armarna i kors när ett barn far illa, och det råder det väl inga tvivel om att den här pojken gör. baserat på vad ts berättat här.
  • Anonym (styr upp)

barnet kan ju bli mobbat.. sen kan det bli dyrt om man måste sanera, jag hade inte tyckt det var ok om ett rum i huset hade blivit förstörd. tycker pappan låter oengagerad.

• sextiotalist
    Fånga dagen skrev 2014-05-12 20:18:21 följande:
    Efter ts beskrivning så är det väl sanering det blir frågan om. Helst tillsammans med pappan naturligtvis, men om han inte är intresserad, så skulle jag väl göra det själv, och jag hade definitivt inte väntat så länge att det hunnit komma ovälkomna hyresgäster i pojkens rum. Skulle aldrig haft hjärta att låta pojken ha det så eländigt. Jag mår dåligt vid blotta tanken.

Sen, en pappa som själv är så renlig och fräsch, men låter sin son förfalla utan att bry sig eller vägleda honom, hade jag tappat all respekt för, och inte kunnat leva tillsammans med öht. Men så länge vi delat hus och hem skulle jag gjort allt jag kunde för att hjälpa pojken. Jag skulle aldrig sitta med armarna i kors när ett barn far illa, och det råder det väl inga tvivel om att den här pojken gör. baserat på vad ts berättat här.
    Det hade man nog inte gjort, men jag hade gjort allt för att få upp ögonen på karlsloken.
    Men Ts sambo vill ju inte att Ts ska göra något.
    Risken blir att hon får ta hand om allt istället.

• Anonym (undrar)

Kanske jag har missat något svar... Ursäkta isf... Har du TS försökt att prata med Biomamman, eftersom pappan har problem att ta till sig problemet? Hur ser det ut på hennes veckor? Kanske hon känner att ni inte bryr er och inte vågar ta upp det?

• Mandi74
    Anonym (inka) skrev 2014-05-12 19:23:40 följande:
    Varför skulle inte ts sambo städa hans barns rum själv?? Vill inte pappan ta tag i problemet nämligen att hjälpa sonen med sin bristande hygien och renlighet så får han väl själv ta hand om konsekvenserna av det.
    Ess skrev 2014-05-12 19:38:55 följande:
    Hans barn, hans ansvar.
    Mina barn och hans ungar.. snyggt. 

Bor jag med nån som har barn så är alla barnen vårt ansvaret, det finns inte att jag ska sköta mina och han sina. 

• Anonym (Anna)

Igår samtalade med bonus om hans rum, så nu har vi tillsammans gjort en plan för hur det ska se ut och vad som ska göras varje vecka med en belöning (som kommer tas ut sambons plånbok).

Så, en utrensning ska göras, han och jag tillsammans.. struntar i sambon i det här läget.. Bonus sa att han inte klarat av att städa rummet eftersom han har så mycket saker så vi samtidigt göra en stor utrensning på allt han inte vill ha kvar... Tror på att han en dialog med honom och helt enkelt bara berätta för sambon vad vi kommit överens och så får han följa den planen.

Bonus verkar jättepositiv till mitt initiativtagande iallafall.. ska visa han ett klipp ur rent hus för att ge han lite inspiration ;D

Återkommer vad som händer med dom andra bitarna... en sak i taget ;)

• Mandi74
    Anonym (Anna) skrev 2014-05-13 14:37:19 följande:

Igår samtalade med bonus om hans rum, så nu har vi tillsammans gjort en plan för hur det ska se ut och vad som ska göras varje vecka med en belöning (som kommer tas ut sambons plånbok).

Så, en utrensning ska göras, han och jag tillsammans.. struntar i sambon i det här läget.. Bonus sa att han inte klarat av att städa rummet eftersom han har så mycket saker så vi samtidigt göra en stor utrensning på allt han inte vill ha kvar... Tror på att han en dialog med honom och helt enkelt bara berätta för sambon vad vi kommit överens och så får han följa den planen.

Bonus verkar jättepositiv till mitt initiativtagande iallafall.. ska visa han ett klipp ur rent hus för att ge han lite inspiration ;D

Bra ts, lycka till.  
  • Fånga dagen

Kan inte säga hur glad jag blev av att läsa detta.{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (herregud)

• Anonym (Anna)

Uppdatering: Nu har jag tagit ett allvarligt snack med sambon och jag har även kontaktat bion.

Efter att ha fått så många fina svar från er så kände jag att det var inte mer än rätt att ringa och prata med henne om hans vanor när han är hos henne och självklart ser dom helt annorlunda ut. Hon skulle själv prata med bonus och tala om hur viktigt det är att sköta om sig själv.. speciellt när man börjar bli stor och vuxen :)

Klok kvinna!

Så ännu en gång.. tack för alla stöttning! Förväntade mig inte det alls!

• Ess
    Anonym (Anna) skrev 2014-05-14 20:05:46 följande:

Uppdatering: Nu har jag tagit ett allvarligt snack med sambon och jag har även kontaktat bion.

Efter att ha fått så många fina svar från er så kände jag att det var inte mer än rätt att ringa och prata med henne om hans vanor när han är hos henne och självklart ser dom helt annorlunda ut. Hon skulle själv prata med bonus och tala om hur viktigt det är att sköta om sig själv.. speciellt när man börjar bli stor och vuxen :)

Klok kvinna!

Så ännu en gång.. tack för alla stöttning! Förväntade mig inte det alls!

• Anonym (mia)
    Anonym (Anna) skrev 2014-05-14 20:05:46 följande:
    Uppdatering: Nu har jag tagit ett allvarligt snack med sambon och jag har även kontaktat bion.Efter att ha fått så många fina svar från er så kände jag att det var inte mer än rätt att ringa och prata med henne om hans vanor när han är hos henne och självklart ser dom helt annorlunda ut. Hon skulle själv prata med bonus och tala om hur viktigt det är att sköta om sig själv.. speciellt när man börjar bli stor och vuxen :)Klok kvinna!Så ännu en gång.. tack för alla stöttning! Förväntade mig inte det alls!

Tack för uppdateringen! Intressant att höra hur det går!
Svar på tråden Bonus - bristande hygien