Påven Johanna skrev 2014-05-22 11:24:06 följande:
Javisst. Men skulle du då säga att trots allt det den ungdomen åstadkommit så är det okej att tycka att den är lat? Den kanske till och med kan utan vidare prut kan anses vara lat? Och skulle du säga att det är okej att köpa mammans utsago: att barnet inte är deprimerat? Det finns ju många ungdomar som trots dåligt mående släpar sig iväg till plugget och gör bra ifrån sig. Kanske är just den 19-åringen sådan. Kanske klarar därför hen inte mer nu.
Spekulationer från min sida förstås.
Ja, det kan vara tillfällig trötthet/lathet eller depression. Grejen är väl i alla fall att varje situation är olika.
Rent spontant tänker jag:
hur skulle jag må om jag var 20 och varken hade klarat grundskolan eller gymnasiet? var sig man är under eller över 20 så skulle man nog lätt kunna bli ganska så deppig och blasé. Vi vet inte så mycket detaljer. En rimlig gissning skulle kunna vara depression p g a olika omständigheter som har lett till t ex koncentrationssvårigheter, trötthet, ovilja och skolk...
Brukar ju vara vanliga orsaker till att inte klara skolan i alla fall. Det brukar sällan vara bristande förståelse, för då hade man blivit placerad i särskolan. Och det är högst ovanligt att en tonåring tycker att "det är ok att bo hemma hos föräldrarna hela livet, så man behöver inte anstränga sig...". Självklart är många tonåringar lata till och från, gör inte allt de kan, är inte till 100 procent glasklart närvarande i tanken på vad deras prestationer kommer att leda dem, osv... Men det är en överdrift om man skulle säga att de inte vet / förstår något om framtiden. Man VET att om man inte klarar skolan så är man ganska så körd... Och måste börja om igen, hamnar på efterkälken med hela livet...
Däremot är det vanligt att tonåringar är lite deppiga och en del mår rent av riktigt dåligt. Det finns de som tar livet av sig, skär sig, hamnar i destruktiva sällskap och beteenden, alkohol, spelberoende mm mm... Och många i den kategorin klarar inte skolan. Orsakerna kan vara många men för en del börjar problemen p g a att föräldrarna skiljer sig. Skilsmässa är jobbigt för barnen, plus att det kan bli fler problem; efterföljande bråk mellan föräldrarna, slitningar, ena föräldern flyttar långt bort och skaffar en ny familj, det ena och det tredje.... Föräldrar är också vuxna människor, men de får bete sig hur de vill, tyvärr...
Jag säger inget om att det kan bli skilsmässa och att man kan träffa en ny. Det är så världen ser ut. Men man kan göra det på bättre och sämre sätt också. Jag tycker man ska sluta klema med dem som gör det på ett dåligt sätt. Man kan anta att det är deras barn som mår sämst. Både som barn och som vuxna.