• Oscar95

Dricker du öl eller vin till din lunch på restaurangen?

En enkel fråga i rent undersökande syfte! Sitter och klurar lite på hur ofta folk egentligen tar en öl eller vin till sin lunch? Är detta vanligt?

Har planer på att starta eget, men långt ifrån att bli verklighet ännu, bara 19 år och just nu relativt oerfaren kock, men någon dag blir det åka av!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dricker du öl eller vin till din lunch på restaurangen?
  • UniqueSnowflake

Öh... omöstningen är avslutad??

Den startades för ca 10 min sen.

Iaf, de lunchrestauranger där jag brukar gå och äta har bara lättöl. Så det brukar jag dricka någon gång ibland till lunchen. Helst till lax eller annan god fiskrätt. Gärna på en fredag eftersom jag slutar tidigare då.

Så mitt svar blir: Lättöl, en max två gånger per månad.

Vinluncher? De brukade väl vara poppis bland ledningsgrupperna för nåt årtionde sen.

• Aniiee

Blev ingen bra omröstningstråd, detta =)

Det är rätt vanligt, ja, kan jag säga som ÄR kock. Eller, ja, nu är jag avdankad kock, men det var inte alltför länge sen jag jobbade. Ska tillbaka till kockyrket så snart jag kan. 

Tänkte du starta lunchrestaurang? Det är väldigt mycker rodd med sånt. Du behöver säkert en 5-10 år under bältet först om du ska lyckas. Efter du utbildat dig klart. Sen är det nog svårt att gå runt på bara lunch, om du inte har friköpta lokaler. Sen är det tillstånd och pest control och livsmedelshanteringstillsyn och tidiga mornar och sena kvällar och vinprovningar och ölprovningar och gräl med leverantörer och stress och hög volym och 1000 grader i köket.....

Men jag tycker det låter som en jättebra ambition. 

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • pica pica

Om jag äter lunch i samband med att jag jobbar så dricker jag aldrig alkohol till maten. Är det däremot en lunch när jag är ledig så kan det absolut slinka ner vin till maten. Öl dricker jag aldrig överhuvudtaget.

• Radhuspinglan

Jag är nykterist. Men hade jag inte varit det, så hade jag lätt kunnat tagit ett halvt-ett glas vin till lunchen. Dock väldigt beroende på vad för mat det var. Ser inga fel med alkohol mitt på dagen.

• IsDimma

Aldrig. Men å andra sidan inte annars heller. Sambon kan nog dricka en lättöl kanske två gånger i månaden eller så.

• fluu

Nej, men så dricker jag aldrig alkohol.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • malinny

Ja om jag vore sugen på det skulle jag nog göra det? Även om man blir sedd som alkoholist och allt möjligt av alla svenska moralmammor och pappor, tanter och farbröder. Spendera en månad eller fem i Italien eller Spanien så får ni se att det funkar fint att relaxa lite utan att för den skull mista kontrollen över saker som jobb och familj!

• fluu
    malinny skrev 2014-05-12 18:30:22 följande:
    Ja om jag vore sugen på det skulle jag nog göra det? Även om man blir sedd som alkoholist och allt möjligt av alla svenska moralmammor och pappor, tanter och farbröder. Spendera en månad eller fem i Italien eller Spanien så får ni se att det funkar fint att relaxa lite utan att för den skull mista kontrollen över saker som jobb och familj!
    Eftersom att det är enda anledningen till att man inte dricker alkohol? Jepp...
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • LillGris
    malinny skrev 2014-05-12 18:30:22 följande:

Haha jävlar. Ingen i tråden har sagt ett ljud om nån moralpanik om nån skulle ta sig ett glas till maten. Du behöver inte ha värsta försvarstalet.
  • malinny
    LillGris skrev 2014-05-12 18:35:25 följande:

Haha jävlar. Ingen i tråden har sagt ett ljud om nån moralpanik om nån skulle ta sig ett glas till maten. Du behöver inte ha värsta försvarstalet.
    Tänkte att det  var bäst att ta det på en gång eftersom jag vet vad som brukar komma.. Skulle det däremot inte bli så är ingen gladare än jag, det skulle tyda på utveckling ;)
  • malinny
    LillGris skrev 2014-05-12 18:35:25 följande:

.... sen har ju 75% svarat "Nej, mitt på dagen?!", bara det är väl en anledning att förklara sig? För mig i alla fall, sen förstår jag inte varför det stör dig.
  • Jennie med ie

Sällan. Äter jag lunch på jobbet blir det liksom ingen alkohol. Äter jag lunch på stan och inte ska jobba sen har jag oftast bilen med mig. Hemma händer det ibland, vare sig det är semester eller ej, oftast på sommaren då en kall öl sitter fint.

• Oscar95

Vet inte varför omröstningen stängdes, satte sista datum 27 maj...

Men kan se på mönstret att ofta om man är ledig så kan antingen öl eller vin slinka ner sen om man gillar lättöl till maten.

• Lucius Vorenus
    malinny skrev 2014-05-12 18:44:28 följande:
    .... sen har ju 75% svarat "Nej, mitt på dagen?!", bara det är väl en anledning att förklara sig? För mig i alla fall, sen förstår jag inte varför det stör dig.

Fast det fanns ju inget annat alternativ för ett basic "nej".

Själv dricker jag aldrig i tjänsten vilket då blir fem dagar i veckan. Är jag sedan på väg någonstans under helgen blir det heller inget till lunchen. Men jag har inget emot att dricka under lunchtid.
  • UniqueSnowflake
    malinny skrev 2014-05-12 18:38:35 följande:
    Tänkte att det  var bäst att ta det på en gång eftersom jag vet vad som brukar komma.. Skulle det däremot inte bli så är ingen gladare än jag, det skulle tyda på utveckling ;)
    Det var bara fem pers som hann rösta i poll:en. Trådröstningen stängdes av alldeles för tidigt, av misstag antagligen.
Svar på tråden Dricker du öl eller vin till din lunch på restaurangen?