• Radhuspinglan

hur stora fötter har din son på omkring tre år?

Jag har fått för mig att min son har ganska stora fötter för sin ålder. Inte överdrivet stora (för de ser ändå proportionerliga ut), men storleken känns stor för ett sådant litet barn. Han är liksom bara tio storlekar från min skostorlek!

• Svar på tråden hur stora fötter har din son på omkring tre år?
  • Natulcien
    Radhuspinglan skrev 2014-05-13 08:36:02 följande:

Nej, som sagt, de är ju proportionerliga och ser verkligen inte gigantiska ut. Fast jag kände bara att vi låg väldigt nära i skostorlek, därför jag undrade. Han är inte så speciellt lång tror jag. Han har alltid varit längre än jämnåriga, men nu har han hållt längden ett tag. Jag vet inte exat hur lång han är. Jag vet bara att han är längre än en meter, men förmodligen inte längre än 1.05.
    Men en 3-åring som är 105 cm är väl ganska lång? Vår son som alltid har varit lång var 101 cm när han var 3 år, och då var han längre än alla sina jämnåriga. Nu är han 3,5 år och 105 cm och fortfarande längre än alla sina jämnåriga och även längre än en del 4-5-åringar.
    Hans skostorlek nu vid 3,5 år är 28-29 beroende på skomärke. Hans fötter är 16,5-17 cm långa.
  • Radhuspinglan
    Natulcien skrev 2014-05-13 09:21:34 följande:
    Men en 3-åring som är 105 cm är väl ganska lång? Vår son som alltid har varit lång var 101 cm när han var 3 år, och då var han längre än alla sina jämnåriga. Nu är han 3,5 år och 105 cm och fortfarande längre än alla sina jämnåriga och även längre än en del 4-5-åringar. Hans skostorlek nu vid 3,5 år är 28-29 beroende på skomärke. Hans fötter är 16,5-17 cm långa.

Min son är också 3,5 år snart, och som sagt förmodligen inte längre än 1.05. Har inte mätt honom på ett tag.
  • Radhuspinglan

En fråga till; kan det vara så att ett barn har jättestora fötter som barn, men som vuxen ändå får en "normal" skostorlek? Om barnet är väldigt långt under hela småbarnsåren och vidare, visst kan det väl ändå bli så sedan att längden planar ut till slut och man får en "normal" slutlängd?

• Dixie
    Radhuspinglan skrev 2014-05-13 08:15:27 följande:

Jag har strl 40 i skor och hans pappa har strl 46 i skor. Sonen har strl 30 i skor
    (och då menar jag att hans fotlängd stämmer överens med mått för strl 30 på storlekskartan).
    min 3 åriga flicka har stl 28, minns inte riktigt vad sonen hade i den åldern - men nu när han är 8 år har han stl 39! Min man har också stl 46 och jag stl 41, så de har att brås på!
  • Dixie
    Radhuspinglan skrev 2014-05-13 09:37:54 följande:
    En fråga till; kan det vara så att ett barn har jättestora fötter som barn, men som vuxen ändå får en "normal" skostorlek? Om barnet är väldigt långt under hela småbarnsåren och vidare, visst kan det väl ändå bli så sedan att längden planar ut till slut och man får en "normal" slutlängd?
    fötterna växer ju först - för att sedan avta, jag hade själv stl 41 när jag var 12 år - men sen blev de inte större (som tur var…) 
  • Cinza

Min flicka blev 3 i april och har 28 i skor. Hon är runt 105 lång. Hon är både betydligt längre och mer storfotad än sina jämnåriga kamrater. Jag har 41 i skor och pappan 46 så det känns inte så konstigt att hon har stora fötter. Varför hon är så lång är ett större mysterium

• Radhuspinglan
    Cinza skrev 2014-05-13 10:15:08 följande:
    Min flicka blev 3 i april och har 28 i skor. Hon är runt 105 lång. Hon är både betydligt längre och mer storfotad än sina jämnåriga kamrater. Jag har 41 i skor och pappan 46 så det känns inte så konstigt att hon har stora fötter. Varför hon är så lång är ett större mysterium

Fast kan det vara så att hon är lång nu när hon är barn, för att sedan sluta växa tidigare så att jämnåriga kommer ikapp och de slutligen får någorlunda jämnlängd? För jag tycker att det är så skumt nämligen. Jag är 165 och min sons pappa är 195 - sonen borde hamna nånstans kring 185. Min kusin har en son som är jämngammal med min son och ungefär lika lång - mamman är lite längre än jag och pappan är bra mycket kortare än min sons pappa. Så trots att våra barn är jämnlånga nu, så lär väl min son bli snäppet längre än deras son, eller? - Samma sak gäller min andra kusin (som är syster till nyssnämnda kusin). Den kusinen är längre än sin syster och hennes man är lika lång som andra kusinens man - så deras son borde ju bli snäppet längre? - Fast deras son är för tillfället väldigt kort. Han är också snart 3,5 år och är en bra bit under en meter.
  • Natulcien
    Radhuspinglan skrev 2014-05-13 09:37:54 följande:
    Vad gäller fötterna så har jag ingen vidare koll. Jag hade ganska stora fötter som barn, men har 39-40 som vuxen, vilket väl är ganska normalt för en lång (177 cm), vuxen kvinna. Jag tror kroppen "kommer ikapp" fötterna s.a.s.
    Däremot har väl ett långt barn ganska bra förutsättningar till att bli lång som vuxen. Jag var lång redan som barn, och har fortsatt så.
    Jag tror och hoppas att även vår son blir lång som vuxen. Hans pappa är närmare 190 cm, så han har ju att brås på. Glad
  • Cinza
    Radhuspinglan skrev 2014-05-13 10:33:58 följande:

Fast kan det vara så att hon är lång nu när hon är barn, för att sedan sluta växa tidigare så att jämnåriga kommer ikapp och de slutligen får någorlunda jämnlängd? För jag tycker att det är så skumt nämligen. Jag är 165 och min sons pappa är 195 - sonen borde hamna nånstans kring 185. Min kusin har en son som är jämngammal med min son och ungefär lika lång - mamman är lite längre än jag och pappan är bra mycket kortare än min sons pappa. Så trots att våra barn är jämnlånga nu, så lär väl min son bli snäppet längre än deras son, eller? - Samma sak gäller min andra kusin (som är syster till nyssnämnda kusin). Den kusinen är längre än sin syster och hennes man är lika lång som andra kusinens man - så deras son borde ju bli snäppet längre? - Fast deras son är för tillfället väldigt kort. Han är också snart 3,5 år och är en bra bit under en meter.
    På BVC sa de att om man tar längden vid 2år och dubblar får man längden som vuxen. Om detta stämmer kommer vår dotter bli ca 1.82. Jag är 1.70 och sambon 1.84.

Jaja, den som lever få se, men hon var lång när hon föddes, har alltid varit lång och kommer förmodligen förbli lång. Det spelar ju egentligen ingen roll.
  • Tessos

Vår son blir fyra i juni. Han har storlek 34 i skor så han har stora fötter enligt mig. Jag har 37. Hans pappa 42.

• mammalovis

Min dotter slickade normalkurvan som 3-åring, hon har 16 cm långa fötter ett halvår senare och använder storlek 27 mest.

• yellow88

Vår mellankille fyller 3 i augusti, han har storlek 26..
    Storebror som fyllde 4 år nu i vår har 28.

♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥ Silas 13-07-16 ♥
Svar på tråden hur stora fötter har din son på omkring tre år?