• liiise

Är Mc donalds nya smoothies och sallader nyttiga?

är dem okej? eller är dem lika dåliga som pommesen, läsken o burgarna?

eller är det ett ok alternativ och ganska hälsosamt????

läste om dem på mc Donalds hemsida precis

• Svar på tråden Är Mc donalds nya smoothies och sallader nyttiga?
  • Maija N
    tiiii skrev 2015-05-06 09:29:42 följande:
    Varför skulle det vara nyttigare än en Big Mac?
    Den har 510kcal och proteiner och mättar ordentligt. 

Hamburgare i sig är egentligen inte dåligt, framförallt om man gör den själv.

Kollar man på Big Mac så innehåller den dock (räknat på ett dagsbehov på 2000 kcal) 41% av hösta rekommenderade saltintag per dag och 45% av rdi av mättat fett. Håller man igen på det resten av dagen så är det inga större problem, men det många äter generellt för mkt just mättat fett och salt. Kcal-mässigt är det som sagt inga problem (om man inte tar plusmeny till) och visst innehåller den mycket protein. Energifördelningen är ca 46% (större delen "fel") Fett, 34% kolhydrater och 20% protein. Om det är bra eller dåligt beror väl lite på vilken skola man går efter..

• Bateman
    Maija N skrev 2015-05-07 14:08:37 följande:

Hamburgare i sig är egentligen inte dåligt, framförallt om man gör den själv.

Kollar man på Big Mac så innehåller den dock (räknat på ett dagsbehov på 2000 kcal) 41% av hösta rekommenderade saltintag per dag och 45% av rdi av mättat fett. Håller man igen på det resten av dagen så är det inga större problem, men det många äter generellt för mkt just mättat fett och salt. Kcal-mässigt är det som sagt inga problem (om man inte tar plusmeny till) och visst innehåller den mycket protein. Energifördelningen är ca 46% (större delen "fel") Fett, 34% kolhydrater och 20% protein. Om det är bra eller dåligt beror väl lite på vilken skola man går efter..

Köttet är inte ens värdigt protein.
  • Maija N
    Bateman skrev 2015-05-07 14:19:14 följande:
    Köttet är inte ens värdigt protein.
    Ljuger Mc Donalds när det står 100% nötkött?
  • Maija N
    Maija N skrev 2015-05-07 14:23:16 följande:
    Kanske ska förtydliga att jag inte menar att hamburgaren består av 100% kött, utan att dom påstår att köttet som är i består av 100% nötkött - vilket i så fall borde betyda att proteinet kommer från en bra källa.
  • Solidaritet
    Maija N skrev 2015-05-07 14:23:16 följande:
    De har säkerligen gjort burgarna av 100% nötkött, problemet är hur köttet är behandlat, och vilket nötkött de använt. Det framgår i en av artiklarna länkade till här i tråden, att burgarna består av de köttrester som tvättats i ammoniumhydroxid, alltså kemiskt behandlade restdelar. Smaskigt?
  • Maija N
    Solidaritet skrev 2015-05-07 14:38:44 följande:
    De har säkerligen gjort burgarna av 100% nötkött, problemet är hur köttet är behandlat, och vilket nötkött de använt. Det framgår i en av artiklarna länkade till här i tråden, att burgarna består av de köttrester som tvättats i ammoniumhydroxid, alltså kemiskt behandlade restdelar. Smaskigt?
    Jag ser inga svenska länkar. Alla länder har olika krav och vi har väldigt höga krav här i Sverige, gäller det där ens här? Vad jag vet så har dom ett samarbete med scan så det vore ju väldigt dåligt för dom om det skulle vara på det viset. 
  • Mandel

Det handlar inte enbart om kalorier. Du måste kolla vad du får för de kalorier du stoppar i dig.
    Är det bara socker - en massa kolhydrater eller finns det fett och protein som mättar?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Maija N
    Mandel skrev 2015-05-07 14:42:55 följande:

Det handlar inte enbart om kalorier. Du måste kolla vad du får för de kalorier du stoppar i dig.
    Är det bara socker - en massa kolhydrater eller finns det fett och protein som mättar?

Det är inte riktigt så lätt heller... Nu är det 20% protein och 46% fett i en Big Mac, däremot är det mycket salt och mättat fett. 
  • Solidaritet
    Maija N skrev 2015-05-07 14:42:07 följande:
    Jag ser inga svenska länkar. Alla länder har olika krav och vi har väldigt höga krav här i Sverige, gäller det där ens här? Vad jag vet så har dom ett samarbete med scan så det vore ju väldigt dåligt för dom om det skulle vara på det viset. 
    Det var helt riktigt utomlands detta uppdagades. Inga motsvarande granskningar verkar ha gjorts i Sverige, så vi har ingen aning om de använder samma processer i Sverige eller inte. 

Kanske, kanske inte. 
  • Bateman
    Maija N skrev 2015-05-07 14:42:07 följande:
    Snälla rara. Det här gäller för samtliga mcdonaldsrestauranger...
    Läs istället artiklarna.
  • Bateman
    Maramina skrev 2015-05-07 14:53:41 följande:

Köttet i de svenska hamburgarna är inte "tvättade" utan de är bara av putsade hela styckningsdetaljer, www.mcdonalds.se/se/om_mcdonald_s/allt_du_vill_vetaommcdonalds/q_a_maten.html

Så ur det avseendet borde inte mc Donalds hamburgarbiff varken vara bättre eller sämre än vilken köttbit som helst som är producerad i Sverige/Tyskland/Polen och som levererats av Scan och OSI Food Solutions

Köttet smakar inte ens nötkött. Vet du ens hur en riktig hamburgare smakar?
    Hamburgare på donken smakar inte hamburgare.
  • Maija N
    Solidaritet skrev 2015-05-07 14:49:40 följande:
    Det var helt riktigt utomlands detta uppdagades. Inga motsvarande granskningar verkar ha gjorts i Sverige, så vi har ingen aning om de använder samma processer i Sverige eller inte. 

Kanske, kanske inte. 
    Jag ska erkänna att jag har dålig koll på mcdonalds (har googlat lite snabbt nu bara) så jag vet inte vad det gjorts för kontroller specifikt på det här, men i och med deras samarbeten (scan tex) så känns det som att det borde göras regelbundna kontroller, det görs ju på alla företag här hela tiden. Jag tror det är svårt att komma undan med sådant i sverige med tanke på våra hygienkrav och regler. Jag har dessutom ätit på McDonalds utomlands och det har verkligen varit varierande kvalitet så jag tror inte man riktigt kan jämföra rakt av sådär..
    Mkt tror och egna spekulationer här:)
  • Maija N
    Bateman skrev 2015-05-07 14:54:39 följande:
    Läs istället artiklarna.
    Snälla rara?
    Jag har läst artiklarna och i någon av dom första så poängterade dom t.o.m att dom inte gjorde så i UK och på Irland (och antagligen inte här i sverige heller) Var i artiklarna står det att det gäller alla och inte bara USA som dom verkar fokusera på? USA har tex långt ifrån våra krav på både djurhantering och kvalitet...
  • Mandel
    Maija N skrev 2015-05-07 14:48:52 följande:
    Det är inte riktigt så lätt heller... Nu är det 20% protein och 46% fett i en Big Mac, däremot är det mycket salt och mättat fett. 
    Senaste tidens forskning pekar på att det inte är så farligt med salt som man tidigare har trott och mättat fett är inte farligt.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Maija N
    Mandel skrev 2015-05-07 16:33:03 följande:
    Senaste tidens forskning pekar på att det inte är så farligt med salt som man tidigare har trott och mättat fett är inte farligt.
    www.uu.se/press/nyheter/artikel/&area=2,10,16&typ=artikel&na=&lang=sv

Man kan hitta den informationen man vill hitta.

Nej, mättat fett är inte så farligt. Vi behöver en viss mängd mättat fett.
    (Fettfördelning enligt dom allmänna rekommendationerna: upp till 10 E% mättat, 10-20E% enkelomättat, 5-10E% fleromättat.)
    En anledning till att det är bra att dra ner på det mättade, även om man inte tror på att mättat fett ökar ldl)  är för att det finns väldigt mycket fett som är bättre (vi äter tex för lite omega-3) och om vi inte ska föräta oss på fett så måste man ju byta ut något i förmån för något annat.
    När det kommer till stekning i hög temperatur tex så tycker jag man ska använda smör eftersom olja i för hög temperatur blir till transfett, oavsett hur bra oljan var innan..
  • Maramina
    Bateman skrev 2015-05-07 14:55:57 följande:
    Köttet smakar inte ens nötkött. Vet du ens hur en riktig hamburgare smakar?
    Hamburgare på donken smakar inte hamburgare.
    Vad menar du med "riktig"? Menar du något som är gjort av "hamburgerkött" eller menar du en hamburgarbiff av fin nötkött? För det senaste har jag smakat på. Om man menar nötkött som man direkt fått från bonden som fött upp djuret och som man själv malt ner till köttfärs och gjort en biff på för "fin nötkött". Och jag har även smakat på alla möjliga varianter, även gjorda på fläskkött, blandfärs etc. Men nu var det inte smaken som det handlade om utan om innehållet. Det påstods att köttet biffarna på svenska Mc Donalds var gjorda med "tvättad" kött och det visade jag att så inte var fallet med min länk.

Och vad det gäller smaken... Jag äter på McD kanske max fem gånger om året när vi är på resande fot, men hellre går jag dit än Burger King som har något i sin mat som gör att jag alltid blir akut dålig i magen av. Något som jag aldrig blivit någon annanstans, inte ens efter att ha ätit mat från "hål-i-väggen-restauranger" i Asien. Smaken tycker jag är ändå betydligt bättre än Sibyllas, Burger King och Max's burgare. Men smaken är som baken och jag nervärderar (till skillnad mot vissa andra) dom som inte tycker som jag.

Och ser man på innehållsförteckningen så innehåller tex Sibyllas burgare: No?tko?tt, potatis, vatten, potatismjo?l, koksalt, kryddor (svartpeppar, rosmarin) potatisfibrer, stabiliseringsmedel E450, E451 jämfört med McD:s; som enbart innehåller kött.
  • Maramina
    Bateman skrev 2015-05-07 14:54:39 följande:
    Läs istället artiklarna.
    Det är nog du som ska läsa artiklarna. Detta var i USA de gjorde så vilket också står i artiklarna. Plus att det står att de slutade med det. Tror du ärligt talat att det inte skulle uppmärksammats i svenska tidningar om de hade gjort likadant i Sverige med tanke på hur snabb pressen är på att sniffa upp sådant som uppmärksammats så mycket i andra länder? Det som uppmärksammats i svenska tidningar är det som hände, just det, i USA
  • ica
    Bateman skrev 2015-05-07 13:47:30 följande:
    Det handlar snarare om att maten i fråga är så undermålig och näringsfattig att det är en hälsorisk att gång på gång äta sig mätt på sådan mat..
    Och alla som vill äta bra mat undviker väl hela stället.
Svar på tråden Är Mc donalds nya smoothies och sallader nyttiga?