• Anonym (orolig)

Min man slår mig..

Jag och min man har bott tillsammans i 1 år nu. Vi träffades för två år sedan. Jag var lycklig när jag träffade honom, vi hade roligt ihop. Men med tiden har han börjat förändras. Han blir arg på mig för enstaka saker, börjar skrika och svära, och kalla mig för olika saker. När vi hade sex för första gången, blev han helt galen för att jag inte blödde, jag var oskuld vid det tillfället. Han blev arg och sa att jag inte alls var oskuld, att jag haft med annan att göra innan. Han pratade inte med mig på en hel vecka, det blev kaos, både min och hans familj blev involverade i situationen. Men hans föräldrar lyckades ändra på hans tanke om att jag inte var oskuld. Enligt honom, så är man inte oskuld om man inte blöder vid första samlaget. Efter att vi flyttade ihop har på senaste tiden börjat bli arg för enstaka saker som leder till att vi bråkar, han höjer rösten, börjar hota att slå ihjäl mig. Slagit mig har han också gjort några gånger, för att jag tex inte hade någon lust för sex just då han ville.
    Han gör mig så ledsen varje dag, han säger aldrig att han älskar mig, han kysser mig aldrig, utan jag måste alltid be om att bli kysst av han. Det gör ont.

• Svar på tråden Min man slår mig..
  • Anonym (A)
    Tyra22 skrev 2014-05-18 15:00:15 följande:

Provocera? Allvarligt?

Min man provocerade mig så att jag tillslut slog till honom. Det är inte helt orimligt. Verbal misshandel är värre än ringa fysisk. Kränkningar varje dag så flippar man tillslut. Sår i annan läker, sår i hjärtat och i själen läker aldrig.
  • Anonym (A)
    Anonym (A) skrev 2023-05-29 18:53:02 följande:
    Min man provocerade mig så att jag tillslut slog till honom. Det är inte helt orimligt. Verbal misshandel är värre än ringa fysisk. Kränkningar varje dag så flippar man tillslut. Sår i annan läker, sår i hjärtat och i själen läker aldrig.
    *sår i pannan
  • Anonym (Mgng)
    Anonym (A) skrev 2023-05-29 18:53:02 följande:

Men bara sluta. Man har trots det ett eget ansvar. Lägg inte skulden på ts. Det spelar ingen jäkla roll. 

Lämna honom. Läs din egen tråd, det låter ju inte klokt. Var inte mer en sådan person. 

• Anonym (E)

Misstänker att ni inte är etniska svenskar och att du blir utsatt för hedersvåld.
    Kontakts riksorganisationen mot hedersvåld GAPF:
    https://gapf.se/

• Anonym (Islam)

Att folk ens behöver fråga om han är ickesvensk. Klart som f han inte är om vi inte pratar sjukligt religiöst i ngn sne kristen tro men att gå till mamma och pappa och lipa för tjejen inte blödde första sexet kan bara stavas medeltiden aka islam.

Enkelt löst, lämna honom och nästa gång, skaffa en karl som lever i nuet och inte koranen

• Carolatom07

Min farsa misshandlade min mor varje dag i slutet av deras förhållande, varför hon fick fly hals över huvud med mig när jag bara var 3 år gammal. Hon fick ta hjälp av sina syskon för att kunna flytta ifrån honom, då hon var livrädd för honom. Det var 1980. och då fanns inte samma skydd för kvinnor som finns idag, med kvinnojourer och sådant.

Han har varit och är en verbal psykopat som med charm och listighet försöker linda folk runt sitt finger. Och han har misshandlat flera av de kvinnor han har varit tillsammans med sedan dess. Men har alltid klarat sig i rättegångar då han har haft ett välsmort munläder och kunnat snacka för sig.

Lämna medans tid är, och ta hjälp av folk du känner. Hans beteende kommer inte att förändras.

• Anonym (Svårt)

Har varit tillsammans med en kvinna som blivit misshandlad till missfall, är nu tillsammans med en kvinna som också blivit våldtagen och misshandlad tidigare. 
    Det är inte lätt att vara den förstående mannen heller. 
    Speciellt när man inte alls kan förstå hur man kan behandla en annan människa på det sättet.
    Misshandla sitt barns mamma så man mister barnet?? Hur kan man göra så???

• Anonym (L)
    Anonym (Svårt) skrev 2023-05-29 19:55:49 följande:

Har varit tillsammans med en kvinna som blivit misshandlad till missfall, är nu tillsammans med en kvinna som också blivit våldtagen och misshandlad tidigare. 
    Det är inte lätt att vara den förstående mannen heller. 
    Speciellt när man inte alls kan förstå hur man kan behandla en annan människa på det sättet.
    Misshandla sitt barns mamma så man mister barnet?? Hur kan man göra så???

Inte svårt att förstå alls. Det finns sjuka människor ute i vårt samhälle. Som saknar empati och medmänsklig kärlek. De ser andra som ägodelar.

det enda man kan göra är att fly dessa sjuka avarter
  • Anonym (k)

När någon drar upp en närmare 10 år gammal tråd för att späda på fördomar. Starkt jobbat.

• anna0911
    Bendula90 skrev 2023-05-18 08:33:14 följande:

Jag har varit med mig sambo i 10 år nu och han slår mig några gånger per år (i snitt 1 gång i månaden) när han blir arg på mig.
    För småsaker och när jag inte vill ha sex. Han kan också kritisera och säga väldigt elaka och nedvärderande saker till mig. Jag får bara stå och lyssna, börjar jag ifrågasätta och säga emot kan detta leda till fysiskt våld. 
    Kan tillägga att han är muslim från ett muslimskt land.

Det är han som är man och det är han som bestämmer, så länge jag lyder och gör som han säger utan att ifrågasätta eller försöka bestämma över honom så är han jätte snäll och mysig. Han vill inte känna att han sitter fast eller att jag som kvinna bestämmer över honom bara för att han har en sambo. 

Läs och lyssna på andra från liknande situationer, jag tvivlar på att ert förhållande kommer bli bättre. Det kan bli bättre om du bara anpassar dig helt och fullt till honom och vad han vill och inte vill.

Men det här kommer ta mycket energi från dig och göra dig väldigt olycklig och stressad med tiden och du kommer bli mer och mer isolerad, utan vänner och dålig kontakt med familjen. Precis som jag.

Försök prata med din familj, säg att han slår dig och att du känner dig otrygg. Jag misstänker att det finns en hederskultur men bättre att isåfall försöka rädda situationen tidigt än att behöva fly ensam senare. 

De personer som inte varit med om liknande situationer vet inte hur svårt det är. Det är svårt att anpassa sig och det är svårt att ta beslutet att lämna. 
    Man tänker hela tiden "det händer ju inte så ofta, han är ju snäll resten av tiden" 
    "Om jag inte hade gjort så där så skulle han inte blivit arg" 

Du kan försöka anpassa dig till allt han vill men det kommer alltid att finnas något som inte duger, där han kan få en anledning att kritisera eller slå dig för.
    Tro mig, jag vet och det finns många andra som också vet det. 

Själv har jag försökt anpassa mig i 10 år, det har lätt till att jag inte har några vänner, dålig kontakt med familjen och inga barn. Jag är 34 nu och har väntat länge på att han ska vilja ta steget att bilda familj, men det är ett sätt för honom att hålla mig kvar, att få mig att gå och längta efter något som ändå inte kommer ske. 

Nu har jag bestämt mig för att lämna och ska flytta om ca 1 månad. Jag har insätt att hans beteende är skadligt för mig och får mig att må dåligt. 

Jag hoppas att du kan bryta dig loss eller få ert förhållande att bli bättre, men vänta inte för länge för då sitter du fast i samma mönster, år efter år.

Jag hoppas du lämnat detta förhållande nu. All framtida lycka till dig. Kram
  • Egon den stora

Trots utbrott kring att du inte blödde och andra aggressioner så valde du ändå att flytta ihop med honom?  Hur gick tankegången där?  
    Han är inte frisk och kommer inte ändra sig.  Du får bestämma om du vill leva med det eller inte. 

• Goneril

Hedersvåld, TS har redan fått tips om vart hon kan vända sig. Polisanmälan och skyddat boende är enda vägen bort. Dessvärre kan bokstavstroende muslimer hitta ursäkter i Koranen för sitt usla beteende, det finns ett långt kapitel med flera suror, det vill säga verser, om.hur man bestraffar en kvinna. Upplysta muslimer tolkar inte bokstavligt och respekterar svensk lag. TS och systrar i liknande situation måste fly från sina våldsverkare. 

• EpicF
    Bendula90 skrev 2023-05-18 08:33:14 följande:

Jag har varit med mig sambo i 10 år nu och han slår mig några gånger per år (i snitt 1 gång i månaden) när han blir arg på mig.
    För småsaker och när jag inte vill ha sex. Han kan också kritisera och säga väldigt elaka och nedvärderande saker till mig. Jag får bara stå och lyssna, börjar jag ifrågasätta och säga emot kan detta leda till fysiskt våld. 
    Kan tillägga att han är muslim från ett muslimskt land.

Det är han som är man och det är han som bestämmer, så länge jag lyder och gör som han säger utan att ifrågasätta eller försöka bestämma över honom så är han jätte snäll och mysig. Han vill inte känna att han sitter fast eller att jag som kvinna bestämmer över honom bara för att han har en sambo. 

Läs och lyssna på andra från liknande situationer, jag tvivlar på att ert förhållande kommer bli bättre. Det kan bli bättre om du bara anpassar dig helt och fullt till honom och vad han vill och inte vill.

Men det här kommer ta mycket energi från dig och göra dig väldigt olycklig och stressad med tiden och du kommer bli mer och mer isolerad, utan vänner och dålig kontakt med familjen. Precis som jag.

Försök prata med din familj, säg att han slår dig och att du känner dig otrygg. Jag misstänker att det finns en hederskultur men bättre att isåfall försöka rädda situationen tidigt än att behöva fly ensam senare. 

De personer som inte varit med om liknande situationer vet inte hur svårt det är. Det är svårt att anpassa sig och det är svårt att ta beslutet att lämna. 
    Man tänker hela tiden "det händer ju inte så ofta, han är ju snäll resten av tiden" 
    "Om jag inte hade gjort så där så skulle han inte blivit arg" 

Du kan försöka anpassa dig till allt han vill men det kommer alltid att finnas något som inte duger, där han kan få en anledning att kritisera eller slå dig för.
    Tro mig, jag vet och det finns många andra som också vet det. 

Själv har jag försökt anpassa mig i 10 år, det har lätt till att jag inte har några vänner, dålig kontakt med familjen och inga barn. Jag är 34 nu och har väntat länge på att han ska vilja ta steget att bilda familj, men det är ett sätt för honom att hålla mig kvar, att få mig att gå och längta efter något som ändå inte kommer ske. 

Nu har jag bestämt mig för att lämna och ska flytta om ca 1 månad. Jag har insätt att hans beteende är skadligt för mig och får mig att må dåligt. 

Jag hoppas att du kan bryta dig loss eller få ert förhållande att bli bättre, men vänta inte för länge för då sitter du fast i samma mönster, år efter år.

Hur kan man vara tillsammans med någon i tio år och bli slagen i snitt en gång i månaden? 

Jag hoppas för din skull att du har lämnat.
  • EpicF

Förövrigt är tråden nästan tio år gammal, från 2014  så förhoppningsvis hsr ts klarat att lämna fanskapet. 

Svar på tråden Min man slår mig..