• Rainbow gg

Timanställd, pass-krångel, hjälp?

Hej hej.
    Det är så att jag ska ta allting i ordning.
    Jag fick mitt sommarschema för ca 2-3 veckor sedan. Strax efter detta så fick jag påminnelse av min kära släkt att vi ska åka bort (kan inte tacka nej utan att bli hackad på i all oändlighet) på ett av de datumen jag ska jobba. Midsommar för att vara mer exakt.
    Jag frågade några sist jag jobbade om de ville byta.
    Då sa den första att:
    "Jag har redan jobbat flera midsommar i rad och har redan bytt bort denna"
    Den andra sa att:
    "Ja, jag har redan bytt med 'den första', men så kunde jag inte sen men 'den första' sa att du kunde".

Jag har alltså fått ett pass på mitt schema som någon annan bytt bort först, och sedan bytt med mig utan att jag blivit tillfrågad.

Är detta OK eftersom jag fick det på mitt schema?
    Eller är det inte OK eftersom detta passet egentligen är ett bytt pass - vilket jag isåfall måste tacka JA till för att jobba. (Eftersom jag bara jobbar när jag blir tillfrågad och tackar ja).

Chefen för detta företag sa att det här får jag lösa själv, en medarbetare säger att det är chefens skyldighet att fixa personal.
    Min chef på ett annat företag säger att eftersom jag är timanställd så ska jag bli tillfrågad först eftersom två stycken innan mig tydligen bytt bort detta pass.

Vad ska jag göra? och vad gäller?
    Jag kan som sagt inte jobba, och har försökt byta med alla på företaget utom två, som jag väntar på svar från.

• Svar på tråden Timanställd, pass-krångel, hjälp?
  • Styrox
    Sweet Sofia skrev 2014-05-13 16:40:02 följande:

Du måste se skillanden mellan timanställbing och visstidsanställning. Vid timanställning är man anställd på timme, även om man inte formellt får ett nytt avtal varje gång så är varje nytt arbetspass en ny anställning. Man har inget schema. Är man visstidsanställda ex på sommaren så har man ett schema. Men som timanställd har man aldrig något schema.
    Så varför diskuterar vi överhuvudtaget timanställning när det inte är den anställningsformen TS har?
  • Styrox
    Sweet Sofia skrev 2014-05-13 16:42:38 följande:

Visstidsanställning eller ett långtidsvikariat. Har man det under en höst så ja, då är det ju ett höstvikariat. Även om jag aldrig har hört den termen...
    Om man har en sådan anställning över hela året har man då ett vintersommarhöstvårvikariat 
  • Sweet Sofia
    Styrox skrev 2014-05-13 16:45:23 följande:
    Så varför diskuterar vi överhuvudtaget timanställning när det inte är den anställningsformen TS har?

Ts har en timanställning urpsrungligen, men inte under sommaren då hon går på schema = visstidsanställning
  • Styrox
    Sweet Sofia skrev 2014-05-13 16:49:31 följande:

Ts har en timanställning urpsrungligen, men inte under sommaren då hon går på schema = visstidsanställning
    Hur kan du vara så stensäker på att TS inte får scheman över hela året?
  • Sweet Sofia
    Styrox skrev 2014-05-13 16:51:39 följande:
    Hur kan du vara så stensäker på att TS inte får scheman över hela året?

Jag går bara efter den fakta ts gett. Vad som händer efter sommaren verkar inte ens ts själv veta.
  • Migas
    Rainbow gg skrev 2014-05-13 15:36:53 följande:
    Exakt.
    På originalschemat så skulle Tjej 1 jobba. Hon Bytte med tjej 2 - som då blev frågad och tackade ja.
    Tjej 2 gick sedan till tjej 1 efter en tid och ångrade sig. Tjej 1 säger då att jag kan jobba istället för de båda.
    Originalschemat är det som finns i personalrummet, där dessa båda blivit strukna och jag dit skriven.

Jag vet ju inte hur mitt originalschema såg ut eftersom jag fick mitt i handen en dag när jag var och handlade. Men om alla scheman skrevs samtidigt så har ju mitt ändrats, eftersom jag inte skulle jobba egentligen för då kunde de ju inte "bytt" med mig.
    Har du vetat om att du fått ett schema för sommaren innan du var nere och hämta det så du har haft en möjlighet att se det samtidigt som alla andra? Tycker det vore konstigt om du inte ens hade fått veta att schemana var klara samtidigt som alla andra så att du själv kunde ta ställning till ev. byten och att därmed inte sådana här byten hade samma chans att gå igenom pga. att du sett schemat senare än alla andra. 
  • mammatrollet

Timanställning är egentligen ingen anställningsform utan en löneform. Det räknas som en visstidsanställning men man får betalt per timme i stället för en månadslön.

På sommaren brukar det vara så att man får ett schema som sträcker sig över sommaren. Ibland går man som ersättare för en person, inland blandas det och man får pass för olika personer på sitt schema.

Tackar man som vikarie ja till sitt schema så har man accepterat att arbeta de pass man har blivit erbjuden. Och självklart ska det skrivas anställningsavtal.

Frågan är vad du har tackat ja till och där verkar det vara lite otydligt.

Hoppas det löser sig.

• Sweet Sofia
    mammatrollet skrev 2014-05-13 19:57:52 följande:
    Timanställning är egentligen ingen anställningsform utan en löneform. Det räknas som en visstidsanställning men man får betalt per timme i stället för en månadslön.

På sommaren brukar det vara så att man får ett schema som sträcker sig över sommaren. Ibland går man som ersättare för en person, inland blandas det och man får pass för olika personer på sitt schema.

Tackar man som vikarie ja till sitt schema så har man accepterat att arbeta de pass man har blivit erbjuden. Och självklart ska det skrivas anställningsavtal.

Frågan är vad du har tackat ja till och där verkar det vara lite otydligt.

Hoppas det löser sig.

Nej, att anställas på timmar har inget med lönen att görs och heller ingen vistidsanaställ ing. Vistidssanställning är som det låter anställ ing under en viss tid, ex 1 juni till 31 augusi. Man kan ha antingen timlön eller månadslön.
  • skpklm
    Sweet Sofia skrev 2014-05-13 20:05:00 följande:

Nej, att anställas på timmar har inget med lönen att görs och heller ingen vistidsanaställ ing. Vistidssanställning är som det låter anställ ing under en viss tid, ex 1 juni till 31 augusi. Man kan ha antingen timlön eller månadslön.
    Eller både och;  månadslön för måndag-torsdag (vikariat för en person/på vakant tjänst)  och timtjänst på fredag. Timtjänst innebär då att lön utgår Annandag Påsk)  måndag -  inte långfredag.
  • Sweet Sofia
    skpklm skrev 2014-05-13 20:13:47 följande:
    Eller både och;  månadslön för måndag-torsdag (vikariat för en person/på vakant tjänst)  och timtjänst på fredag. Timtjänst innebär då att lön utgår Annandag Påsk)  måndag -  inte långfredag.

Ja, man kan ha ha både vistidsanställng och en timanställning.
  • mammatrollet

Omsorgen och vården har ju ett stort vikariebehov under sommaren och tyvärr har jag ofta sett hur det blir problem eller uppstår missförstånd för att antingen chefen slarvar, chansar, är okunnig eller att arbetstagaren inte förstår, inte kan etc. Det här med hur man anställs är ju ett sånt exempel. Det finns två anställningsformer i Sverige, tillsvidareanställning och visstidsanställning. Det regleras i Lagen om anställningsskydd och sen kan det finnas kollektivavtal som också går in. Inom kommunal verksamhet så är det Allmänna Bestämmelser som är kollektivavtalet. Timanställning används som uttryck ofta, men jag tycker det är viktigt att känna till att det hänvisar till hur lönen betalas ut. Det är en visstidsanställning. Inom kommunal verksamhet får du månadslön om du är anställd mer än 3 månader på minst 40 %. Annars timlön. Som "timanställd" är du anställd på viss tid. Tex 3 juni, 19 juni och 22 juni. Då är du anställd just dom dagarna, inte däremellan och har inga skyldigheter mot arbetsgivaren på de andra dagarna och kan mycket väl tacka nej till jobb den 4 juni. Det kan inte alltid en tillsvidareanställd. Man kan bli beodrad att gå in på sin lediga dag. Att jag tar upp detta i TS tråd är att jag tycker det är viktigt att känna till hur man är anställd och vilka rättigheter och skyldigheter man har. Tex att känna till regler om företrädesrätt och när man faktiskt har rätt att få en tillsvidareanställning för att man har jobbat som vikarie länge. Den situationen TS har hamnat i hade ju kunnat undvikas om hon hade fått rätt info från början av chefen. Dåligt av arbetsgivare att inte ha bra rutiner och information.

• Emelie1991

Jag är också timanställd. Så innan jag fick mitt sommarschema meddelade jag chefen vilka dagar jag inte kunde jobba på. Inte svårare än så. Även fast man är timanställd har man ju rätt att begära att va ledig, innan du har fått dina dagar på papper då.

• nernu

Det finns inga originalscheman. Allt som har hänt innan du fått ditt schema är helt oväsentligt. När du får ditt schema med inbokade pass så godkänner du dem per automatik om du inte säger något. Om du däremot hade fått ett schema där midsommar inte var med och sen helt plötsligt kom det till så hade det varit en annan fråga. Men nu är det inte så. De pass som du har inbokade är du skyldig att fullfölja. Du klantade dig lite när du inte talade om att du inte kan jobba på midsommar. Om man säger till innan brukar det inte vara något problem. Du säger att du inte visste men du visste ju att du skulle få ett schema i sommar så det är bara snack.

• Sweet Sofia
    mammatrollet skrev 2014-05-13 21:26:12 följande:
    Omsorgen och vården har ju ett stort vikariebehov under sommaren och tyvärr har jag ofta sett hur det blir problem eller uppstår missförstånd för att antingen chefen slarvar, chansar, är okunnig eller att arbetstagaren inte förstår, inte kan etc. Det här med hur man anställs är ju ett sånt exempel. Det finns två anställningsformer i Sverige, tillsvidareanställning och visstidsanställning. Det regleras i Lagen om anställningsskydd och sen kan det finnas kollektivavtal som också går in. Inom kommunal verksamhet så är det Allmänna Bestämmelser som är kollektivavtalet. Timanställning används som uttryck ofta, men jag tycker det är viktigt att känna till att det hänvisar till hur lönen betalas ut. Det är en visstidsanställning. Inom kommunal verksamhet får du månadslön om du är anställd mer än 3 månader på minst 40 %. Annars timlön. Som "timanställd" är du anställd på viss tid. Tex 3 juni, 19 juni och 22 juni. Då är du anställd just dom dagarna, inte däremellan och har inga skyldigheter mot arbetsgivaren på de andra dagarna och kan mycket väl tacka nej till jobb den 4 juni. Det kan inte alltid en tillsvidareanställd. Man kan bli beodrad att gå in på sin lediga dag. Att jag tar upp detta i TS tråd är att jag tycker det är viktigt att känna till hur man är anställd och vilka rättigheter och skyldigheter man har. Tex att känna till regler om företrädesrätt och när man faktiskt har rätt att få en tillsvidareanställning för att man har jobbat som vikarie länge. Den situationen TS har hamnat i hade ju kunnat undvikas om hon hade fått rätt info från början av chefen. Dåligt av arbetsgivare att inte ha bra rutiner och information.

Måmadslön har inget med på vilket sätt du är anställd. Det handlar om vad arbetsgovaren har för regler.

" Inom kommunal verksamhet får du månadslön om du är anställd mer än 3 månader på minst 40 %. Annars timlön. " beror helt och hållet på vad kommunen har för regler/riktlinjer.
  • Sweet Sofia
    nernu skrev 2014-05-14 11:06:51 följande:
    Det finns inga originalscheman. Allt som har hänt innan du fått ditt schema är helt oväsentligt. När du får ditt schema med inbokade pass så godkänner du dem per automatik om du inte säger något. Om du däremot hade fått ett schema där midsommar inte var med och sen helt plötsligt kom det till så hade det varit en annan fråga. Men nu är det inte så. De pass som du har inbokade är du skyldig att fullfölja. Du klantade dig lite när du inte talade om att du inte kan jobba på midsommar. Om man säger till innan brukar det inte vara något problem. Du säger att du inte visste men du visste ju att du skulle få ett schema i sommar så det är bara snack.

Svar på tråden Timanställd, pass-krångel, hjälp?