• Tjolinti

Min hund är skadad men det vill inte läka ordentligt efter veterinärvård, vad göra???

För snart två veckor sedan trampade min hund på något farligt och skadade sig ordentligt. Efter ett besök hos akuten och 6500 kronor fattigare så åkte vi hem och Hugo mådde bra. Han hade bandage på sig i 24 timmar och sen skulle det av och han skulle gå utan mellan 10 till 12 dagar. Denna bild är tagen direkt efter vi tagit av bandaget och min första tanke var att det är ett stort mellanrum där mitt i mellan två stygn. Idag är de 10 dagar sedan så rent teoretiskt skulle vi kunna ta av stygnen idag men efter en liten kissrunda så ser jag hur de blöder lite och då har han slagit till det. Allt är fint läkt förutom just där mitt i som det är öppet fortfarande. Nu ska jag åka dit imorgon och jag sitter och tänker på vad jag ska säga o göra om de vill sätta ett stygn endast där och även om de anser att jag ska betala för de. Stygnborttagning skulle ingå i de första priser och jag tycker inte jag ska betala mer för att de möjligtvis inte gjort ett ordentligt jobb första gången. Har ni varit med om någon liknande och vad har er veterinär gjort? 

• Svar på tråden Min hund är skadad men det vill inte läka ordentligt efter veterinärvård, vad göra???
  • Solrosens
    Aniiee skrev 2014-05-14 20:48:12 följande:
    Jag är på dåligt humör, så ta det inte för personligt. Det jag menar är att antingen så betalar man det dyra pengarna för att få hunden frisk eller så betalar man den billiga pengen att få den avlivad..... Det är liksom bara att välja hur mycket pengar du vill lägga ut. Det är svårt att avgöra hur många stygn som behövs, eller om de kommer sitta ordentligt. Vetrinären avgjorde antagligen att det inte skulle behövas fler stygn. Han hade väl fel den här gången, men förra gången han gjorde det så hade han väl rätt, och kanske han har rätt nästa gång också. Landa hunden igen, ring och få en "inte super-akut, men ganska"-tid, om ni inte redan har en tid. Hunden kommer få ett par nya stygn, inte mer med det. MEN vetrinärvård kostar pengar...... 
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever

Man avlivar väl för fan inte friska hundar. Skärp dig. Och till ts du har rätt att reklamera och säga att deras första jobb i te var tillräckligt bra gjort då såret gått upp och behöver sys igen. De lär nog inte säga emot, tror jag!
  • Fanny b
    Tjolinti skrev 2014-05-14 20:37:37 följande:
    Vi åkte in en söndag det är antagligen det som gör att de kostar 6500. Men jag vet inte vad man kan ha för rätt att få detta rättat och få de kostnadsfritt eftersom man kan tycka att de inte gjort sitt jobb rätt första gången 
    Eftersom stygntagningen redan är betald så tror jag inte de kommer betalt för något enstaka stygn. I de fall mina hundkompisars veterinärer har gjort fel på ett eller annat sätt har de spontant erbjudit sig att inte ta betalt. En orsak är troligen för att inte riskera att få dåligt rykte
  • Tjolinti

Det jag menar det är om veterinärvård har samma typ av service som många andra yrken.. Man betalar ett pris för att få något fixat. Har de inte gjort ett bra jobb så anser jag inte att man ska behöva betala igen för att fixa de. Jag ska in med honom imorgon så får jag se vad de säger. Jag ska visa bilderna jag har från hur stygnen satt när vi fick hem honom och de ser själv att de har läkt fint på alla ställe utom just där mellan där jag tycker de borde ha suttit ett stygn till. 

• Fanny b
    Aniiee skrev 2014-05-14 20:48:12 följande:
    Jag är på dåligt humör, så ta det inte för personligt. Det jag menar är att antingen så betalar man det dyra pengarna för att få hunden frisk eller så betalar man den billiga pengen att få den avlivad..... Det är liksom bara att välja hur mycket pengar du vill lägga ut.

Det är svårt att avgöra hur många stygn som behövs, eller om de kommer sitta ordentligt. Vetrinären avgjorde antagligen att det inte skulle behövas fler stygn. Han hade väl fel den här gången, men förra gången han gjorde det så hade han väl rätt, och kanske han har rätt nästa gång också. Landa hunden igen, ring och få en "inte super-akut, men ganska"-tid, om ni inte redan har en tid. Hunden kommer få ett par nya stygn, inte mer med det. MEN vetrinärvård kostar pengar...... 
    Fast i detta fall tycker jag det är tydligt att den som sydde stygnen har missat i alla fall ett stygn, och av den anledningen tycker jag inte man som djurägare ska gå på med att betala för ett extra stygn. Jag tror inte på att reklamera detta i ts fall men om veterinären inte lyssnar skulle jag gå till en annan veterinär med hunden.

• Fanny b
    Tjolinti skrev 2014-05-14 20:53:37 följande:
    Jag hoppas på god service imorgon :) 
    Jag tror du får det. Om inte annat för att inte riskera att få dåligt rykte. Nu menar jag inte att du skulle göra så men det kan räcka med att en djurägare öppet klagar på en viss veterinär för att i alla någon annan djurägare ska undvika det stället.
  • Aniiee
    Solrosens skrev 2014-05-14 20:50:13 följande:

Man avlivar väl för fan inte friska hundar. Skärp dig. Och till ts du har rätt att reklamera och säga att deras första jobb i te var tillräckligt bra gjort då såret gått upp och behöver sys igen. De lär nog inte säga emot, tror jag!
    "Man" borde inte göra det, nej, men ändå händer det för att folk inte tycker att det är "värt" eller folk inte "har råd".....

Reklamera en felbedömning kan TS knappast göra, dock kan TS begära att fler stygn sätts i. Ett eller två, skulle jag nog rekommendera. ÄR vetrinären seriös så säger han "men självklart, det där räckte ju inte, sorry...." och så får jycken ett par stygn till gratis eller möjligen mot materialkostnaden. Som bör uppgå till ungefär en tia......

Det kommer säkert gå jättebra för TS och Hugo, såret ser fint ut på bilden, bara lite brett....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Tjolinti

Tyvärr ser inte såret ut sådär idag. :S Där var de fattas ett stygn är de öppet och fuktigt. allt annat har stängt sig och läkt fint och blivit skorpa. :S

• slutatsnusa

jag tror inte att ett sår kan sys efter så här lång tid
    det verkar som om det har blivit en infektion om det är öppet och fuktigt
    det är lätt att vara efterklok - du borde ha gått tillbaka direkt när du tog av bandaget istället för att ta ett foto

• Birgitta02
    Tjolinti skrev 2014-05-14 20:37:37 följande:
    Vi åkte in en söndag det är antagligen det som gör att de kostar 6500. Men jag vet inte vad man kan ha för rätt att få detta rättat och få de kostnadsfritt eftersom man kan tycka att de inte gjort sitt jobb rätt första gången 
    En söndag - akut - kostar ca 2000 kr i bara besökavgift. Olika på olika kliniker, men däromkring. Sen tillkommer ju resten. Frågan är varför inte hunden är försäkrad? För med försäkring hade du behövt betala väldigt mycket mindre.
  • Tjolinti

Hunden är såklart försäkrad. Jag betalade inte 6500. Samma hund skadade en tand när vi apporterade för två månader sedan. Det kostade 25 000 att laga ordentligt. hans försäkringstak är 50 000 så jag hoppas han inte blir utförsäkrad.  

Jag är lite irriterad på mig själv att jag inte gick dit dagen efter och ifrågasatte varför de var så brett mellan stygnen. men jag ska dit senare idag så vi får se vad de säger. 

• ellevira

har han haft tratt så han inte kunnat komma åt det? 
    du kanske kan linda om det varje gång ni går ut?
    försök undvik att han springer i högt gräs där det kan dölja sig saker som han kan slå till tummen på.

såklart kan du prata med din veterinär, men det är också upp till djurägaren att se till att det vårdas korrekt, men det är bra att ha en öppen dialog o fråga om det verkligen ska vara så.

många djurägare går till veterinären precis liksom människor går till läkaren o förväntar sig att vips så ska läkaren fixa det och djuret eller människan kan leva som alltid.
    man måste se efter omständigheterna, förändring kan vara nödvändigt och det är inte upp till varken veterinär eller läkare.

• Tjolinti

Han har haft tratt på sig. Vi var här inne i torsdags för de enligt dem var dax att ta stygnen. Hon som tog stygnen sa själv att de var glest mellan två stygn och de hade inte läkt ordentligt men hon tyckte att vi skulle ta dem ändå och så får vi fortsätta att våra hemma då de pga infektionsrisk inte syr igen nu när de gått så lång tid. Väldigt tråkigt men då vet jag till nästa gång istället för att gå hemma och fundera på om de inte är dåligt sytt ska jag åka in och fråga dem.... 

• Solrosens
    Tjolinti skrev 2014-05-17 11:32:05 följande:
    Han har haft tratt på sig. Vi var här inne i torsdags för de enligt dem var dax att ta stygnen. Hon som tog stygnen sa själv att de var glest mellan två stygn och de hade inte läkt ordentligt men hon tyckte att vi skulle ta dem ändå och så får vi fortsätta att våra hemma då de pga infektionsrisk inte syr igen nu när de gått så lång tid. Väldigt tråkigt men då vet jag till nästa gång istället för att gå hemma och fundera på om de inte är dåligt sytt ska jag åka in och fråga dem.... 

Oj vad dåligt. Hoppas du byter veterinär nästa gång. Hoppas att hunden mår bra och inte har ont? Kramar till vovven!
  • ellevira

jag menar inte att verka elak, men om du sett att det varit glest tidigare så tycker jag att det är upp till djurägare att kontakta veterinär igen och låta dom se över det. 

en operation behöver ju inte betyda att det är ordnat eller att den va misslyckad.
    komplikationer kan uppstå, likaväl för människor som djur.
    men som sagt, det är såklart att dom inte sätter stygn när du redan låtit det läka så när du sett det... hm...

hade jag varit du hade jag direkt efter du tagit av bandaget och sett sprickan ringt eller helst gått tillbaka direkt.

Svar på tråden Min hund är skadad men det vill inte läka ordentligt efter veterinärvård, vad göra???