• Anonym (varannan)

Hur länge varannan vecka?

Hej! Jag har både bonusbarn och biobarn hemma, en del tonåringar och en del yngre. Och alla dessa bor fortfarande varannan vecka och verkar trivas med det.

Nu undrar jag från er andra föräldrar i bonusfamiljer (med egna barn eller bonusbarn eller både och) - hur länge har barnen i era familjer fortsatt flytta fram och tillbaka mellan föräldrarna? Vid vilken ålder har de slutat med det? Hur gamla har de varit när de har "parkerat" sig hos den ena föräldern? Har det skett tvärt eller har det blivit varannan helg först eller två veckor åt gången? Eller har de bott varannan vecka tills de fått eget boende?

Jag har ingen plan på att i närtid "tvinga" barnen i min familj att sluta med varannan vecka, jag är mest lite nyfiken på hur det har blivit för andra familjer.

• Svar på tråden Hur länge varannan vecka?
  • Alvisen76
    Anonym (varannan) skrev 2014-05-20 11:22:16 följande:
    Självklart är det bästa att man kommer överens och det menar säkert familjerätten med.
    Men om ni har ett möte på familjerätten du och barnen och pappan om han kommer så borde ni väl kunna prata er fram till vad barnen vill? För barn i den åldern SKA man lyssna på och ta hänsyn till deras vilja.

Och om barnen skulle bestämma sig för att bo hos dig i fortsättningen så är det nog inget pappan kan göra åt det. Han skulle ju inte ha någon framgång om han gick till domstol menar jag. Och försökte få boendet för två barn, 15 och 17 år, som själva vill bo hos sin mamma.

Men självklart är det bäst om ni kan prata er fram till något ni är överens om.
    Ja ett sådant möte skulle vara bra för oss alla. Men risken finns att pappan tackar nej till mötet. Då står vi där utan plan.

Jag tycker detta med att de får komma och gå som de vill, verkar vara toppen på alla vis. Att låta barnen själva få bestämma. Det är min önskan oavsett om jag vet när de kommer eller ej. Att försöka behålla barnen mot deras vilja, ger inte bätte kontakt med föräldern. Vill den andra föräldern få bra kontakt, är det nog bättre att ge barnen frihet att välja. Då kan det i slutändan bli så att de ändå vill tillbaka till den andre sedan. För att han lät dem välja.
  • Anonym (3 st)
    Alvisen76 skrev 2014-05-20 07:54:14 följande:
    Pratade med familjerätten i ett första samtal per telefon för några veckor sedan. Det var inte så enkelt. Jag startade inget emot pappan, jag berättade bara om sönerna. Det finns inte längre något som säger att äldre barn får välja själv. Det finns inget alls som säger att de får bestämma själv. Det som krävs är att vi ses på familjerätten alla och försöker komma överens om något. Sönerna ville vänta tills efter konfirmationen som en av dem hade helgen som var, tills vi går vidare. Jag vill inte stämma pappan på vårdnaden eller liknande. Inte heller är permanent boende hos mig det viktiga. Det viktiga är att de får medbestämmande rätt över deras eget liv. Jag tvivlar på att han kommer att vilja komma på ett samarbetssamtal dock... och ingen kan tvinga honom säger familjerätten. Om han säger nej, vet jag inte alls hur/om vi kan gå vidare med saken.
    Men du krånglar till det för dig. Familjerätten är socionomer och de ger råd. Deras mål är att föräldrar ska samarbeta med varandra. De kommer inte hjälpa dig att övertala pappan. De är alldeles för mesiga för det. Och som du säger är det onödigt att stämma pappan. 

Med tanke på att den yngsta är 15 så är det faktiskt så enkelt som jag skriver. Du och barnen tar ett beslut och informerar sedan pappan. Han kommer säkert gapa och skrika men vad gör det för skillnad? Han kan knappast bära in barnen i bilen och köra dem hem till sig. Och stämmer han dig i TR så kommer de definitivt lyssna på barnen (om inte du är värsta missbrukaren eller totalt kriminell).
    Ditt barn mår dåligt och hans kurator vädjar till dig att hjälpa honom. Då är det hög tid att göra något åt situationen!
  • Anonym (sedrtfgjm,l)
    Anonym (Ett jävla spring) skrev 2014-05-20 12:20:38 följande:
    Här kommer och går bonusen som han vill vilket betyder att han kan vara här på morgonen hos biomamman på middagen och fast man hör pappan prata med honom i telefonen då han är hos biomamman att vi syns imorgon klockan halv tolv på kvällen så rycker det plötsligt i handtaget, så man hoppar till i soffan, en trekvart senare.. Han kan åka framochtillbaka trefyra ggr varje dag!!! Från början trodde jag de bodde väldigt nära men han måste åka både buss och tunnelbana. Fattar inte hur han orkar..
    Hur står du ut...
    Pratade med familjerätten i ett första samtal per telefon för några veckor sedan. Det var inte så enkelt. Jag startade inget emot pappan, jag berättade bara om sönerna. Det finns inte längre något som säger att äldre barn får välja själv. Det finns inget alls som säger att de får bestämma själv. Det som krävs är att vi ses på familjerätten alla och försöker komma överens om något. Sönerna ville vänta tills efter konfirmationen som en av dem hade helgen som var, tills vi går vidare. Jag vill inte stämma pappan på vårdnaden eller liknande. Inte heller är permanent boende hos mig det viktiga. Det viktiga är att de får medbestämmande rätt över deras eget liv. Jag tvivlar på att han kommer att vilja komma på ett samarbetssamtal dock... och ingen kan tvinga honom säger familjerätten. Om han säger nej, vet jag inte alls hur/om vi kan gå vidare med saken.
    JO barn över 12 hämtas inte och tvingas inte till den andra föräldern mot deras vilja oavsett vad som står i ev dom.

• Anonym (karin)
    Anonym (Ett jävla spring) skrev 2014-05-20 12:20:38 följande:
    Här kommer och går bonusen som han vill vilket betyder att han kan vara här på morgonen hos biomamman på middagen och fast man hör pappan prata med honom i telefonen då han är hos biomamman att vi syns imorgon klockan halv tolv på kvällen så rycker det plötsligt i handtaget, så man hoppar till i soffan, en trekvart senare.. Han kan åka framochtillbaka trefyra ggr varje dag!!! Från början trodde jag de bodde väldigt nära men han måste åka både buss och tunnelbana. Fattar inte hur han orkar..
    Skulle aldrig gå med på sånt spring
  • Påven Johanna

Det händer nästan varje dag att jag själv både går och kommer hem igen tre, fyra eller sex gånger. Så i vårt hem är sådant "spring" tillåtet.

Är det ovanligt och konstigt att folk som bor ihop går ut och kommer in igen alltså? Det hade jag ingen aning om faktiskt. 

• Anonym (karin)
    Påven Johanna skrev 2014-05-20 22:06:08 följande:
    Det händer nästan varje dag att jag själv både går och kommer hem igen tre, fyra eller sex gånger. Så i vårt hem är sådant "spring" tillåtet.

Är det ovanligt och konstigt att folk som bor ihop går ut och kommer in igen alltså? Det hade jag ingen aning om faktiskt. 
    Fast bor man på två ställen och förväntas vara på det ena stället så antar i alla fall jag att det är där man är och där kan man springa ut och in hur många gånger man vill på en dag.
  • Anonym (sedrtfgjm,l)

Jag har ett behov av att veta hur många som ska äta, vem som ska vara hemma när osv eftersom j ag gärna hittar på saker som barnen inte är en del i när de inte är hos oss. Romantisk middag på tu man hand med min man tex, eller gå omkring naken.
  • Påven Johanna
    Anonym (sedrtfgjm,l) skrev 2014-05-21 08:49:36 följande:
    Jag har ett behov av att veta hur många som ska äta, vem som ska vara hemma när osv eftersom j ag gärna hittar på saker som barnen inte är en del i när de inte är hos oss. Romantisk middag på tu man hand med min man tex, eller gå omkring naken.
    Ja, jag har förstått att det är många som känner som du. Själv tycker jag emellertid att det är roligare att leva som vi gör. 
  • Anonym (sedrtfgjm,l)
    Påven Johanna skrev 2014-05-21 09:33:33 följande:
    Ja, jag har förstått att det är många som känner som du. Själv tycker jag emellertid att det är roligare att leva som vi gör. 
    Ah, men det är ju bra då att både du och din partner är nöjda Missförstå mig inte, barnen får gärna komma, bara de ringer innan. Och de vet att ibland blir det ett nej, för att vi har planerat något, hemma eller borta.
  • Anonym (varannan)
    Alvisen76 skrev 2014-05-20 17:46:09 följande:
    Ja ett sådant möte skulle vara bra för oss alla. Men risken finns att pappan tackar nej till mötet. Då står vi där utan plan.

Jag tycker detta med att de får komma och gå som de vill, verkar vara toppen på alla vis. Att låta barnen själva få bestämma. Det är min önskan oavsett om jag vet när de kommer eller ej. Att försöka behålla barnen mot deras vilja, ger inte bätte kontakt med föräldern. Vill den andra föräldern få bra kontakt, är det nog bättre att ge barnen frihet att välja. Då kan det i slutändan bli så att de ändå vill tillbaka till den andre sedan. För att han lät dem välja.

Jag tycker du ska boka ett möte för dig och barnen på familjerätten för att diskutera igenom det här och lägga upp en plan för hur de ska bo framöver (varannan vecka, varannan helg, två veckor åt gången eller bara bo hos den ena föräldern). Bjud in pappan till mötet och säg att om han har några synpunkter på barnens boende så får han komma och lägga fram de synpunkterna då. Annars räknar ni med att han godtar planen som ni gör på mötet.

Dvs sätt lite press på honom!
  • Anonym (varannan)

Jag är nog lite mittemellan där. Jag vill ha en plan! Dvs veta när barnen kommer att vara hos oss. Men sedan ändrar jag gärna den planen när något dyker upp.

Jag tror det har att göra med att de är så "små" fortfarande (nåja, osjälvständiga då... curlade kanske...) så att om de är på plats behöver någon vara hemma och laga mat, se till att det finns mat hemma, kunna hjälpa med läxor och kolla att de kommer iväg till träningar i tid osv.

Och under de veckorna när barnen inte ska vara hos oss enligt planen så vill jag nog gärna att de ringer eller skickar ett sms och meddelar att de kommer förbi om de ska hämta något. Bara "för att". Så jag vet vem det är som kommer att sätta nyckeln i dörren helt plötsligt. Men jag gissar det är annorlunda om man VET att barnen springer fram och tillbaka. Nu gör ju inte våra det (än) och då tycker jag de kan skicka ett sms innan.   

Får se hur jag känner där om några år. Sånt här ändras ju också med barnens ålder.
  • Anonym (Ett jävla spring)
    Anonym (sedrtfgjm,l) skrev 2014-05-20 19:46:55 följande:
    Hur står du ut...
    JO barn över 12 hämtas inte och tvingas inte till den andra föräldern mot deras vilja oavsett vad som står i ev dom.

Det är ju det jag inte gör..
  • Anonym (Ett jävla spring)
    Anonym (karin) skrev 2014-05-20 21:30:31 följande:
    Skulle aldrig gå med på sånt spring

Tror du jag har ngn talan? Jag är ju bara bonusmamma..
  • Anonym (karin)
    Anonym (Ett jävla spring) skrev 2014-05-21 11:54:00 följande:

Tror du jag har ngn talan? Jag är ju bara bonusmamma..
    Jag är också "bara bonusmamma" ja biomamma till mina barn förstås och inga gemensamma barn. Men dock anser jag att detta är mitt hem också och jag vill inte ha ett evigt springande mellan. Hade helt ärligt inte stått ut med att aldrig kunna känna att jag vet att nu är det bara jag antingen ensam eller med sambon hemma.    Dessutom jobbar sambon kväll den vecka barnet inte är här och då får han allt hålla sig hos sin mamma. Sambons barn har ingen nyckel hit så problemet med att han dyker in genom dörren vid "fel" tillfälle finns inte. Har han glömt något hör han av sig och hämtar det, vi bor på gott och ont bara 200 meter från biomamman.

Och ja jag tycker att även "bara en bonusmamma" har rätt att säga nej. Vet att dom flesta inte håller med mig i denna springamellanhurmanvill fråga och tycker man är en hemsk människa men alla är vi olika.
Svar på tråden Hur länge varannan vecka?