• Anonym (Släkting)

Flicka i familjehem.

Någon socionom eller annan person mer erfarenhet som vill dela med sig.

För 3 år sedan föddes en flicka. Mamman kunde inte tahand om henne och någon pappa fanns inte med i bilden. Flickan togs om hand enligt LVU bara 1månad gammal. Hon kom till en familj som inte hade några egna barn och som sedan dag 1 har älskat henne som sin egen dotter.

Nu 3 år senare dycker en pappa upp och vill ha vårdnaden!

Kan detta verkligen gå igenom? Jag tänker på flickan och hennes familj hela tiden.. Hon har en underbar mamma o pappa redan. En förskola som hon älskar med massa kompisar. Att någon vill flytta henne därifrån får mig att rysa! Stackars barn,.. Vad jag förstått så kan detta gå igenom sålänge pappan blir godkänd av utredningen!!

Borde man inte se till barnets bästa? Hur kan det bästa för henne vara att flytta från de hon alltid känt som sina föräldrar?

• Svar på tråden Flicka i familjehem.
  • Kasperina
    Anonym (ag) skrev 2014-05-16 07:42:00 följande:

Blir lite trött på folk som är familjehem men inte riktigt förstått grejen med just familjehem.

Meningen är ju faktiskt att barnet ska i slutändan tillbaka till sina biologiska föräldrar. Klarar man inte den tanken, bli inte familjehem då!

Jag tror att det man opponerar sig mot är just tanken med familjehemmen. Ett flertal utredningar har visat att Sveriges hantering av små barn som omhändertas inte är bra för barnen Jag vill minnas att Sverige har fått kritik från tex UNICEF(?) för detta, då det konstaterats att det är mycket bättre för barnen att adopteras bort än att de ska skjutsas mellan olika hem under hela sin uppväxt och aldrig veta säkert om de får stanna där de är. Tryggheten försvinner direkt.
    Min åsikt är att i ett sådant fall som beskrivs här så ska familjehemmet erbjudas att adoptera barnet så snart det knutit an till sina nya föräldrar, dvs ett spädbarn som inte får chansen att knyta an till bioföräldrarna före tex ett års ålder ska inte behöv leva under hotet att tvingas lämna sin trygghet helt plötsligt för att bioföräldrarna kommit på att det är kul att leka familj. Det räcker med att läsa lite om adoption av äldre barn för att inse att det är rätt taskigt att sträva efter att utsätta barn för detta.
    När det handlar om äldre barn som redan har anknytning till sina bioföräldrar är det annorlunda.
  • Kasperina
    Anonym (R) skrev 2014-05-16 08:51:20 följande:
    Så ett barn som adopterats vid 4 års ålder blir utsatt för ett livslångt trauma och kan aldrig få någon anknytning till sina adoptivföräldrar? Det är bättre för dem att stanna på barnhemmet där de känner sig trygga?
    Nej det är bättre för dem att få en familj att knyta an till, men det ÄR ett trauma.
    Jag tycker att det är skillnad på att barn av olika olyckliga omständigheter förlorar sin trygghet, och att myndigheterna aktivt arbetar för att de ska göra det.
  • Anonym
    Anonym (R) skrev 2014-05-16 08:51:20 följande:
    Så ett barn som adopterats vid 4 års ålder blir utsatt för ett livslångt trauma och kan aldrig få någon anknytning till sina adoptivföräldrar? Det är bättre för dem att stanna på barnhemmet där de känner sig trygga?
    Ja nu är individer olika men det är ett välkänt faktum att barn som adopterats efter spädbarnstiden ofta har anknytningsproblem som i vuxen ålder innebär en ökad risk för psykisk ohälsa och tom självmord. Sen när det gäller barn på barnhem finns det naturligtvis andra aspekter att väga in. I det här fallet är barnhem dock inte ett alternativ utan vad det handlar om är ifall barnet skall få växa upp hos de föräldrar hon älskar eller hos en okänd kille.
  • Anonym (R)
    Anonym skrev 2014-05-16 10:37:49 följande:
    Ja nu är individer olika men det är ett välkänt faktum att barn som adopterats efter spädbarnstiden ofta har anknytningsproblem som i vuxen ålder innebär en ökad risk för psykisk ohälsa och tom självmord. Sen när det gäller barn på barnhem finns det naturligtvis andra aspekter att väga in. I det här fallet är barnhem dock inte ett alternativ utan vad det handlar om är ifall barnet skall få växa upp hos de föräldrar hon älskar eller hos en okänd kille.
    Killen kommer inte att vara någon okänd när hon flyttar dit, han kommer att vara hennes pappa som hon känner sig trygg med. 
  • thanisa

Svår fråga. Såg för ett tag sedan en norsk dokumentär om en liknande situation och det är inte lätt. Det är en lång process för att bygga upp anknytning till en ny person men samtidigt om tanken är att barnet ska tillbaks till sina genetiska föräldrar så är det det som de sociala myndigheterna ska jobba efter. Det kan dock tänkas att det tar över ett år för att få till en överflyttning att bara flytta på ett barn känns inte som bästa lösningen.

Se gärna dokumentären på urplay, tycker den visar på att det inte är helt lätt med dessa saker.
    urplay.se/Produkter/180781-For-fosterbarnets-basta%C3%A4r

• Anonym
    Anonym (R) skrev 2014-05-16 10:59:09 följande:
    Killen kommer inte att vara någon okänd när hon flyttar dit, han kommer att vara hennes pappa som hon känner sig trygg med. 
    Fast hon har redan en pappa som för henne alltid kommer att vara hennes riktiga pappa. Förstår du inte det?
  • Anonym (U)
    Anonym skrev 2014-05-16 08:48:51 följande:
    Känner du till Markfallet? Det har gått 5 år. Barnen vill fortfarande hem till sina föräldrar dvs familjehemmet. Uppenbarligen vet du inget alls om anknytning. Jag tycker för övrigt att det ringer 1000 varningsklockor här....pappan är vän med biomamman och har aldrig tidigare ställt frågan om barnet? Är detta ett sätt för mamman att ta hem barnet i smyg?
    Du kan inte jämföra så. De togs från mamman, flyttade till familjehemmet och togs från familjehemmet till ett nytt familjehem och är nu inne på 3:e familjehemmet... På vilket sätt är det ens något som liknar detta fall?
  • Anonym (R)
    Anonym skrev 2014-05-16 11:23:46 följande:
    Fast hon har redan en pappa som för henne alltid kommer att vara hennes riktiga pappa. Förstår du inte det?
    Jo, det är klart jag förstår det. Men nu är läget så att biopappan har rätt att ansöka om vårdnaden och om han är en vanlig hyfsad människa så har han en chans att få den.   Det är så lagen ser ut och inget du eller jag kan göra något åt om vi så skriker oss blåa i ansiktet. 
  • Anonym (usch)
    Anonym (U) skrev 2014-05-16 11:29:38 följande:
    Du kan inte jämföra så. De togs från mamman, flyttade till familjehemmet och togs från familjehemmet till ett nytt familjehem och är nu inne på 3:e familjehemmet... På vilket sätt är det ens något som liknar detta fall?
    De var en sväng hos biomamman också... Jämförelsen är att tar du ett barn ifrån de föräldrar de är primärt anknutna till så kommer de att skadas och de kommer inte att plötsligt psykologiskt byta bort sin pappa eller mamma mot någon annan.

• Anonym (usch)
    Anonym (R) skrev 2014-05-16 11:31:04 följande:
    Jo, det är klart jag förstår det. Men nu är läget så att biopappan har rätt att ansöka om vårdnaden och om han är en vanlig hyfsad människa så har han en chans att få den.   Det är så lagen ser ut och inget du eller jag kan göra något åt om vi så skriker oss blåa i ansiktet. 

Det är just vad vi kan. Över hela landet finns människor som arbetat för en lagändring och en sådan lär komma. Dessutom är lagen tydlig med att barnets väl skall stå i centrum. Barnets rätt till trygghet. Unicef har riktat skrap kritik mot Sverige för bristen på barnperspektiv.
  • Anonym (R)
    Anonym (usch) skrev 2014-05-16 11:50:09 följande:

Det är just vad vi kan. Över hela landet finns människor som arbetat för en lagändring och en sådan lär komma. Dessutom är lagen tydlig med att barnets väl skall stå i centrum. Barnets rätt till trygghet. Unicef har riktat skrap kritik mot Sverige för bristen på barnperspektiv.
    Det kommer säkert en lagändring. Men den lär inte träda i kraft snart nog för att påverka det här fallet där processen redan är igång.
  • Anonym (usch)
    Anonym (R) skrev 2014-05-16 11:51:51 följande:
    Det kommer säkert en lagändring. Men den lär inte träda i kraft snart nog för att påverka det här fallet där processen redan är igång.

Här är en dom från regeringsrätten som visar att om man bedömer att ett barn rotat sig i familjehemmet och skulle lida skada av att flyttas (även successivt) så kan rätten utdöma flyttningsförbud. Barn har alltså redan nu rätt att stanna där de mår bra och är anknutna.

http://www.notisum.se/rnp/domar/rr/RR011013.htm
  • Anonym (Släkting)

Jag har kontaktat socialen, de jobbat väldigt mycket med just detta fall.

Såklart fick de inte uttala sig så mycket men jag förstod att de försöker tolka lagen på alla möjliga sätt för att de ska bli så bra som möjligt för flickan.

Jag kommer göra vad jag kan för sht hon ska få bo kvar hos de som hon kallar för mamma och pappa.

• Tonårsmorsan
    Anonym skrev 2014-05-16 10:37:49 följande:
    Japp men den utredningen bygger ju på utlandsadopterade som varit med om ganska hemska saker innan de adopterades bort. 
    Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Anonym
    Tonårsmorsan skrev 2014-05-17 09:16:43 följande:
    Japp men den utredningen bygger ju på utlandsadopterade som varit med om ganska hemska saker innan de adopterades bort. 
    Stå på dig, annars gör någon annan det.
    Ganska hemska saker? Ja om du menar att de tvingats bort från sina trygga anknytningspersoner. Men man är inte en hemsk förälder för att man är fattig och inte har något annat val än att ge upp sitt barn.
Svar på tråden Flicka i familjehem.