Vad skulle du gjort om du fick 2000 kr insatta på ditt bankkonto av misstag?
Om du loggar in på din internetbank och ser en insättning på 2000 kr från ett kontonummer du inte känner igen vad gör du då?
Om du loggar in på din internetbank och ser en insättning på 2000 kr från ett kontonummer du inte känner igen vad gör du då?
Ärligt talat hade jag nog inte märkt det förrän det var dags att betala räkningar i slutet av månaden, och då hade jag förmodligen inte märkt det heller.
Jag tror inte att jag hade märkt det. Jag brukar inte kolla så noga på kontot. Men om jag hade blivit uppmärksammad på en felaktig insättning hade jag självklart sett till att pengarna kommit till sin rätte ägare.
Jag hade antagit att det var en present från sonens pappa. Han får för sig sånt ibland.
Jag hade inte ringt banken direkt. Nog hade jag väntat och sett om någon hörde av sig. Om ingen saknar pengarna kan jag ju ta dem. Dock hade jag sparat undan dem ganska länge för att kunna betala tillbaka om någon efterlyste dem.
Låtsas som om det regnar i en månad, går sedan och köper mig en surfplatta.
Låtsas som om det regnar i en månad, går sedan och köper mig en surfplatta.
Jag behåller pengarna.
Denada, själv tvivlar jag starkt på alla ädla svar som tyder att man omedelbart slänger sig på luren och reder ut det.
Denada, själv tvivlar jag starkt på alla ädla svar som tyder att man omedelbart slänger sig på luren och reder ut det.
Jag har råkat ut för det. Fick in ca 2000kr på min konto, kollade internerbanken för att se vart det kom ifrån vilket inte gick. Ringde banken med de kunde inte heller se vem som fört över pengarna... så det står fortfarande på mitt konto...
Om jag mot förmodan skulle upptäcka det skulle jag nog först slänga ut en fråga på Facebook för att kolla om någon jag känner har betalat tillbaka en skuld jag glömt. Får jag inget napp där så ber jag banken kolla upp det. Klart att personen/företaget ska ha sina pengar tillbaka om det har blivit en felinsättning!
Annat: Jag får erkänna att jag hade nog inte märkt av det ens en gång . Kollar sällan saldo och tar aldrig kvitto i bankomaten utan kör på till det eventuellt säger stopp. Skulle jag dock av någon anledning märka det hade jag kontaktat banken för att kolla upp det.
Jag skulle inte märka nåt