• scrapparlotta

Leasa bil privat, bra eller dåligt??

Vi funderar på att leasa en leasa en bil till oss själva. Istället för att köpa en bil så skulle vi leasa den. Men vad ingår i priset? Lagar dom bilen dom det är nåt fel? Skatt och försäkring får vi stå för eller?  Hur länge leasar man en bil? Finns chansen att få köpa bilen billigt sen när leasing tiden går ut? Nån som leasar bil och som tycker det är bra?

• Svar på tråden Leasa bil privat, bra eller dåligt??
  • Habba
    scrapparlotta skrev 2014-05-16 22:20:30 följande:

Vi funderar på att leasa en leasa en bil till oss själva. Istället för att köpa en bil så skulle vi leasa den. Men vad ingår i priset? Lagar dom bilen dom det är nåt fel? Skatt och försäkring får vi stå för eller?  Hur länge leasar man en bil? Finns chansen att få köpa bilen billigt sen när leasing tiden går ut? Nån som leasar bil och som tycker det är bra?

För oss har det varit toppen. Allting ingår bortsett från bensinen. Ett riktigt bekymmersfritt körande! Sedan kan det givetvis vara lite olika beroende på vad det år för bil ni ska leasa.
  • Linnis92

Vi har bestämt oss för att leasa en Volvo v60 , ca 4500:- i månaden plus dieselkostnaden. Vi valde diesel för att den drar mindre än bensinen och med Volvokortet blir dieseln lite billigare.

Vi valde också manuell för att få ner kostnaden.

I priset ingår ; bil, försäkring, dieselvärmare, service och 4500 mil på 3 år, alltså 1500 mil om året. Går att öka denna gräns till 2000/år om man vill.

Vi står för självrisken om något skulle hända med bilen. Vi betalar alltså, i proncip, bara drivmedel och skatt.

Efter 3 år, (ett kontrakt som inte går att häva) får man antingen säga upp kontraktet och starta ett nytt på en annan bil eller köpa loss bilen för marknadsvärde.

Vi jämförde Volvo med Toyota och bestämde oss för Volvo då du för betala extra för alla tillval av Toyota, som tex motorvärmare, fartkontroll mm. Så kolla dessa saker ingår i Volvon och du behöver alltså inte betala mer, så åk till en bilhandlare och fråga vad som ingår i deras leasingavtal.

Skit bra och vi längtar efter våran nya bil.

• MachoCulture

Men om HYYYRAAAA bil är så jävla bra - varför hyr man inte
    TV- dator- mobil, möblemang kläder eller varför inte hyra en fru mm

Jo man hyr bostad - men väldigt många skulle hellre köpa denna
    OM de hade möjligheten.

Att så verkligen är fallet visas av att när hus ombildas till BR hänger
    de flesta på INK HyresOrätternas Förespråkare AzozialDemokraten
    Laila Freivalds o Kommunisten o SchnabelDragaren Lars Ohly.

Men Ni som leasar - överväger att leasa.

HUR MÅNGA MÅNADSAVIFTER ÄR DET OM MAN DELAR KONTANT-
    PRISET MED MÅNADSAVGIFTEN?

• Anton Chigurh
    MachoCulture skrev 2014-05-17 10:54:30 följande:

Men om HYYYRAAAA bil är så jävla bra - varför hyr man inte
    TV- dator- mobil, möblemang kläder eller varför inte hyra en fru mm

Jo man hyr bostad - men väldigt många skulle hellre köpa denna
    OM de hade möjligheten.

Att så verkligen är fallet visas av att när hus ombildas till BR hänger
    de flesta på INK HyresOrätternas Förespråkare AzozialDemokraten
    Laila Freivalds o Kommunisten o SchnabelDragaren Lars Ohly.

Men Ni som leasar - överväger att leasa.

HUR MÅNGA MÅNADSAVIFTER ÄR DET OM MAN DELAR KONTANT-
    PRISET MED MÅNADSAVGIFTEN?

Du får ta i beaktande att det är en djävulskt värdeminskning på en bil, och den är som allra störst dom första 3 åren !!! 
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • MachoCulture

OM en bil kostar 250,000 resp 350,0000 (MC anser inte att det finns några
    vettiga bilar under 400 k i nypris)

Hur många månadsleasingavgifter för att komma upp i nypriset.

Mink o sobelpälsar har stora värdeminsknigar - borde man inte
    hyra dom också?

• Linnis92
    MachoCulture skrev 2014-05-17 15:18:03 följande:
    OM en bil kostar 250,000 resp 350,0000 (MC anser inte att det finns några

vettiga bilar under 400 k i nypris)

Hur många månadsleasingavgifter för att komma upp i nypriset.

Mink o sobelpälsar har stora värdeminsknigar - borde man inte

hyra dom också?

4500 i månaden blir 162 000 på 3 år, mycket pengar ja, men ska du köpa en ny bil så ska du ut med nästan 250 000, ibland mer! Plus att man i många fall inte behöver lägga en kontantinsats på 15%.

Och vad gäller möblemang, mobil, tv, hur många människor tror du betalar sånt cash?! De flesta tar krediter och det är ju att "låna" eftersom du inte betalar för dig.
  • Linnis92

Och vad gäller bostadsrätter/hus så är det oftast en investering då priserna för det mesta ökar.

En bilaffär är ALDRIG en investering. Och som föregående talare sa så tappar den som mest i värde första året.

Med undantag, veteranbilar.

• MachoCulture

BRAAA - gott folk - Hur stämmer mallen

1 månadshyra x 55.5 = bilens nypris?

MC köpte en 6 år gammal bil för 175,000 o
    en 17 år gammal bil för 80,000 kr - för dom
    pengarna kunde jag ha fått en ny bil - enligt
    Er mall o då med billigare nypris

Men de bilar som MC vill ha kostar då typ  15,000 kr
    mån i privatleasing - tänker på Audi A8 4.2 som inte
    rostar o har 4-hjulsdrift = juste på vintern.

Privatleasing var en hyfsat stor grej för några decenniers
    sen - men dog sen av någon anledning - är det ränteläget
    som gett uppsvinget?

Trodde inte detta skulle komma tillbaka - Hur stoor grej
    är det egentligen idag - o talar vi bara om fabriksnytt eller
    även beg

• Mentat

Vill man absolut ha en ny bil så kostar det. Att lägga ut 162.000 på att låna en bil i tre år är för mig obegripligt men om nu TS tycker att det är väl spenderade pengar så får de väl göra det. Leasingföretagen skall leva de också så givetvis ligger det en viss extrakostnad inbakad där också.

Min egen filosofi kring att ha bil är annorlunda: Jag köper en ca 3 år gammal bil, kanske en som någon annan har haft som tjänstebil eller leasat, och kör den sedan i botten vilket kanske tar 10 år. Senast köpte jag en Scoda Octavia 2004, det var kanske 2007 eller 08 som jag köpte den. Inget för den som behöver en förlängare direkt men den har fungerat utomordentligt och jag har haft en för mig bra bil i 6-7 år nu till en initial kostnad på 76.000.

För mig har det definitivt varit bättre valuta för pengarna än jag någonsin hade kunnat få genom att leasa motsvarande. Men då bryr jag mig inte heller om att visa upp det senaste på garageuppfarten.

• MachoCulture

Kan någon privatleasare som vet månadskostnad o bilpris tala om
    hur många månadshyror bilen kostar att köpa.

Samtidigt är privatleasing väldigt billigt - jämfört med att hyra
    bil per dag, helg eller vecka.

MC åker juste bil i Europa o kör 500 mil. Hur mycket kostar det
    om man hyr bilen?

"Att lägga ut 162.000 på att låna en bil i tre år är för mig obegripligt"

Men då är ju dom som hyr bil för några dagar eller en vecka ännu
    värre dårar?

• fintväder

vill bara tillägga att ni glömmer att dra av försäkring, skatt och besiktning kostnaden från total priset.

Motormännen är det ca 12300kr/år = 36900 kr för 3år för en bil som kostar 230000 ny.

så total summan för 3 år blir 162000-36900=125100kr.

Och egentligen för att vara helt rättvis så måste man nog även dra av värdeminskningen. Fortfarande enligt MM, så för en bil som kostar 230000 är värde minskning för första åren 21160kr/år vilket är 63480kr för 3 år.

så total kostnaden för leasingen är 125100-63480= 61620kr

• sonny71

Fel uträkning då en nybil 2015 har mycket billigare försäkring än du tar upp
    på din beräkning.

Kollar in en 2015 årsmodell Volvo V70 och den kostar 6380:-/år i försäkring.

Värdeminskningen är inte din kostnad heller, då du inte äger bilen utan finansbolaget.

Blir alltså 162.000:- - 19,140:- = 142.860:-

142.860:- och på det slängde dom in vinterdäck med, om man anser att det är en bra affär för att köra omkring en Volvo i 3 år är upp till var och en att bedöma.

Jag tar allt på avbetalning hellre och bilen är min efteråt.

Och köper aldrig en helt ny bil då värdeminskning är sjuk dom första åren.

Alltid en lätt begagnad bil är tipset.

Säg att man köper samma Volvo fast 2013 med 4000mil, more or less ny.

Får du betala bra mycket mindre och kan ha samma månadskostnad fast du äger bilen efteråt.

Men men alla människor är vi olika :)

• edwka

Hej
    Jag har kört mycket företag leasing . Det är väldigt bekvämt att ha leasing bil men när det gäller privat. Har en vän som nu mera kör leasing bil. I privat leasing bil ingår service, försäkring . avtalet bruka normal vara 36 månader eller 4500/mil
    Bilskatten betalar du själv.0 insats på en privat leasing hos de flesta bilföretag.
    Lyck till.

• burton

Jag föreslår att man leasar sin bil. Jag köpte en bil kontant en gång. Oj, vad jobbigt det var. Varje morgon började jag med att titta i tidningen efter lika dan bil som jag hade köpt för att se hur mycket priset hade sjunkit. 

Nej jag trivs mycket bättre med att ha en leasad bil. 

Jag kan rekommendera Strängnäs bilforum. Bra priser och bra service

www.webinfo.nu/foretag/strangnas-bilforum-ab-8950626

• Decx

Bekanta som leasar har varit nöjda med det, smidigt bil"ägande". Ekonomiskt sätt är det ju en annan historia.

Vissa köper en några år gammal bil och skruvar själva, billigare än så blir det inte.

Så i det stora hela får man väl se vad man prioriterar i ekonomiskt och om man vill äga fordonet eller nöjd med transport från à till b.

Anton Chigurh skrev 2014-05-17 13:28:20 följande:

Du får ta i beaktande att det är en djävulskt värdeminskning på en bil, och den är som allra störst dom första 3 åren !!! 

Ungefär som en fru;)
Svar på tråden Leasa bil privat, bra eller dåligt??