• Spislucka

Gravid honkatt attackerar

Tidigare idag så var vi och kastrerade våran hankatt (Diesel). När vi kom hem så fick han ligga i ett rum själv tills han hade vaknat till, men när han väl hade vaknat så gick han ut och la sig på en soffa i hallen.

Efter att en av våra honkatter (Ajax) började morra och fräsa åt honom så valde vi att lägga honom i tvrummet så vi kunde hålla koll på honom. Efter ca 25 minuter av att han bara hade legat i sängen halvt ner drogad och sovit så hoppar den gravida katten (Coccos) upp i sängen och börjar bita och slå honom.

Så min mamma får panik då han inte är tillräckligt stark för att kunna försvara sig själv så tar hon en kudde och slår till honan med för att få bort henne. Då börjar honan attackera min mamma istället, det är då jag hör att något inte stämmer. Så jag springer in i tvrummet och precis när jag kommer in så kommer våran äldsta honkatt (Curry) in efter mig.

Hon ger sig på Coccos direkt för att skydda oss. Helt plötsligt är alla katter inne i tvrummet och det är helt kaos!
    Jag försöker gå emellan och dra undan Curry så ingen ska bli mer skadad. Till slut får vi ut alla katter utom Coccos (hon som börja attackera). Hon ska inte föda förrän om 2 - 3 veckor och hon har aldrig varit aggressiv förut. Hon är ganska skygg när vi får gäster men hon har alltid kommit överens med de andra katterna.

Någon som har förslag på vad som kan vara fel?
    Tacksam för alla förslag.

Och alla som har åsikter om att alla katter bör vara kastrerade efter en viss ålder kan hålla den åsikten för sig själv.

På bilden har vi Diesel till vänster. Curry i mitten och Coccos till Höger.

• Svar på tråden Gravid honkatt attackerar
  • WinterDawn

Hon kanske har ont någonstans?

• Whitetrash86

Antar att Coccos reagera på att Diesel luktade konstigt, sen kan hennes hormoner ökat på detta något.

Bäst hade varit om dom fått lukta på Diesel igen genom galler/bur.

Men gjort är gjort. Kolla om du kan introducera dom med varandra igen innan du släpper dom lösa i hemmet  

• Birmafröken

En del katter reagerar väldigt starkt på främmande lukter som de uppfattar som hotfulla. Att det är en kompis som luktar hotfullt spelar då ingen roll, de attackerar hotet ändå. Särskilt om kompisen som luktar läskigt dessutom beter sig annorlunda än den brukar.

Curry i sin tur blev antagligen skrämd av Coccos aggressiva beteende och attackerade det hotet.

• Birmafröken

Angående att Coccos riktade sitt aggressiva beteende mot din mamma beror det på att Coccos i sitt uppjagade tillstånd instinktivt överförde hotet till henne när hon började slå med kudden.

Nu vet jag inte riktigt hur din mamma gjorde med kudden, men ska man sära på katter bör man försöka mota isär dem med en kudde, inte slå. Är en katt rädd och uppjagad kan den dock reagera aggressivt mot vem som helst som är i närheten p.g.a. överföring, både människor och andra djur, även om man inte gör något alls som kan uppfattas som hotfullt.

• nemo1

Din mammas agerande var mycket dåligt och något man inte gör. Så tråkigt att ni ska ta kull på en kattras det finns ett överflöd av och där folk kastar ut sina djur då de ledsnat, pga överflödet.
    Ni kan även få stora problem när kattungarna kommit då katter är enormt överbeskyddande och det kan bli stora slagsmål mellan katterna.
    Se till att mammakatt och ungar är instängda i eget rum från dag 1. Den andra katten är väl kastrerad?

• Diana Ristvedt

Diesel var nykastrerad, luktar annorlunda och dessutom beter sig annorlunda. Han går konstigt, har annorlunda kroppshållning. Jag tror precis som Birmafröken säger. Spelar ingen roll om de är vänner sedan tidigare, han är inte sig själv. Om en katt är stressad, uppjagad och upprörd brukar det inte spela någon som helst roll vem som är i närheten.

När jag bodde med min fd sambo så hade vi en kattflock hemma. Hade även ett jourhem för herrelösa katter och när de upptäckte ny lukt av en annan katt (innan det blev så vana att de började ta hand om nykomlingarna) så kunde dom agera mot varandra. Fräsa, morra och bråka med varann. Så det är som Birmafröken säger :) Hon är inte aggressiv, bara orolig och uppriven.

Svar på tråden Gravid honkatt attackerar