Madraykin skrev 2014-05-18 00:37:38 följande:
Som andra är inne på - kolla upp om det kan vara endometrios. Många försöker intala oss kvinnor att det är normaaaalt med så kraftig mensvärk men det är inte normalt. Gå gärna in på
www.endometriosforeningen.com/site/ och läs själv.
Jag fick som 14-åring p-piller utskrivet i medicinskt syfte pga mina kraftiga menssmärtor. Men idag är jag väldigt kluven till det. Insåg först som 24-åring att jag inte mådde psykiskt bra av p-piller. Gick av och på hormoner under en tid för att försöka hitta en variant som passade mig, men nej, mitt psyke gillade inte hormoner. Depression, nedstämdhet, humörsvängningar, nedsatt sexlust m.m. Och under alla 10 år var det inte en enda barnmorska som checkade av eventuella psykiska biverkningar med mig...men en bit över 20 år insåg jag att nej, det kan omöjligen vara tonårshormoner som gör att jag är så låg så ofta liksom. Och sen jag slutade med hormoner - har aldrig mått bättre!
Dock kom ju värken tillbaka som ett brev på posten...det bästa är att ta värktabletter kontinuerligt, dvs innan värken sätter in. Så fort en känner av att mensen är på g, ta värktabletter. Jag tar voltaren eller naproxen + alvedon. Sen ser till att ta igen innan effekten klingar av.
Men sen har jag förmodligen endometrios, är just nu under utredning...inte för att de kan göra så mycket åt det, men ja, så mycket mensvärk är iaf inte normalt och det kan faktiskt bero på en åkomma.
Endometrios måste dock behandlas och till det använder man hormonella preparat som P-piller med mera. Om man inte behandlar kan smärta öka och ge problem med fertiliteten. Tyvärr så mår många dåligt av bl.a. P-piller och får dom biverkningarna som du nämner men tyvärr så är det oftast just dessa som håller endometriosen i schack. Då är det viktigt att man behandlar så att endometriosen inte sprider sig.