• orilgamamman

13 dotter med EXTREM mensvärk!

Min dotter fick sin mens för ungefär ett år sen och tills nu på senaste tiden har hon inte haft så mycket mensvärk. Fast nu på sista tiden har hon haft extremt mycket smärta! Första gången hon fick så här va senaste gången då hon låg och på soffan och bara grät...Hon va helt svettig och skrek till och med av smärta! Hon tog ändå värkstilande direkt när hon kände lite av smärtan. Nu i kväll fick hon de igen och de känns fruktansvärt att se henne må så här!. Och min dotter har aldrig varit den känsliga typen. Jag vet att jag också hade något på samma nivå kanske en gång men jag fick mens vid 17 års ålder och började då med p-piller direkt. Jag vet att de hjälpte mycket...fast p-piller till en 13-åring? Jag vet inte... Men en sak jag kommer ihåg av smärtan va att de de va nästan på samma nivå som att föda barn.Har ni några goda råd om hur jag ska kunna hjälpa min dotter? Tack i förhand!

• Svar på tråden 13 dotter med EXTREM mensvärk!
  • Amanda84

Jag hade också sådan mensverk de första åren. Jag fick då låna en TENS-apparat av skolsköterskan. Det hjälpte mig ofantligt mycket! Mer än vetekudde. TENS-apparater finns också att köpa om inte skolsköterskan har. De kostar några hundralappar.

• Linnis92

Jag hade också extremt med mensvärkar, så illa att jag fick uppsöka sjukhus vid ett par tillfällen. Min mamma hjälpte mig att få p-piller när jag var 13 så det skulle lindra problemen.

Bara för att man får p-piller betyder inte det att man automatiskt börjar ha sex , om det var det du oroade dig för :)

Ha en ordentlig diskution om sex med din dotter och prova sedan med P-piller. För mig var det "räddningen".

• Orkide

Jag hade också extrem mensvärk. Kunde svimma av smärtan. Precis som nämnt hjälper p-piller. Men naproxen (receptfritt) hjälper också. Jag tar 3 st på en gång första dagen sen tar jag endast en resten av dagen vid behov. Andra dagen kan jag ta 2 på en gång sen resten av dagen tar jag en. Pratade med en läkare som sa åt mig att prova det och det har verkligen hjälpt !

• iknasi

Jag hade extrem mensvärk när jag var yngre. Mildare än för värkar men snarlika. Jag fick receptbelagd medicin utskriven när jag var äldre då alvedon osv inte funkade. Gå till läkaren & be dom skriva ut orudis. Tar väl 30min innan dom kickar igång. Väldigt effektiva.

• Jemp

En kompis till mig blev i princip svimfärdig av mensvärk i den åldern. Blev bättre efter läkarbesök, minns inte exakt men bla blutsaft och tillskott (men inte bara).

• goggles

Jag har ca 2 av 3 mensperioder med sådan smärta att jag inte kan röra mig. Jag rekomenderar att ni tar ibuprofen samt paracetamol i kombination (Exempel är ipren + alvedon... full dyngsdos anpassad till hennes vikt/ålder). Dessa två funkar öerhört fint tillsammans.  Mkt bättre än de morfinliknande preparaten jag testat tidigare. Men eftersom hennes smärta blivit så intensiv på en handvändning tycker jag ni ska kolla upp henne hos gyn så att det inte är något annat som händer. 

Och om ni besöker gyn be läkaren skriva ut (som iknasi sade tidigare) orudis. Vid menstruationssmärtor sker en stor utsöndring av prostaglandiner som ger kramper i livmodern. Orudis minskar prostaglandinhalten varvid krampen och den medföljande smärtan lindras eller försvinner helt.

• Majken03

Jag fick mens tidigt o hade fruktansvärt ont. Fick p-piller utskrivet när jag var 13 år (i medicinskt syfte) och det blev genast mkt bättre.

• fluu

Har en kompis som hade liknande från att hon fick mens i tioårsåldern. När hon var fjorton gav hennes föräldrar äntligen med sig och lät henne få p-piller. Hon fick lida i tre-fyra år helt i onödan, varför göra så mot sitt barn?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Heidi82

Ta med din dotter till en gynekolog och be om utredning. Det låter som hon har endometrios.

• jessiik

Jag har läst mig till att det är INTE normalt att ha väldiga menssmärtor, även om många inom vården tror det. Jag fick själv det som svar när jag var yngre och var till ungdomsmottagningen, dom sa att det var helt normalt (kräktes av smärtan). Har först för ett pr sedan fått diagnosen endometrios! Kolla upp henne.

• Madraykin

Som andra är inne på - kolla upp om det kan vara endometrios. Många försöker intala oss kvinnor att det är normaaaalt med så kraftig mensvärk men det är inte normalt. Gå gärna in på http://www.endometriosforeningen.com/site/ och läs själv.

Jag fick som 14-åring p-piller utskrivet i medicinskt syfte pga mina kraftiga menssmärtor. Men idag är jag väldigt kluven till det. Insåg först som 24-åring att jag inte mådde psykiskt bra av p-piller. Gick av och på hormoner under en tid för att försöka hitta en variant som passade mig, men nej, mitt psyke gillade inte hormoner. Depression, nedstämdhet, humörsvängningar, nedsatt sexlust m.m. Och under alla 10 år var det inte en enda barnmorska som checkade av eventuella psykiska biverkningar med mig...men en bit över 20 år insåg jag att nej, det kan omöjligen vara tonårshormoner som gör att jag är så låg så ofta liksom. Och sen jag slutade med hormoner - har aldrig mått bättre!

Dock kom ju värken tillbaka som ett brev på posten...det bästa är att ta värktabletter kontinuerligt, dvs innan värken sätter in. Så fort en känner av att mensen är på g, ta värktabletter. Jag tar voltaren eller naproxen + alvedon. Sen ser till att ta igen innan effekten klingar av. 

Men sen har jag förmodligen endometrios, är just nu under utredning...inte för att de kan göra så mycket åt det, men ja, så mycket mensvärk är iaf inte normalt och det kan faktiskt bero på en åkomma.

• iknasi

Just det glömde tillägga att jag mår heller inte bra psykiskt av hormoner. Koppar spiral är uteslutet då den ger mer mensvärk fast den är hormonfri.

Finns P-dator och köpa kostar ca3000-4000kr och kan tas på avbetalning. Googla & läs om den, jag tänker nog införskaffa en sådan då hormoner inte är något alternativ för min del.

• MoonlightG
    Madraykin skrev 2014-05-18 00:37:38 följande:
    Som andra är inne på - kolla upp om det kan vara endometrios. Många försöker intala oss kvinnor att det är normaaaalt med så kraftig mensvärk men det är inte normalt. Gå gärna in på www.endometriosforeningen.com/site/ och läs själv.

Jag fick som 14-åring p-piller utskrivet i medicinskt syfte pga mina kraftiga menssmärtor. Men idag är jag väldigt kluven till det. Insåg först som 24-åring att jag inte mådde psykiskt bra av p-piller. Gick av och på hormoner under en tid för att försöka hitta en variant som passade mig, men nej, mitt psyke gillade inte hormoner. Depression, nedstämdhet, humörsvängningar, nedsatt sexlust m.m. Och under alla 10 år var det inte en enda barnmorska som checkade av eventuella psykiska biverkningar med mig...men en bit över 20 år insåg jag att nej, det kan omöjligen vara tonårshormoner som gör att jag är så låg så ofta liksom. Och sen jag slutade med hormoner - har aldrig mått bättre!

Dock kom ju värken tillbaka som ett brev på posten...det bästa är att ta värktabletter kontinuerligt, dvs innan värken sätter in. Så fort en känner av att mensen är på g, ta värktabletter. Jag tar voltaren eller naproxen + alvedon. Sen ser till att ta igen innan effekten klingar av. 

Men sen har jag förmodligen endometrios, är just nu under utredning...inte för att de kan göra så mycket åt det, men ja, så mycket mensvärk är iaf inte normalt och det kan faktiskt bero på en åkomma.
    Endometrios måste dock behandlas och till det använder man hormonella preparat som P-piller med mera. Om man inte behandlar kan smärta öka och ge problem med fertiliteten. Tyvärr så mår många dåligt av bl.a. P-piller och får dom biverkningarna som du nämner men tyvärr så är det oftast just dessa som håller endometriosen i schack. Då är det viktigt att man behandlar så att endometriosen inte sprider sig.  
Svar på tråden 13 dotter med EXTREM mensvärk!