• mamma 86

Monbijou Malmö

Någon som har barn som får på monbijou i Malmö? Vad tycker ni om skolan?

• Svar på tråden Monbijou Malmö
  • Currykoalan

Min yngsta skulle ha gått där, vi valde dock att sätta henne på storasyskonens skola som vi haft väldigt positiv erfarenhet av. Vi flyttade mellan skolornas upptagningsområden mellan skolstarterna för barnen, därav att den yngsta blev placerad på Monbijou medans de äldre gick på en annan skola. Babbel, babbel.

Iallafall, flera av yngsta barnets dagiskompisar går på Monbijou och är nöjda och belåtna. Det är ju en liten skola, och har i det närmaste en slags trygg bykänsla har jag förstått det som. Mysig liksom. En tämligen stabil lärarkår verkar det som. Hade det inte varit för att vi hade sån god erfarenhet av de äldres skola hade vi i skickat den yngsta till Monbijou och varit nöjda med det.

• ursula

Mitt barnbarn gick förskoleklass där , helt okey. Flyttat till ytterområde

• mamma 86

Det låter bra. Jag valde bort johannesskolan för monbijou, hoppas det var rätt val!

Ursula: vad gjorde att du bara tyckte det var okey?

• ursula
    mamma 86 skrev 2014-05-19 11:49:14 följande:
    Det låter bra. Jag valde bort johannesskolan för monbijou, hoppas det var rätt val!

När en skola är bra så hänger det på personalen, Och vårt barnbarn hade en bra fröken.
    Lite stimmigt kanske . När han kom ut till skolan i ytterområdet var det lite lugnare i klassen och barnen räckte upp handen om de ville säga något.
  • Currykoalan
    mamma 86 skrev 2014-05-19 11:49:14 följande:

Det tror jag var ett mycket bra val.
  • PALAN

Hej, Nu är tråden gamma,l men jag vill ändå ge det betyg som Monbijouskolan i Malmö förtjänar i dagsläget. Det är onekligen ett flaggskepp som sjunkit långt ned. Min dotter har gått nollan där och jag tar henne ifrån denna fattiga skoltillvaro. Det erbjuds inga aktiviteter på Fritids i nollan, jo en och det är filmvisning. Jag frågar mig när skolan uppgift blev att visa film för barnen? Detta är en förvaring utan dess like. Lärarna vågar inte gå ut med barnen utanför skolans område pga resursbrist. Skolundervisningen är inte särskilt stimulerande och det händer aldrig "något extra" för barnen. Tillvaron lyfts inte och tillvaron är relativt trist. Barnen i nollan har inte heller idrott. Detta är så sorgligt mtp det behov av rörelse som barn har. Nä då istället bjuds det på filmvisning och saft med popcorn. Summa summarum; jag rekommenderar inte denna skola till någon. Det saknas helt enkelt AMBITIONER för barnen som går där. Allt ligger på en medelmåttig ljummen nivå som inte når upp till min dotters förväntningar om vad en skola ska leverera! Ett annat exempel på en grundläggande sten som saknas är föräldraråd. Denna dörr har stängts och jag undrar om man inte vill tala med föräldrarna. Loven på fritids erbjuder inte heller något särskilt roligt för barnen. Som sagt en fattig tillvaro i ett flaggskepp som sjunkit långt ned!

• mamma 86

Oj vad tråkigt att läsa. Min dotter går i 2an nu och fritids är utmärkt. De har rytmik, utedag, IT mm. Och på loven gör de en massa roliga saker.

Föräldraråd är vi inbjudna till nu i mars.

• Danielhan
    "Oj vad tråkigt att läsa. Min dotter går i 2an nu och fritids är utmärkt. De har rytmik, utedag, IT mm. Och på loven gör de en massa roliga saker. 

Föräldraråd är vi inbjudna till nu i mars"

Så din dotter jag gått från förskoleklass där och trivs bra?
    Min dotter börjar på Monbijou i augusti.
  • Danielhan
    mamma 86 skrev 2017-03-05 21:26:19 följande:

Oj vad tråkigt att läsa. Min dotter går i 2an nu och fritids är utmärkt. De har rytmik, utedag, IT mm. Och på loven gör de en massa roliga saker.

Föräldraråd är vi inbjudna till nu i mars.

Så din dotter jag gått från förskoleklass där och trivs bra?
    Min dotter börjar på Monbijou i augusti.
  • mamma 86
    Danielhan skrev 2017-03-06 15:44:16 följande:

Så din dotter jag gått från förskoleklass där och trivs bra?Min dotter börjar på Monbijou i augusti.

Ja det har hon, hon trivs jättebra. Men fritids skiljer sig säkert åt beroende på vilka fritidspedagoger som är anknutna till klasserna.
  • mamma 86

Ska tillägga att min dotter hade idrott i förskoleklass så konstigt att ditt barn inte har haft det

• Danielhan
    mamma 86 skrev 2017-03-06 18:36:12 följande:

Ja det har hon, hon trivs jättebra. Men fritids skiljer sig säkert åt beroende på vilka fritidspedagoger som är anknutna till klasserna.

Tack för svaret. Jo skiljer väl sig ofta mellan klasser etc. Men känner mig ändå lite säkrare nu...????
Svar på tråden Monbijou Malmö