• Sofiesb

Jag och bebis har inte samma blodgrupp

Hej!
    Jag fick veta för några veckor sedan att jag och min bebis inte har samma blodgrupp. Jag är negativ och han är positiv. Barnmorskan berättade så disträrt om detta och att jag skulle göra någrot blodprov samt få hormoner efter förlossning. Är de någon annan som har erfarenhet i detta? är trots allt lite orolig om vad som kan hända :(

• Svar på tråden Jag och bebis har inte samma blodgrupp
  • ior82

Har fött två barn då vi har varit rh negativ o positiv. Har inte haft några komplikationer alls.
    Fått en spruta runt vecka 25-30 o en efter förlossningen.
    Väntar nu nr 3 men vet ännu inte om vi har olika rh då det får vi se om några veckor o ev får vi göra samma sak igen.

• Sweet Sofia
    slapback skrev 2014-05-17 23:58:22 följande:
    Hur kan de veta vilken blodgrupp bebisen i magen har?

Man kan ts prov på fostret i magen.
  • Malla1

Jag är negativ och mina 3 barn är positiv. Jag har bara fått en spruta efter förlossningen aldrig under graviditeten.

• Sweet Sofia
    Malla1 skrev 2014-05-18 07:40:52 följande:
    Jag är negativ och mina 3 barn är positiv. Jag har bara fått en spruta efter förlossningen aldrig under graviditeten.

Det är relativt nytt att man tar under förlossningen med.
  • Sweet Sofia
    Sweet Sofia skrev 2014-05-18 10:18:48 följande:
    Det är relativt nytt att man tar under förlossningen med.

Menar naturligvis under graviditeten
  • lalalitentös

Jag är RH-negativ och min första dotter är positiv. Där fick jag en spruta efter förlossningen för att inte bilda antikroppar nästa grav. Denna gång är även detta barn positivt. Jag var och tog ett blodprov i v25 för att kontrollera att jag inte bildat antikroppar (vilket är vääääldigt ovanligt att man gör) kommer i v29-30 få åka och ta en imuniseringsspruta och både jag och barn kommer få en även efter förlossningen.

• Malla1

Okej, är gravid med min 4e så nu ska jag alltså få en spruta? Fick min yngsta för 2 år sen

• Sweet Sofia
    Malla1 skrev 2014-05-18 10:34:26 följande:
    Okej, är gravid med min 4e så nu ska jag alltså få en spruta? Fick min yngsta för 2 år sen

Det beror på vad du är negativ och msnnen positiv. Då får du en spruta eftersom barnet då blir positiv.
  • lollisen

Jag är rhd-negativ jag har inte fått någon immuniseringsspruta under graviditeten.
    Tror man kan få det om man börjat bilda antikroppar kanske?

• Llimen

Vilka rutiner som finns kring detta verkar vara olika i olika landsting. Jag är Rh-negativ och har fött ett positivt barn. Fick immuniseringssprutan då, men är nu gravid igen (v.31) och här är det inte aktuellt med vare sig prov eller behandling förrän efter förlossningen.

• Sweet Sofia
    lollisen skrev 2014-05-18 11:14:09 följande:
    Jag är rhd-negativ jag har inte fått någon immuniseringsspruta under graviditeten.

Tror man kan få det om man börjat bilda antikroppar kanske?

Kanske för att din man också rh negariv.... Då behövs ingen eftersom barnet blir negativ.
  • Sofiesb

Tack för alla svar!
    Min mamma skrämde nämligen upp mig med detta att de kan bli komplikationer men sjukvården har verkligen utvecklats under de senaste 30 åren :) 
    Ska till min BM på torsdag så då skall jag ta mer blodprov och förhoppningsvis få mer info om detta!

• Whitetrash86
    Malla1 skrev 2014-05-18 07:40:52 följande:
    Jag var med i testgruppen för att ge sprutan under graviditeten och det var vintern 2011 och då var det enbart Sthlm. Så detta är nog fortfarande ganska nytt inom vissa län.
  • Malla1

Jag födde min yngsta hösten 2011 och fick då en spruta efter förlossningen. Pappan till mina barn är positiv och om jag inte mins fel så är mina barn positiva.

• bubblan79

Jag var ab+ men ingen fråga vad pappan har. Tar dom automatiskt blodprov när barnet föds eller hur går det till?

(¯`°?.¸ ღ BF 30 Oktober ღ¸.?°´¯)
  • mariblo

Jag är AB- och fick tidigt veta att tjejen i magen är RHD+, detta ser de via ditt blodgrupperingsprov. Några veckor senare gjordes ytterligare en blodgruppering med antikroppscreeing (då de kontrollerade om jag utvecklat antikroppar mot hennes positiva blodgrupp). Fick ta en RH-profylax i v 30 och får en till efter förlossningen. Då testar de även bebisens blodgrupp, inte bara RHD. Så nej, pappans blodgrupp är ointressant men gissningsvis har han iaf en positiv variant om du själv är negativ o bebis positiv. Bara för att förtydliga: man tar inte ett blodprov på bebis/foster i magen utan det syns i ditt blodprov vad som gäller för bebisen. Fråga mig inte hur, jag är ingen biomedicinare :) Men som gravid filtrerar du ju bebisens blod också så... Tur för tjejen i min mage som har njurproblem :(

• Hallonet87

Jag är rh a neg och min son var samma. De sa till mig att om han hade haft Pos så hade jag fått en spruta efter förlossningen för att Annars kunde det uppstå vissa komplikationer vid nästa graviditet

Svar på tråden Jag och bebis har inte samma blodgrupp