• bullenochgrisen

    Rekommenderar ni att diagnosera en treåring?

    Hej! Adhd/add/ Aspergers, jag vet inte vad men något är det ju.... Hej! Vi har en treåring här hemma som kör slut på alla vuxna i sin omgivning. Mycket trots tillhör ju åldern, koncentrationssvårigheter ( kan inte göra klart, avbryter, kan inte se på en hel film osv.) Springer runt och hittar på hyss, tänker efter handlingen, mycket impulsstyrt, vill inte leka med andra barn, lyssnar inte, problem vid maten, konsistenser, inga såser, inget kött ( förutom korv) , ingen fisk. Svåra nattningar, pratar konstant och högt , arg när hon inte får som hon vill, slåss och försöker bitas. Svårt att äta tillsammans, äter bäst själv vid matbordet ( tyvärr) extra mycket krångel vid potta, bajsar inte där, bara i blöjan. Det är mer hennes hyperaktivitet jag reagerat på, hon är inte lugn förens hon sover, hon stiger upp kl. 06 varje morgon och kör full fart tills klockan 19 på kvällen då sitter vi och myser en stund innan läggdags. Finns både adhd och Aspergers i släkten. Förskolan har nu reagerat med en extra resurs pga. Stark vilja, hon följer inte barngruppen utan går sin egen väg och lyssnar inte. Vad tror ni? Hjälp i tidig ålder eller avvakta tills äldre? Jag tror jag går i taket snart. ( mycket trött)

  • Svar på tråden Rekommenderar ni att diagnosera en treåring?
  • skpklm
    Wallenius89 skrev 2014-05-20 14:16:11 följande:
    Jag bad om hjälp pga talet va sent på bvc. Förskolan tyckte absolut inte att det va några problem så hade jag lyssnat på dom så hade han alrig fått någon hjälp. Han ville helst sitta själv och leka. BVC skickade remiss till BUP på en gång och 1 månad senare började utredningen. Det blev en snabb utredning(snabbare än vad jag tänkt mig) och han fick då diagnosen a-typisk autism. Vi va på utbilding under 1 månad för att lära oss om barn med autism och aspers och där va alls barn i åldrarna 1-3 år. Så det är absolut inte tidigt att börja en utredning nu!!
    Andra förskolor gör föräldrar uppmärksamma på att barnet kan ha behov av särskilt stöd.  Medan BVC bagatelliserar.   

    Mycket träning i god tid kan vara till stor hjälp vad jag förstår.  Helst minst två års träning innan barnet börjar förskoleklass.   Detta gäller kanske främst barn med autismliknande tillstånd.
  • bullenochgrisen

    Hur gammal är ditt barn? Tur att du reagerat och söker råd hos barnpsykologen. Undrar vad dom säger. Jag är bara bonusmamma, barnets riktiga mamma vill vänta till skolåldern, hon försvarar mycket och vill nog tyvärr inte öppna ögonen och inse att barnet skiljer sig från normen. Man märker ju att barnet kör slut på mamman också, men hon är för stolt för att säga något, klagar istället på förskolan. Någon slags försvarsmekanism antar jag. Min sambo är mer öppen och har insett att barnet kanske behöver utredas för att kunna få extra stöd. Nu har ju förskolan gått in med extra personal pga barnet, det om något måste väl antyda något? Jag står ju lite mitt imellan, kan inte påverka medans jag vill ge barnet rätt stöd. Svårt!


    Lovizas Mamma skrev 2014-05-20 22:05:59 följande:
    Har vi samma barn? Låter som min fast jag skulle kunna skriva ett A4 till.., Idag var jag på första mötet med barnpsykologen och hoppas att hon kan hjälpa,

  • Lindsey Egot the only one
    bullenochgrisen skrev 2014-05-20 22:19:40 följande:

    Hur gammal är ditt barn? Tur att du reagerat och söker råd hos barnpsykologen. Undrar vad dom säger. Jag är bara bonusmamma, barnets riktiga mamma vill vänta till skolåldern, hon försvarar mycket och vill nog tyvärr inte öppna ögonen och inse att barnet skiljer sig från normen. Man märker ju att barnet kör slut på mamman också, men hon är för stolt för att säga något, klagar istället på förskolan. Någon slags försvarsmekanism antar jag. Min sambo är mer öppen och har insett att barnet kanske behöver utredas för att kunna få extra stöd. Nu har ju förskolan gått in med extra personal pga barnet, det om något måste väl antyda något? Jag står ju lite mitt imellan, kan inte påverka medans jag vill ge barnet rätt stöd. Svårt!



    Kan ni i te be specialpedagogen komma och studera barnet i förskolan. Iof måste båda föräldrarna godkänna det men en specialpedagog kan ju detta med både diagnoser och avvikande beteende pga mognad eller omognad.
  • Lovizas Mamma

    Hon blev 3 i mars och jag har tjatat på BVC sen hon var 1 år.

    Dagis har reagerat och haft möte med psykolog, specialpedagog och förskolechefen.

    På 3-års kollen sa jag till BVC tanten att dagis har haft möte ang henne och sen poängterade jag för henne att jag skiter i hur normal du tycker ungen är JAG orkar inte och JAG kan inte hantera henne, då gick det fort med remisser :)

  • Wallenius89
    skpklm skrev 2014-05-20 22:12:42 följande:
    Andra förskolor gör föräldrar uppmärksamma på att barnet kan ha behov av särskilt stöd.  Medan BVC bagatelliserar.   

    Mycket träning i god tid kan vara till stor hjälp vad jag förstår.  Helst minst två års träning innan barnet börjar förskoleklass.   Detta gäller kanske främst barn med autismliknande tillstånd.
    Vi bytte visserligen förskola innan utredningen började och dom på nya förskolan såg direkt att allt inte riktigt stämde. Glad att vi fick hjälp så tidigt. Och att han kan få börja i vanlig klass nu till hösten, detta kanske inte skulle vara möjligt om jag inte hade fått hjälp så tidigt. Vi har gått på autismcenter i 2 år och logoped vid sidan av det, plus träning på förskolan och hemma. Det blir mycket möten och mycket träning men i slutändan ser man resultat (oftast). Tror nog att bup eller psykolog säger till om det är för tidigt att göra en bedömning
  • skpklm
    Wallenius89 skrev 2014-05-21 14:42:55 följande:
    Vi bytte visserligen förskola innan utredningen började och dom på nya förskolan såg direkt att allt inte riktigt stämde. Glad att vi fick hjälp så tidigt. Och att han kan få börja i vanlig klass nu till hösten, detta kanske inte skulle vara möjligt om jag inte hade fått hjälp så tidigt. Vi har gått på autismcenter i 2 år och logoped vid sidan av det, plus träning på förskolan och hemma. Det blir mycket möten och mycket träning men i slutändan ser man resultat (oftast). Tror nog att bup eller psykolog säger till om det är för tidigt att göra en bedömning
  • bullenochgrisen

    Det är precis det jag tänker också. Det måste väl ändå vara till barnets fördel att utredas innan skolan om man har misstankar långt innan. Då vet man hur man ska hjälpa barnet och få en insikt i problemet så man kan jobba efter det. Det är så synd att mamman inte är lina motaglig, samtidigt som jag förstår henne. Man vill ju inte i se barnets "problem" utan det är lättare att skylla på separationen att barnet har tagit det hårt, byte av förskola osv osv. Fast att barnet alltid har varit såhär, även innan separationen. Jag vet inte hur man ska försöka nå mamman på ett bra sätt utan att hon missuppfattar. Hon är så inrutad på sitt att det hon gör är rätt och kommer någon med något annat så är det fel. Hon är i te öppensinnad. Och i te motaglig för samar ete. Jätte synd tycker jag då det är jag som fixar så vi kan ha barnet nästan varannan vecka men nu känner jag att jag i te orkar för att barnet är som det är. Mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande och jag känner att får barnet snart inte hjälp måste vi snart gå över till varannan helg vilket jag tycker är jätte synd. Men jag orkar faktist inte. Jag är van vid barn så det handlar i te om det, men den här flickan är tusen gånger värre än en hel förskolegrupp.

  • Mumin80

    Vi hade väl nåt "på känn" från 1-1,5-års åldern. tidigast var det nog talet som inte kom igång riktigt, och att hon inte verkade jätteintresserad av ansiktsuttryck och sånt, mer formen på ens näsa Väldigt aktiv också, motorisk tidig och har fortfarande balans, koordination och kroppskontroll som är helt otroliga.

    Sen blev i synnerhet utbrotten värre när hon var 2-3 år, långt mer än "vanlig" trots, insåg vi så småningom (inte alla som får frågan "ska vi ringa ambulans, är hon allvarligt skadad" när ens barn är lite upprört...). När språket började komma igång så blev det också tydligare att förståelsen var sämre än ordförrådet, och att sånt som man tidigare tänkt "hon gör det nog inte för att hon inte förstår orden, bara språket kommer igång så..:" fortfarande inte funkade (som att svara på frågor, säga "ja" eller "nej", förstå instruktioner m.m.). Hon började också skilja mer och mer från andra barn i samma ålder, var alltid den som var mest överallt och ingenstans, lyssnade inte alls, kunde inte sitta still, förstod inga trafikregler, "stanna", "vänta" eller "akta". 

    Så på hösten när dottern var 2 år och 9 månader ca så fick vi en tidig 3-årskontroll på bvc och remiss till logoped, hörcentral och bvc-psykolog. Samma höst/vinter så pratade vi också med förskolan, som redan då hade börjat göra anpassningar, som att hon inte behövde delta i samlingar, alltid satt bredvid en pedagog vid matbordet, alla teckningar, pyssel m.m. togs ner från väggarna på avdelningen, avdelningen möblerades om och ett par av pedagogerna turades om med att vara resurs åt henne den tiden hon var där (hon gick 15 h då, eftersom vi var hemma med lillasyster, ändå behövdes detta...). Dom hade också tagit in en specialpedagog som observerat både dottern och gruppen och föreslagit åtgärder och anpassningar. 

    I mars, när dottern var drygt 3 år, så fick vi remiss till bup med frågeställningen Autismspektrum?. Första mötet på bup var i april, sedan dröjde det till oktober innan utredningen gjordes och i november förra året fick dottern autismdiagnos. Samma höst bytte dottern till stora avdelningen på förskolan och började gå heltid. Redan i juni hade vi möte med rektorn och personalen om detta, och efter ca en vecka av inskolningen så fick dottern en heltidsresurs Samt att hon också har en ansvarspedagog. Och förskolan har också gjort ett hästjobb med anpassningar, samtidigt som vi redan hösten hon fyllde 3 lade om vårt sätt att behandla dottern, började kravanpassa och minska intryck, jobba lågaffektivt, började jobba lite smått med bilder och scheman och annan ökad tydlighet i vardagen m.m. 


    Så under det senaste två åren så har dottern faktiskt utvecklats massor. Men med detta i bagaget så kan man väl säga att diagnosen i november inte var någon överraskning... De senaste två åren har vi ju också haft lillasyster att jämföra med. Och om barnen hade kommit i omvänd ordning, så hade vi nog krävt en utredning ännu tidigare, för vi ser mer och mer på lillasyster vad som är "normalt", och som storasyster fortfarande inte klarar i vissa delar. 


    bullenochgrisen skrev 2014-05-22 10:49:35 följande:
    Det är precis det jag tänker också. Det måste väl ändå vara till barnets fördel att utredas innan skolan om man har misstankar långt innan. Då vet man hur man ska hjälpa barnet och få en insikt i problemet så man kan jobba efter det. Det är så synd att mamman inte är lina motaglig, samtidigt som jag förstår henne. Man vill ju inte i se barnets "problem" utan det är lättare att skylla på separationen att barnet har tagit det hårt, byte av förskola osv osv. Fast att barnet alltid har varit såhär, även innan separationen. Jag vet inte hur man ska försöka nå mamman på ett bra sätt utan att hon missuppfattar. Hon är så inrutad på sitt att det hon gör är rätt och kommer någon med något annat så är det fel. Hon är i te öppensinnad. Och i te motaglig för samar ete. Jätte synd tycker jag då det är jag som fixar så vi kan ha barnet nästan varannan vecka men nu känner jag att jag i te orkar för att barnet är som det är. Mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande och jag känner att får barnet snart inte hjälp måste vi snart gå över till varannan helg vilket jag tycker är jätte synd. Men jag orkar faktist inte. Jag är van vid barn så det handlar i te om det, men den här flickan är tusen gånger värre än en hel förskolegrupp.


    Men om mamman inte vill kännas vid att nåt är fel, så hjälper det ju antagligen inte barnet att vara mer med henne? 

    Vi började behandla vår dotter "som om hon hade någon form av diagnos" ca ett år innan hon fick diagnosen. Och även under den årslånga utredningen innan diagnos så blev vardagslivet, och dotterns psykiska mående i synnerhet, så otroligt mycket bättre, och familjelivet därmed också mycket mer fungerande.

    Det första vi egentligen gjorde var att sätta tvärstopp för allt utanför hemmet. Släppa tanken på att dottern bara behövde "mer träning" socialt, sluta med öppna förskolan, föräldragrupper, besök hos vänner och annat sånt.

    Släppa alla "normala" krav på vad en 3-åring "borde" kunna, och börja från början, ge möjligheten till att göra själv men aldrig kräva det. T.ex. kläder, hon får gärna klä sig själv, men gör hon det inte så gör vi det, utan bråk eller tjat (för det gör ingen skillnad om jag tjatar i hundra år, vill hon inte klä på sig så gör hon inte det, men MITT val är om jag gör det direkt så ingen av oss behöver bli stressad, eller tjatar först och gör båda arga och stressade...).

    Släppa allt vad konsekvenspedagogik heter, för om man inte klarar av orsak och verkan riktigt så är det ingen skillnad på konsekvenser och straff, och inget lärande heller. In med belöningar och mutor, "kom så går vi hem till SURFPLATTAN" i stället för "nu ska vi sluta leka och gå hem". 

    LÄS Bo Hejlskov: Problemskapande beteenden vid utvecklingsmässiga funktionshinder och Ross Greene: Explosiva barn. Dom handlar inte om några utpekade diagnoser specifikt, utan allmänt om beteenden och problem som kan uppstå vid kognitiva och neurologiska funktionsnedsättningar, och vad man kan göra för att hantera just beteendena. 

    Ha koll på stressninvåerna, och räkna med att alla förändringar stressar (även roliga sådana). Byta hem varje vecka är antagligen jättejobbigt, hur kan ni göra det lättare? Samma rutiner varje gång kanske, eller samma packning i samma väska, kanske bildschema av något slag, kan ni göra det tydligare vilken dag bytet sker? Vi äter t.ex. tacos varje fredag (och bara då..) för att göra det tydligt för dottern att det var sista dagisdagen på veckan och nästa dag ska hon vara hemma med oss. 

    Välj era fighter. Är det verkligen viktigt, just nu, att hon bajsar på pottan? Kan det räcka att hon säger till att hon vill ha blöja när det är dags, eller att ni går tillbaka till att ha blöja lite mer, tills hennes stress minskat lite och hon är mera mottaglig? Måste alla äta vid matbordet samtidigt? Tänk på att övergångar är jobbigt, sänk kraven extra mycket precis när hon kommit till er från mamman, då är hon nog som allra tröttast och förmågan att hantera krav och stress som lägst. Att sänka kraven för stunden betyder inte att dom är borta för evigt, bara att vänta tills de går att genomföra. 

    Om flickan har någon form av neuropsykiatriskt funktionshinder så är hon antagligen just nu i en situation där alla i hennes omgivning ber henne bestiga Mount Everest, tio gånger om varje dag. Att då själv bara göra samma sak, eller att avsäga sig ansvaret och lämna henne till att fortsätta försöka själv, är i min värld inte ok.

    Det du och pappan KAN göra är att ta bort Mount Everest hos er i alla fall (och kanske på förskolan). Så här i början kanske det bara ska finnas en nerförsbacke att glida på hos er, så slut som flickans krafter måste vara (ja, curla som f*****n!). Och sen, när orken börjar komma tillbaka, när ni finns där med klätterutrustning och lite påputtning på baken, då kanske ni kan börja träna på några små kullar, hemma och hos andra, och så småningom så är kanske Mount Everest inte så högt längre, och inte så obestigligt heller. 

    Och ja, det tar emot att släppa "allt" man lärt sig/hör/"vet" om barnuppfostran och göra nästan helt "tvärt emot". Men det ni gör just nu funkar uppenbarligen inte, så vad har ni att förlora? Effekten kommer fort, jag lovar, och belöningen i ett barn som mår bra är all motivationen man behöver för att fortsätta. 

  • bullenochgrisen

    Gud vilket långt och bra svar! Tack så hemskt mycket för det utförliga svaret. Vi har absolut trappat ner på alla krav. I stort sätt är vårt stora krav att få lilltjejen att känna välbefinnande och självständighet. Uppmuntran till att vilja göra saker själv för att stärka självkänslan. Kreaktivitet! Då lilltjejen sover i sin mammas säng hela nätterna och nattas utav mamman som ligger brevid och låtsas sover ( brukar ta över en timme) men hos oss så sover hon i sitt rum i sin egen säng. Vi nattar med saga och sång och sätter sedan på lite svag musik till henne. Vi sätter oss sedan, antingen jag eller pappan ( oftast jag då pappan är helt slut efter dagen) utanför hennes rum med dörren öppen. Men ändå så hon kan se oss. Det ger henne trygghet. Vi ska genast börja med att fråga om hon vill ha en blöja när hon vill bajsa. Vi har inte så mycket krav utan har fokuserat mycket på nattningen och att bete sig med djuren. Hålla handen när man går vid vägen osv. Annars flyter det på rätt bra. Vi föraöker vara ute så mycket som möjligt när koncentrationen inte går att hantera. Och sedan inne för att hjälpa henne att komma till ro på ett mer harmoniskt vis när hon är som mest mottaglig. Spela på surfplattan tycks vara enda sättet att få henne stilla i högst 20 min. Och då är det länge för henne att sitta stilla. Men fötterna och benen rör sig ändå 😉

  • Mumin80
    bullenochgrisen skrev 2014-05-26 15:11:09 följande:
    Gud vilket långt och bra svar! Tack så hemskt mycket för det utförliga svaret. Vi har absolut trappat ner på alla krav. I stort sätt är vårt stora krav att få lilltjejen att känna välbefinnande och självständighet. Uppmuntran till att vilja göra saker själv för att stärka självkänslan. Kreaktivitet! Då lilltjejen sover i sin mammas säng hela nätterna och nattas utav mamman som ligger brevid och låtsas sover ( brukar ta över en timme) men hos oss så sover hon i sitt rum i sin egen säng. Vi nattar med saga och sång och sätter sedan på lite svag musik till henne. Vi sätter oss sedan, antingen jag eller pappan ( oftast jag då pappan är helt slut efter dagen) utanför hennes rum med dörren öppen. Men ändå så hon kan se oss. Det ger henne trygghet. Vi ska genast börja med att fråga om hon vill ha en blöja när hon vill bajsa. Vi har inte så mycket krav utan har fokuserat mycket på nattningen och att bete sig med djuren. Hålla handen när man går vid vägen osv. Annars flyter det på rätt bra. Vi föraöker vara ute så mycket som möjligt när koncentrationen inte går att hantera. Och sedan inne för att hjälpa henne att komma till ro på ett mer harmoniskt vis när hon är som mest mottaglig. Spela på surfplattan tycks vara enda sättet att få henne stilla i högst 20 min. Och då är det länge för henne att sitta stilla. Men fötterna och benen rör sig ändå
    Känner igen det där, att fötter och ben rör sig ändå  

    Gör det som funkar. För min egen del kan jag känna mig lite skyldig ibland, som själv är överviktig och ändå gör allt för att barnen ska sitta still så mycket som möjligt :-P Men vår tös har inga problem med att röra sig, det hon behöver hjälp med är att varva ner. Så pyssel, surfplatta, dator, tv, bakning. Helst med en vuxen med/bredvid, som håller henne lugn och hjälper henne behålla fokus. Dessutom verkar det som att vår dotter lär sig bättre av tv/surfplatta än av människor. D.v.s. hon är inte alls hjälpt av att jag visar henne hur man gör nåt, men låt henne göra samma sak på surfplattan, eller titta på ett barnprogram där dom gör samma sak, då fattar hon  

    Fick ett tips också, som vi iofs inte har provat själva än, angående att sitta still: Det finns varianter på pilatesbol, fast mera ovala, små och platta, som man kan ha på stolen. Typ "balanskudde". Som gör att man "måste" röra sig lite hela tiden på stolen, att det då kan vara lättare att sitta still  

    Sen så skulle jag säga att ens egen attityd gör mycket. D.v.s. förväntar man sig att ens barn ska bete sig "normalt" och klara av "normala" grejer, så blir man bara irriterad och besviken på vad hon inte klarar av. Men har man ett öppet sinne och rensar bort förväntningarna, så är det så mycket lättare att glädjas över det hon faktiskt klarar. 
Svar på tråden Rekommenderar ni att diagnosera en treåring?