Brumma skrev 2014-05-20 22:34:27 följande:
Hej TS. Lite tankar o funderingar... Eftersom det gäller en bostadsrätt hade jag nog inte velat äga mindre än hälften. Däremot hade jag, såhär i backspegeln, önskat att jag o min man hade separat ekonomi. Inte för hans dotters skull utan mer för att vi har väldigt olika intressen och tankar på sparande... Men men, vi har valt att leva som vi gör :) vad jag förstår har han barnen vv? Då skulle jag nog tycka att han, precis som flera andra sagt, betalar maten de veckor barnen bor där. Han bör även betala aktiviteter o kläder åt barnen (om du självmant inte vill ibland såklart). Det är även han som bör sköta eventuellt sparande åt sina barn samt betala barnens del i semesterresor (sparar ni tillsammans till semester får han helt enkelt spara lite extra). Men själva bostadsrätten hade jag velat betala hälften av så det inte blir några oklarheter OM ngt skulle hända er i framtiden. Skulle ngt tex hända din sambo kan det vara skönt att du iallafall äger hälften av bostaden.. Om du är nöjd med att äga mindre än hälften så betalar du naturligtvis mindre men för att det skall bli "rättvist" bör ni ju då även skriva papper om att han äger en större del än du - OM ni ngn gång i framtiden skulle separera. Vidare - har han barnen vv så bör han även ha barnbidrag på 1050:- Detta gör att det naturligtvis lutar än mer åt att han bör betala för sina barn. Delar ni 50/50 så betalar du inte bara lika mkt som han utan faktiskt MER än vad han gör iomed att han får barnbidrag... Oavsett hur du beslutar att du vill göra så se till att ni är överens INNAN ni köper. Det är svårt att komma efteråt....
sextiotalist skrev 2014-05-20 21:18:44 följande:
Jag undrar ibland varför man anser att den nya ska finansiera sin partners kostnader för barn som han/hon har valt att ha med en annan.
Min sambo flyttade ihop med mig för av den anledningen att han älskade mig, inte för att få bidrag till hans barn
Iam skrev 2014-05-20 21:09:48 följande:
Fast så behöver det inte alls vara.
Jag har valt att inte skaffa barn av många anledningar. En liten sådan är att jag inte känner att jag har dom ekonomiska förutsättningarna för det. Jag vill kunna spara undan till resor, äta ute, köpa kläder. Om jag inte är villig att göra uppoffringen för egna barn är jag ju inte mer benägen att göra det för någon annans. Det betyder inte att vi inte lever som en familj, det betyder bara att min blivande sambo tar ekonomiskt ansvar för sina barn. Han bor ju inte med mig för att han ska spara pengar utan för att han älskar mig.
Tack för era inlägg! Jag håller med om att vi ändå kan kalla oss "familj" när vi är tillsammans just för att vi inte särbehandlar någon eller att barnen bara går på vad pappan säger osv utan jag har också något att säga till om osv. Gällande ekonomin så tycker jag det är ologiskt att jag ska stå för 50% då det inte är jag som har en plikt gentemot hans ungar. Han valde att skaffa dom med en annan. Om hon är eller inte ett rötägg är det fortfarande hans huvudvärk och inte mitt. Men jag ska inte "bestraffas" för det.
Det är iofs sant att han tjänar mer och om vi har gemensam ekonomi att det borde gå hand i hand i slutändan. Men inte när det gäller bostaden. Jag har tänkt att jag ska äga hälften av lägenheten just av anledningen till det ni skriver. OM vi skulle gå skilda vägar eller om det (hoppas inte!) skulle hända honom något. Men det är just detta med hyran och lägenheten osv som är jobbigt. Jag vill bara att det ska bli rätt! Och som många säger, han är (borde) inte vara tillsammans med mig pga ekonomin.
Maten dom veckorna är en bra idé! Så som vi gör idag - och det funkar! Ska kanske bara förtydliga att det är det bästa sätter och det är ändå fair! Gällande semestern, absolut! Jag har inte lust att betala resan för hans barn. Man kanske inte ens får ett tack när dom blir vuxna och där har jag lagt pengar på något som jag hade kunnat spara åt annat. Om inte annat till min egen pension!
Bara för att jag är på min vakt då jag blivit utnyttjad förut och vill inte hamna där (lär mig av mina misstag) så betyder det inte att jag inte vill vara tillsammans med den här mannen eller att jag inte tycker om hans barn. Jag har så mycket mer att ge än pengar till dessa ungar ändå!