• visvto

Tråkigt besked efter fvp

Idag fick jag reda på att lillen har ds. Det låter inte så allvarligt, och om detta vore vårt första barn skulle vi inte göra något.

Men detta är vårt fjärde. Och vi har det rätt så fullt upp med de tre vi har. Vi känner att vi inte orkar med ett barn med särskilda behov nu, med tre barn och dessutom börjar vi bli äldre.

Så vi har beslutat oss för att avbryta. Det är sorgligt, men vi tror det blir bäst för vår familj. Tyvärr blir det inte bra för den lille. Och det är en sorg vi kommer att bära med oss ända till vi dör.

Jag blir så ledsen på de som klankar mer på oss, som tycker att ds är väl inte så farligt?! Nej, men det är mer krävande, och vi har tagit detta beslut!

• Svar på tråden Tråkigt besked efter fvp
  • Lilla fjunet

Jag tycker det är ett starkt beslut, man gör ju ett fvp för att se om det är något fel och oftast om man gör ett prov så har man ju bestämt sig för att ta bort fostret, varför ska man annars göra ett test.
    Bra att du tänker på dina andra 3 barn som redan finns och behöver dig/er.

• E2012smamma

Beklagar så mkt!

Tycker också ni är starka! Det är väldigt osjälviskt det ni gör.

Ni gör det som är bäst för alla era barn.

• visvto

Tack. Men oj, vad det är jobbigt. Hatar att ta svåra beslut, och detta hade jag verkligen hoppats slippa...

• mammamu3

Åh vad jobbigt. Har själv gjort mkp idag. Väntar 3:e barnet och har resonerat som du/ni men det är ju en helt annan sak att faktiskt genomföra det sen. Hoppas innerligt att jag slipper det beslutet, men förstår precis hur du känner! De som uttalar sig negativt har säkert ingen egen erfarenhet av situationen, brukar vara lätt att döma då.
    Känn ingen skuld för att ni tänker på de barn som redan finns. Många kramar!!

• Sannastekpanna

Hej, tycker du gör helt rätt. Jag kanske står för samma beslut som du. Fick ett resultat på 50-50 alltså 1 av 2 på typ alla kromosomavikelser. Risk för trisomi samt DS. Ser ut som ett litet hygrom står det i pappret. Nackspalt på 3,9 mm och ska göra FVP på tisdag. Jag har 1 son på 8 månader redan och är jätteglad för den här graviditeten men väljer att avsluta den om det visar sig vara sjukt för vi känner att det handlar lite om vår sons uppväxt också. Som sagt hade det varit vårt första barn hade det varit ännu svårare! Vad hade du för resultat? Allt annat ser bra ut för mig och bebisen. Normala fosterrörelser, normal hjärtaktivitet och fostervattensmängd. Bara den här dumma spalten som visar för höga siffror. Är riktigt orolig.... Usch och fy för livet ibland....

Känns som man behöver prata med någon som står inför samma sak. Hoppas att ni mår bra allihopa! Kram!

• visvto

Sannastekpanna, vi hade 1:46 på kub. Så det fanns ändå en rätt okej chans att det skulle vara bra. Men jag har känt på mig att det är något galet hela tiden. Och jag hade rätt!
    I morgon ska jag in och ta 1:a tabletten för att avstanna graviditeten. Bara det att jag själv ska svälja ett piller som ska döda mitt barn...det känns så ... sjukt! Och som att det inte borde få vara så.

Jag håller alla tummar för att det blir ett bra resultat för dig! Kram

• goggles

Jag tycker ni absolut gör rätt att tänka på de ni redan har. Vi vet inte hur samhället ser ut om 50 år och om ert barn skulle få svårare fall av DS och andra kombinationssjukdomar. Kanske hade människan klarat det galant men jag hade inte heller låtit mina barn få ett sjukt syskon om jag visste det från början och kunde göra något åt saken. 

• goggles
    visvto skrev 2014-05-23 19:50:04 följande:
    Sannastekpanna, vi hade 1:46 på kub. Så det fanns ändå en rätt okej chans att det skulle vara bra. Men jag har känt på mig att det är något galet hela tiden. Och jag hade rätt!
    I morgon ska jag in och ta 1:a tabletten för att avstanna graviditeten. Bara det att jag själv ska svälja ett piller som ska döda mitt barn...det känns så ... sjukt! Och som att det inte borde få vara så.

Jag håller alla tummar för att det blir ett bra resultat för dig! Kram
    Usch när du säger det på det sättet Gråter
  • visvto
    goggles skrev 2014-05-23 20:09:12 följande:
    Usch när du säger det på det sättet Gråter
    Det känns så, just nu. Och jag vet att jag alltid kommer att sörja och undra vem det här skulle ha blivit. Men nu blir det inte så.
    Det borde vara förbjudet att behöva ta såna här svåra beslut. Bara någon annan kunde göra det, inte jag och min man. Men nu är det som det är.

Livet är piss ibland, men det har visat sig att jag fått stort stöd av människor jag inte ens tänkte skulle kunna stötta mig. Flera av mina kollegor har varit i liknande situationer och de får jag prata med hur mycket jag vill, när som. Underbart, faktiskt! Människor är så jäkla fantastiska ibland!
  • december06

Beklagar verkligen, jag väntar också fjärde barnet, och hade gjort precis samma beslut om det visat sig att barnet varit sjukt. Jobbar själv med utvecklingsstörda, dom är helt underbara personer, men det är inte allt. Barn med specialbehov behöver massor med resurser, och kräver enormt av familjen. Dessutom tillkommer även andra komplikationer. Jag hade inte klarat av det, det hade inte varit rätt mot mina andra barn. Det är klart att det inte finns garantier på att detta barn är friskt, men då är läget ett annat, det har jag inte kunnat välja.Och självklart älskar jag barnet oavsett, men..
    Om det känns rätt för dig, har du gjort rätt beslut, oavsett vad andra tycker!

• visvto

Igår gjorde vi avbrytandet och vårt 4:e lilla barn föddes. Han var mycket liten, men ändå så " färdig". Att se honom var ett bra beslut. Att se hans drag i ansiktet, han hade samma mun som sina syskon, var både skönt och smärtsamt. Smärtsamt för att vi inte lät honom växa upp och aldrig fick lära känna honom, skönt för att det såg ut som om han log mot oss.

Nu har vi bara känslorna kvar och det är en enda röra bland dem, lättnad, sorg, skuld...

Och det allra värsta är att vi bestämde att det här var vårt sista barn, nu blir det inte fler och samtidigt har längtan efter ett fjärde varn blivit allt större..

• Cookieloves

Lider med dig.

Jag skall in på onsdag för fostervattensprov. NT ultraljudet visade på riskfaktor på 1:60, och vi väntar fjärde barnet som är extremt oplanerat (gravid trots spiral). Min yngsta är snart 8 år och jag fyller själv snart 39 år, så jag känner starkt att vi inte är beredda på att börja om med ett barn som är sjukt. Vi var egentligen inte beredda på att börja om alls men nu är det som det är. Vi bor dessutom utomlands på andra sidan jorden så alla sjukvårdskostnader får vi stå för själva. Det är inte billigt här och ett barn med DS, skulle vi helt enkelt inte ha råd med. Jag kan inte göra annat än hålla tummarna för att allt är okej i övermorgon, men det kommer nog ändå att dröja ett par veckor till innan vi får provsvar så vitt jag förstår. 

Kram till dig TS. Starkt beslut av er. 

• visvto
    Cookieloves skrev 2014-06-02 10:35:03 följande:
    Lider med dig.

Jag skall in på onsdag för fostervattensprov. NT ultraljudet visade på riskfaktor på 1:60, och vi väntar fjärde barnet som är extremt oplanerat (gravid trots spiral). Min yngsta är snart 8 år och jag fyller själv snart 39 år, så jag känner starkt att vi inte är beredda på att börja om med ett barn som är sjukt. Vi var egentligen inte beredda på att börja om alls men nu är det som det är. Vi bor dessutom utomlands på andra sidan jorden så alla sjukvårdskostnader får vi stå för själva. Det är inte billigt här och ett barn med DS, skulle vi helt enkelt inte ha råd med. Jag kan inte göra annat än hålla tummarna för att allt är okej i övermorgon, men det kommer nog ändå att dröja ett par veckor till innan vi får provsvar så vitt jag förstår. 

Kram till dig TS. Starkt beslut av er. 
    Hoppas det blir ett bättre beskaed för er än för oss. Det är så, tycker jag att om man närmar sig 40, jag fyller 39 nästa gång, och har tre barn, då har man liksom fullt upp utan att också ha ett barn med handikapp!

• Hallonbåt02
    visvto skrev 2014-06-02 20:07:22 följande:
    Hoppas det blir ett bättre beskaed för er än för oss. Det är så, tycker jag att om man närmar sig 40, jag fyller 39 nästa gång, och har tre barn, då har man liksom fullt upp utan att också ha ett barn med handikapp!

Det där är  relativt kan jag tycka, jag fyller 36 år nästa gång och väntar mitt 5:e barn och fick 1:10 om ett barn med ds som jag kommer att behålla..
    Jag kan förstå ditt beslut på ett sätt ts men kan även tycka att det är synd att behöva ta bort ett barn pga att det inte är "perfekt".
    Styrka till dig och familjen genom allt.
  • visvto
    Hallonbåt02 skrev 2014-06-07 12:08:29 följande:
    Det där är  relativt kan jag tycka, jag fyller 36 år nästa gång och väntar mitt 5:e barn och fick 1:10 om ett barn med ds som jag kommer att behålla..
    Jag kan förstå ditt beslut på ett sätt ts men kan även tycka att det är synd att behöva ta bort ett barn pga att det inte är "perfekt".
    Styrka till dig och familjen genom allt.
    Jag vet att alla tänker olika. Vi vet att vi gjort rätt för det är rätt mky med de tre vi tredan har. Jag vet att många tycker att vi gör fel, men jag mår inte bättre över att behöva veta att vi gör fel. Vi skulle helt enkelt inte orka. Och hur vår familjesituayion ser ut vet bara vi...
Svar på tråden Tråkigt besked efter fvp