• Cannelle

Âsikter om namnet Clotilde ombedes!

Vår lilla dotter föddes för en vecka sedan och vi har ännu inte bestämt vad hon ska heta. 

Vi funderar lite på namnet "Clotilde" men undrar lite hur det uppfattas av andra! 

Om någon undrar så uttalas det ungefär "Klåtild". 

• Svar på tråden Âsikter om namnet Clotilde ombedes!
  • Cannelle

Nej, det kanske uppfattas som lite "konstigt" i Sverige. Kanske ska tillägga att pappan är fransman, därav uttalet. 

• Långbenopluto
    Cannelle skrev 2014-05-20 18:29:15 följande:
    Nej, det kanske uppfattas som lite "konstigt" i Sverige. Kanske ska tillägga att pappan är fransman, därav uttalet. 

Men om ni bor i Frankrike är det en annan sak....
  • sina

Jag gillar det jättemycket, och tycker att det funkar bra på svenska. Men om det hade varit min syster hade inget kunnat stoppa mig från att kalla henne Klotet. Tyvärr.

• Lisastina

fint gammalt frankiskt namn! 

Hennes bror kan få heta Lothar om det blir en sådan i framtiden.

• fluu

Jag absolut älskar det! Jag gillar flera "knepiga" -tilda/tildenamn, men väljer bort dem just på grund av -tilda/tilde. Det blir lätt smeknamnet och jag gillar inte det.

Jag ser inte varför det skulle vara konstigt i Sverige. Jag känner en Clotide, men hon uttalar på svenskt vis(och jag antar att ni kommer att få stå ut med det om ni bor i Sverige).

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • metervara

Beror lite på efternamnet också.. Svenskt efternamn, nej. Franskt, ja.

• fluu
    Korpen skrev 2014-05-20 18:28:17 följande:
    Fruktansvärt gräsligt... stackar barn om hon får det namnet smile3.gif
    Varför?
  • Cannelle

Tack för alla svar! 

Vi bor i Frankrike och hon kommer att ha bådas efternamn. (ett typiskt franskt och ett typsikt svenskt)

• Cannelle
    Korpen skrev 2014-05-20 18:33:57 följande:

Men om ni bor i Frankrike är det en annan sak....
    Jo i Frankrike är det nog ingen som skulle höja på ögonbrynen men jag vill så klart att det ska fungera i Sverige också. 

Och tack för din brutala ärlighet! :) 
  • Cannelle

Ok, det verkar som de flesta reagerar ganska negativt, vi kanske far tänka om lite! 

Tack igen för alla svar!

• fluu
    Cannelle skrev 2014-05-21 19:06:49 följande:
    Ok, det verkar som de flesta reagerar ganska negativt, vi kanske far tänka om lite! 

Tack igen för alla svar!
    Fast å andra sidan så är inte fl direkt representativt för Sveriges åsikter. Gillar ni verkligen namnet så kör på.
  • Carina 02
    Cannelle skrev 2014-05-21 19:06:49 följande:

Tack igen för alla svar!
    Ja!!! Det var faktiskt ett fult namnFlört
  • Seven Costanza

Gillar inte Clotilde så mycket, tycker det fastnar i munnen på något sätt. Är fransklärare så jag har intresse för franska namn som funkar på svenska eftersom jag själv söker de perfekta namnen till mina kommande barn. Dock bor jag inte i Frankrike så jag har inte helt bra känsla för vilka namn som i Frankrike uppfattas som fina eller om något av dem är motsvarande WT-namn (typ Dennis, Cassandra) respektive om det är fel generation (typ Göran och Maj-Britt).

Dessa gillar jag, kommentera gärna huruvida du gillar dem och hur de uppfattas i Frankrike:

Juliette, Violette, Adrienne, Béatrice, Alice, Elise, Amélie, Eléonore, Astrid, Agnes, Emeline

• Cannelle
    Seven Costanza skrev 2014-05-24 20:43:04 följande:
    Gillar inte Clotilde så mycket, tycker det fastnar i munnen på något sätt. Är fransklärare så jag har intresse för franska namn som funkar på svenska eftersom jag själv söker de perfekta namnen till mina kommande barn. Dock bor jag inte i Frankrike så jag har inte helt bra känsla för vilka namn som i Frankrike uppfattas som fina eller om något av dem är motsvarande WT-namn (typ Dennis, Cassandra) respektive om det är fel generation (typ Göran och Maj-Britt).

Dessa gillar jag, kommentera gärna huruvida du gillar dem och hur de uppfattas i Frankrike:
    Juliette, Violette, Adrienne, Béatrice, Alice, Elise, Amélie, Eléonore, Astrid, Agnes, Emeline
    Jag gillar de flesta av namnen pa din lista, "Alice" kanske inte later sa typiskt franskt? Jag tror jag maste konsultera min man och se vad han tycker om namnen också!!
  • Seven Costanza
    Cannelle skrev 2014-05-28 20:59:10 följande:
    Jag gillar de flesta av namnen pa din lista, "Alice" kanske inte later sa typiskt franskt? Jag tror jag maste konsultera min man och se vad han tycker om namnen också!!

Nej Alice är inte så typiskt franskt utan tänkte mer att det funkar på både svenska, franska och engelska. I Frankrike är ju Alix vanligare men det hade nog folk i Sverige trott var Alex felstavat så det är nog inte bästa valet . Kul att du gillade namnen, berätta gärna vad mannen tycker!
Svar på tråden Âsikter om namnet Clotilde ombedes!