• Olivia0023

Strandhund

Jag behöver hjälp och tips! Jag bor i Peru precis vid stranden, där det finns en hemlös tik, jag matar henne på stranden och hon verkar trivas att bo där. Jag har försökt få henne att komma in i mitt hus men hon blir då orolig och vill inte vara kvar då det är vid en väg och hon är livrädd för bilar. Nu är det så att hon är dräktig, har ingen aning om hur länge. Jag undrar om hon "klarar" att föda på stranden och om valparna klarar det sen också? Eller ska jag ta in henne till huset fast hon inte vill? Vill det bästa för den här söka lilla tjejen och har ingen alls erfarenhet av dräktiga tikar innan! Har svårt att ta hjälp av andra då de inte bryr sig om djur så bra här...

• Svar på tråden Strandhund
  • viseversa

Nelleson är du så naiv att du tror påöisen i länder FULLA med gatuhundar bryr sig om en dräktig tik? Möjligtvis kanske dom avlivar henne. Men inte mer än så.

• sextiotalist

Är det inte så att vildhundar är vana att klara sig själva och lever i någon form av symbios på deras villkor med människan.
    Vi i Sverige är ju inte vana vid vildhundar och reagerar nog lite annorlunda.
    Men i din sits så hade jag nog försökt få tiken att få er tomt som hennes revir, kankse fixa ett skydd på tomten där hon kan känna sig trygg.
    Sedan hade jag nog försökt få över en veterinär som skulle kunna vaccinera henne mot rabies och hjärtmask. Att få henne som innehund hade jag nog inte ens försökt mig på. Men försökt att få henne social på hennes villkor

• Nelliesson
    viseversa skrev 2014-05-21 08:14:11 följande:
    Nelleson är du så naiv att du tror påöisen i länder FULLA med gatuhundar bryr sig om en dräktig tik? Möjligtvis kanske dom avlivar henne. Men inte mer än så.

Om du läser det sista jag skrev så läste jag inte ordentligt att det var i ett annat land hon var i dumt nog så nej jag tror absolut inte att de bryr sig tyvärr.
  • viseversa

Ja det är sorgligt. När vi var i Spanien fanns det en så fin hund som bodde på stranden. Han var såå snäll och mysig. Men var i STORT behov av ett bad dock.

• nernu

Nejnejnej. Du ska absolut inte ta in en sjuk hund i ditt hem. Det är för övrigt mer en varg än en hund. Det är lika naturligt som att ta in en älg i huset som ska kalva. Låt naturen ha sin gång och håll dig borta.

• Olivia0023

Måste tillägga att hon är jättesocial, skulle tro att hon har haft ett hem förut men blivit lämnad. kommer springandes varje gång jag går ner på stranden och "hänger" med mig hela dagarna tills jag går hem då vågar hon inte gå över vägen :( 

Finns självklart massa gatuhundar här men hon har ju blivit speciell och jag bryr mig extra mycket om henne och vill absolut inte att det händer henne något, alternativt hennes valpar..   

Kollade upp och det finns en veterinär här i närheten men de har bara öppet på lördagar så då ska vi försöka få med henne dit och se vad de säger!  

• Nelliesson

Åh vad bra lyckoönskningar hoppas att allt löser sig!

• Maddi
    Olivia0023 skrev 2014-05-22 05:41:11 följande:
    Måste tillägga att hon är jättesocial, skulle tro att hon har haft ett hem förut men blivit lämnad. kommer springandes varje gång jag går ner på stranden och "hänger" med mig hela dagarna tills jag går hem då vågar hon inte gå över vägen :( 

Finns självklart massa gatuhundar här men hon har ju blivit speciell och jag bryr mig extra mycket om henne och vill absolut inte att det händer henne något, alternativt hennes valpar..   

Kollade upp och det finns en veterinär här i närheten men de har bara öppet på lördagar så då ska vi försöka få med henne dit och se vad de säger!  

Hoppas de går bra för dig med hunden! Berätta gärna hur det går!
  • Olivia0023

VARNING FÖR STARKT INLÄGG

I fredags när jag var på stranden så mötte jag hunden igen (som nu heter Lexie) och hon verkade ha ont då hon hela tiden gnällde och lämnade mig inte ut sikte en sekund. hon gick frivilligt över vägen och hem till mig. när vi kom hem fixade jag ordning en liten "bädd" till henne och hon la sig direkt och sov och var helt lugn. jag går upp till köket i 10 min och när jag sedan kommer tillbaka har hon fått ett "missfall" eller hur man säger så det blod överallt i rummet, det ligger små högar med tjockare blod, moderkakor och små påsar med "valpar". herregud det var det värsta jag har sett i hela mitt liv. min kompis och jag försöker snabbt få ut "valparna" men det var lönlöst då de inte var färdigutvecklade.. bland det värsta jag varit med om någonsin!  ingen av valparna överlevde men det gick "bra" med mamman. nu bor hon iallafall här hos mig och har blivit kollad på av veterinär så hon kommer repa sig :) ska även kastreras! 

• Aniiee
    Olivia0023 skrev 2014-05-28 01:03:12 följande:

I fredags när jag var på stranden så mötte jag hunden igen (som nu heter Lexie) och hon verkade ha ont då hon hela tiden gnällde och lämnade mig inte ut sikte en sekund. hon gick frivilligt över vägen och hem till mig. när vi kom hem fixade jag ordning en liten "bädd" till henne och hon la sig direkt och sov och var helt lugn. jag går upp till köket i 10 min och när jag sedan kommer tillbaka har hon fått ett "missfall" eller hur man säger så det blod överallt i rummet, det ligger små högar med tjockare blod, moderkakor och små påsar med "valpar". herregud det var det värsta jag har sett i hela mitt liv. min kompis och jag försöker snabbt få ut "valparna" men det var lönlöst då de inte var färdigutvecklade.. bland det värsta jag varit med om någonsin!  ingen av valparna överlevde men det gick "bra" med mamman. nu bor hon iallafall här hos mig och har blivit kollad på av veterinär så hon kommer repa sig :) ska även kastreras! 
    Synd, men tyvärr inte ovanligt.

Bra att du tar hand om henne, hon litar ju uppenbarligen på dig Solig Bli dock inte förvånad om hon vill ut igen när hon mår bättre.
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Dexter dot com

Tyvärr är det ju naturens gång och förmodligen var något väldigt fel med valparna men säkert väldigt jobbigt för tiken och dig oavsett.
    Skönt att du tar hand om henne och kastrering är självklart det bästa du kan göra för henne.
    Hoppas det kommer gå bra för er båda !!
  • Maddi

Usch, så tråkigt. Men roligt att de tycks gå bra för er ändå. 
Svar på tråden Strandhund