• Bebisiår

Urtvättade/slitna barnkläder

Hej föräldrar,
    Jag har funderat över en sak, vad gör ni med era barns urtvättade kläder? Slänger ni dom eller vad gör ni? :)

• Svar på tråden Urtvättade/slitna barnkläder
  • fluu

Bara urtvättade sparas till framtida ungar. När vi är färdiga med ungar antar jag att vi skänker vidare till  släkting med unge i lämplig ålder eller lämnar kläderna till välgörenhet som vi gör nu med de nya kläder vi inte vill använda.
    Kläder som är i så dåligt skick att de inte kan användas alls slängs.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Fast en del hade jag nog sparat.... Jag tycker att det är väldigt fint att vårt barn har kläder som jag själv haft som liten. Då gjordes det rejäla grejer då det är 5-7 ungar som haft kläderna och de flesta ser fortfarande bra ut.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Duckan

Urtvättade som i slitna går till sopen. Kläder i bra skick går vidare till en kusin.

• Vickan I

Det som är helt och rent skänker vi till olika ställen. Skyddade boenden för kvinnor ex. Där lämnar vi även leksaker. Annars till olika insamlingar som till barnhem, kyrkan, stadsmissionen etc.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)
  • standby

Tips! Textilier kan återvinnas. Man kan lämna in på Hemtex tex. Fyll en kasse, knyt ihop, lämna in. Då får man 50:- rabatt också om man handlar något fick jag ngn reklam om rätt nyligen.
    Kolla också med din lokala återvinningsstation som är bemannad, rätt stor chans att även de tar emot textilierna.

• I969

Som standby säger, återvinn! Hos oss står insamlingscontainrar på gården där man kan lägga både dugligt och odugligt, det sorteras sedan för återanvändning respektive återvinning. Ett antal värdar i Göteborg satsar på detta, men man borde ligga på för att fler ska ansluta! Framställning av bomull är en stor miljöbov, här borde vi verkligen återvinna mer. Innan vi fick containrarna såg jag hur mkt kläder som helst i sovrummet jämt. Nu är det mindre men fortfarande slängs det...

• Duckan

standby, H&M har också insamling där jag har lämnat in gamla kläder.

• lövet2

Lämnar in på H&M. En kasse kläder ger en rabattkupong på 50 kr. Kupongerna ger jag till mina stora barn, så kan de handla lite billigare.

• Indianica

Om det är fint tryck på dem kan jag ändå behålla dem till eventuella barnbarnen, annars brukar de hamna i en insamlingslåda. Det som är trasigt slänger jag, det vill de inte ha i insamlingen heller för det är osäljbart och inte heller folk i Afrika vill gå i trasiga plagg....

• I969

Indianica, det som återvinns används som textil råvara. Det behöver inte vara hela kläder.

Svar på tråden Urtvättade/slitna barnkläder