• JTo

Att klä sig som tonåring - Då.

Inspirerad av en OT diskussion i regnjackstråden skapar jag denna  

Jag vägrade vinterjacka under en period i högstadiet (bor i norra norrland) och gick istället i jeansjacka och fleecetröja, helst med kort kjol och sneakers/skejtskor till. På sommaren hade jag strumpbyxor och på vintern gick jag barbent och hade någon försökt tvinga på mig en mössa så hade jag antagligen bitit dom.

Hur såg din klädlogik ut som tonåring?

• Svar på tråden Att klä sig som tonåring - Då.
  • sextiotalist

Åh jag är gammal. Men ett år hade jag träskor hela vintern, jag vägrade ha något annat (fast det kan bero på att de stövlar mina föräldrar köpte var gigantiskt för stora och ha storlek 40 som en kort tjej på högstadiet, när man "bara" hade 38, nja)
    Under gymnasiet fick jag för mig att jag hade stora fötter, så jag klämde ner mina 38:or i max 37:or, ont ja, men vad gör man inte för att få ner en fot i en glassko (andra har ju tagit till mer drastiska åtgärder)

Men det var nog det mest extrema jag kan minnas. Annars var jag nog väldigt lagom i klädsel. Visst, vissa knäppa kombinationer förekom nog. Jag lyckades nog ändå variera mig från discosnöre till tantklädsel under min gymnasietid

Och mössa hade man inte, om man inte åkte skidor

• JTo
    sextiotalist skrev 2014-05-23 11:39:10 följande:
    Åh jag är gammal. Men ett år hade jag träskor hela vintern, jag vägrade ha något annat (fast det kan bero på att de stövlar mina föräldrar köpte var gigantiskt för stora och ha storlek 40 som en kort tjej på högstadiet, när man "bara" hade 38, nja)
    Under gymnasiet fick jag för mig att jag hade stora fötter, så jag klämde ner mina 38:or i max 37:or, ont ja, men vad gör man inte för att få ner en fot i en glassko (andra har ju tagit till mer drastiska åtgärder)

Men det var nog det mest extrema jag kan minnas. Annars var jag nog väldigt lagom i klädsel. Visst, vissa knäppa kombinationer förekom nog. Jag lyckades nog ändå variera mig från discosnöre till tantklädsel under min gymnasietid

Och mössa hade man inte, om man inte åkte skidor
    Jag gick också i för små skor drog nog 38 då och klämde ner mina stackars fötter i 37:or, nu för tiden tycker jag om att ha lite svängrum om tårna och köper gärna en stl för stort istället!

Jag hade mössa ett tag på sommaren förresten, under min hiphop-period Drömmer men mest var det converse, minikjolar och randiga strumpbyxor!
  • fredsduvan
    annca skrev 2014-05-23 11:25:23 följande:
    Pumps med nedhasade vita tubsockar, permanentat och slingat hår och gigantiska örhängen. Knallblå ögonskugga, tonvis med mascara, blå kajal coh cerice läppstift...

eller

svarta chinos, vit herrskjorta och decimeterbrett resårbälte och kavaj med jätteaxelvaddar...

Oh yeeh
  • sextiotalist
    Pumps med nedhasade vita tubsockar, permanentat och slingat hår och gigantiska örhängen. Knallblå ögonskugga, tonvis med mascara, blå kajal coh cerice läppstift...
    eller
    svarta chinos, vit herrskjorta och decimeterbrett resårbälte och kavaj med jätteaxelvaddar...
    Får jag gissa... tonåring under 80-talet Flört
  • Duckan

Buffalo minns jag, men ägde heller inga sådana själv. Däremot andra kufiska skor med platåsula. Har också haft dessa sk Usa-strumpor kovarde vid fotknölen i ett par Reebok till ett par cykelbyxor.

• Duckan

Ett tag ägde jag också en grön bomberjacka och ett par Dr Martens. Blev dock varse om att den kombon med mitt nordiska utseende, boendes i förorternas förort, inte var helt lyckad.

• JTo
    Duckan skrev 2014-05-23 13:47:01 följande:
    Ett tag ägde jag också en grön bomberjacka och ett par Dr Martens. Blev dock varse om att den kombon med mitt nordiska utseende, boendes i förorternas förort, inte var helt lyckad.
    haha ja jo man får anpassa sig lite iblandGlad
  • fredsduvan

eller

Oh yeeh
Svar på tråden Att klä sig som tonåring - Då.