• Anonym (Ej mamma)

Barnets mamma ser mig som ett hot!

Hej!

Barnens mamma (kommer att använda mig av termerna biomamma och extramamma för att förtydliga rollerna) ser mig som ett hot och jag förstår inte varför. Jag kommer aldrig att konkurrera ut henne. Hon är mamman till barnen. Inte jag! Kommer aldrig att vara...

Hon bryr sig dock inte om barnen så som hon kanske borde. Hon ger dom inte den uppmärksamheten som dom kräver och vill ha, och det gör jag. För att jag vill! Barnen kommer oftast till mig med alla möjliga frågor. Konstiga, och gulliga frågor. Jag ger dom den uppmärksamheten som jag kommer ihåg att jag själv älskade att få från mamma! Jag tar mig tid och förklarar och svarar på deras frågor.

Det är ofta dom kommer hem till oss vv och är långhåriga. Nästkommande vecka - ja, då är dom ännu mer långhåriga. När pappan säger att dom ska klippas så säger barnen att mamman har sagt att dom får ha långt hår om dom vill! Alltså ska en 4- och 7-åring bestämma hur dom ska se ut i håret (!?!?!?!). Min sambo tog "fighten" med henne och frågade om det stämde. Vilket det gjorde... Hon menar på att "det bara är hår" och det är inte så mycket att bry sig om. Om dom vill ha långt så gör det inte. Han (vi) menar på att det är viktigt att barnen ser välvårdade ut! Så min sambo bestämde att vi skulle klippa dom och sa att "när ni blir äldre så får ni bestämma hur ni ska se ut i håret, inte nu!!". Dom köpte det och jag klippte dom. Vid lämning så sa hon inte ett ljud om att dom var klippta!!! Och det är inte så att man kan "missa det". Hon förstod säkert att jag har klippt dom och varför skulle jag få cred för det? Enda gången dom klippt sig hos en frisör så passade det att säga "vad fina dom var i håret, förresten!". Så töntigt... Detsamma när det gäller naglarna och öronvax. När dom kommer till oss så måste vi (pappan) alltid klippa deras naglar och använda tops i deras öron! Hon bryr sig bara om sig själv!

Häromdagen så bad barnen prata med mig när dom var hemma hos sin mamma och vi Facetime:ade. Dom frågade vad jag gjorde och vad jag hade gjort under dagen osv. Då hör jag att hon skriker och frågar "pratar ni med pappa nu???". Alltså??? Vad är problemet? Jag blev så snopen att jag sa till barnen: jag ska fortsätta laga mat nu, så vi hörs grabbar! Lämnade över telefonen till pappan.

Det känns som att hon mer än gärna poängterar att jag inte har något med barnen att göra. Borde man inte vara glad av att vi har en bra relation? Och att barnen trivs med mig?? Varför känna det här hotet också? För övrigt så hör hon av sig MINST en gång per dag när hon har barnen. Kan vara för att fråga eller berätta helt oviktiga saker, så klart "gällande barnen". Men när hon är barnfri och vi har barnen så hör hon nästan aldrig av sig!! Då lever hon singelliv och har det bra! Varför detta bekräftelsebehovet? Varför ska hon behöva höra av sig så mycket när hon har barnen med inte alls när hon inte har dom? Det känns som att hon hela tiden vill göra sig påmind.

Är det så att det alltid kommer att vara den här (onödiga) konkurrensen mellan "oss"? Jag har, som sagt, inget behov som helst att leka "den andra mamman" eller vara bättre än henne. Jag är redan det, det vet jag. Och det råkar bara vara så... Men tycker det är tråkigt att hon har den inställningen. En gång hävdade hon att jag och min sambo pratade illa om henne framför barnen. Har aldrig hänt!!!

• Svar på tråden Barnets mamma ser mig som ett hot!
  • Tealhawk

Fattar inte problemet med deras hår. Mina kusinbarn är 10 och 8 och de har/har haft långt hår i omgångar för att de velat prova det. Min tvåårige son har fått för sig att han vill ha hårsnodd så då får han ha det. Det ingår i identitetsskapandet att få pröva olika saker.
    Biomamman kanske inte är bra på andra sätt, men hon har rätt i att det BARA är hår.

These are not the droids you're looking for
  • Drottningen70

Varför skulle en 4 åring och en 7 åring inte inom rimliga gränser få bestämma över sitt hår?

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (vart är hotet?) skrev 2014-05-23 10:31:37 följande:
    Men vilka anledningar?  Rubriken på TS är ju helt missvisande eftersom inga anledningar har presenterats.
    Den borde varit.

Biomamman borde känna sig hotad av mig för jag känner mig överlägsen.

Fast dessa barn kommer aldrig någonsin älska TS villkorslöst så som de älskar sin mamma. ALDRIG! Och det kanske är det som stör TS.
  • BioBonus
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-23 13:40:34 följande:
    Den borde varit.

Biomamman borde känna sig hotad av mig för jag känner mig överlägsen.

Fast dessa barn kommer aldrig någonsin älska TS villkorslöst så som de älskar sin mamma. ALDRIG! Och det kanske är det som stör TS.

Eller:

Biomamman borde känna sig hotad av mig för jag känner mig överlägsen, men hon gör det inte! 

Cool

• Anonym (språkfråga)

varför används uttryck som bonus-, extra-, plastmamma etc när det redan finns ett bra ord i svenskan för det. styvmamma

• Anonym (språkfråga)
    Anonym (språkfråga) skrev 2014-05-23 14:21:36 följande:
    varför används uttryck som bonus-, extra-, plastmamma etc när det redan finns ett bra ord i svenskan för det. styvmamma

fast styv- kanske bara används om man är gift med barnets förälder?
  • BioBonus
    Anonym (språkfråga) skrev 2014-05-23 14:21:36 följande:
    Språk utvecklas. Även tex bonusmamma finns i SAOL. Så varför använda ordet styvmamma när det finns andra bra ord för det i svenskan? Man kan helt enkelt välja det ord som känns bäst för en :)
  • Anonym (språkfråga)
    BioBonus skrev 2014-05-23 14:33:13 följande:
    Språk utvecklas. Även tex bonusmamma finns i SAOL.
    Där ser man...

Alltid lär man sig ngt nytt =)
  • Tow2Mater
    Anonym (jessie) skrev 2014-05-23 06:33:54 följande:
    Vilka är dessa "mindre bra beteenden" som mamman har?
    De som barnen när de är gamla nog kommer att forstå och genomskåda. Det kommer att visa sig. Det kan vara t ex relaterat till allt detta:

“Hon ger dom inte den uppmärksamheten som dom kräver och vill ha”

“jag ger dom väldigt neutrala förklaringar när dom ibland ifrågasätter sin mammas beteende”

“Jag har fått höra från slaktningar att hon inte är så bra med barnen”

“Min sambo och jag går aldrig ut och äter eller på konsert tex när barnen är hemma. Hon däremot planerar först och skaffar barnvakt sen.”

“väljer bort sina barn framför vernissage, resor, vänner och konsert. Det visar hennes prioriteringar ganska tydligt”

“Hon har varit iväg på semester i 2 veckor en gång, och hon ringde till dom dag 13 för att säga "imorgon ses vi".”

“varför hon hade prioriterat att gå på vernissage före barnets fotbollsmatch. Barnet, vid senare skede sa till henne "mamma, tyckte du gjorde fel i att jag inte fick gå på min match" någon vecka senare.”

“Hon sa ingenting. Inte till barnen, inte till mig, inget till min sambo. Tyst som en mus. Och det är sååå taskigt gentemot barnen! Jag tycker det är för djävligt! Barnen sa det själva! Och dom var så malliga över att skol fröknarna och dagis fröknarna hade tyckt dom var sååå fina i håret.’

“Hon prioriterar vernissage, konserter, vänner, krogen etc framför sina barn. Hon är alltid väldigt fullbokad och skaffar barnvakt därefter. Flera gånger när min sambo ringt henne för att prata med barnen så har hon inte varit med barnen. Barnen har varit någon annanstans.”

“Ibland frågar han mig tom (vilket är SUPER JOBBIGT) varför hans mamma sa på ett viss sätt eller varför hon valde att göra si och så... Han ifrågasätter henne.”

• BioBonus
    Tow2Mater skrev 2014-05-23 14:38:51 följande:
    De som barnen när de är gamla nog kommer att forstå och genomskåda. Det kommer att visa sig. Det kan vara t ex relaterat till allt detta:

Hon ger dom inte den uppmärksamheten som dom kräver och vill ha

jag ger dom väldigt neutrala förklaringar när dom ibland ifrågasätter sin mammas beteende

Jag har fått höra från slaktningar att hon inte är så bra med barnen

Min sambo och jag går aldrig ut och äter eller på konsert tex när barnen är hemma. Hon däremot planerar först och skaffar barnvakt sen.

väljer bort sina barn framför vernissage, resor, vänner och konsert. Det visar hennes prioriteringar ganska tydligt

Hon har varit iväg på semester i 2 veckor en gång, och hon ringde till dom dag 13 för att säga "imorgon ses vi".

varför hon hade prioriterat att gå på vernissage före barnets fotbollsmatch. Barnet, vid senare skede sa till henne "mamma, tyckte du gjorde fel i att jag inte fick gå på min match" någon vecka senare.

Hon sa ingenting. Inte till barnen, inte till mig, inget till min sambo. Tyst som en mus. Och det är sååå taskigt gentemot barnen! Jag tycker det är för djävligt! Barnen sa det själva! Och dom var så malliga över att skol fröknarna och dagis fröknarna hade tyckt dom var sååå fina i håret.

Hon prioriterar vernissage, konserter, vänner, krogen etc framför sina barn. Hon är alltid väldigt fullbokad och skaffar barnvakt därefter. Flera gånger när min sambo ringt henne för att prata med barnen så har hon inte varit med barnen. Barnen har varit någon annanstans.

Ibland frågar han mig tom (vilket är SUPER JOBBIGT) varför hans mamma sa på ett viss sätt eller varför hon valde att göra si och så... Han ifrågasätter henne.

Detta är absolut åsikter om mammans mindre goda sidor, men det är fortfarande ingen förklaring till att hon skulle se TS som ett hot. Det är en tolkning som TS verkar ha gjort själv.
    Det finns inget i det som TS skriver som påvisar att mamman skulle känna sig hotad av henne. Det finns bara TS vittnesmål om mammans tillkortakommanden. Och det är inte samma sak.
  • Anonym (Mia)
    Tow2Mater skrev 2014-05-23 14:38:51 följande:

Hon ger dom inte den uppmärksamheten som dom kräver och vill ha

jag ger dom väldigt neutrala förklaringar när dom ibland ifrågasätter sin mammas beteende

Jag har fått höra från slaktningar att hon inte är så bra med barnen

Min sambo och jag går aldrig ut och äter eller på konsert tex när barnen är hemma. Hon däremot planerar först och skaffar barnvakt sen.

väljer bort sina barn framför vernissage, resor, vänner och konsert. Det visar hennes prioriteringar ganska tydligt

Hon har varit iväg på semester i 2 veckor en gång, och hon ringde till dom dag 13 för att säga "imorgon ses vi".

varför hon hade prioriterat att gå på vernissage före barnets fotbollsmatch. Barnet, vid senare skede sa till henne "mamma, tyckte du gjorde fel i att jag inte fick gå på min match" någon vecka senare.

Hon sa ingenting. Inte till barnen, inte till mig, inget till min sambo. Tyst som en mus. Och det är sååå taskigt gentemot barnen! Jag tycker det är för djävligt! Barnen sa det själva! Och dom var så malliga över att skol fröknarna och dagis fröknarna hade tyckt dom var sååå fina i håret.

Hon prioriterar vernissage, konserter, vänner, krogen etc framför sina barn. Hon är alltid väldigt fullbokad och skaffar barnvakt därefter. Flera gånger när min sambo ringt henne för att prata med barnen så har hon inte varit med barnen. Barnen har varit någon annanstans.

Ibland frågar han mig tom (vilket är SUPER JOBBIGT) varför hans mamma sa på ett viss sätt eller varför hon valde att göra si och så... Han ifrågasätter henne.

Låter som ganska normala saker att göra ibland utom det med semestern.
    Låter dock jobbigt att som TS, stå och ghänga i hennes fönster alla barnfria veckor eftersom hon tror sig veta så mycket
  • Tow2Mater

(Vet inte varfor de citationstecken jag hade stt in inte kom med. Allt var citerat från TS inlägg.)

• Anonym (ofta långhårig?)
    Anonym (Ej mamma) skrev 2014-05-22 11:13:27 följande:
    Det är ofta dom kommer hem till oss vv och är långhåriga. Nästkommande vecka - ja, då är dom ännu mer långhåriga. När pappan säger att dom ska klippas så säger barnen att mamman har sagt att dom får ha långt hår om dom vill! Alltså ska en 4- och 7-åring bestämma hur dom ska se ut i håret (!?!?!?!). Min sambo tog "fighten" med henne och frågade om det stämde. Vilket det gjorde... Hon menar på att "det bara är hår" och det är inte så mycket att bry sig om. Om dom vill ha långt så gör det inte. Han (vi) menar på att det är viktigt att barnen ser välvårdade ut! Så min sambo bestämde att vi skulle klippa dom och sa att "när ni blir äldre så får ni bestämma hur ni ska se ut i håret, inte nu!!". Dom köpte det och jag klippte dom. Vid lämning så sa hon inte ett ljud om att dom var klippta!!! Och det är inte så att man kan "missa det". Hon förstod säkert att jag har klippt dom och varför skulle jag få cred för det? Enda gången dom klippt sig hos en frisör så passade det att säga "vad fina dom var i håret, förresten!". Så töntigt... Detsamma när det gäller naglarna och öronvax. När dom kommer till oss så måste vi (pappan) alltid klippa deras naglar och använda tops i deras öron! Hon bryr sig bara om sig själv!
    Jag fattar problemet, men barnen är inte ditt ansvar, utan pappans och mammans gemensamma. Tycker pappan att barnen är för långhåriga, får han ta itu med problemet, det är inte ditt ansvar.

Vi har samma problem hos oss, och då lever vi föräldrar fortfarande ihop. Pappan kommenterar ofta att barnen behöver klippas, men han lyfter inte ett finger för att ta itu med problemet själv - det är inte MITT ansvar, bara för att jag har tagit itu med det (för sent enligt honom då) genom hela barnens liv. HAN skulle lika gärna kunna göra det - men han gör det inte. Liksom jag klipper barnens naglar, ser till att de badar och tvättar håret, etc.

Jag tycker ärligt att du ska sluta bry dig om detta och låta bioföräldrarna gemensamt lösa problemet. Tycker din man att barnen är för långhåriga, får han väl ta dem till frisören? Såvida de inte har gjort upp en ansvarsfördelning, så att de verkligen tar hand om det varannan gång.

Om du inte får cred för dina klippningar kan det vara så att mamman inte tycker att du klipper bra.

Svar på tråden Barnets mamma ser mig som ett hot!