pellepelle skrev 2014-05-23 10:23:48 följande:
Precis min poäng. Det kan finnas skäl för både den som har barnen under veckan att behöva lämna bort dem och det kan finnas skäl för den andra att inte kunna ta emot. Som jag uppfattar TS så undrar hen dock kring de föräldrar som av princip inte tar barnet under den andres vecka. Dvs då denna inte har några andra planer än att vara hemma, medan den förälder som har barnen har "giltiga" skäl till att behöva lämna dem. Dvs de som sätter prestigen och principen högre än barnens bästa. Förhoppningsvis är det ju ganska få fall vi pratar om här.
Penida skrev 2014-05-22 22:36:47 följande:
Vad bra att ni såg det eller valde att se det. Det måste vara hemskt för ett barn att inte känna att det har en plats hos någon förälder. Jag tycker inte att det är fel att ha barnvakt men har svårare att förstå att man har barnvakt om man har sina barn varannan vecka än om man är sammanboende föräldrar. Jag förstår vad TS menar, samtidigt tror jag att det är svårare för oss som inte lever i den situationen att se att det finns hundra orsaker.
Fast ibland så kan det behövas barnvakt även på sin egen vecka, livet står inte still bara för att barnet är hemma, jag har aldrig velat ge mina barn den sortens uppmärksamhet heller att då dom är hos mig så är allt fokus på dom, när dom är hos mig så skall det vara som innan. Jag kommer behöva träna, men kanske på ett annat sätt när jag har barn hemma, är det bröllop så ordnar jag barnvakt (helst pappan) fyller gemensamma kompisar år och barnen är välkomna så har vi barnvakt (om barnen inte är bjudna) Men sen bad jag ofta om att få ha barnen också, var det släktmiddag hans vecka så åkte jag inte själv dit. Skulle vi till kompisar med barn så tog jag med våra även på pappans vecka. Som tur var för mig så var det aldrig ett problem att få ha barnen lite extra.