• ÖNadja

Vems "ansvar" är morsdagpresenten/uppvaktningen

Mina barn är 4 och snart 7 år gamla, jag och pappan är separerade och jag lever nu ihop med en annan. Nu när morsdag närmar sej igen började jag fundera på vems "ansvar" det är att fira den här dagen.

Jag hoppas ni förstår mej rätt. :)
    Vems ansvar är det att säga "grattis", fixa en present, frukost på sängen eller vad de nu kan vara.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vems "ansvar" är morsdagpresenten/uppvaktningen
  • fluu

Andra förälderns ansvar att se till att det blir gjort/sparkar igång ungarna. Sen är det ungarnas ansvar med själva utförandet, efter ålder då.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Styrox

Det beror på. 
    Det är ditt ansvar att kommunicera ut vad du förväntar dig av dagen. Och om det är den formen av situation så ligger initiativet och planeringen hos dig.
    Det är dina barns ansvar att säga grattis, ge dig en present, frukost på sängen och typ allt det du förväntar dig.
    Det kan vara din sambos ansvar att vara "arbetsledare" för firandet, om det är ett sådant förhållande ni har.
    Det kan vara ditt ex ansvar att vara "arbetsledare" för firandet, om det är ett sådant förhållande ni har.

• myskmalva

Den som vill att det firas har ansvar för att det blir av. Är det viktigt för dig att bli firad är det ditt ansvar att se till att de omkring dig vet att du tycker att det är viktigt och att du skulle bli ledsen om firandet uteblev.

• Modernmom

Antingen blir man firad eller så blir man inte firad. Att låta det vara någons ansvar var det konstigaste jag hört.

• Styrox
    Modernmom skrev 2014-05-22 17:01:03 följande:
    Antingen blir man firad eller så blir man inte firad. Att låta det vara någons ansvar var det konstigaste jag hört.
    Fast du kommer väl ta och åtminstone och ringa till din mamma på söndag?
    Är det inte ditt ansvar då? Och uppmärksamma dagen i alla fall?
  • Modernmom
    Styrox skrev 2014-05-22 17:38:17 följande:
    Fast du kommer väl ta och åtminstone och ringa till din mamma på söndag?
    Är det inte ditt ansvar då? Och uppmärksamma dagen i alla fall?
    Svar nej. Har ingen kontakt med mina föräldrar och har aldrig firat henne på mors dag. Hon är helt enkelt inte värd det.
  • Styrox
    Modernmom skrev 2014-05-22 17:50:25 följande:
    Svar nej. Har ingen kontakt med mina föräldrar och har aldrig firat henne på mors dag. Hon är helt enkelt inte värd det.
    Oj, hur kunde jag veta att det var ett sådant svar jag skulle få.

Ponera nu att du hade kontakt med dina föräldrar och att din mamma skulle vara värd det.
    Då ligger faktiskt ansvaret på din att uppmärksamma mors dag, eftersom det är det dagen handlar om.
    Mors dag är en högtid då barn firar sina mödrar, inte en högtid då mammor firar sig själva. Det heter inte "mors fira sig själv-dagen", 
  • Penida

Mina barn är 5 och 7 år och hade inte deras pappa påmint dem om mors dag så hade de mest troligt inte blivit något av. Jag är inte den som tycker att det är så pass viktigt att jag skulle påminna. Vem ansvaret ligger hos där? Jag vet inte, jag tycker som sagt inte det är så viktigt i det stora hela (jag vill bli uppmärksammad jämt:)) och barnen är för små för att själva veta vilken dag det är. Hade jag tyckt att det hade varit viktigt skulle jag väl säga att ansvaret ligger hos deras pappa, jag hade sagt det till honom om han inte som idag gör ändå. Att fixa till något (kanske med hjälp av honom) är däremot deras grej och "ansvar".

Jag är vuxen och därför ligger ansvaret hos mig att uppmärksamma min mamma. Jag förväntar mig inte att mina barn ska kunna kalendern.

Avskyr CIO-metoder
  • Kofot

Det beror på åldern på barnen. Är dom äldre så kan dom fixa något annars får väl pappan hjälpa till.

• nozpa

7 åringen kanske kan fixa lite. Annars din sambo kanske?

• Natulcien

Jag förstår inte riktigt frågan? Är det någons ansvar att fira någon annan?

Om du tycker att det är viktigt med Mors dag så är det självfallet ditt ansvar att kommunicera det till dina anhöriga. Sen är det väl upp till dem vad de gör med den informationen...

Vi har aldrig firat Mors eller Fars dag i vår familj, när jag var barn, och nu när jag själv har skaffat familj så firar vi det inte heller. För mig är det bara fånigt, eftersom man är förälder varje dag...
    Kanske därför jag har så svårt att relatera...

Svar på tråden Vems "ansvar" är morsdagpresenten/uppvaktningen