• ungmamma94

Hur få barn att sluta med välling?

Har en dotter på två och ett halvt år. Hon dricker välling innan hon går och lägger sig. Vill också ha välling minst en gång under natten och gärna när hon ska sova middag. Vi försöker med ett syskon till henne och känner då inte för att ha två barn som är vakna om natten och ska ha flaska. Tycker också hon börjar bli för stor för det. Att hon dricker innan hon går och lägger sig kan vi acceptera men helst sluta helt. Hur har ni gjort? :)

• Svar på tråden Hur få barn att sluta med välling?
  • Lindsey Egot the only one

Jag har en son på fyra år som fortfarande dricker välling morgon och kväll. Det är samma näringsvärde som en tallrik gröt så varför man skulle sluta med välling förstår jag inte. Jag har även arbetat inom äldrevården och många äldre dricker Godmorgon välling från sempers. En sak ni kan införa iaf till kvällen är att man dricker vällingen först och sedan borstar tänderna.

Frågan är om du skulle ge din dotter gröt morgon middag kväll så som du ger välling idag? Jag hade tagit bort målet på dagen och ersatt med bättre lunch. Lite gurk och morotsstavar som komplement till lunchen innan hon sover middag.

Annars äe välling oerhört bra tycker jag iaf

• Ramborg

Säg att hon är för stor för välling om natten, och erbjud ett glas vatten. Ta striden innan bebisen kommer, ingenting blir bättre sen. Det kommer nog att ta ett tag innan hon slutar begära välling på natten iom att hon haft så lång tid att befästa vanan.

42.
  • ClaraV

Min 4 åring dricker fortfarande välling på kvällen och även vissa mornar. Hon ville gärna ha välling på natten också länge men sa till henne att det var dags att sluta med välling på natten för att man får ont i tänderna annars. Hon accepterade detta bra och det var inga större problem. Hon var ca 2.5 då. Men var ju såklart ett par jobbiga nätter.. Det gäller att stå på sig. Jag erbjöd tösen vatten istället för välling på natten och tillslut så ville hon inte ha det heller.

• Mammatillw

Välling på natten, det är barnet absolut för stor för.. Ge vatten istället! Våran 2,5 snart 3 åring dricker välling varje kväll innan tandborstningen och på morgonen innan dagis..

• Fosse

Vi har slutat med välling på natten med båda barnen runt 1 år. Vi slutade helt enkelt att ge dem och det var inga större problem.

Välling på kväll och morgon slutade vi med runt 2,5 år. Vi sa bara att vällingen var slut. Dottern frågade ibland efter välling och vi förklarade igen att den var slut. Hon accepterade det och det blev aldrig något direkt gnäll.

Jag fick tips på BVC om att fasa ut vällingen genom att ge mindre och mindre för att sen sluta helt, kanske kan vara en väg att gå om det inte funkar att sluta "cold turkey"?

• sextiotalist

on kanske är hungrig på natten? Det bästa är ju att när hon vaknar på natten ge henne vällingen i mugg, dricker hon den i mugg, så är hon hungrig, vill hon inte ha den, så är det myset

Vällingen som så är det inget fel på, det är en mat som ingår i vårt kulturarv, som gröt. Däremot kan det vara så att vällingen blir mer än mat för vissa barn.

Men jag vet att nattamning förekommer på nätterna med så stora barn också.

• Natulcien

Hur äter hon för övrigt? Om hon dricker så mycket välling så kanske hon äter mindre av annan mat? Det är ganska vanligt.
    Ge vatten istället på natten. "Sova-på-dagen-välling" verkar ju lite onödigt också. Kan hon inte äta ett "vanligt" mellanmål innan sovstunden? Lite frukt, eller yoghurt t.ex.?
    Angående kvällsvällingen så kan den ju vara kvar, för det är ju ändå ett vettigt kvällsmål för många barn (d.v.s. om man äter det innan läggdags och borstar tänderna efteråt).
    Vi slutade dock med kvällsvälling när sonen var knappt 3 år eftersom han kissade så på natten. Vi sa bara som det var; att han kissar så mycket av vällingen och därför inte kan dricka det längre. Han accepterade det. Sen dess äter han oftast en banan som kvällsmål istället.

• ungmamma94
    Natulcien skrev 2014-05-24 09:35:03 följande:
    Hur äter hon för övrigt? Om hon dricker så mycket välling så kanske hon äter mindre av annan mat? Det är ganska vanligt. Ge vatten istället på natten. "Sova-på-dagen-välling" verkar ju lite onödigt också. Kan hon inte äta ett "vanligt" mellanmål innan sovstunden? Lite frukt, eller yoghurt t.ex.? Angående kvällsvällingen så kan den ju vara kvar, för det är ju ändå ett vettigt kvällsmål för många barn (d.v.s. om man äter det innan läggdags och borstar tänderna efteråt). Vi slutade dock med kvällsvälling när sonen var knappt 3 år eftersom han kissade så på natten. Vi sa bara som det var; att han kissar så mycket av vällingen och därför inte kan dricka det längre. Han accepterade det. Sen dess äter han oftast en banan som kvällsmål istället.

Jag tror inte att hon är hungrig när hon vill ha vällingen utan mest utav vana att hon alltid fått det. När hon ska sova middag så har hon precis kommit från dagis där dom just ätit lunch och hon äter alltid jätte mycket så hungrig KAN hon inte vara. Även innan hon somnar på kvällen så har vi nästan precis ätit middag. Hon accepterar inte att man säger nej till välling så jag har börjat med att göra vällingen tunnare och tunnare för varannan dag. Tillslut så dricker hon bara vatten så förhoppningsvis funkar det.
  • Natulcien
    ungmamma94 skrev 2014-05-24 13:54:21 följande:

Jag tror inte att hon är hungrig när hon vill ha vällingen utan mest utav vana att hon alltid fått det. När hon ska sova middag så har hon precis kommit från dagis där dom just ätit lunch och hon äter alltid jätte mycket så hungrig KAN hon inte vara. Även innan hon somnar på kvällen så har vi nästan precis ätit middag. Hon accepterar inte att man säger nej till välling så jag har börjat med att göra vällingen tunnare och tunnare för varannan dag. Tillslut så dricker hon bara vatten så förhoppningsvis funkar det.
    Det låter onekligen som om hon mest använder vällingen som "snuttefilt", och då är det ju lika bra att plocka bort den. Om du tror på att tunna ut den successivt, så kör på det. Jag hade nog helllre bara slutat med den. För du har ju fortfarande kvar det där flasknuttandet, även om du ger vatten. Man kan ju inte ge barnen allt de vill ha för att de "inte accepterar att man säger nej".

• Lindsey Egot the only one
    ungmamma94 skrev 2014-05-24 13:54:21 följande:

Jag hade inte tunnat ut den utan gett mindre varje gång.
  • isolande

Hur man får barn att sluta med välling? Man ger den inte... Din tjej är alldeles för stor för att behöva välling vid sovstund på dagen och nattetid. Erbjud annat mellis på dagen och somna om nattetid (jag hade inte ens erbjudit vatten faktiskt...). Håll sedan fast vid den nya ordningen. Punkt, ge inte med dig för skrik och gråt.

• cosinus

Prova ta bort flaskan, låt flasknappen gå sönder och köp ingen ny. Säg att hon är nog stor för att börja dricka ur kopp.

Med lite tur så löser det hela problemet, men gillar hon att dricka ur kopp så säg att det omöjligt går i sängen och så behåller ni bara kvällsvällingen i kopp men slopar resten.

Och ja, hon lär bli arg och ledsen, men det måste hon få vara, ni förändrar en rutin som hon gillar, klart hon måste få ha synpunkter men det går över på några dagar.

• Pingvinanie

Min som är 2 år och 3 månader och när vi slutade med välling på natten bytte vi först mot vatten men då blev det att han tillslut vaknade och ville ha en massa vatten hela tiden. Vi gick då tillbaka till vällingen och slutade tvärt sedan. När han vaknade sa jag bara att det inte fanns typ.. Och det köpte han. Då var han drygt 1,5 år. Tog kanske 3-4 jobbiga nätter innan han lätt somnade om utan protestera. Nu dricker han bara på kvällen.

• En blå giraff
    cosinus skrev 2014-06-02 14:55:08 följande:
    Prova ta bort flaskan, låt flasknappen gå sönder och köp ingen ny. Säg att hon är nog stor för att börja dricka ur kopp.

Med lite tur så löser det hela problemet, men gillar hon att dricka ur kopp så säg att det omöjligt går i sängen och så behåller ni bara kvällsvällingen i kopp men slopar resten.

Och ja, hon lär bli arg och ledsen, men det måste hon få vara, ni förändrar en rutin som hon gillar, klart hon måste få ha synpunkter men det går över på några dagar.

Bra tips tycker jag. Man måste räkna med att det kan bli lite gråt och protester men erbjud någon annan kvällsmat som hon tycker om istället och var bestämd med att detta gäller.
  • mammalovis

Välling på natten är ju vansinnigt ur tandsynpunkt. Mer än 6 mål mat behöver de ju inte.  Ge vatten i pimugg på natten, så slipper ni spillet, om ni nu måste ha något.

När vi började servera välling i pimugg, var den inte lika attraktiv längre utan hon slutade mer eller mindre självmant. Vi testade också fullkornsvälling och det var inte alls poppis. Hon slutade vid 3 år och 2 månader.

Svar på tråden Hur få barn att sluta med välling?