• Anonym (Laura)

Hur kände ni inför pojkvännens dotter? (svartsjuka, ex)

Jag gjorde slut pga att jag inte kunde förmå mig att tycka om hans dotter/känna mig bekväm i relationen så det finns inget "stackars barn" och "du visste att han var pappa!" i den här historien.

Men för två år sedan var jag ihop med en man som hade en tolvårig dotter tillsammans med en thailändska.

Han hade älskat mamman mycket antar jag eftersom de varit ihop i över tio år och skaffat barn ihop. Dottern var en direkt avbild av mamman; typiskt thailändskt utseende, dvs vacker, liten och smal. (Jag är inte alls lika smal eller vacker.)

Han berättade ofta för dottern hur väldigt vacker hon var, och för mig var det indirekt beröm av mamman, eftersom de såg likadana ut.

Jag tänkte att han måste påminnas om sitt ex varje gång han tittade på sin dotter..

I mitt tycke var far och dotter (för) fysiskt intima. De kunde ligga sked under en filt i soffan, han masserade hennes fötter, de busade lättklädda i havet osv. Jag sa aldrig något om det men jag mådde dåligt av det.

Jag valde att lämna relationen men i efterhand undrar jag om jag är ensam om att känna så här eller om det finns andra som känner/känt liknande?

• Svar på tråden Hur kände ni inför pojkvännens dotter? (svartsjuka, ex)
  • Anonym (Laura)
    Anonym (hmm) skrev 2014-05-25 13:03:40 följande:
    Har de någon kontakt? Vet hon hur pappan är med dottern? Vad tycker hon om det?
    De hade växelvis umgänge. Jag vet inte och jag bryr mig inte, det var två år sedan jag var ihop med killen. Men jag tror att de var mycket för fysisk beröring hela familjen.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (*** 2) skrev 2014-05-25 13:08:00 följande:
    Oj, ja då hade jag också gjort slut! Då förstår jag dig helt och fullt!
    Varför? Skulle du tycka det var lika konstigt om han bara såg på porr med rödhåriga tjejer?
  • Anonym (Laura)
    Anonym (hmm) skrev 2014-05-25 13:11:11 följande:
    Varför? Skulle du tycka det var lika konstigt om han bara såg på porr med rödhåriga tjejer?
    Men om man inte är rödhårig själv så är det väl inte konstigt om man undrar om han finner en mindre attraktiv än sitt rödhåriga ex?
  • Anonym (*** 2)
    Anonym (hmm) skrev 2014-05-25 13:11:11 följande:
    Nej, men om jag var tillsammans med en man som bara tände på svarta kvinnor så skulle jag undra vad han såg hos mig?!

Jag är inte blond och blåögd och tycker inte det är "guds gåva till mänskligheten", jag menar att just ett asiatiskt utseende är väldigt speciellt. Rödhårig, brunett, blond m.m kan se relativt likadana ut oavsett.

Sen är det väl inte konstigt att jag frågade om det var en import tjej - sånt är ganska vanligt!
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Laura) skrev 2014-05-25 13:12:20 följande:
    Men om man inte är rödhårig själv så är det väl inte konstigt om man undrar om han finner en mindre attraktiv än sitt rödhåriga ex?
    Jag tänker inte så faktiskt...bara för att man har en 'typ' som man vanligtvis tänder på så betyder inte det att man inte kan finna någon annan attraktiv. Jag skulle snarare se det som så att jag var SÅ vacker att han bröt sitt vanliga mönster och föll för mig ;) Skulle känna mig extra speciell.
  • Thyla
    Anonym (Laura) skrev 2014-05-25 13:12:20 följande:
    Men alltså du undrar om folk känner avundsjuka för sin pojkväns dotter.
    Jag begriper inte du kommer tänka på det när du säger att exet låg sked med sin dotter. Det är ju liksom äckligt.

Annars som svar på din fråga: ja folk kan säkert projiciera sin avundsjuka på dottern istället för mamman enbart för att dottern påminner om mamman och att partnern hade ett liv före dig. Men det spelar ingen roll eftersom han valde dig och valde bort mamman. Egentligen handlar det om hur relationen är mellan dig och mannen.

• Anonym (hmm)
    Anonym (*** 2) skrev 2014-05-25 13:15:19 följande:
    Nej, men om jag var tillsammans med en man som bara tände på svarta kvinnor så skulle jag undra vad han såg hos mig?!

Jag är inte blond och blåögd och tycker inte det är "guds gåva till mänskligheten", jag menar att just ett asiatiskt utseende är väldigt speciellt. Rödhårig, brunett, blond m.m kan se relativt likadana ut oavsett.

Sen är det väl inte konstigt att jag frågade om det var en import tjej - sånt är ganska vanligt!
    Fast det verkar som du ser asiatiska och afrikanska kvinnor som en klump och inte som individer...det finns massa variationer av både asiatiska och afrikanska utseenden så återigen så tänker jag inte som er.
    Sen så betyder det inte att man bara tänder på en typ för att man föredrar en viss typ av porr eller dejtat en viss typ...jaja, känner att jag blir OT nu.
  • Anonym (M)

Men vaddå varningsflagg?

De verkar ju ha en toppenrelation far och dotter. Jag har alltid varit väldigt fysisk med mina föräldrar också. Senast igår låg jag sked med mamma i soffan när jag var hemma hos henne (jag är 35) och har alltid gjort.

Kanske handlar mer om osäkerheten hos dig TS på grund av hans preferenser tidigare? Hur som är det ju bra att du tog dig ur en relation du inte trivdes i.

• PrinsessanLeia

Efter att ha läst diskussionen kan man ju fundera på när man inte längre får vara fysisk med sina barn. Att man ligger och myser med sitt barn i soffan hoppas jag de flesta föräkdrar gör så länge barnet är ok med det för närhet behöver både barn och förälder, speciellt om maninte alltid bor tillsammans. Tycker ts ska fundera lite på hur hon ska hantera svartsjuka, för uppenbarligen känner hon det.

• Ess

Att två kvinnor, tonårsdotter och kvinnlig partner inte går ihop och/eller gillar varann är väl inget direkt ovanligt.

Men sen att dom låg sked i soffan osv, det hade jag också reagerat på och ifrågasatt. Men sådant handlar ofta om känsla, man ser en rörelse eller blick eller nåt som gör att det inte verkar ok. När samma sak hade flutit obemärkt förbi om någon annan gjort det, på ett annat vis.

• Anonym (vet ej)

Det är ju svårt att veta om ditt ex verkligen var gränslös eller om det bara var du som var svartsjuk.

Men det är faktiskt inte helt ovanligt att frånskilda blandar ihop barn och vuxenrelationer och gör sina barn till en ställföreträdande partner. Inte okej alls.

• Anonym (acc)
    Anonym (Laura) skrev 2014-05-25 12:38:06 följande:
    Jag gjorde slut pga att jag inte kunde förmå mig att tycka om hans dotter/känna mig bekväm i relationen så det finns inget "stackars barn" och "du visste att han var pappa!" i den här historien.

Men för två år sedan var jag ihop med en man som hade en tolvårig dotter tillsammans med en thailändska.

Han hade älskat mamman mycket antar jag eftersom de varit ihop i över tio år och skaffat barn ihop. Dottern var en direkt avbild av mamman; typiskt thailändskt utseende, dvs vacker, liten och smal. (Jag är inte alls lika smal eller vacker.)

Han berättade ofta för dottern hur väldigt vacker hon var, och för mig var det indirekt beröm av mamman, eftersom de såg likadana ut.

Jag tänkte att han måste påminnas om sitt ex varje gång han tittade på sin dotter..

I mitt tycke var far och dotter (för) fysiskt intima. De kunde ligga sked under en filt i soffan, han masserade hennes fötter, de busade lättklädda i havet osv. Jag sa aldrig något om det men jag mådde dåligt av det.

Jag valde att lämna relationen men i efterhand undrar jag om jag är ensam om att känna så här eller om det finns andra som känner/känt liknande?
    Jag tycker inte att situationerna som du beskriver behöver vara för fysiskt intima med en pappa och hans 12-åriga dotter. Det beror så mycket på nyanser i hur det gick till.

Men jag har aldrig känt mig svartsjuk inför min sambos fysiska kontakt med sin tonårsdotter. Dock har jag reagerat någon gång när hon klängt väldigt mycket på honom (hon var då 15) och liksom vägrat släppa taget när han sagt till. Men det tror jag var ett sätt för henne att markera sin "äganderätt" till honom gentemot mig. Jag sa inget i situationen utan låtsades inte se och fördjupade mig i min bok men sambon och jag pratade om det någon dag senare och han tyckte också det var lite märkligt beteende av henne och trodde på någon form av svartsjuka mot mig.

Sedan är dottern inte lik sin mor till utseendet utan snarare sin far, kanske det gör det enklare, jag vet inte??
  • Anonym (Jo)

Tidigare särbon hade ett rätt komplicerat förhållande till sin 21-åriga dotter, eller rättare sagt så hade hon en komplicerad relation till sin pappa. Nu efteråt har jag insett att mannen har narcissistiska drag så det är inte konstigt att dottern har en hat-kärlek-relation till honom, hon försökte bryta sig loss och avbryta kontakten men sen hände något och hon flyttade hem igen.

Sista vändan medan jag var ihop med honom så hade han gett bort hennes säng till en granne och hade i stort sett gjort om dotterns rum till klädkammare, sen gjorde hennes pojkvän slut och hon var så förtvivlad att hon behövde sin pappa och flyttade hem igen (hade dessförinnan inte pratat med pappan på två månader). Då sov hon (21 år gammal) i dubbelsängen med pappan i några veckor tills hon flyttade hemifrån en vända till. Pappans enda kommentar till detta var att det var jobbigt att vara tvungen att gå in i badrummet för att runka. Hur i allsin dar kunde jag vara ihop med honom???

• Tumla

Nej du kände helt sunda saker.
    jag hade känt samma sak, Rätt att lämna förhållandet btw.

• katastrofplantagen

Jag känner noll konkurrens från sambons dotter. Hon är lik sin mamma, vars existens jag inte kunnat bry mig mindre om. Jag och gemensamma barn är minst lika viktiga som bonusen är. Vi lever ett liv med honom varje dag, bonusen halva tiden, så vad är det för negativt jag ska känna?

• Thaitjej31

Lustig tråd...

Jag är Thailändsk och min man har en 13 årig dotter sedan tidigare. Hans ex är Svensk och dottern ser likadan ut. Jag känner ingen svartsjuka på hennes eller mammans utseende. Inga komplex heller för att jag inte är Svensk.

Hans ex har haft lite problem med att han blev ihop med en Thailändsk tjej, jag då. Innan henne hade han en Koriansk tjej.

Jag kan förstå att du kanske kände dig annorlunda mot hur hans ex ser ut och dottern ser ut.  Att pappan och dottern var tighta kanske såg fel eller så var det som du tolkade. Jag anser inte att man ligger sked med sin dotter i soffan under filt med en så stor dotter. Kanske med en bebis eller ett litet barn som behöver trygghet och kramas om i armhöjd.

Min man har aldrig legat sked eller varit så att säga intima på det viset. Men min man och våran dotter kan vara gosiga och busa omkring och kittlas. Det är ju som en annan sa här att det är så hårfint och kan tolkas utav situationens händelse. 

Sedan förstår jag vad du menar att hans gosande och beröm till dottern kan tolkas som om han indirekt saknar sitt ex och vill ha en Asiatisk tjej istället.

Men faktum är ju att han och du träffades, ni blev kära och blev ihop....eller hur?
    Vad han tittar på när det gäller porr, hur hans tighta relation är till dottern och vad och vem han var ihop med innan ska inte påverka DIG.

kram

• Anonym (L)

Är fysisk beröring mellan förälder och barn verkligen såhär känsligt nuförtiden?
    Min sambo ligger och gosar med sina döttrar både i soffan och sängen hela tiden. Har aldrig tyckt att det är något konstigt med det alls, tycker det är jättehärligt att han kan visa sina barn att han tycker om dem på det viset.

Hans ena dotter är väldigt lik sin mamma och han säger ofta till henne att hon är så söt. Har aldrig tänkt att det skulle ha något med mamman att göra. Alla pappor tycker väl att deras döttrar är bedårande, även de små töser som ser ut som träsktroll?!

Finns ju många som lämnat en relation för att det inte funkat med bonusbarnen. Men att vara svartsjuk på pojkvännens dotter är rätt onödigt, det förhållande han har med henne är ju en fullständigt annan relation än den han har till sin flickvän.

Svar på tråden Hur kände ni inför pojkvännens dotter? (svartsjuka, ex)