Utlandssvensk skrev 2014-06-12 22:35:52 följande:
Med all respekt, du läste nog min tråd lite för fort. Den handlar om huruvida en bebis under ett år har en eller två sovstunder (i stort sett alla "sömnexperter" råder till att försöka behålla två sömnstunder till åtminstone ett års ålder), inte om att det skulle vara dåligt att bebisen sover (vilken förälder tycker det?). Vad det gäller vad bebisen vill, min son vill nog ingenting med sin sömn, han bara sover när han är trött. Han vet nog inte ens om att han sover emellanåt. Men okej, jag förstår vad du menar, att låta bebisen sova när den är trött. Eller? Det var ju precis det jag menade faktiskt (men det kanske inte framgick klart), att min son verkade "vilja" gå över till bara en sovstund men jag undrade om han skulle klara, eller om det skulle vara bra för honom, att ha så långa vakenstunder som det skulle innebära (nu har det ändrats sedan jag skapade tråden). Alltså visst får han sova när han "vill" men det är ju ändå upp till mig som förälder att skapa förutsättningarna för att han ska kunna sova när han verkar trött (t ex genom vår läggningsritual i ett nedsläckt rum eller genom att ta en promenad i bärselen). Min son somnar inte lekandes på golvet eller på en högljudd restaurang t ex även om han skulle "vilja" det. Och trött blir han ofta via ett särskilt mönster eftersom hans kropp är van vid att vila sig efter en viss vakentid. Det är nog så med många personer, bebisar som vuxna, kroppen blir ofta trött och vill sova när den är van att sova. I alla fall är jag sådan och min son också. Men det kan säkert skilja åt, man ska nog akta sig för att tro att andras barn är som ens egna och döma efter det så jag vill inte generalisera. Hursomhelst, om min son nu verkade "vilja" gå över till bara en (eventuellt längre) sovstund istället för två sovstunder så skulle jag ändå göra vissa mindre justeringar. T ex istället för att erbjuda förutsättningarna för att sova ett par timmar efter frukost så skulle jag se om han kunde vara vaken en timme till och äta lunch innan han sov. På så sätt skulle dagen bli mer harmonisk och inte ha alldeles för lång vakenstund på eftermiddagen. Men nu behöver jag inte göra så ännu, han har gått över till att sova "bara" 12 timmar per natt så än så länge hinner vi med två sovstunder per dag (oftast en lång på förmiddagen och en kort på eftermiddagen) och han verkar må bra av det.
Jag tycker att alla "experter" och sömnsidor för barn verkar skapa ångest och huvudbry för föräldrar som ska försöka skrapa ihop alla timmar! De antal timmar som nämns är 2-3 timmar mer än vad mina ungar nånsin sov iallafall. Ja, möjligtvis äldsta sov någotsånär enligt mall. Men numera, 3 år gammal, har hon inte sovit dagtid på ett år. Hon är pigg och glad och före sina kompisar, så jag antar att hon får den sömn hon behöver