• Utlandssvensk

Vid vilken âlder övergick ni till bara en sovstund per dag?

Hej!

Jag undrar om några av er haft bebisar som gâtt över till att bara ha en sovstund per dag istället för tvâ innan 1 ârs ålder? Och i sâ fall, vilken var anledningen till detta? Jag vet att det är bättre att försöka behålla tvâ sovstunder till åtminstone 1 ârs ålder (enligt vad jag läst men kanske skiljer râden) men nu har min snart 10-mânaders börja sova sâ lânga nätter, 14 timmar per natt! Sâ jag tänker att om han fortsätter med det kanske vi snart måste gâ över till bara en sovstund...

• Svar på tråden Vid vilken âlder övergick ni till bara en sovstund per dag?
  • Utlandssvensk
    Yngla skrev 2014-05-26 15:05:41 följande:
    Min son slutade med den vid ca. 11 mån ålder. Han verkade inte behöva det och blev bara arg. Man får känna av bara om barnet orkar med en hel dag utan 2 vilor. Dock förstår jag inte varför ni tänker att han bara får sova 1 gång för att han sover långa nätter. Jag skulle tänka tvärt om. Om han sover 14 h per natt +  2 dagvila så är han ett trött barn och behöver fortfarande sova på dagen. Men som du tidigare nämnde så sover han länge på morgonen och då kanske det inte hinns med mer än 1 vila och är han jättetrött då så kan man ju låta han sova lite längre.
    Ja det var för att det sâg ut att bli svârt att hinna med tvâ vilostunder, och dessutom att lunchen (som är efter första sovstunden) blev sâ sen, plus att han blev sâ hungrig innan första sovstunden trots frukosten (hungrigare efter att ha sovit 14 timmar än bara 11 timmar som tidigare) sâ jag tänkte att kanske tar vi lunch innan första sovstunden. Idén var inte att han skulle sova mindre, det vara bara fråga om när sova och hur organisera sovstunderna. Men nu har han kortat ner det till ca 13-timmarsnätter sâ vi fortsätter med tvâ sovstunder för tillfället!
  • isolande

Första var dryga året när det bara blev en sovstund, andra runt 10 månader. Vi märke att det var dags när de helt enkelt inte ville somna sina vanliga sovtider.

Stora kunde sova 2-3,5 timmar dagtid och ändå somna som en prinsessa vid 19.30 fram tills hon var 2. Lillen har vi fått dra ner vilan på till 1,5 timme nu vid 15 månader, för han är svårsövd på kvällen annars.

• Maddi
    Utlandssvensk skrev 2014-05-25 21:45:33 följande:
    Hej!

Jag undrar om några av er haft bebisar som gâtt över till att bara ha en sovstund per dag istället för tvâ innan 1 ârs ålder? Och i sâ fall, vilken var anledningen till detta? Jag vet att det är bättre att försöka behålla tvâ sovstunder till åtminstone 1 ârs ålder (enligt vad jag läst men kanske skiljer râden) men nu har min snart 10-mânaders börja sova sâ lânga nätter, 14 timmar per natt! Sâ jag tänker att om han fortsätter med det kanske vi snart måste gâ över till bara en sovstund...
    Jag förstår inte problemet. Att barnet sover bra, är de dåligt för dig? Klart han inte hinner med att sova 2 gånger, varför inte göra som barnet vill?
  • Utlandssvensk
    Maddi skrev 2014-06-12 15:55:34 följande:
    Jag förstår inte problemet. Att barnet sover bra, är de dåligt för dig? Klart han inte hinner med att sova 2 gånger, varför inte göra som barnet vill?
    Med all respekt, du läste nog min tråd lite för fort. Den handlar om huruvida en bebis under ett år har en eller två sovstunder (i stort sett alla "sömnexperter" råder till att försöka behålla två sömnstunder till åtminstone ett års ålder), inte om att det skulle vara dåligt att bebisen sover (vilken förälder tycker det?). Vad det gäller vad bebisen vill, min son vill nog ingenting med sin sömn, han bara sover när han är trött. Han vet nog inte ens om att han sover emellanåt. Men okej, jag förstår vad du menar, att låta bebisen sova när den är trött. Eller? Det var ju precis det jag menade faktiskt (men det kanske inte framgick klart), att min son verkade "vilja" gå över till bara en sovstund men jag undrade om han skulle klara, eller om det skulle vara bra för honom, att ha så långa vakenstunder som det skulle innebära (nu har det ändrats sedan jag skapade tråden). Alltså visst får han sova när han "vill" men det är ju ändå upp till mig som förälder att skapa förutsättningarna för att han ska kunna sova när han verkar trött (t ex genom vår läggningsritual i ett nedsläckt rum eller genom att ta en promenad i bärselen). Min son somnar inte lekandes på golvet eller på en högljudd restaurang t ex även om han skulle "vilja" det. Och trött blir han ofta via ett särskilt mönster eftersom hans kropp är van vid att vila sig efter en viss vakentid. Det är nog så med många personer, bebisar som vuxna, kroppen blir ofta trött och vill sova när den är van att sova. I alla fall är jag sådan och min son också. Men det kan säkert skilja åt, man ska nog akta sig för att tro att andras barn är som ens egna och döma efter det så jag vill inte generalisera. Hursomhelst, om min son nu verkade "vilja" gå över till bara en (eventuellt längre) sovstund istället för två sovstunder så skulle jag ändå göra vissa mindre justeringar. T ex istället för att erbjuda förutsättningarna för att sova ett par timmar efter frukost så skulle jag se om han kunde vara vaken en timme till och äta lunch innan han sov. På så sätt skulle dagen bli mer harmonisk och inte ha alldeles för lång vakenstund på eftermiddagen. Men nu behöver jag inte göra så ännu, han har gått över till att sova "bara" 12 timmar per natt så än så länge hinner vi med två sovstunder per dag (oftast en lång på förmiddagen och en kort på eftermiddagen) och han verkar må bra av det.
  • isolande
    Utlandssvensk skrev 2014-06-12 22:35:52 följande:
    Med all respekt, du läste nog min tråd lite för fort. Den handlar om huruvida en bebis under ett år har en eller två sovstunder (i stort sett alla "sömnexperter" råder till att försöka behålla två sömnstunder till åtminstone ett års ålder), inte om att det skulle vara dåligt att bebisen sover (vilken förälder tycker det?). Vad det gäller vad bebisen vill, min son vill nog ingenting med sin sömn, han bara sover när han är trött. Han vet nog inte ens om att han sover emellanåt. Men okej, jag förstår vad du menar, att låta bebisen sova när den är trött. Eller? Det var ju precis det jag menade faktiskt (men det kanske inte framgick klart), att min son verkade "vilja" gå över till bara en sovstund men jag undrade om han skulle klara, eller om det skulle vara bra för honom, att ha så långa vakenstunder som det skulle innebära (nu har det ändrats sedan jag skapade tråden). Alltså visst får han sova när han "vill" men det är ju ändå upp till mig som förälder att skapa förutsättningarna för att han ska kunna sova när han verkar trött (t ex genom vår läggningsritual i ett nedsläckt rum eller genom att ta en promenad i bärselen). Min son somnar inte lekandes på golvet eller på en högljudd restaurang t ex även om han skulle "vilja" det. Och trött blir han ofta via ett särskilt mönster eftersom hans kropp är van vid att vila sig efter en viss vakentid. Det är nog så med många personer, bebisar som vuxna, kroppen blir ofta trött och vill sova när den är van att sova. I alla fall är jag sådan och min son också. Men det kan säkert skilja åt, man ska nog akta sig för att tro att andras barn är som ens egna och döma efter det så jag vill inte generalisera. Hursomhelst, om min son nu verkade "vilja" gå över till bara en (eventuellt längre) sovstund istället för två sovstunder så skulle jag ändå göra vissa mindre justeringar. T ex istället för att erbjuda förutsättningarna för att sova ett par timmar efter frukost så skulle jag se om han kunde vara vaken en timme till och äta lunch innan han sov. På så sätt skulle dagen bli mer harmonisk och inte ha alldeles för lång vakenstund på eftermiddagen. Men nu behöver jag inte göra så ännu, han har gått över till att sova "bara" 12 timmar per natt så än så länge hinner vi med två sovstunder per dag (oftast en lång på förmiddagen och en kort på eftermiddagen) och han verkar må bra av det.
    Jag tycker att alla "experter" och sömnsidor för barn verkar skapa ångest och huvudbry för föräldrar som ska försöka skrapa ihop alla timmar! De antal timmar som nämns är 2-3 timmar mer än vad mina ungar nånsin sov iallafall. Ja, möjligtvis äldsta sov någotsånär enligt mall. Men numera, 3 år gammal, har hon inte sovit dagtid på ett år. Hon är pigg och glad och före sina kompisar, så jag antar att hon får den sömn hon behöver Glad
  • Utlandssvensk
    isolande skrev 2014-06-13 09:16:53 följande:
    Jag tycker att alla "experter" och sömnsidor för barn verkar skapa ångest och huvudbry för föräldrar som ska försöka skrapa ihop alla timmar! De antal timmar som nämns är 2-3 timmar mer än vad mina ungar nånsin sov iallafall. Ja, möjligtvis äldsta sov någotsånär enligt mall. Men numera, 3 år gammal, har hon inte sovit dagtid på ett år. Hon är pigg och glad och före sina kompisar, så jag antar att hon får den sömn hon behöver Glad
    Jag hâller med om att det ibland kan skapa orolighet och stjälpa mer än att hjälpa. Men vissa saker jag läst har faktiskt hjälpt mig. T ex runt 6-mânaders ålder sâ började min son helt plötsligt vakna jätteofta pâ nätterna och jag förstod först inte vad som pågick. Det var först efter att jag läst att sömnrytmen ändras runt den åldern plus att jag läst râd om att inte lâta en bebis i den åldern ta en eftermiddagslur sâ nära nattläggdags som jag förstod att han faktiskt inte var en nyfödd längre och att jag måste styra upp saker lite grann och inte lâta honom somna vid bröstet precis hur som helst pâ sena eftermiddagarna som man kan göra med en nyfödd. Det kanske låter som en självklarhet för vissa men ibland hänger man inte helt med i svängarna tycker jag, man tror att ens bebis fortfarande är samma bebis som den var för tvâ veckor sedan... Och sedan är det ju sâ att jag inte bor i Sverige, ni i Sverige verkar prata med folk pâ en barnavârdscentral, något som jag aldrig ens sett, bara hört talas som, sâ ni fâr ju râd där. Även om jag ibland undrar om de inte är ganska hipp som happ ibland de râden som ges där, inte särskilt professionella, att döma av vissa diskussioner man kan läsa här pâ Familjeliv.
  • Liten ekorre

Min son började sova bara en gång om dagen från fyra månaders ålder på eget bevåg. Han sover nästan alltid hela nätter och sover två timmar i ett sträck efter lunchen. Nu är han 14 månader och har likadana sömnrutiner som han skaffade sig vid 4 månader (förutom att han lägger sig lite senare på kvällen nu).

• Barbamama08
    mammalovis skrev 2014-05-25 23:01:14 följande:

Vi följer nog fortfarande barnets rytm, är hon trött, gnuggar sig i ögonen frenetiskt och gnäller, så är det ju bara sängen som gäller. Här kan det nog alternera mellan 1-3 vilor per dag. Är vi hemma på fm sover hon oftast en sväng redan vid 10, är vi iväg somnar hon efter 12 någon gång. Hon är snart ett år. Det är väl mer när hon börjar förskolan som det är smidigt med en vila.

Så studera ditt barns behov tänker jag.

Det är så jag också har kört med. Ser ingen anledning att bli nervig, som så många mammor är, och "börja övergå" till ditten och datten. Barnet får väl sova om det behöver det...
  • verrron

Men min äldsta så började han sova ett pass om dagen kring 7-8 månader. Då sov han efter lunch och sov då ca 3-4 h. Sen när han blev ett slutade han sova på dagen helt och hållet och sov då ca 13-14 h på natten istället.

Min yngsta började sova ett pass kring 10 månader och sov då lunch i 3-4 h.

Sen när hon blev 1,5 slutade hon sova på dagen men sov väldans många timmar på natten. Somnade oftast kring 18-18.30 på kvällen och sov gärna till 10 ibland 11 dagen därpå om hon fick och vi var ledig.

De var de själva som styrde om till ett pass (med tanke på deras långa vilor blev det naturligt)

Och som själva sen slutade sova de var inget vi valde även om de passade oss bra med långa nätter.

• Bling1975

Vårt barn bytte självmant till en sovstund runt 1 års ålder utan vår inblandning. Hon sover dock inte mindre utan istället för 2 x 1 h så blev det 1 x 2 h och så är det fortfarande nu över 1 år senare. Sover ca 11 h på natten.

• Solen11

Ett par veckor innan dagisstart började dottern sova 1 gång/dag. Hon var då nästan 1,5 år.

• Xadime

Vid 11 månader. Hade svårt att somna på eftermiddagen, blev lätt för sent så det blev svårt att somna på kvällen. Sov istället nån timme senare på förmiddagen än tidigare och sov då lite längre lur än vad han gjort när han sov 2 ggr. Nu är han 2 år och 9 månader och är i läget sova eller inte sova alls. Det är mycket svårare. Ibland går det bra och ibland katastrof. 30-45 min funkar men det blir ändå sena kvällar. Men hellre det än gnäll och grin i 3-4 h på em utan sömn.

Svar på tråden Vid vilken âlder övergick ni till bara en sovstund per dag?