• cosinus

medicin pollenallergi 8-åring

Min 8-åring reagerar mest troligt på pollen.

Äter han vissa saker när det är pollen i luften blir han prickig (mest troligt då korsallergi för det är inga problem på vintern) och tidigare har jag inte märkt något på honom i övrigt.

Men i år klagar han på huvudvärk, lite ont i magen och hans ögon ser irriterade ut och han säger att det kliar om jag frågar (dock klagar han inte på saken annars). Överlag ger han ett rätt slitet intryck. Nu har han relativt nyligen varit småförkyld också men han hostar dessutom mycket när han springer.

Pratade med en sköterska på barnmottagningen för någon vecka sen och hon tyckte jag kunde gå på apoteket och fixa något receptfritt.

Så ni som har barn som reagerar på pollen. Vilka receptfria mediciner funkar bäst för er?

• Svar på tråden medicin pollenallergi 8-åring
  • Långbenopluto

Pollenmediciner måste man prova sig fram på, alla reagerar olika på alla mediciner. Så köp små förpackningar i början för att se vilka som funkar för ditt barn.

• cosinus
    Korpen skrev 2014-05-26 11:07:37 följande:
    Pollenmediciner måste man prova sig fram på, alla reagerar olika på alla mediciner. Så köp små förpackningar i början för att se vilka som funkar för ditt barn.
    Ah, tack för tipset, jag gillar ju annars storpack men det låter ju klokt som du säger :)
  • enäggs81

Be dom ta pricktest i höst så får du svar

• cosinus
    enäggs81 skrev 2014-06-01 23:06:24 följande:
    Be dom ta pricktest i höst så får du svar
    Högst skeptisk. Han är testad några ggr men ger inga utslag. Men iofs är det några år sen.

Men det känns inte så noga, han reagerar ju på något under pollensäsongen så det är ju inte så att det går undvika mer än att inte äta stenfrukter för då blir han prickig också. Så då känns det som fokus får ligga på att ta bort symtomen.
  • enäggs81

Min son är allergisk mot björkpollen och det visade sig tydligt på pricktestet. Och jag är allergisk mot katt och det visade sig på blodprov. Så tester kan va bra :)

• cosinus
    enäggs81 skrev 2014-06-02 10:04:08 följande:
    Min son är allergisk mot björkpollen och det visade sig tydligt på pricktestet. Och jag är allergisk mot katt och det visade sig på blodprov. Så tester kan va bra :)
    Ja absolut, fast han är prickad + blodprov som 2-3åring. Då var allt negativt samtidigt som en läkare def sa att hans utslag var en allergisk reaktion men de då inte kunde säga mot vad. Senare konstaterades ägg genom uteslutning och jag misstänkte fisk. Samt att något då korsade med pollen för då var han prickig hela sommaren och drack tavegyl som andra ungar dricker välling för att hålla det i chack.

Förra året som 7-åring togs nya blodprov och då syntes ägg och fisk som han då numera äter utan reaktion ö h t samt mandel och nötter (som var anledningen för provet då han mått dåligt av det). Inget annat gav utslag.

Så jag känner väl inte att ett pollentest tillför så mycket. Först och främst är jag skeptisk till att det ger utslag och även om det gör det så går det ju inte undvika. Är ju en annan sak med livsmedel som går låta bli men pollen är ju där det är.
  • Prospero

Som någon sa, prova er fram. Vår 6-åring får flytande Clarityn (tabletter går inte) maj-juni, sedan lugnar det ner sig lite. Kan barnet ta tabletter finns ju lite mer att välja på. Vi kompletterar också med ögondroppar och nässpray (båda Livostin) när det är som värst.

• cosinus
    Prospero skrev 2014-06-02 13:01:20 följande:
    Som någon sa, prova er fram. Vår 6-åring får flytande Clarityn (tabletter går inte) maj-juni, sedan lugnar det ner sig lite. Kan barnet ta tabletter finns ju lite mer att välja på. Vi kompletterar också med ögondroppar och nässpray (båda Livostin) när det är som värst.
    Jo jag har köpt lite olika så får vi se vad som funkar bäst. Och jo, tabletter funkar hyggligt, så smidigt för flytande gör det som regel inte :)
  • SonOfSagan
    cosinus skrev 2014-06-02 10:31:10 följande:
    Ja absolut, fast han är prickad + blodprov som 2-3åring. Då var allt negativt samtidigt som en läkare def sa att hans utslag var en allergisk reaktion men de då inte kunde säga mot vad. Senare konstaterades ägg genom uteslutning och jag misstänkte fisk. Samt att något då korsade med pollen för då var han prickig hela sommaren och drack tavegyl som andra ungar dricker välling för att hålla det i chack.

Förra året som 7-åring togs nya blodprov och då syntes ägg och fisk som han då numera äter utan reaktion ö h t samt mandel och nötter (som var anledningen för provet då han mått dåligt av det). Inget annat gav utslag.

Så jag känner väl inte att ett pollentest tillför så mycket. Först och främst är jag skeptisk till att det ger utslag och även om det gör det så går det ju inte undvika. Är ju en annan sak med livsmedel som går låta bli men pollen är ju där det är.
    Pricktest kan vara en god idé för framtiden om inte annat. Vet man precis vad man är allergisk mot går det ta till mer effektiva metoder.
  • cosinus
    SonOfSagan skrev 2014-06-02 14:17:21 följande:
    Pricktest kan vara en god idé för framtiden om inte annat. Vet man precis vad man är allergisk mot går det ta till mer effektiva metoder.
    Jag tänker mest att det är onödigt dra igång apparaten innan jag är relativt säker på att de kan visa något. Eftersom de inte visade tidigare och han har rätt lindriga symtom så tänker jag att det är bättre att vänta tills han reagerar tydligare.

Hade det varit mat eller djur som går undvika är det ju en annan sak men nu finns det ju inget vi skulle göra annorlunda om vi hade ett definitivt svar.
Svar på tråden medicin pollenallergi 8-åring