• Anonym (förbannad!)

Jävla egoistiska biomamma!

Här har vi alltså världens sämsta biomamma, som hellre super upp sina pengar än att köpa mat till barnen när dom är där. Ofta får vi höra att "mamma har inga pengar så vi får ingen mat" men sen har hon ändå varit på bolaget och köpt en massa alkohol. Barnen känner sig otrygga när dom är där då hon blir väldigt elak när hon dricker. Vi har talat med soc om det hela men dom kan tydligen inte hjälpa till trots att barnen farit illa när dom varit där. Vi vill att dom bor hos oss på heltid men kärringen vägrar att skriva över dom på pappan trots att barnen sagt till henne massvis av ggr att dom vill bo här på heltid. Enda anledningen till att hon vägrar är att hon då förlorar alla bidrag som hon livnär sig på. Alltså köper sprit för. Så nu måste vi väl antagligen ta upp en kamp i tingsrätten och jag undrar då huruvida det går till, får man betala advokat själv? Hur börjar man nysta i detta? Vill inte se att dom här barnen mår dåligt längre utan får bo hos oss där dom säger sig vara trygga. /extravuxen

• Svar på tråden Jävla egoistiska biomamma!
  • NummerTvå
    Anonym (?) skrev 2014-05-26 22:36:16 följande:
    Men skrivna där kan ni väl få dom ändå? Har ni delad vårdnad som det är nu? De måste ju enl lag vara skrivna där de har sin mesta dygnsvila, med eller utan mammans underskrift. Hör med skatteverket.

Så är det definitivt. Alla (även barn) ska vara folkbokförda där de bor mest enligt lagen. Vårdnad, avtal och sånt spelar ingen roll.
  • Anonym (nej)
    Anonym (bevis) skrev 2014-05-26 21:42:12 följande:
    Det måste finnas bevis.
    Soc kan kräva ett cdt blodtest som visar om mamman har ett alkoholmissbruk eller ej. Det är inte svårare än så faktiskt!
  • Anonym (förbannad!)
    Anonym (?) skrev 2014-05-26 22:36:16 följande:
    Men skrivna där kan ni väl få dom ändå? Har ni delad vårdnad som det är nu? De måste ju enl lag vara skrivna där de har sin mesta dygnsvila, med eller utan mammans underskrift. Hör med skatteverket.

Då ska jag kolla upp de! Tack! Men eftersom soc inte lyssnar alls så kommer dom inte göra något test i vilket fall :/
  • Anonym (nej)
    Anonym (förbannad!) skrev 2014-05-26 22:47:28 följande:

Då ska jag kolla upp de! Tack! Men eftersom soc inte lyssnar alls så kommer dom inte göra något test i vilket fall :/
    Om soc inte har någon misstanke kommer dom inte kräva något test nej. Inte heller kommer mamman ge något test om hon inte har något intresse av att träffa sina barn - dom bor väl med sin pappa nu om jag förstod dig rätt?
  • SupersurasunkSara

Ser att de bor hos er, ring folkbokföringen nu genast eller skriv helt eneklt bara ut blanketter själv, syll i och skicka iväg. Det görs då en utredning om vart de har sin huvudsakliga dygnsvila och så skrivs dem där. Är barnen så pass stora att de själva kan intyga att de bor mest hos er, (och klarar de det? De ska inte känna att de väljer och väljer bort en förälder) annars kan ni be skolan intyga.

• Anonym (Tyvärr)

Ja tyvärr så har fortfarande mamman all rätt oavsett hur hon beter sig kolla bara alla dommar om vårdnadstvister så tillfaller den största procenten till mamman.
    Varför det är så vet jag inte men tyvärr så är det så!

• Anonym (förbannad!)

Vi har pratat med skatteverket idag och dom hade inget med saken att göra sa dom iaf...

• Anonym (förbannad!)

Dom är tonåringar och har valt att bo hos oss pga mammans alkoholmissbruk så det kan dom intyga.

• Anonym (förbannad!)

Dom är tonåringar och har valt att bo hos oss pga mammans alkoholmissbruk så det kan dom intyga.

• Anonym (en kamp)

Såg att det fanns folk som tvivlade...

Ville bara hoppa in och säga att jag arbetar med anhöriga på nära håll, och jag vet många, många barn som är hos sina alkoholiserade föräldrar utan att soc griper in, fast orosanmälan på orosanmälan kommer in.

Jag vet en familj med två barn i bilden där ena föräldern testar positivt gång på gång, spräcker nykteretstesten på bilen regelbundet och ändå har sina barn. Det tog över 6 månaders tjat att ens få till testerna, och när föräldern pissar positivt görs inget ändå fast barnen är där.

Soc har inga befogenheter att göra något, eller vill göra något.

Det är ohyggligt vanligt att myndigheter intr kliver in fast barnen blir vanvårdade.

Ts, familjerätten vet mycket om sådana här situationer, jag skulle gå dit först, och fortsätta samla bevis. Kämpa!!

• Anonym (en kamp)
    SupersurasunkSara skrev 2014-05-27 08:09:06 följande:
    Ser att de bor hos er, ring folkbokföringen nu genast eller skriv helt eneklt bara ut blanketter själv, syll i och skicka iväg. Det görs då en utredning om vart de har sin huvudsakliga dygnsvila och så skrivs dem där. Är barnen så pass stora att de själva kan intyga att de bor mest hos er, (och klarar de det? De ska inte känna att de väljer och väljer bort en förälder) annars kan ni be skolan intyga.

En fråga, varför är det viktigt vart de är folkbokförda? Är det till hjälp senare även vid gemensam vårdnad?

Skulle vara bra information för mig... tack!
  • Anonym (?)
    Anonym (en kamp) skrev 2014-05-27 11:04:27 följande:

En fråga, varför är det viktigt vart de är folkbokförda? Är det till hjälp senare även vid gemensam vårdnad?
    Skulle vara bra information för mig... tack!
    Det handlade bla om att de skall få busskort till skolan, så TS familj slipper den utgiften. De har bara rätt till det om de bor hos TS, inte om de bor hos mamman.
  • Anonym (?)
    Anonym (förbannad!) skrev 2014-05-27 10:25:34 följande:
    Vi har pratat med skatteverket idag och dom hade inget med saken att göra sa dom iaf...
    Inget med saken att göra? Vilken sak? Vad frågade du dem? Det enda de hjälper till med är folkbokföringen, dvs ni säger att ni vill folkbokföra barnen hos er eftersom de har sin mesta dygnsvila där. DET har skatteverket med att göra.

Från skatteverkets hemsida:
    "En anmälan som gäller ett barn ska vara underskriven av dess vårdnadshavare. Har barnet två vårdnadshavare ska alltså båda skriva under anmälan. Är huvudregeln inte tillämplig, t.ex. när föräldrarna inte är överens om barnets folkbokföring, ska ett barn folkbokföras hos den förälder där det tillbringar flest nätter. Om det inte finns någon gemensam bostad och barnet bor lika många nätter hos båda föräldrarna eller om föräldrarna lämnar olika uppgifter om var barnet bor, ska barnets folkbokföring bestämmas utifrån barnets boendesituation. Vid denna typ av bedömning av ett barns folkbokföring är det Skatteverket som beslutar var barnet ska vara folkbokfört."
  • Anonym (förbannad!)
    Anonym (?) skrev 2014-05-27 11:42:32 följande:
    Det handlade bla om att de skall få busskort till skolan, så TS familj slipper den utgiften. De har bara rätt till det om de bor hos TS, inte om de bor hos mamman.

Inte bara det såklart. För att de ska verkligen inte vara hos sin mor överhuvudtaget!
  • Anonym (en kamp)
    Anonym (förbannad!) skrev 2014-05-27 14:46:36 följande:
    Inte bara det såklart. För att de ska verkligen inte vara hos sin mor överhuvudtaget!

Gör folkbokföringen något för att ändra det? :S

Ett råd som kan hjälpa, be alla (vänner, släkt skola , klassföräldrar, andra myndigheter etc)

Att skicka in egna orosanmälan skriftligt!

Ju fler anmälningar, från flera människor dessutom brukar hjälpa. Viktigt att de skriver!
  • Anonym (förbannad!)

Har gjort det. Läraren vet men bryr sig inte dessvärre...

• Anonym (Emma)

TS: Du skriver att de är tonåringar, hur gamla är de? Ifrån 16-år kan man nämligen själv göra en flyttanmälan utan att någon förälder skriver under.

• Anonym (förbannad!)

Idag har fler lämnat in orosanmälningar. Hoppas de händer nåt!

Dom är 13 år bara :/

• Anonym (acc)
    Anonym (förbannad!) skrev 2014-05-27 19:37:43 följande:
    Idag har fler lämnat in orosanmälningar. Hoppas de händer nåt!

Dom är 13 år bara :/

Bra att fler anmäler!

Men jag måste instämma med ovanstående - kontakta skattemyndigheten igen om barnens folkbokföring. För bor de i praktiken hos er så är det hos er som de ska vara skrivna. Eller skriv ut blanketten från deras hemsida och fyll i och skicka in!! Då är skatteverket skyldiga att göra en utredning om var barnen bor. Inte för att det löser resten av problemen men det är ändå så det ska vara. Och bättre att ni får gratis busskort i alla fall än att ni får köpa dem.

Fast där verkar reglerna vara olika mellan kommuner förresten. Vi bor i stockholm och får gratis busskort fast barnen är folkbokförda nära skolan eftersom vi intygar att de varaktigt (varannan vecka) bor hos förälder längre bort (olika gräns för olika åldrar).
Svar på tråden Jävla egoistiska biomamma!