• Anonym (Vadtyx)

Är det ok att bonusmamman följer med till skolan om inte bio vill?

Är det OK att bonusmamman spenderar en dag i skolan med barnet om inte biomamman tycker det är ok? Vilka regler gäller i skolan? Vem bestämmer vilka som får besöka eleverna? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att bonusmamman följer med till skolan om inte bio vill?
  • Stekt potatis
    Anonym (mamma) skrev 2014-05-26 23:52:48 följande:
    Vi gör inte så. Men jag vet att någon haft far och mor föräldrar som hälsat på i skolan så vist kan vet vara så att andra släktingar kommer och hälsar på. Men för mig skulle det kännas konstigt. Skulle även vara konstigt att andra än syskon och föräldrar följer med på möten, skolavsluting och liknande. Däremot uppvisningar, matcher och liknande följer ibland andra med på.
    Oj, då måste vi vara heltokiga som går på systersonens sommarfest på förskolan i morgon
  • Anonym (Dumt)

Vaddå inte vill? Va barnsligt. Det är ju det bästa för barnet om fler vuxna är engagerade och intresserade av barnet.

Se lite utanför sitt kränkta ego skadar inte.

• Anonym (bonusmamma80)

Jag får inte lämna och hämta min sambos barn för mamman. Hon ser hellre att ungstackar'n får gå upp 05.15 för att åka till förskolan till kl 06.00 och sedan vara där till 17.30, komma hem äta middag och sen gå och sova direkt. 
    När möjligheten finns att åka med mig när jag lämnar och hämtar min son på samma skola..

• Litet My
    Anonym (bonusmamma80) skrev 2014-05-27 08:25:17 följande:
    Jag får inte lämna och hämta min sambos barn för mamman. Hon ser hellre att ungstackar'n får gå upp 05.15 för att åka till förskolan till kl 06.00 och sedan vara där till 17.30, komma hem äta middag och sen gå och sova direkt. 
    När möjligheten finns att åka med mig när jag lämnar och hämtar min son på samma skola..
    Det bestämmer pappan på hans dagar så åk du och hämta om du och pappan vill.
  • sextiotalist

Vad det gäller att spendera en dag i skolan när man inte är barnets vårdnadshavare tror jag är upp till skolan att bestämma, utvecklingssamtal då är det endast OK om båda vårdnadshavarna säger OK.

Jag är mest fundersam på varför man ska göra det och varför den andra föräldern säger nej.

• Anonym (bonusmamma80)
    Litet My skrev 2014-05-27 08:30:54 följande:
    Det bestämmer pappan på hans dagar så åk du och hämta om du och pappan vill.
    Pappan vill. Mamman skapar hus i helvete. Så nej, tyvärr inte.
  • Dixie

Om det är ok med barnet och skolan är det väl helt ok, mamman har väl inget att säga till om vem som är i klassrummet under skoltid?!

• Anonym (My)
    Anonym (bonusmamma80) skrev 2014-05-27 08:38:01 följande:
    Pappan vill. Mamman skapar hus i helvete. Så nej, tyvärr inte.

Men pappan är väl lika mycket förälder som mamman, hur kan pappan låta mamman bestämma vad han gör med sina barn när han har vårdnaden?
  • Anonym (Ok)

Jag tycker det är okej, har två bonusar. Sambon tycker också det är okej, vet att barnens mammas nya har varit med heldag i skolan.

Personligen skulle jag hellre käka bajs än att hänga en hel dag med 25 tredjeklassare men det är ju jag det:)

• Anonym (bonusmamma80)
    Anonym (My) skrev 2014-05-27 08:41:01 följande:

Men pappan är väl lika mycket förälder som mamman, hur kan pappan låta mamman bestämma vad han gör med sina barn när han har vårdnaden?
    Ja visst är det så, och det görs ju för barnet.  Familjerätten är indragen från hennes sida, ang bla detta. Så det lär väl få väntas på till de är överens där?
  • Majsan70
    Vi gör inte så. Men jag vet att någon haft far och mor föräldrar som hälsat på i skolan så vist kan vet vara så att andra släktingar kommer och hälsar på. Men för mig skulle det kännas konstigt. Skulle även vara konstigt att andra än syskon och föräldrar följer med på möten, skolavsluting och liknande. Däremot uppvisningar, matcher och liknande följer ibland andra med på.
    Jag förstår verkligen inte? Om barnen tycker att det är OK och roligt att en bonusförälder följer med varför säger du då nej för att "det känns konstigt"?
  • Brumma
    Anonym (Vadtyx) skrev 2014-05-26 23:02:27 följande:
    Det gäller inte mig. Själv är jag inte bonusmamman. Jag tycker inte att det är ok men funderar på varför hon tycker det är ok. Undrar hur ni andra tänker om det.

Varför skulle det inte vara ok om barnet vill det o det är ok med skolan?
  • Brumma

Känns jättekonstigt att det skall vara så hårddraget. Känns som om det skulle kunna gå ut över barnet. Kanske bättre att utgå från vad barnet vill (tex på skolavslutningar där det är öppet för alla) än vad som är "passande". Förstår interferera behov av att detaljstyra människorna i barnets familj...
  • Anonym (...)

Ja, varför inte? man är väl en familj ändå. Eller är det bara kärnfamiljer som räknas?
    Nu bor jag med pappan till mina  barn, men skulle vi separera och han träffar en annan kvinna och hon vill vara med barnen i skolan skulle jag inte sett något hinder, tvärtom, jag skulle bli att hon verkar bry sig så pass mycket om barnen att hon faktiskt vill vara med och se hur de har det i skolan.
    Är pappan dessutom med på det så ser jag inga hinder att biomamman ska kunna bestämma detta. Är barnet/barnen hos mamman VV så är det hon som har ansvaret och bestämmer den veckan, när barnen är hos pappan så är det han som gör det..

• sextiotalist
    Anonym (...) skrev 2014-05-27 10:06:46 följande:
    Ja, varför inte? man är väl en familj ändå. Eller är det bara kärnfamiljer som räknas?
    Nu bor jag med pappan till mina  barn, men skulle vi separera och han träffar en annan kvinna och hon vill vara med barnen i skolan skulle jag inte sett något hinder, tvärtom, jag skulle bli att hon verkar bry sig så pass mycket om barnen att hon faktiskt vill vara med och se hur de har det i skolan.
    Är pappan dessutom med på det så ser jag inga hinder att biomamman ska kunna bestämma detta. Är barnet/barnen hos mamman VV så är det hon som har ansvaret och bestämmer den veckan, när barnen är hos pappan så är det han som gör det..
    När det gäller vissa saker, så är det vårndadshavarna som gäller och man måste inse att kärnfamiljens spelregler inte alltid gäller i blandade familjer.

Så mitt svar är fortfarande, huruvida andra än vårdnadshavarna får vara med under skoldagen är ett beslut som skolan får ta. för skolan är ingen allmänplats, så skolan kan avvisa alla som inte har på skolan att göra, men just vårndadshavarna brukar få vara med.
    När det gäller utvecklingssamtal så är det vårdnadshavarna som båda måste godkänna om en ny partner får vara med eller inte
  • Satfläsk

Men varför skulle det inte vara okej?? Om barnet och skolan inte har några invändningar så förstår jag verkligen inte varför det ens behöver vara en fråga att diskutera?

Varför ska det tjafsas om minsta lilla? "Det är MITT barn och du är inte NN's förälder. Du ska minsann inte tro att du kan komma här och komma" eller?

Om det inte handlar om något annat än att biomamman vill visa sin makt, så ser jag inte problemet.

• Anonym (bibo)

Beror som sagt lite på varför och hur länge hon varit i bonusbarnets liv kan jag tycka.

Sen är det väl fantastiskt att hon vill och bryr sig??!!

Jag har varit med på uppvisningar, föräldramöten och allt möjligt med mina (ej utvecklingssamtal).

I början ringde jag och kollade med mamman om det va okej med sånt som rörde skolan, som inte va uppvisningar då vill säga.

Det har minskat sen jag fick egna, men det var av praktiska skäl som barnvakt, möten vid läggdags för dom små osv.

Sen är det ju så att ju mer delaktig hon är blir ju positivt för barnet. Så om hon bryr sig så stoppa inte en massa... som skolavslutningen tex... Det förstör ju bara att du ska hindra sådana som älskar ditt barn att vara där.

Det har varit ganska mycket skit här senaste två åren, men en sak får jag ge mamman cred för genom åren och det är att hon aldrig talat illa om mig eller stoppat mig att delta i sånt som glatt hennes barn..

• nymedlem

Mitt ex var med mitt barn en hel dag i skolan. Jag tyckte det var fint gjort av honom som bonuspappa, visar verkligen att han bryr sig om ALLT gällande mitt barn.

Han har även tatuerat mitt barns födelsedatum på sin arm. Mitt barn och hans två egna barns. Vi har separerat för snart 1,5 år sedan men han kommer ta med sig mitt barn på en utlands semester i sommar.

Jättetrevligt och själv har jag inte råd att resa bort denna sommar. Tyvärr är mitt barn bortskämd med utlandsresor då jag alltid har rest mycket med barnet. Nu slipper jag ha dåligt samvete för den saken i alla fall. Huvudsaken är att mitt barn får en bra semester. Solig   (även fast exets nya sambo följer med såklart, hon verkar snäll så det är okej för mig)

• Brumma
    nymedlem skrev 2014-05-30 18:31:46 följande:
    Mitt ex var med mitt barn en hel dag i skolan. Jag tyckte det var fint gjort av honom som bonuspappa, visar verkligen att han bryr sig om ALLT gällande mitt barn. Han har även tatuerat mitt barns födelsedatum på sin arm. Mitt barn och hans två egna barns. Vi har separerat för snart 1,5 år sedan men han kommer ta med sig mitt barn på en utlands semester i sommar. Jättetrevligt och själv har jag inte råd att resa bort denna sommar. Tyvärr är mitt barn bortskämd med utlandsresor då jag alltid har rest mycket med barnet. Nu slipper jag ha dåligt samvete för den saken i alla fall. Huvudsaken är att mitt barn får en bra semester.    (även fast exets nya sambo följer med såklart, hon verkar snäll så det är okej för mig)

Så himla skönt att höra om ngn som låter bonusföräldrar fortsätta vara delar i deras barns liv trots att det är slut med föräldern. En eloge till dig!
  • nymedlem
    Brumma skrev 2014-05-30 21:03:26 följande:

Så himla skönt att höra om ngn som låter bonusföräldrar fortsätta vara delar i deras barns liv trots att det är slut med föräldern. En eloge till dig!
    Tack, jag tycker själv att jag har tagit många vuxenpoäng i detta. Drömmer

Mitt ex var inte så snäll mot MIG men han har alltid varit snäll mot mitt barn - därför uppmuntrar jag deras fortsatta kontakt.
Svar på tråden Är det ok att bonusmamman följer med till skolan om inte bio vill?