Anonym (...) skrev 2014-05-27 10:06:46 följande:
Ja, varför inte? man är väl en familj ändå. Eller är det bara kärnfamiljer som räknas?
Nu bor jag med pappan till mina barn, men skulle vi separera och han träffar en annan kvinna och hon vill vara med barnen i skolan skulle jag inte sett något hinder, tvärtom, jag skulle bli att hon verkar bry sig så pass mycket om barnen att hon faktiskt vill vara med och se hur de har det i skolan.
Är pappan dessutom med på det så ser jag inga hinder att biomamman ska kunna bestämma detta. Är barnet/barnen hos mamman VV så är det hon som har ansvaret och bestämmer den veckan, när barnen är hos pappan så är det han som gör det..
När det gäller vissa saker, så är det vårndadshavarna som gäller och man måste inse att kärnfamiljens spelregler inte alltid gäller i blandade familjer.
Så mitt svar är fortfarande, huruvida andra än vårdnadshavarna får vara med under skoldagen är ett beslut som skolan får ta. för skolan är ingen allmänplats, så skolan kan avvisa alla som inte har på skolan att göra, men just vårndadshavarna brukar få vara med.
När det gäller utvecklingssamtal så är det vårdnadshavarna som båda måste godkänna om en ny partner får vara med eller inte