vad är ert allra godaste recept på mat som går fort att tillaga?
Vad är ert allra godaste recept på mat som går fort att tillaga?Jag vill lära mig lite nya maträtter som går fort att laga.
Vad är ert allra godaste recept på mat som går fort att tillaga?Jag vill lära mig lite nya maträtter som går fort att laga.
När jag inte riktigt orkar eller har gott om tid gör jag en pasta pomodoro på ett paket körsbärstomater, färsk basilika, vitlök och parmigiano.
Dela körsbärstomaterna
Hacka två vitlöksklyftor fint.
Hetta upp olivolja i en traktörpanna.
Fräs vitlök och tomater.
Riv så mycket av osten som du bara orkar.
Riv basilikan i delar så smakerna frigörs.
Häll i en sked eller två av det grumliga pastavattnet (gör såsen krämigare)
Lägg i basilikan, salta och peppra efter tycke och smak.
Släng i osten.
Häll av pastan. Blanda den färdiga pastan med såsen.
Enkelt och gudomligt gott.
Orkar jag brukar jag servera med en köttbit till.
Jag brukar gör en Laab Gai på kycklinglår och valfri sallad, mycket chili, mynta, färsk koriander och lime.
Fläskytterfilé hel krydda efter smak. Skär potatis i ca 1cm tjocka skivor skär lök i liknande bitar vitlöksklyftor och svamp brukar jag också ha
Salta peppra o krydda släng allt i en ugnsform med lite olja in i ugnen i ca en timme på 200 grader superlätt och gott. Brukar göra en kall creamfraichesås till
Blanda en sallad med följande:
* pasta
* hackad färsk spenat
* kallrökt lax i bitar
* en rejäl klick creme fraiche
* salt och peppar
Snabbt, enkelt och jättegott
Ett annat snabbt och gott recept: senapskyckling med franska örter
Strimla kycklingfile och fräs på en panna i lite olja. Häll över en burk crème fraîche, blanda i några skedar senap efter behag. Låt småputtra några minuter tills kycklingen är genomstekt. Krydda med Herbes de Provence. Ät med ris och en sallad.
Valfri pasta med en "röra" av tonfisk, röd lök, en klick creme fraiche, vitpeppar och lite riven ost.. Men det går ju att ha i allt möjligt! :) Perfekt innan/efter träning..
Tonfiskröran är kall, den kokas inte eller så..
Tips från landet i öst:
Nudelsoppa med kyckling, 2 port (eller överbliven kalkon, om någon firar thanksgiving):
Börja koka ett ägg (4-7 min beroende hur hårt du vill ha. Håll ett öga på ägget, gör resten samtidigt). Kyl ägget när det är klart och dela på två.
Hacka kyckling/kalkonkött, ca 1.5 hg. Rensa och grovhacka lika mycket shiitakesvamp (eller annan svamp) och tärna lika mycket mjuk tofu. Hacka en vårlök.
Koka upp 1 liter kycklingbuljong. Tillsätt 1 msk röd miso, 0,5 msk fisksås, 1,25 tsk soya, 1 tsk vitvinsvinäger och lite (2 krm?) tabasco.
Lägg i ca 2 hg äggnudlar och koka 3-4 minuter.
Dela upp nudlarna i två skålar, häll på buljongen ut kastrullen. Dela upp de hackade tillbehören mellan de två skålarna. Lägg till lite vattenkrasse, ett par skivor avokado och lite pressad citron. Toppa med lite parmesanost.
Var köper man färdigmarinerad lammfile och, vad hette det, bockhornsklövergroddar? Har ICA det idag?