• Anonym (matlagning)

vad är ert allra godaste recept på mat som går fort att tillaga?

Vad är ert allra godaste recept på mat som går fort att tillaga?Jag vill lära mig lite nya maträtter som går fort att laga.

• Svar på tråden vad är ert allra godaste recept på mat som går fort att tillaga?
  • Brunhilde

När jag inte riktigt orkar eller har gott om tid gör jag en pasta pomodoro på ett paket körsbärstomater, färsk basilika, vitlök och parmigiano.

Dela körsbärstomaterna
    Hacka två vitlöksklyftor fint.
    Hetta upp olivolja i en traktörpanna.
    Fräs vitlök och tomater.
    Riv så mycket av osten som du bara orkar.
    Riv basilikan i delar så smakerna frigörs.
    Häll i en sked eller två av det grumliga pastavattnet (gör såsen krämigare)
    Lägg i basilikan, salta och peppra efter tycke och smak.
    Släng i osten.
    Häll av pastan. Blanda den färdiga pastan med såsen. 
    Enkelt och gudomligt gott.
    Orkar jag brukar jag servera med en köttbit till.

• oOOo  oOOo

Jag brukar gör en Laab Gai på kycklinglår och valfri sallad, mycket chili, mynta, färsk koriander och lime.

• oOOo  oOOo
    Brunhilde skrev 2015-10-29 16:49:24 följande:
    När jag inte riktigt orkar eller har gott om tid gör jag en pasta pomodoro på ett paket körsbärstomater, färsk basilika, vitlök och parmigiano.

Dela körsbärstomaterna
    Hacka två vitlöksklyftor fint.
    Hetta upp olivolja i en traktörpanna.
    Fräs vitlök och tomater.
    Riv så mycket av osten som du bara orkar.
    Riv basilikan i delar så smakerna frigörs.
    Häll i en sked eller två av det grumliga pastavattnet (gör såsen krämigare)
    Lägg i basilikan, salta och peppra efter tycke och smak.
    Släng i osten.
    Häll av pastan. Blanda den färdiga pastan med såsen. 
    Enkelt och gudomligt gott.
    Orkar jag brukar jag servera med en köttbit till.
    Det låter gott det där. Enkelt men omsorgsfullt.
  • Starka

Fläskytterfilé hel krydda efter smak. Skär potatis i ca 1cm tjocka skivor skär lök i liknande bitar vitlöksklyftor och svamp brukar jag också ha

Salta peppra o krydda släng allt i en ugnsform med lite olja in i ugnen i ca en timme på 200 grader superlätt och gott. Brukar göra en kall creamfraichesås till

• maaammaaa

En supergod snabb lättlagad rätt men kostar per portion som en dyr hamburgarmåltid. Egentligen är grundreceptet på fänkålsgratängen hämtat ur en lchf bok fast jag har ändrat det såhär.

Ingredienser

3 stora fänkålar,

2 dl grädde

2 msk smör

1 krm ingefära, 1 msk curry

3 dl riven ost tex glimminge port salut

Lammfile, marinerad

2 msk smör eller olja

Sallad, jag använde machesallad, rädisor, mungbönsgroddar, bockhornsklövergroddar och avokado och lite citronsaft.

Drycken är lingonsaft.

Gör så här

Ta fram lammfileerna en timme innan. Lägg ugnen på 200 grader, Skiva fänkålen gör salladen. Ta fram en kastrull och hetta upp 2 msk smör lägg i curry och ingefära ( malen torkad) häll på grädden och koka upp, lägg i fänkålen. Lägg värmen på medelnivå och låt puttra tills fänkålen är nästan mjuk. Kan ta ca 4 minuter. Under tiden steker du lammfileerna. Lägg fänkålsröran i smörad ugnsform och lägg osten ovanpå och sätt in i ugnen tills osten smält. Det tog 10 min. Servera med färsk rosmarin och krossad rödpeppar.
  • Aniiee
    oOOo oOOo skrev 2015-10-29 17:56:10 följande:
    Italiensk mat i sitt esse =)
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Tow2Mater
    maaammaaa skrev 2015-10-29 19:33:21 följande:
    Lammfile, marinerad
     bockhornsklövergroddar
    Var köper man färdigmarinerad lammfile och, vad hette det, bockhornsklövergroddar? Har ICA det idag?
  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2015-10-29 19:41:41 följande:
    Var köper man färdigmarinerad lammfile och, vad hette det, bockhornsklövergroddar? Har ICA det idag?
    Marinerad lammfilé har de i alla fall på coop närmast mig. Bockhornsklöver får man nog grodda själv. 
  • frökenelisabeth

Blanda en sallad med följande:

* pasta

* hackad färsk spenat

* kallrökt lax i bitar

* en rejäl klick creme fraiche

* salt och peppar

Snabbt, enkelt och jättegott

• Tow2Mater
    Aniiee skrev 2015-10-29 19:52:39 följande:
    Marinerad lammfilé har de i alla fall på coop närmast mig. Bockhornsklöver får man nog grodda själv. 
    Hmm... grodda klöver faller i min värld inte inom ramen för "gå fort att tillaga". ;)
  • frökenelisabeth

Ett annat snabbt och gott recept: senapskyckling med franska örter

Strimla kycklingfile och fräs på en panna i lite olja. Häll över en burk crème fraîche, blanda i några skedar senap efter behag. Låt småputtra några minuter tills kycklingen är genomstekt. Krydda med Herbes de Provence. Ät med ris och en sallad. 

• Aniiee
    Tow2Mater skrev 2015-10-29 19:56:39 följande:
    Hmm... grodda klöver faller i min värld inte inom ramen för "gå fort att tillaga". ;)
    Inte min heller =P
  • Brunhilde
    oOOo oOOo skrev 2015-10-29 17:56:10 följande:
    Det är det! Det som tar längst tid är att koka pastan.
    Aniiee skrev 2015-10-29 19:36:31 följande:
    Italiensk mat i sitt esse =)
    Yes, italiensk comfort food.
  • Mooomin

Valfri pasta med en "röra" av tonfisk, röd lök, en klick creme fraiche, vitpeppar och lite riven ost.. Men det går ju att ha i allt möjligt! :) Perfekt innan/efter träning..

• Mooomin

Tonfiskröran är kall, den kokas inte eller så..

• Aniiee

Tips från landet i öst:

Nudelsoppa med kyckling, 2 port (eller överbliven kalkon, om någon firar thanksgiving):

Börja koka ett ägg (4-7 min beroende hur hårt du vill ha. Håll ett öga på ägget, gör resten samtidigt). Kyl ägget när det är klart och dela på två.

Hacka kyckling/kalkonkött, ca 1.5 hg. Rensa och grovhacka lika mycket shiitakesvamp (eller annan svamp) och tärna lika mycket mjuk tofu. Hacka en vårlök. 

Koka upp 1 liter kycklingbuljong. Tillsätt 1 msk röd miso, 0,5 msk fisksås, 1,25 tsk soya, 1 tsk vitvinsvinäger och lite (2 krm?) tabasco.

Lägg i ca 2 hg äggnudlar och koka 3-4 minuter.

Dela upp nudlarna i två skålar, häll på buljongen ut kastrullen. Dela upp de hackade tillbehören mellan de två skålarna. Lägg till lite vattenkrasse, ett par skivor avokado och lite pressad citron. Toppa med lite parmesanost.

• maaammaaa
    Tow2Mater skrev 2015-10-29 19:41:41 följande:

Har ni Lidl i sverige. Där köpte jag mina färdigmarinerade lammfileer. De smakar mer som kalv än som får. Fårfettsmak finns inte i dem. Älgfile, hjort eller nötfile går också bra. Bockhornsklöverfrön köpte jag på life hälsokost och groddar dem i diskskåpet. Det är för övrigt osötad lingonsaft i glaset. Kom ihåg att rosmarinen måste vara färsk och den får inte blandas i fänkålsgratängen. Gör man det kommer saponinerna ut och ger tvålsmak. Rosmarin ska strös på eller dekorera maten vid serveringen.
Svar på tråden vad är ert allra godaste recept på mat som går fort att tillaga?