• Nipus81

Ärligt, vände ni ert barn framåt innan 4 års ålder i bilen?

Bilbarnstol el bältesstol. Framåt- eller bakåtvänd? Tycker mig se många som lämnar sina >4åringar på dagis att barnen sitter framåtvända i bilen men det är inte så många som "pratar högt" om detta eftersom rekommendationen är något annat.
    Tänkte att man kan kryssa för om ni vände ert barn framåt innan 4 års ålder eller inte och vilka tankar man har om det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ärligt, vände ni ert barn framåt innan 4 års ålder i bilen?
  • SonOfSagan
    Snällspiken skrev 2014-05-28 21:04:06 följande:
    Om plats för benen eller inte: När man monterar stolen direkt i isofix-fästena, ligger den kloss intill ryggstödet. M a o ingen plats för benen för barn över typ två år. Om man monterar med stödben finns rejält med plats för benen, speciellt om det är en stolmodell som ska "hänga" utanför kanten på sätet. Då blir det i gengäld omöjligt för en vuxen över typ 170cm att få plats i det framför / bakomvarande sätet (i alla fall på en Volvo V70). 
    Vi har isofix men våran stol står inte kloss mot sätet utan har ett stöd som gör att det är närmare 20 cm mellan stol och ryggstöd. Den har även stödben på golvet och hänger utanför sätet. Jag, 184 cm, kan utan vidare sitta bekvämt i stolen framför. Det hänger nog mycket på hur stolen är uppbyggd såväl som hur bilen är uppbyggd.

Vi har en iZi Kid X3 ISOfix i en Peugeot 607.
  • pigglet

Nej, vi vände dem absolut inte före 4 år. De äldre barnen var 5 år, den yngste satt bakåtvänd tills han var 6. Ändå hade vi en "liten" stol.
    Eftersom det var jätteviktigt för mig att barnen skulle kunna sitta bakåtvända länge så tog vi med det i beräkningen när vi skulle byta bil. Vi provade ut våra stolar i olika bilmodeller och köpte en Ford Mondeo ´04, som hade överlägset störst benutrymme bakåtvänt.

• Mellanmjölkens land

Siktar på 6 år men vi får se. Minimum är tills Max-wayen är urvuxen och där finns ca 10cm kvar i ryggen. Hos svärisarna har vi en two-way och den är fortfarande på lägsta bälteshålen. Beroende på hur gammal hon är när hon växer ur sin nuvarande stol blir det ev en ny. Hon är 3 år nu

• Sar

Våra äldre barn var små till växten och kunde sitta länge bakåtvänt (tror att de var ca 5 år när vi vände). Vår minste är lång och växte över stolen, han är längre än sina äldre syskon var vid 5 års ålder trots att han inte ännu fyllt 4. Så han åker framåtvänd.

• ManOchTvåBarn

Japp före tre års ålder. Sonen var både längre och tyngre än dottern var vid fyra när vi vände henne (p.g.a mycket illamående i bilen, annars hade hon nog kunnat sitta längre bakåtvänd). Skulle vi haft honom kvar bakåtvänd hade vi behövt två bilar för den som satt framför fick ingen plats för sina ben.

• Lavish

Ja vände sonen lite före tre år. Vi har ett stort, långt barn och ja, det var helt ohållbart redan då. Visst säkerheten är viktig men det var så fruktansvärt obekvämt för sonen att åka med benen på det sättet. Själv hade jag aldrig stått ut med det och han var inte glad... 

• Lavish
    BinaBurner skrev 2014-05-28 08:39:57 följande:

Tycker att det är lite konstigt att så många hävdar att barnen inte får plats med benen. Tänker man att barnet måste sitta med raka ben? Eller är det barnet som tycker sig sitta trångt? Svägerskan vände sin son ett par månader innan han fyllde fyra, just för att de tyckte att han satt så trångt med benen. De har likadan bil som oss och vår son är lika lång men han sitter fortfarande bakvänd utan problem. Vi tar alltid av skorna. Om vi åker långt ser vi till att han får några bensträckare.

Åtminstone med vår stol + bil går det inte att montera stolen på annat sätt än att den är max några cm från sätet den är tryckt mot. Dvs fötterna är mot ryggstödet. Utrymmet mellan rumpan och ryggstödet är väl ca 25 cm och sonens ben mer än dubbelt så långa. Han får alltså ha fötterna över huvudet eller benen helt ihopvikta som en fällkniv. 
  • Hen

Nej, det behövdes inte. Köper man bara rätt bilbarnstol funkar det hur bra som helst, även i små bilar.

• Kina79

Äldsta dottern vändes när hon var lite mer än 5.
    Mellandottern när hon var fem
    Yngsta dottern fyllde fyra i maj och åker i bältesstol nu i sommar

• Stårschan
    Lavish skrev 2014-06-29 10:07:26 följande:

Ja vände sonen lite före tre år. Vi har ett stort, långt barn och ja, det var helt ohållbart redan då. Visst säkerheten är viktig men det var så fruktansvärt obekvämt för sonen att åka med benen på det sättet. Själv hade jag aldrig stått ut med det och han var inte glad... 

Ibland är det lite lustigt hur det kan ses som barnmisshandel att utsätta sina barn för femminutersmetoden för att få dem att somna, men helt OK att låta dem plågas timvis i bil genom att sitta obekvämt och bli åksjuka.

Föräldrar VET att det är säkrare att åka bakåtvänt, men man märker när det blir ohållbart, och man måste vända.
  • Aileen Allannah
    Stårschan skrev 2014-07-02 11:41:22 följande:
    Ibland är det lite lustigt hur det kan ses som barnmisshandel att utsätta sina barn för femminutersmetoden för att få dem att somna, men helt OK att låta dem plågas timvis i bil genom att sitta obekvämt och bli åksjuka.

Föräldrar VET att det är säkrare att åka bakåtvänt, men man märker när det blir ohållbart, och man måste vända.
    Fast jag vet inte om jag tycker det går att jämföra riktigt. Man låter barnen sitta bakåtvänt för att de inte ska dö vid en kollision. Man låter dem skrika sig till sömns för att man som vuxen vill ha egentid. Det är inte riktigt samma sak.
  • Stårschan
    Aileen Allannah skrev 2014-07-02 17:02:56 följande:
    Fast jag vet inte om jag tycker det går att jämföra riktigt. Man låter barnen sitta bakåtvänt för att de inte ska dö vid en kollision. Man låter dem skrika sig till sömns för att man som vuxen vill ha egentid. Det är inte riktigt samma sak.

Nja, barnen sitter ju säkert i bilen om de är ordentligt fastspända framlänges också - bara inte exakt lika säkert. Säkrast vore väl att inte låta barnen åka bil alls, eller att spänna fast även huvudet och stänga in hela barnet i en bur av störtbågar med skottsäkert glas i. Någonstans drar man ju gränser för vad som får anses säkert nog.

Visst har du rätt i att det inte är samma sak, men för det skrikande barnet spelar det nog inte så stor roll där och då...
  • Maggie Puh

Sonen vändes när lillasyster föddes (då var han 4 år 4 mån och 110cm lång.
    Dottern vändes 2 veckor innan 4 års dagen då jag tröttnade på att torka spyor varje gång hon åkte bil.

• Stårschan
    Maggie Puh skrev 2014-07-03 19:55:16 följande:

Sonen vändes när lillasyster föddes (då var han 4 år 4 mån och 110cm lång.
    Dottern vändes 2 veckor innan 4 års dagen då jag tröttnade på att torka spyor varje gång hon åkte bil.

Så det var inte för att hjälpa dottern att slippa bli åksjuk varje gång hon åkte bil, utan för att du skulle slippa torka spyor... Hm. Så omtänksamt.
Svar på tråden Ärligt, vände ni ert barn framåt innan 4 års ålder i bilen?