• Guldhjärtat

Barn och godis när?

Jag undrar när ni lät era barn börja smaka på godis, glass, kakor alltså sånt som anses vara sötsaker. Jag har nämligen tvister med min svärfar om detta som ville börja mata henne med glass och annat så fort hon blev fyra månader. Jag har sagt strikt nej till detta och är nu nyfiken hur föräldrar brukar göra. Jag kommer från en familj med en mamma som inte lät oss äta en godisbit innan vi blev två.

• Svar på tråden Barn och godis när?
  • Natulcien
    Guldhjärtat skrev 2014-05-28 20:57:39 följande:
    Jag undrar när ni lät era barn börja smaka på godis, glass, kakor alltså sånt som anses vara sötsaker. Jag har nämligen tvister med min svärfar om detta som ville börja mata henne med glass och annat så fort hon blev fyra månader. Jag har sagt strikt nej till detta och är nu nyfiken hur föräldrar brukar göra. Jag kommer från en familj med en mamma som inte lät oss äta en godisbit innan vi blev två.
    Fyra månader? Är han inte klok?

Alla gör ju olika, men att ge ett barn sötsaker innan barnet ens är medveten om sötsakers existens är ju bara dumt, tycker jag.

Vår son smakade glass och kakor första gången när han var drygt 2,5 år. Nu är han 3,5 år och äter glass/kakor/bullar kanske en gång i veckan, ibland går det två veckor mellan. Saft har han smakat en gång, men det är inget vi dricker hemma.
    Läsk och godis har han ännu inte smakat.
  • Guldhjärtat

Nej jag känner att så länge de inte vet vad det är så blir det ju inget som de saknar.

• Guldhjärtat

Ska tillägga att den familjen är väldigt ohälsosamma och låter barnen äta fritt när det gäller glass och andra sötsaker som de har hemma. Kan till och med hända att barnen får äta glass i stället för mat bara de är snälla och lugna så jag tror att det kommer bli många heta diskussioner om detta.

• Natulcien
    Guldhjärtat skrev 2014-05-28 21:08:41 följande:
    Ska tillägga att den familjen är väldigt ohälsosamma och låter barnen äta fritt när det gäller glass och andra sötsaker som de har hemma. Kan till och med hända att barnen får äta glass i stället för mat bara de är snälla och lugna så jag tror att det kommer bli många heta diskussioner om detta.
    Ojdå. Ja, då gäller det nog att vara beredd på diskussioner...
  • fluu

Fyra månader är ju inte klokt! Bra att du satte ner foten! Min dotter är 2,5 år. Hon smakade bakverk med socker i första gången på sin 1-årsdag. Lite grann bara. Efter det har hon fått smaka bakverk när vi fikar, vilket blir kanske 3 gånger i månaden. Hon får dricka juice ibland, ingen särskild dag eller så.
    Hon får dricka saft när hon är sjuk eller vi är bortbjudna och bjuds. Glass åt hon sin första sommar då hon var 1,5 år.
    Läsk har hon inte smakat och det skjuter vi på. Godis får hon egentligen inte äta, men hon har lyckats norpa en godisbit någon gång. Och så har svärmor gett henne godis, men det hoppas jag att hon slutat med efter tillsägningen.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Flickan och kråkan

Äldsta var nog 2,5 innan han åt sötsaker. Inte godis, men någon bulle, kaka och glass. Mellansonen var yngre. När det inte kändes hållbart längre att neka honom när alla andra åt. Han var mer matintresserad generellt än sin storebror. Han fick gräddtårta på sin 1-årsdag, sedan var det nog inte fika förrän vid 1,5 om jag inte missminns mig. Godis fick de inte förrän rätt långt senare. Choklad först. Smågodis fattade de inte att det fanns förrän de blev bjudna på sitt första barnkalas - mellansonen 4, äldsta 5 . Vår yngsta är 11 månader och inte aktuellt ännu......men nog är det ett väldigt intresserat barn när andra äter glass

• Guldhjärtat

Förstår att jag inte kan vara stenhård sen när hon börjar fatta mera och ser dem där hemma äta massa annat. Men det ska komma från hennes vilja då. Inte att hennes farfar sitter och frestar henne att hon ska ta en bit. Det är ändå skönt att min pojkvän har samma inställning till detta så i den här frågan räknar jag med att vi kommer vara två som säger ifrån om de inte ger sig. Även om pojkvännen över lag har väldigt svårt att säga ifrån mot hans föräldrar.

• nozpa

Äldsta smakade glass och lite choklad någon månad innan hon fyllde 2. Hon är snart 3 och är inte mycket för sådant alls.
    Lillasyster är 15 månader och har nyss smakat glass... Eller ja, hon fick faktiskt lite prinsesstårta runt 6 månader av sin storasyster..

• Mandelskorpan
    Guldhjärtat skrev 2014-05-28 21:08:41 följande:

Tycker din man ska ta den diskussionen faktiskt. Det är ju faktiskt hans föräldrar. Sen tror jag det är lite en generationsfråga; den äldre generationen är mer på med att trycka i små barn sötsaker, det är i alla fall min erfarenhet. Men se till att din man sätter ned foten och förklarar för sina föräldrar vad som gäller för era barn.
  • cosinus

Jag har kört på principen att när de förstår då får de smaka på allt som finns framme, tills dess så får de vara utan.

Ettan började förstå vad godis var när hon var 3 år och hade varit på några barnkalas. Då började vi med lördagsgodis för hon var helt manisk så fort hon såg godishyllan på affären.

De yngre har fått börja vara med och smaka när de slutat sova middag, då har de varit så stora att de förstått att det där syskonen äter det är rätt bra saker. Och att dölja godis för en unge som inte sover någon stund är svårt.

Men finns det t ex glass på bordet så provar jag först ge ett litet barn en riskaka eller vindruvor och annan frukt. Men när de väl fattar och vill ha samma, har inträffat kring 15-18 månader hos mina, då har de fått. Vill jag hålla dem borta från sånt längre då får jag låta bli att ha det framme helt enkelt.

• Mellanmjölkens land

Från 1 år har dottern fått smaka men inga stora mängder. En liten bit bulle från nån av oss t ex. Från ca 2 år har hon fått ca ½dl mjukglass i veckan. Godis (om man inte räknar lite choklad utanpå en pinnglass) har hon fortfarande inte smakat vid 3 års ålder.

Min åsikt är att jag inte matar ett barn med onyttigheter. När de kan få i sig sakerna själva kan de få smaka lite.

• sina

Min unge var knappt tio månader när hon snabb som en iller högg en tugga av isglassen jag åt, och inte trodde att hon brydde sig om eller nådde.

• Sous

Sonen började väl så smått äta kakor eller glass kring 14 månader, dvs smaka lite vid kalas eller andra festligheter. Juice ngn gång ibland och isglass fick han faktiskt varje dag när vi var utomlands på semestern vid 19 månader. Godis blev han bjuden på av äldre barn i vänkretsen när han var 18 månader. Lönlöst att försöka hindra honom när man umgås mycket med andra familjer där alla lite större barn får godis på kalas och lördagar. Läsk har han aldrig druckit, däremot bubbelvatten.

• Litet My

Vi har gett första tårtan på 1 årsdagen. Sedan har det väl varit lite glass och så när vi andra ätit, ett par godisbitar vid 2 år då storebror ju får. Äldsta gick ju att vara mer restriktiv med.

Svar på tråden Barn och godis när?